Prieskum rozhodnutí orgánov právnickej osoby súkromného práva v správnom súdnictve

Vydáno: 46 minút čítania

CSACH, K.: Prieskum rozhodnutí orgánov právnickej osoby súkromného práva v správnom súdnictve. Právny obzor, 105, 2022, č. 1, s. 19 – 33.

https://doi.org/10.31577/pravnyobzor.2022.1.02

Examination of decisions of the bodies of a legal entity of private law in administrative justice. The Slovak legal system allows for legal entities of private law and their bodies to decide as public administrative bodies. The question whether a decision sanctioning a member of a private law legal entity (civic associations, trade unions, hunting organizations, fishermen’s associations, sports organizations but also companies) is a private law or public law decision is still unresolved. The author describes the legislative development of the judicial review of decisions of private law legal entities. The author sums up the development of the case law of the panel deciding on judicial competence, which limited the competence of the administrative judiciary in the examination of such decisions. The author criticizes the possibility of exercising public power by private entities and explains why the criteria chosen by the recent decision of the panel on judicial competence (R 16/2021) are not appropriate to determine whether the decision of a body of a legal person against its members is an administrative body. It is argued that these criteria are deviating from the legislative text, according to which the decision of a legal person is a decision of public administration only in exceptional cases and under clearly defined conditions.

Key words: judicial review of decision of civic association, execution of public law by private entities, private law legal persons, administrative judicial review

Úvod
Rozhodnutia orgánov právnických osôb súkromného práva sú v zásade skúmané v civilnom súdnom konaní. Aktívne legitimované osoby, spravidla orgány právnickej osoby, ich členovia, členovia tejto právnickej osoby či jej spoločníci môžu iniciovať súdne konanie, v ktorom súd autoritatívne vysloví neplatnosť prijatého rozhodnutia (typicky uznesenia členskej schôdze alebo valného zhromaždenia). Niektoré rozhodnutia orgánov právnických osôb súkromného práva voči svojim členom sú však považované za rozhodnutia orgánov verejnej správy, a preto nebudú preskúmavané v rámci civilného súdnictva, ale v správnom súdnictve. Tento článok sa venuje rozhraničeniu, v akých prípadoch sú rozhodnutia orgánov právnických osôb súkromného práva kontrolované cestou správneho súdnictva, a to pohľadom rozhodovacej činnosti kompetenčného senátu Najvyššieho súdu SR.
Žaloba o určenie neplatnosti rozhodnutia (uznesenia) orgánu právnickej osoby je v slovenských právnych predpisoch upravená len výnimočne a len v niektorých formách právnických osôb. 1) Neexistuje teda všeobecný právny inštitút v podobe spolkovej žaloby, ktorou by sa člen orgánu alebo člen právnickej osoby mohol domáhať súdneho prieskumu jej rozhodnutí.
Prostriedok súdnej ochrany člena občianskeho združenia proti rozhodnutiu orgánu združenia, označovaný aj ako spolková žaloba, obsahoval § 15 zákona o združovaní občanov. 2) Rekodifikáciou procesných predpisov došlo aj k vypusteniu tohto ustanovenia. V dôvodovej správe sa vypustenie tohto ustanovenia odvolávalo na súdnu ochranu prostredníctvom správneho súdnictva. 3)
Je preto pochopiteľné, že sa rozvinula diskusia o tom, či rekodifikácia procesných predpisov neviedla k rozšíreniu kontroly rozhodnutí orgánov právnických osôb v správnom súdnictve na úkor ich kontroly v civilnom konaní. Hlavným záujmom sa, pochopiteľne, stáva prieskum rozhodnutí občianskych združení, priamo dotknutých zmenou právnej úpravy. Nejde však len o rozhodnutia orgánov občianskych združení. Podmienky, za ktorých možno v správnom súdnictve preskúmavať rozhodnutia orgánov právnickej osoby súkromného práva, nerozlišujú medzi právnou formou tejto právnickej osoby. 4) Preto kritériá, ktoré majú podľa Najvyššieho súdu odôvodniť verejnoprávny prieskum rozhodnutí orgánov občianskych združení, majú zásadný význam aj pre iné právne formy právnických osôb súkromného práva.
Prieskum rozhodnutí v správnom súdnictve má povahu špeciálneho prieskumu pred ich kontrolou v civilnom súdnictve. Preto si najprv musíme klásť otázku, za akých podmienok podliehajú rozhodnutia právnických osôb prieskumu v správnom súdnictve. Až keď je prieskum v správnom súdnictve vylúčený, bude možné pristúpiť k prieskumu rozhodnutia orgánu právnickej osoby v civilnom súdnictve.
 
1. Dôsledky rozhraničenia medzi prieskumom rozhodnutí orgánov právnických osôb v civilnom konaní a v správnom súdnictve
Rozlíšenie medzi civilným a správnym súdnym prieskumom nie je len akademickou otázkou, ale prináša zásadné dôsledky. Funkcia prieskumu rozhodnutí právnických osôb ako správnych orgánov v správnom súdnictve je iná, než je súdna kontrola súkromno-právnych úkonov právnických osôb v civilnom konaní. Účelom žaloby v správnom súdnictve je kontrola zákonnosti vydaného rozhodnutia a ochrana subjektívnych verejných práv žalobcu. Účelom spolkovej žaloby v civilnom súdnictve je kontrola súladu rozhodnutia orgánu právnickej osoby nielen so zákonom a právami jednotlivca, ale aj s vnútornými predpismi právnickej osoby. Na to nadväzujú ďalšie rozdiely, najmä:
- Aktívna legitimácia na podanie správnej žaloby je omnoho užšia 5) než aktívna legitimácia civilnej žaloby, ktorou sa napáda rozhodnutie orgánu právnickej osoby. 6)
- Žaloby v správnom súdnictve (či už ide o všeobecnú správnu žalobu podľa § 177 SSP alebo o žalobu vo veciach správneho trestania podľa § 194 SSP) sú viazané na iné predpoklady 7) než žaloby v civilnom konaní. 8)
- Na konanie o týchto žalobách sa aplikujú odlišné procesné pravidlá (

Související dokumenty

Súvisiace články

Správne súdnictvo v systéme deľby moci
Preskúmateľnosť rozhodnutí orgánov športových zväzov v rámci správneho súdnictva
Objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov v správnej súdnej praxi
Organizačné zmeny v Policajnom zbore z pohladu správneho súdnictva (Časť druhá - otvorené otázky)
Preskúmateľnosť rozhodnutia o primeranej náhrade za vyvlastnenie v správnom súdnictve
Dočasné pozastavenie účinnosti normatívnych správnych aktov územnej samosprávy (so zreteľom na iniciovanie a rozhodnutie o dočasnom pozastavení účinnosti všeobecne záväzného nariadenia) (1. časť)
Dôvody dočasného pozastavenia účinnosti všeobecne záväzného nariadenia v správnom súdnictve (1. časť)
Dôvody dočasného pozastavenia účinnosti všeobecne záväzného nariadenia v správnom súdnictve (2. časť)
O odňatí základného práva na správnu súdnu ochranu postúpením veci správnym súdom civilnému súdu a interpretačnej nejasnosti súvisiacej s procesným základom avizovaného postúpenia
Odškodnění vyplývající z odpovědnosti státu - individuální výzkum
Restoratívne prvky v správnom trestaní
Právna povaha hybridných správnych aktov
O pôsobnosti obce
Verejné obstarávanie a machinácie s ním spojené
Význam procesných inštitútov všeobecného správneho konania vo vzťahu k nečinnosti správnych orgánov
Vplyv štátnej správy na fungovanie činnosti verejnej správy (habilitačná prednáška)
O opatrení všeobecnej povahy v kontexte verejnosprávnej činnosti
Zákon o zadávání veřejných zakázek v ČR de lege lata a de lege ferenda
O verejnosprávnej činnosti (II. časť)

Súvisiace predpisy

Zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok
Zákon č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok
Zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok
Zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov