§ 39a ods. 1, 3 a 4 zákona č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky
§ 2 ods. 2 a 3 antidiskriminačného zákona
§ 421 ods. 1 písm. b) Civilného sporového poriadku
Osoby v ,,obdobnom postavení“ nemusia byť výlučne osoby v identickom (rovnakom) postavení ako žalobca, ale môžu byť osoby, ktoré vykonávajú podobné úlohy alebo majú podobné kritériá hodnotenia.
Tvrdenie, že komparátorom môžu byť aj vojaci v obdobnom postavení (napr. kapitáni, ktorým bola zapožičaná hodnosť major), je právne opodstatnené. Antidiskriminačný zákon nevyžaduje striktne rovnaképostavenie, ale obdobnú situáciu. Ak súd posudzoval len osoby, ktorým hodnosť zapožičaná nebola, postupoval príliš reštriktívne. Dôležité je posúdenie objektívnych kritérií a dôvodov, na základe ktorých bola vyššia hodnosť iným vojakom zapožičaná. Ak tieto dôvody absentujú alebo sú nejednoznačné, žalobcovo tvrdenie o diskriminácii má silnú právnu váhu.
Ak boli kritériá pre zapožičanie vyššej hodnosti jasne definované a spojené výlučne s funkciou náčelníka operačného centra (napr. špecifická zodpovednosť, požiadavky na výkon služby), komparátorom by boli len vojaci v tejto funkcii. V takom prípade by širší okruh porovnania (všetci vojaci ČVO) nebol relevantný, pretože okolnosti týchto osôb by neboli dostatočne obdobné.
Uznesenie Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 4 Cdo Pr 4/2024
Žalobca sa v rámci podanej antidiskriminačnej žaloby domáhal voči žalovanému poskytnutia peňažnej satisfakcie vo výške 5 650,50 eur.
Žalobca svoju žalobu odôvodnil tým, že v inkriminovanom období vykonával štátnu službu profesionálneho vojaka ozbrojených síl v zmysle zákona č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej aj "zákon o štátnej službe"). Na základe personálneho rozkazu riaditeľa personálneho úradu bol žalobca ustanovený do funkcie náčelník zmeny operačného centra/zmena strediska riadenia a uvedomovania/operačné centrum/brigáda velenia, riadenia a prieskumu/vzdušné sily/ozbrojené sily SR. V zmysle opisu činností vyplývajúcich z funkcie z predmetného obdobia vyplýva, že žalobca vykonával povinnosti, na ktoré je plánovaná hodnosť pod číselným kódom 55 - hodnosť majora - hoci žalobca mal pridelenú iba hodnosť kapitána. Podľa názoru žalobcu, stav, keď má vojak povinnosti a zodpovednosť majora, avšak je mu priznané spoločenské postavenie kapitána so zodpovedajúcou nižšou odplatou za výkon štátnej služby, je v rozpore so zásadou zákazu diskriminácie zakotvenou v § 2 zákona č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou v znení neskorších predpisov (antidiskriminačný zákon).
Žalovaný sa bránil, že uplatnený nárok žalobcu neuznáva, pretože žalobca žiadnym spôsobom nepreukázal, že zo strany žalovaného došlo k porušeniu zásady rovnakého zaobchádzania, naopak, žalovaný postupoval v prípade žalobcu v súlade so zákonom, a preto nemožno takéto konanie označiť za diskriminačné. V žiadnom prípade nesúhlasil s tvrdením žalobcu, že komparátorom (osobou v porovnateľnej situácii, s kto