Ako sme informovali v Bulletine ODAK, 2020, IX. ročník, č. 2 na strane 4, Najvyšší správny súd Litvy sa dňa 5. novembra 2020 obrátil na Európsky súd pre ľudské práva (ďalej len "ESĽP") so žiadosťou o vydanie poradného stanoviska podľa Protokolu č. 16 k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len "dohovor").
Ako sa uvádza v odseku 7 poradného stanoviska č. P16-2020-002, Najvyšší správny súd Litvy položil nasledujúce otázky:
"1. Prekračuje zmluvný štát mieru voľnej úvahy, ktorú mu priznáva článok 3 protokolu č. 1 k dohovoru, ak nezaručuje, že je vnútroštátne právo v súlade s medzinárodnými záväzkami vplývajúcimi z noriem článku 3 protokolu č. 1 k dohovoru, čo má za následok, že osoba odvolaná z funkcie poslanca Snemu v konaní o odvolaní nemôže vykonávať svoje pasívne volebné právo po dobu šiestich rokov? V prípade kladnej odpovede, mohla by takú situáciu odôvodniť zložitosť jestvujúcich okolností, ktoré priamo súvisia s poskytnutím príležitosti, aby zákonodarný orgán zosúladil vnútroštátne ustanovenia na ústavnoprávnej úrovni s medzinárodnými záväzkami?
2. Aké požiadavky a kritériá vyplývajú z článku 3 protokolu č. 1 k dohovoru, ktoré určujú rozsah uplatňovania zásady proporcionality, a ktoré by mal vnút