Umiestňovanie produktov (Product placement)
JUDr.
Viliam
Janáč
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
JANÁČ, V.: Umiestňovanie produktov (Product placement). Právny obzor, 95,
2012, č.5, s. 468 - 480.
Product placement.
The author presents the reader with the so-called institute:
"Product placement". Product placement can be classified as a type of advertising techniques; as the
one of the marketing tools, that are used to influence the spectators in order to promote the
possibilities of selling the products or services. Product placement, however, is not purely a
matter of marketing, as a kind of advertising is also the subject of legal regulations. It is not
long time ago, when the usage of this advertising techniques were legally questionable; in many
cases, the product placement was representing an hidden advertising, which was in contrary to the
rules of fair competition and consumer rights. A fundamental change has been set out by adopting of
EP and Council Directive 2007/65/EC on Audiovisual Media
Services. Slovak Republic acceded to its implementation in 2009 and since this time, the institute
of product placement is firmly established in Slovak legal system. The subject of this article is a
brief excursion into the history of product placement; the author also deals with the legal
regulation of advertising and with the issues of using the product placement in the past (the legal
status effective till the implementation of Directive
2007/65/EC). The main part of the article is aimed to the
closer analysis of the requirements of the Directive and national legislation, which following is
fully necessary for the legal use of product placement.Key words:
product placement, directive
2007/65/ES, hidden advertisement1. Úvodom
Čo je potrebné chápať pod pojmom "product placement", čo "product placement" vlastne
znamená? Product placement (umiestnenie produktov) predstavuje jednu z foriem reklamných techník.
Product placement je definovaný ako zámerné a platené umiestnenie značkového výrobku (služby) do
audiovizuálneho diela za účelom jeho/jej propagácie. Spočíva v zásade v tom, že určité výrobky alebo
služby zmluvného partnera sú zakomponované do filmového deja.1) Hoci aj v
minulosti sa product placement ako marketingový nástroj, či už v menšej, alebo väčšej miere v praxi
vyskytoval, predsa vyvolával neistotu najmä v radoch producentov audiovizuálnych diel. Táto neistota
pramenila z neexistujúceho právneho rámca, ktorý by jednoznačne upravoval inštitút "product
placementu", ako aj možnosti pre legálne využívanie tohto marketingového nástroja.
Využívanie product placementu v minulosti mohlo predstavovať právne reprobované konanie,
keďže product placement mohol predstavovať formu skrytej reklamy, ktorú slovenský právny poriadok
všeobecne zakazuje. Okrem toho skrytá reklama predstavuje aj jednu z foriem nekalosúťažného konania,
ktorá bola v rozpore s pravidlami slobodnej hospodárskej súťaže existujúcej predovšetkým na poli
audiovizuálnych mediálnych služieb.
Nejednoznačné a nejednotné pravidlá týkajúce sa product placementu poškodzovali tak práva
producentov audiovizuálnych diel, nakoľko títo boli ukrátení o nové možnosti získavania zdrojov na
výrobu novej umeleckej tvorby, ako aj divákov, ktorí neboli informovaní o prítomnosti zmienenej
reklamnej techniky. Zmenu v tomto smere priniesla až smernica EP a Rady
2007/65/ES o audiovizuálnych mediálnych službách, ktorá
novelizovala už existujúcu smernicu Rady
89/552/EHS,2) známu tiež pod
označením "Televízia bez hraníc". Implementáciou predmetnej smernice došlo k zakotveniu legálneho
pojmu "umiestňovanie produktov" do nášho právneho poriadku vrátane úpravy podmienok pre možnosť
legálneho využitia product placementu v oblasti audiovizuálnych mediálnych služieb.
V ďalej nasledujúcom texte sa pokúsime bližšie ozrejmiť problematiku product placementu v
minulosti (t.j. do času implementácie smernice), najmä vzťah medzi product placementom a skrytou
reklamou. Následne našu pozornosť zameriame na súčasný právny stav, najmä na právnu úpravu product
placementu vyjadrenú v smernici a vnútroštátnu právnu úpravu, ktorá je výsledkom tr