Výklad a aplikácia dobrých mravov a zásad poctivého obchodného styku v rozhodovacej
činnosti súdov
Prof. JUDr.
Oľga
Ovečková
DrSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
OVEČKOVÁ, O.: Výklad a aplikácia dobrých mravov a zásad poctivého obchodného
styku v rozhodovacej činnosti súdov. Právny obzor, 94, 2011, č.4, s.351 -
364.
Interpretation and application of good morals and principles of fair trade in
decisionmaking of courts.
The first part of the contribution deals with the issue of
contradiction of a legal act with good morals. It defines the term of good morals and their function
in law, as well as the substance of contradiction of a legal act with good morals. It analyses the
application of the provision of Art. 39 of the Civil Code. It refers to the most serious weaknesses
in the application of Art. 39 in the case-law. The second part of the contribution is devoted to the
enforcement of law and to the principles of fair trade. First it analyses the terms enforcement of
law and principles of fair trade. Then it examines the issue of application of the provision of Art.
265 of the Civil Code in the caselaw. It deals with the following specific problems: relationship of
provision of Art. 265 of the Commercial Code and the provision of Art. 3 (1) of the Civil Code;
relationship of the provision of Art. 39 of the Civil Code and the provision of Art. 265 of the
Commercial Code, as well as the issues of an abuse of law enforcement and moderation law.Key words:
good morals, principles of fair trade, legal act, invalidity of legal
act, enforcement of lawI. Rozpor právneho úkonu s dobrými mravmi
1. Podstata dobrých
mravov
1) Východiskom, resp. základom vzťahu dobrých mravov () a práva je vzťah práva a morálky. P. Holländer tento vzťah vymedzuje ako ich čiastočné
prelínanie. Tento prienik práva a morálky má podľa neho dve podoby: skutočné (existujúce) a
požadované (normatívne). Pritom odmieta, že medzi právom a morálkou by mohlo ísť o vzťahy exklúzie
(vylučuje akúkoľvek legitimitu práva), totožnosti (sú právne normy, ktoré nemajú morálnu dimenziu,
napr. príkaz jazdiť po pravej strane cesty), či inklúzie morálky v práve (morálne normy postihujú
správanie v neporovnateľne širšej miere než právo).2)
boni
mores
Podstata dobrých mravov spočíva v ich
normatívnom charaktere.
Ten vyplýva z toho,
že právne normy výslovne na dobré mravy odkazujú a spájajú s nimi závažné právne dôsledky. Tým sa
dobré mravy stávajú obsahom, resp. súčasťou platného práva. Právo ich recipuje, a preto aj rozpor s
dobrými mravmi je súčasne svojou podstatou aj rozporom so zákonom. Len na tomto základe nadobúdajú
dobré mravy právnu relevanciu a len preto môžeme kvalifikovať rozpor správania s dobrými mravmi ako
priečiaci sa právu, t.j. protiprávny. Protiprávnosť tu spočíva v porušení právnej normy, ktorá
ukladá zachovávanie dobrých mravov
, teda ide o rozpor s objektívnym právom.Výstižne o tom píše P. Holländer, keď zdôrazňuje nutnosť odlišovania morálneho argumentu a
jeho právnej platnosti: "Morálny argument, ktorý vzhľadom na svoj obsah a len vzhľadom naň zakladá
dôvod právnej platnosti v ňom obsiahnutého pravidla správania, predstavuje prioritu prirodzeného
pred pozitívnym právom. Právna platnosť argumentu "dobrými mravmi" nie je však daná bez ďalšieho len
jeho obsahom, ale je založená normou pozitívneho práva, ktorá na ne odkazuje
(§ 39 OZ) - nejde teda o prioritu prirodzeného pred
pozitívnym právom, ale spozitívnenie morálneho argumentu".3)
Ide o kategóriu právnu, ktorá má základ v platnom práve. Preto aj existencia či
neexistencia rozporu s dobrými mravmi nie je otázkou skutkovou, ale právnou. Tým, že zákon spája s
rozporom s dobrými mravmi absolútnu neplatnosť právneho úkonu, prípadne odopiera právnu ochranu
výkonu práva, ktoré je v rozpore s dobrými mravmi, sú dobré mravy súčasťou práva a majú právnu
záväznosť. Bez odkazu v právnej norme zostali by dobré mravy len súčasťou mimoprávnych (morálnych)
pravidiel bez priameho právneho normatívneho pôsobenia.
Okrem všeobecných odkazov na normy morálky právo akceptuje celý rad konkrétnych morálnych
pravidiel, a to prostredníctvom všeobecných právnych zásad [napr. zásada dodržiavania a plnenia
zmlúv ()].
pacta sunt servanda
Zmyslom a cieľom odkazu na dobré mravy je postihnutie, resp. možnosť právne kvalifikovať
také správanie, ktoré nie je možné podriadiť pod inú právnu normu. Konkrétne to možno vyjadriť, že
právny úkon, ktorý nemožno kvalifikovať ako neplatný pre rozpor so zákonom, môže byť neplatný pre
rozpor s dobrými mravmi. Všeobecne teda platí, že kategória dobrých mravov v práve napomáha
uplatňovanie práva, lebo právnej kvalifikácii sa nevyhnú ani také konania, ktoré právo osobitne
nepostihuje. Uplatnenie dobrých mravov v práve pomáha určovať konkrétny obsah právneho
úkonu.
V súvislosti s dobrými mravmi je možné zdôrazniť ich viacero funkcií v práve.
Na prvom mieste treba zdôrazniť, že dobré mravy plnia
funkciu normy, ktorá sa má
aplikovať.
Ide teda o pravidlo správania, ktoré určuje, ako sa má subjekt správať, aby jeho
konanie sa nedo