Vláda SR

Vláda schválila novelu zákona, ktorá mení podmienky poskytovania právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi, čím posilňuje svoj záväzok k sociálnej spravodlivosti aj v období konsolidácie verejných financií.
Ministerstvo vnútra SR predkladá na stredajšie rokovanie vlády návrh nového zákona o ochrane svedka, ktorý má nahradiť doterajšiu legislatívu z roku 1998 (zákon č. 256/1998 Z. z.). Táto legislatívna iniciatíva je súčasťou Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2024 a má za cieľ optimalizovať súčasné mechanizmy ochrany svedkov a zosúladiť ich s aktuálnymi podmienkami.
Vláda na svojom stredajšom rokovaní schválila novelu zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmom z trestnej činnosti a ochrane pred financovaním terorizmu, ktorou sa do slovenského právneho...
Vláda schválila návrhy na úpravu zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a zákona č. 395/2019 Z. z. o občianskych preukazoch, ktoré pripravilo ministerstva vnútra. Tieto legislatívne zmeny umožnia...
  • Článek
Úvod Ak boli nejaké slová, ktoré podľa mňa formovali ústavný vývoj Slovenskej republiky v roku 2023, osobitne, ale nielen, na jeseň pri menovaní vlády Slovenskej republiky (ďalej len "vláda"),...
  • Článek
Obmedzená skúsenosť s výkonom právomocí vlády Slovenskej republiky v režime čl. 115 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky v spojení s faktickou dobou trvania takéhoto režimu vytvára situácie, na ktoré nemožno nachádzať ústavne jednoznačné odpovede a riešenia. Článok sa v tejto súvislosti zamýšľa nad možnosťami súdnej kontroly poverenej vlády bez dôvery a výkonu jej právomocí.  

,

  • Článek
Autor svojím príspevkom reaguje na predvolebnú diskusiu v roku 2020, ktorej súčasťou bolo aj nastolenie otázky možného víťazstva extrémistickej strany v parlamentných voľbách.Autor v tejto súvislosti polemizuje s názorom, že v prípade volebného víťazstva takejto strany by prezidentka Slovenskej republiky mohla jej predstaviteľovi odmietnuť udeliť poverenie na zostavenie vlády. In the submitted contribution the author reacts to the pre-election discussion in 2020, which was partially dedicated to the possible win of the extremist political party in the upcoming parliamentary elections. In this context, the author disputes opinions claiming that the president of the Slovak republic could refuse to grant a mandate for government formation to the leader of the said party. 1) , 2)
  • Článek
Tento článok je reakciou na článok Jakuba Neumanna Limity diskrécie prezidenta Slovenskej republiky pri udeľovaní poverenia na zostavenie vlády. Plne uznávajúc legitimitu a význam nepísaného ústavného práva v článku ponúkam rozdielny uhol pohľadu na niektoré podstatné súvislosti procesu, ktorým prezident Slovenskej republiky poveruje lídra politickej strany zostavením vlády predtým, než k menovaniu vlády skutočne dôjde. Vzhľadom na túto názorovú rozdielnosť v porovnaní s J. Neumannom prichádzam do určitej miery k odlišným záverom ohľadom úlohy prezidenta v tomto procese a limitov jeho diskrécie. This paper is a reaction to the article of Jakub Neumann entitled Discretion limits of President of Slovak republic in granting the mandate for government formation. Fully accepting the legitimacy and importance of the unwritten constitutional law, I offer a different perspective on some essential factors of the process in which the President of the Slovak Republic assigns a leader of a political party the task of forming a new Government before any Government is actually appointed. Considering this difference of opinions with J. Neumann, I partially come to different conclusions as for the limits of discretion and the role of the President in this process. 1)