Mantra zabezpečovania riadneho chodu ústavných orgánov

Vydáno: 36 minút čítania

BALOG, B.: Mantra zabezpečovania riadneho chodu ústavných orgánov. Právny obzor, 107, 2024, č. 4, s. 428 – 440.

https://doi.org/10.31577/pravnyobzor.2024.4.05

The Mantra of ensuring the proper functioning of constitutional bodies. Even if the Constitution entrusts the President with ensuring the proper functioning of constitutional bodies, this does not mean the possibility of any presidential action. In the submitted contribution, the author offers an opinion on the forms and content requirements of the president’s decision-making in ensuring the proper functioning of constitutional bodies. In particular, it points to the obligation of the President by Art. 2 par. 2 of the Constitution.

Key words: constitution, president, constitutional body, constitutional system, proper functioning of constitutional bodies

 
Úvod
Ak boli nejaké slová, ktoré podľa mňa formovali ústavný vývoj Slovenskej republiky v roku 2023, osobitne, ale nielen, na jeseň pri menovaní vlády Slovenskej republiky (ďalej len "vláda"), boli to slová "zabezpečovanie riadneho chodu ústavných orgánov". Tieto slová boli používané a opakované s takou intenzitou, až sa z nich stala mantra. Mantra však neznamená iba neustále opakovanie slov. Toto opakovanie sa stáva mantrou až vtedy, ak smeruje k oslobodeniu mysle od myslenia. A presne v tom slová o zabezpečovaní riadneho chodu ústavných orgánov dosiahli stav mantry. Ich neustálym opakovaním sme sa oslobodili od myslenia. Od myslenia o tom, čo tieto slová vlastne znamenajú.
Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej len "Ústavný súd") k zabezpečovaniu riadneho chodu ústavných orgánov skonštatoval, že ide o "
pomerne vágne formulované oprávnenie prezidenta
", ale súčasne "
zásadným spôsobom ovplyvňuje postavenie prezidenta v slovenskom ústavnom poriadku
". 1) V spojení so zásadným spôsobom ovplyvňovania postavenia prezidenta Slovenskej republiky (ďalej len "prezident") v slovenskom ústavnom poriadku, sa o to viac natíska otázka, čo to vlastne zabezpečovanie riadneho chodu ústavných orgánov je, ako sa vykonáva a či ako sa v ústavnom poriadku/systéme prejavuje.
V predloženom príspevku sa pokúsim dať odpoveď nielen na to, čo je to riadny chod ústavných orgánov, ako sa riadny chod ústavných orgánov prejavuje, čo je jeho opakom, aké sú možnosti či mantinely rozhodovania prezidenta pri zabezpečovaní riadneho chodu ústavných orgánov, ale aj, či má byť jeho starostlivosť o riadny chod ústavných orgánov čisto formálno-procesná alebo aj obsahová.
 
1. Riadny chod ústavných orgánov
Začnem pri riadnom chode ústavných orgánov. Nájsť odpoveď na otázku, čo je riadny chod ústavného orgánu, nie je v podstate ťažké. Každý ústavný orgán má ústavou a aj zákonmi vymedzené svoje postavenie a právomoci, a tak cez ústavný príkaz čl. 2 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len "ústava") vieme identifikovať, či dotknutý ústavný orgán koná tak, ako mu to ústava a zákony umožňujú a také konanie by sme mohli označiť ako riadne, pričom každý iný spôsob konania je nielen protiústavný, ale z hľadiska kritéria "riadnosti" nebude riadny, či bude "neriadny".
Riadny chod ústavných orgánov je tak stav, keď tieto vykonávajú svoje právomoci v súlade s ústavou a zákonmi a konajú iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon. Riadny chod ústavných orgánov je aj stav, keď tieto vykonávajú svoje právomoci bez snahy narušiť ústavný systém takým výkonom svojej ústavnej právomoci, ktorá nie je v súlade s ústavou a deštruktívne zasahuje do ústavného systému.
Primárnu zodpovednosť za riadny chod ústavného orgánu, teda za činnosť ústavného orgánu podľa čl. 2 ods. 2 ústavy, má sám príslušný ústavný orgán. Úspešné fungovanie celého ústavného systému je možné iba za predpokladu, že ústavné orgány budú prirodzene a automaticky konať v súlade s ústavou a zákonmi a ak by malo dôjsť k excesu, aby mal ústavný systém dostatočné vnútorné mechanizmy alebo vonkajšie mechanizmy na obnovenie stavu ústavnosti a zákonnosti. Za taký vnútorný mechanizmus pokladám aj oprávnenie prezidenta svojím rozhodovaním zabezpečovať riadny chod ústavných orgánov. Prezident nie je mimo ústavného systému, prezident ako ústavný orgán je súčasťou ústavného systému a vplýva na tento systém zvnútra.
 
2. Riadny chod jedného orgánu alebo systému ako takého?
Prezident má svojím rozhodovaním zabezpečovať riadny chod ústavných orgánov. Aj keď ústava v čl. 101 ods. 1 používa v súvislosti s ústa

Související dokumenty

Súvisiace články

Kontrola poverenej vlády bez dôvery zo strany ústavného súdu
Limity diskrécie prezidenta Slovenskej republiky pri udeľovaní poverenia na zostavenie vlády
Povinnosti a možnosti prezidenta Slovenskej republiky v procese zostavovania vlády
Suverenita státu včera a dnes - k dynamice pojmu a hermeneutickým posunům v jeho chápání
Vzťah slobody, bezpečnosti a právneho štátu
Ústavné zvyklosti – kritika, kontext, reflexie
Limity výkonu ústavodarnej moci v Slovenskej republike (habilitačná prednáška)
Súbeh disciplinárneho konania a trestného konania proti sudcovi
Ľudské práva, slobody a hranice ich limitácie v čase pandémie - Uplatňovanie racionálnych predpokladov pri obmedzovaní ľudských práv a slobôd
K odňatiu právomoci Ústavného súdu SR posudzovať ústavné zákony - kritické reflexie
Princip komparability a možnosti jeho aplikace při komparaci anglosaského a kontinentálního systému právní kultury
Uplatňovanie kasačného princípu pri preskúmavaní rozhodnutí správnych orgánov (inauguračná prednáška)
(Ne)rozhodovanie o súlade ústavného zákona s ústavou
Referendum o predčasných voľbách je protiústavné
Weimarská ústava (1. časť) - Cesta k prijatiu základného dokumentu
Opodstatnenie procesnej spravodlivosti
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách
Veľký senát a ustálená rozhodovacia prax (inauguračná prednáška)
Združenia ako prostriedok politickej participácie na správe vecí verejných (inauguračná prednáška)

Súvisiace predpisy

Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb.