OCHRANA ÚDAJOV O OSOBE
Ústava Slovenskej republiky priznáva ochranu údajom
o osobe, no skutočná ochrana sa rozplýva vo všeobecnosti základného zákona a jeho interpretácii "bez
chuti a zápachu", ktorá abstrahuje od ochrany priznanej Dohovorom o ochrane ľudských práv a
základných slobôd. Priemet ústavy do vykonávacích
zákonov pri ochrane osobných údajov je nerovnovážny. Zabezpečuje sa rozsiahle žonglovanie orgánov
verejnej moci s osobnými údajmi, no málo sa dbá o o ochranu oprávnených záujmov jednotlivca.
Dispozícia údajmi o osobe podlieha ochrane Dohovorom o
ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len
"Dohovor") aj
Ústavou SR (ďalej len
"Ústava").
Dohovor ju zaručuje v rámci práva na súkromný a
rodinný život priznaného článkom 8 Ústava chráni
"osobné údaje" v čl. 22 ods. 1 a "údaje o
svojej osobe" v čl. 19 ods. 3. Účelom takto
zaručenej ochrany je ochrana osoby pred odhalením jej totožnosti, ako aj pred zhromažďovaním údajov
o známej (identifikovanej) osobe, ktoré môžu negatívne ovplyvniť právne postavenie osoby, ktorej sa
údaje týkajú.
V case-law Európskeho súdu pre ľudské práva (ďalej len "ESĽP") sa zdôrazňuje ochrana údajov pred
orgánmi verejnej moci. "Samozrejmou" súčasťou činnosti masmédií sa stalo zhromažďovanie údajov o
osobách verejného záujmu, ba aj mnohých iných informácií pre prípadné použitie. "Samozrejmou"
súčasťou podnikania je zhromažďovanie údajov o zákazníkoch a krížová výmena nadobudnutých informácií
s mnohými inými podnikateľmi.1) ESĽP v súvislosti s ochranou práva na
súkromie vyslovil, že Dohovorom sa zaručuje ochrana tohto práva nielen vo verejnej sfére, ale aj v
súkromnej sfére, a že poskytnutie ochrany sa zaručuje pozitívnym záväzkom
štátu.2) Aj keď na prvý pohľad účelom ochrany osobných údajov pred orgánmi
verejnej moci, zdanie klame. Aj zhromažďovanie a rozširovanie údajov o osobe subjektmi súkromného
práva podlieha ochrane článkom 8 Dohovoru a môže byť jeho porušením.
Osobné údaje
Podľa case-law ESĽP k čl. 8 Dohovoru osobnými
údajmi sú údaje o identifikovanej osobe a údaje, podľa ktorých osobu možno
identifikovať.3)
"Osobné údaje" sú pojmom, ktorý v právnom poriadku SR vymedzuje zákon. "Osobnými údajmi sú údaje
týkajúce sa určenej alebo určiteľnej fyzickej osoby, pričom takou osobou je osoba, ktorú možno určiť
priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora alebo na základe
jednej či viacerých charakteristík alebo znakov, ktoré tvoria jej fyzickú, fyziologickú, psychickú,
mentálnu, ekonomickú, kultúrnu alebo sociálnu identitu"
(§ 4 zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných
údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov).
Prinajmenšom ekonomickú a kultúrnu identitu má aj určiteľná právnická osoba. Údaje o právnických
osobách nie sú podľa zákona zahrnuté k údajom chráneným ako "osobné", hoci Ústava nevylučuje ochranu
údajov o právnickej osobe.
Ochrana údajov o osobe sa vzťahuje na ochranu konkrétnych osôb v konkrétnych vzťahoch. Ak zo
zhromaždených údajov nemožno identifikovať konkrétnu osobu, údaje nepodliehajú ústavnej ochrane.
"Pri zákonných požiadavkách vyplývajúcich z ústavou predvídaného obmedzenia základného práva na
ochranu pred nezasahovaním do súkromného a rodinného života treba rozlišovať medzi osobnými údajmi,
ktoré sa vyžadujú a spracúvajú v individualizovanej, neanonymnej forme, a medzi údajmi, ktoré sú
určené na štatistické účely. Z judikatúry ESĽP vyplýva, že nielen zhromažďovanie a uchovávanie
údajov týkajúcich sa "súkromného života" jednotlivca patrí do sféry pôsobnosti
čl. 8 dohovoru, ale aj údaje verejnej povahy sa
môžu týkať súkromného života, keď sa systematicky zhromažďujú a zaznamenávajú do registrov vedených
štátom (napr. rozsudky vo veciach Leander v. Švédsko z 26. marca 1987, § 48; Amman v. Švajčiarsko zo
16. februára 2000, § 69 a Rotaru v. Rumunsko zo 4. mája
2000, § 43)."4)
Ochrana podľa čl. 19 ods. 3 a podľa
čl. 22 Ústavy
Systém ochrany údajov o osobe podľa Ústavy, založenie tejto ochrany výslovnou úpravou v dvoch
ústavných normách, nastoľuje otázku vzťahu čl. 19 ods.
3 k článku 22 ods. 1 a
2.
Článkom 22 sa identifikuje predmet ochrany,
ktorým v okolnostiach prípadu sú osobné údaje. Článok 22
Ústavy SR neurčuje charakter ochrany, jej obsah ani rozsah.
"Ústava SR predstavuje právny celok, ktorý treba aplikovať vo vzájomnej súvislosti všetkých
ústavných noriem. Len výnimočne a ojedinele môže nastať stav, keď sa spoločenský vzťah upravuje
jedinou normou Ústavy SR." (II. ÚS 128/95). "Každé
ustanovenie ústavy treba interpretovať a uplatňovať v
nadväznosti na iné normy ústavy, pokiaľ medzi nimi
existuje príčinná súvislosť." (II. ÚS 48/97)
V súlade so základným interpretačným pravidlom aplikácie Ústavy SR ochranu osobných údajov podľa
čl. 22 treba spojiť s ustanovením
čl. 19 ods. 3 Ús