Zákon o slobodnom prístupe k informáciám

Vydáno: 38 minút čítania
64/2016
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám
Čl. 1 ods. 1, čl. 2 ods. 2, čl. 26 ods. 1, 4, čl. 46 Ústavy Slovenskej republiky,
§ 11 ods. 1 písm. c), § 12, § 18 zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
§ 46, § 47 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov,
§ 246c ods. 1 prvá veta v spojení s § 10 ods. 2, § 219 ods. 1 a 2, § 250j ods. 2 písm. d) Občianskeho súdneho poriadku.
Za spôsobilý predmet prieskumu zákonnosti v správnom súdnictve sa považujú aj listy s charakterom rozhodnutia vydané príslušným orgánom verejnej správy.
Rozsudok
Najvyššieho súdu SR
, sp. zn.
8 Sži 39/2014
.
Skutkový stav:
Krajský súd v T. napadnutým rozsudkom postupom podľa § 250j ods. 2 písm. d) OSP zákona č. 99/1963 Zb. Občianskeho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov (ďalej v texte rozsudku len "OSP") zrušil rozhodnutie (oznámenie) žalovaného z 19. januára 2010.
Druhým výrokom napadnutého rozsudku krajský súd postupom podľa § 250j ods. 6 OSP uložil žalovanému povinnosť sprístupniť žalobcovi "Správu z právneho auditu" vypracovanú v zmysle čl. I ods. 3 a 4 zmluvy o poskytnutí právnych služieb uzatvorenú 22. decembra 2010 medzi Mestom T. a G. P. l. s.r.o.
Krajský súd dospel k záveru, že správne orgány oboch stupňov sa v preskúmavanej veci dopustili takej vady konania, majúcej za následok nezákonnosť ich rozhodnutia, keď ich rozhodnutia (oznámenia o odložení veci) sú nepreskúmateľné pre nezrozumiteľnosť a nedostatok dôvodov. Listinu primátora žalovaného (ako oprávneného orgánu podľa § 19 ods. 2 zákona č. 211/2000 Z.z.) zo 17. apríla 2013 označenú ako "Oznámenie k podaniu žiadateľa o sprístupnení informácie", ktorým oznámil žalobcovi, že jeho žiadosť o sprístupnenie informácie (žiadosť žalobcu z 21. septembra 2011 o sprístupnenie správy z právneho auditu vypracovanej v zmysle čl. I ods. 3 a 4 zmluvy o poskytnutí právnych služieb uzatvorenej 22. decembra 2010 medzi Mestom T. a G. P. l. s.r.o.) bola odložená s tým, že odvolanie žalobcu proti rozhodnutiu Mesta T. ako správneho orgánu I. stupňa o sprístupnení informácie podľa primátora nemožno vybaviť v zmysle zákonných ustanovení, bolo potrebné považovať za rozhodnutie, ktoré môže byť predmetom súdneho prieskumu podľa V. časti OSP.
Predmetom preskúmavacieho konania bolo rozhodnutie (oznámenie) a postup primátora žalovaného, ktorým rozhodoval v konečnej platnosti o žiadosti žalobcu na poskytnutie požadovaných informácií podľa zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej v texte rozsudku len "ZSI"). V správnom súdnictve je právo na prístup k súdu vymedzené princípom generálnej klauzuly s negatívnou enumeráciou, z ktorého vyplýva, že súdy v zásade preskúmavajú všetky rozhodnutia orgánov verejnej správy okrem tých, ktoré zákon výslovne z prieskumu vylučuje (§ 248 OSP). Uvedené ustanovenie je súčasne dôležitou interpretačnou pomôckou, pretože výnimky z aplikácie ústavy, aj keď sú ustanovené zákonom, nie je možné vykladať extenzívne, ale reštriktívne. V prípade pochybností nie je vadou konania, ak súd reštriktívnym výkladom ustanovenia § 248 písm. a) OSP poskytne účastníkovi súdnu ochranu v súlade s čl. 152 ods. 4 v spojení s čl. 46 ods. 1, 2 Ústavy SR. Podľa ustálenej judikatúry - nálezov Ústavného súdu SR (sp. zn. I. ÚS 37/95, II. ÚS 50/01, I. ÚS 52/02, III. ÚS 183/2003: PL. ÚS 21/08, I. ÚS 354/08) a rozhodnutí Najvyššieho súdu SR (sp. zn. 8 Sžf 29/2010, ZSP 5/2011, 5 Sžp 5/2011), môžu byť predmetom preskúmania súdom aj rozhodnutia orgánov verejnej správy, ktoré nemajú formálne náležitosti, ak sa dotýkajú alebo ak sa môžu dotknúť práv a právom chránených záujmov fyzických alebo právnických osôb.
Súdna prax ustálila, že rozhodnutím správneho orgánu je každé rozhodnutie, ktorým sa zakladajú, menia, rušia alebo ktorými môžu byť priamo dotknuté práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb. Za spôsobilý predmet súdneho prieskumu sa považujú aj listy s charakterom rozhodnutia vydané príslušným orgánom verejnej správy. V súdenej veci nebolo možné odhliadnuť od skutočnosti, že napriek tomu, že v konaní podľa ZSI nie je povinnosťou správneho orgánu vydať rozhodnutie v prípade, ak žiadosť bola odložená (§ 14 ods. 3 v spojení s § 1

Související dokumenty

Súvisiace články

Ochrana údajov o osobe
Judikatúra ESĽP k výkonu práva styku rodiča s maloletým a jej zohľadnenie v slovenskej legislatíve a právnej praxi (1.)
Posudzovanie prieťahov v rozhodnutiach Ústavného súdu a ESĽP
Ústavné záruky osobnej slobody obmedzovanej väzbou (2.)
Ústavné záruky osobnej slobody obmedzovanej väzbou (1.)
Dvojkoľajná ochrana ľudských práv a slobôd na európsky spôsob
Judikatúra ESĽP k výkonu práva styku rodiča s maloletým a jej zohľadnenie v slovenskej legislatíve a právnej praxi (2.)
Dovolacie konanie. Právo na obhajobu. Včasnosť podania odvolania
Odpočúvanie / Ochrana súkromného života / Subsidiarita ústavnej sťažnosti (ZSP 37/2019)
Právo na spravodlivý proces / Právo na zákonného sudcu / Právo na účinný právny prostriedok / Dovolanie v trestnom konaní (ZSP 58/2019)
Právo na prístup na súd. Platenie preddavku na trovy konania
Základné právo na súdnu ochranu a spravodlivý proces. Prípustnosť dovolania
Kompenzácia porušenia práva na rýchlosť konania
Záväznosť nálezov ústavného súdu pre všeobecné súdy. Právo na prerokovanie veci v primeranej dobe. Rozhodovanie súdov o súdnych poplatkoch
Informácie evidenčného charakteru
Právo na spravodlivý proces. Dovolanie - prípustnosť proti už vykonanému rozsudku
Použitie zvukového a obrazového záznamu fyzickej osoby o komunikácii ako dôkazného prostriedku
Sloboda prejavu médií - informácie z hlavného pojednávania
K napätosti vzťahov medzi médiami a súdnictvom