Dvojkoľajná ochrana ľudských práv a slobôd na európsky spôsob

Vydáno: 37 minút čítania
DVOJKOĽAJNÁ OCHRANA ĽUDSKÝCH PRÁV A SLOBÔD NA EURÓPSKY SPÔSOB
V Európe sa vytvorili dve nadnárodné sústavy ľudských práv a slobôd. Chránia ich dve nezávislé inštitúcie. Európsky súd pre ľudské práva a Súdny dvor ES/EÚ. Keď dvaja robia to isté, nie je to to isté. Táto zásada latentne poznamenáva aj ochranu ľudských práv a slobôd. Podarí sa udržať ju pod rozumnou kontrolou, alebo dôjde k vzďaľovaniu oboch systémov, či dokonca k ich vyhraneniu? Môže sa v takom prípade jeden z nich stať záväznejším?
Písané právo
„Úniové právo, ktoré sa podľa pôvodných predstáv nemalo zaraďovať medzi pramene práva upravujúce základné práva a slobody, sa vyvíja opačným smerom, vstupuje aj do ochrany týchto práv a slobôd.“1)
Vstup Európskej únie do sféry ľudských práv a základných slobôd nie je dielom náhody. Vzišlo z dlhodobého úsilia o zabezpečenie vlastného vplyvu aj v tejto oblasti diania, ktoré je dôležité pre chod vecí verejných v Európe.
"Rímska zmluva" sa výslovne nezmieňovala o ľudských právach, aj keď v jej preambule bolo deklarované úsilie
"zachovať a upevniť ... mier a slobodu"
a cieľ
"neustále zlepšovanie životných a pracovných podmienok"
a ďalej bolo cieľom "odstrániť diskrimináciu na základe štátnej príslušnosti" (býv. čl. 6 ZEHS). Zmluva zakotvila aj slobodu pohybu a usadzovania (čl. 48-58 ZEHS), rovnaké zaobchádzanie pre mužov a ženy (býv. čl. 119 ZEHS) a rovnaké zaobchádzanie pre zamestnancov pohybujúcich sa v rámci Spoločenstva. Z historickej perspektívy procesu postupujúcej integrácie a napokon aj podľa názoru Európskeho súdneho dvora predstavuje Rímska zmluva určitý základ "ústavnej povahy".
"Je celkom logické,"
uviedol Súdny dvor v rozsudku Zelení v. Parlament (294/83),
"že právny poriadok Spoločenstva by mal byť zárukou zodpovedajúcej ochrany základných práv, ktoré sú jadrom európskej demokratickej spoločnosti."
2)
Maastrichtská zmluva ustanovila niektoré práva pre občanov Únie, predovšetkým aktívne a pasívne volebné právo pre voľby do Európskeho parlamentu, ale aj do miestnych zastupiteľských orgánov členských štátov, petičné právo a právo na diplomatickú ochranu. Zároveň čl. F ods. 2 uviedol, že Únia "rešpektuje základné ľudské práva, ktoré zaručuje Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd... a ktoré vyplývajú z ústavných tradícií spoločných členským štátom ako všeobecné právne zásady Spoločenstva."
Amsterdamská zmluva v čl. 6 ods. 1 Zmluvy o Európskej únii uviedla, že Únia sa zakladá na princípoch, ku ktorým patrí rešpektovanie a dodržovanie ľudských práv a články 7 a 309 ods. 2 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva splnomocnili Radu na prijatie opatrení proti členskému štátu, ktorý tieto princípy porušuje. Nový článok 13 splnomocnil Radu prijímať opatrenia proti "diskriminácii založenej na pohlaví, rasovej alebo etnickej príslušnosti, náboženstve alebo vierovyznaní, invalidite, veku alebo sexuálnej orientácii." Na základe Amsterdamskej zmluvy mohol Súdny dvor ES uplatňovať ochranu základných práv v oblasti vízovej, azylovej a prisťahovaleckej politiky (hlava IV Zmluvy o založení ES).3)
Zmluvou o Európskej únii sa priznalo právo na občianstvo Únie,4) aktívne aj pasívne volebné právo,5) petičné právo,6) právo na slobodu pohybu7) a sloboda podnikania8).
V rozsahu týchto zmlúv sa záujem o ľudské práva obmedzil na také práva, ktoré sa svojím účelom spájajú so základnými princípmi a právomocami Európskeho spoločenstva, resp. Európskej únie a s tvorbou takého rámca ich existencie, ktorý by im umožnil riadne fungovanie pri plnení vytýčených spoločných cieľov. Potom sa záujem rozšíril, "s jedlom narástla chuť". Integračné inštitúcie začali vynakladať úsilie o širokospektrálny vstup do uplatňovania ľudských práv.
Politické iniciatívy v oblasti ľudských práv sa v posledných niekoľkých dekádach minulého storočia uberali dvomi cestami. Jednou z nich bolo pristúpenie k Európskemu dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, druhou možnou cestou bolo prijatie vlastnej listiny základných práv Európskymi spoločenstvami. V roku 1973 prijal Európsky parlament uznesenie týkajúce sa ochrany základných práv občanov členských štátov (OJ C 26, 4.4.1973). Ďalšie uznesenia boli prijaté roku 1977 (OJ C 299, 16.11.1977) a potom roku 1979, v ktorých Parlament znov