Obnova konania pred ústavným súdom (1.)

Vydáno: 26 minút čítania

Potreba obnovy konania pred ústavným súdom je v členských štátoch Rady Európy novým inštitútom, ktorý je najmä dôsledkom toho, že niektoré členské štáty pristúpili k naplneniu záväzkov obsiahnutých v článku 13 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len "Dohovor") vytvorením účinných prostriedkov nápravy vo vzťahu k namietaným porušeniam ľudských práv v podobe individuálnych ústavných sťažností. Okrem Slovenskej republiky boli takéto možnosti vytvorené v Nemecku, Albánsku, Bosne a Hercegovine, Lotyšsku, Srbsku, Španielsku, či Turecku.

To, že niektoré z týchto štátov následne zaviedli obnovu konania pred ústavným súdom bolo dôsledkom toho, že Európsky súd pre ľudské práva (ďalej len "ESĽP") aj na tento typ konania aplikuje článok 6 Dohovoru, ktorý zaručuje právo na spravodlivé súdne konanie a v niektorých prípadoch konštatoval porušenie práva na prístup k ústavnému súdu (napr. rozs. Ďurďovič a Trančíková proti Slovenskej republike zo 7. októbra 2014, rozs. Franek proti Slovenskej republike z 11. februára 2014, rozs. Avdić a ostatní proti Bosne a Hercegovine z 19. novembra 2013), či porušenie práva na nestranný súd v disciplinárnom konaní proti sťažovateľovi, ktoré bolo vedené pred ústavným súdom ako jedinou inštanciou (napr. rozs. Harabin proti Slovenskej republike z 20. novembra 2012). Vzhľadom na charakter týchto porušení nebolo možné v týchto prípadoch zabezpečiť nápravu obnovou konania pred všeobecnými súdmi, ale výlučne obnovou konania pred ústavným súdom.

Pokiaľ ide o príklady z iných štátov zaujímavý je prípad Avdić a ostatní proti Bosne a Hercegovine, v ktorom ESĽP dospel k porušeniu práva sťažovateľov na prístup k ústavnému súdu. Dôvodom zamietnutia ich ústavnej sťažnosti bola skutočnosť, že Ústavný súd Bosny a Hercegoviny nezískal požadovanú väčšinu piatich sudcov a z toho dôvodu účinne nerozhodol o ich prípade. ESĽP zistil, že pravidlo 40 ods. 3 Rokovacieho poriadku ústavného súdu ustanovuje, že ak sa plenárneho zasadnutia ústavného súdu zúčastní menej ako deväť sudcov, sťažnosť je zamietnutá, ak najmenej päť sudcov nehlasuje rovnako o návrhu. ESĽP priznal sťažovateľom z titulu nemajetkovej ujmy 3 600 eur. Vo svojom rozsudku neodkázal na potrebu obnovy konania pred ústavným súdom. Ústavný súd Bosny a Hercegoviny 30. mája 2014 v súvislosti s výkonom rozsudku ESĽP zmenil svoje pravidlá s tým, že ak ESĽP dospeje k záveru o porušení práva na prístup k súdu v konaní pred ústavným súdom, je dotknutá strana oprávnená požiadať ústavný súd v lehote troch mesiacov o obnovu konania. Dňa 24. a 25. septembra 2014 Ústavný súd Bosny a Hercegoviny povolil obnovu dotknutých konaní a posúdil meritum ústavných sťažností (AP-3197/07 Avdic, AP-2749/08 Kovačevic a AP-3080/09 Adamovic). Rozhodnutia prijal väčšinou hlasov. Okrem uvedených individuálnych opatrení prijatých s cieľom vykonať rozsudok ESĽP zmenil Ústavný súd Bosny a Hercegoviny v rámci všeobecných opatrení prijatých v súvislosti s výkonom rozsudku svoje pravidlá tak, že pokiaľ sudcovia nevedia dosiahnuť väčšinu, hlas predsedu ústavného súdu má váhu dvoch hlasov, čím odstránil aj príčinu porušenia identifikovaného v rozsudku ESĽP. Aj na základe uvedeného VM RE skonštatoval, že Bosna a Hercegovina splnila svoj záväzok podľa článku 46 ods. 1 Dohovoru a rozhodol o ukončení sledovania výkonu tohto prípadu rezolúciou CM/ResDH(2015)170 prijatou 4. novembra 2015.

 
Povinnosť štátu zabezpečiť restutio in integrum

Článok 46 Dohovoru zakotvuje záväzok zmluvných strán riadiť sa právoplatným rozsudkom ESĽP vo všetkých prípadoch, ktorých sú stranami, a dohľad nad výkonom zveruje Výboru ministrov Rady Európy (ďalej len "VM RE"). Roz

Související dokumenty

Súvisiace články

Núdzový stav v Slovenske republike z hľadiska medzinárodných ľudskoprávnych štandardov
Ústavnoprávne požiadavky prípustnosti obmedzenia práva na informácie držané štátom
Intersexuálne športovkyne ako hnacia sila transnacionálnej ochrany ľudských práv
Podiel prezidenta SR na ustanovovaní sudcov Ústavného súdu SR
Ústavné zmeny a ich prínos z hľadiska ESĽP a Výboru ministrov Rady Európy (1.)
Quis custodem custodiet - bumerang slovenského ústavného práva (Časť prvá)
Do akej miery môže Ústavný súd SR chrániť ústavnosť bez návrhu? (1.)
Do akej miery môže Ústavný súd SR chrániť ústavnosť bez návrhu? (2.)
Neústavné ústavné zákony a ochrana ústavnosti SR. Časť druhá: Koncepcia Ústavného súdu SR
Obnova konania pred Ústavným súdom (2.)
Kontrola poverenej vlády bez dôvery zo strany ústavného súdu
Rozhodovanie Ústavného súdu SR o možnosti väzobného stíhania sudcov
Hlasovanie sudcov ústavného súdu a význam odlišných stanovísk
P. Bourdieu na ústavnom súde alebo môžu sa poslanci NR SR stávať sudcami ústavného súdu?
Test proporcionality a ústavný súd: vzostupy a pády
Postavenie ústavného súdu pri ochrane ekonomických aspektov ústavného práva
Regionálny prístup k ochrane ľudských práv environmentálneho charakteru
Medzinárodné štandardy slobody prejavu sudcu a disciplinárneho postihu za výkon tejto slobody
Vplyv pandémie COVID-19 na oblasť justície

Súvisiace predpisy

161/2014 Z.z. , ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov