Migračné vlny a bariéry na pozemných hraniciach. Čo na to ESĽP?

Vydáno: 28 minút čítania
Viacero prípadov skončilo na Európskom súde pre ľudské práva (ďalej len "Súd") v Štrasburgu. V niektorých z nich bol tento medzinárodný súdny orgán konfrontovaný s určitými skutkovými otázkami prvýkrát. Zvlášť zaujímavými sú tie prípady, v pozadí ktorých bolo vybudovanie bariér na pozemných hraniciach, určených na zabránenie nekontrolovateľného vstupu cudzincov na územie štátu, na usmernenie migračného toku a urýchlené vrátenie cudzincov, nespĺňajúcich podmienky na poskytnutie medzinárodnej ochrany, do krajín, z ktorých prišli. Osobitne významné sú závery Súdu vyslovené v kľúčových rozsudkoch vyhlásených veľkou komorou tohto medzinárodného súdneho orgánu.
Azda najviac reakcií v tomto ohľade, kladných aj záporných, vyvolal v ostatných rokoch prípad
Ilias a Ahmed proti Maďarsku
(rozs. veľkej komory z 21. novembra 2019) 1) . V tomto prípade boli sťažovateľmi dvaja občania Bangladéša, ktorí pricestovali do Maďarska 15. septembra 2015 zo Srbska a vstúpili do tranzitnej zóny v Röszke, nachádzajúcej sa na maďarskom území na hranici medzi oboma štátmi. Ich žiadosti o azyl, podané v ten istý deň, boli zamietnuté v priebehu niekoľkých hodín na základe toho, že Srbsko bolo maďarskými orgánmi považované za "bezpečnú tretiu krajinu", pričom sťažovatelia túto domnienku nevyvrátili. Bolo nariadené vyhostenie sťažovateľov. Sťažovatelia podali odvolanie na Správny a pracovný súd v Szegede, ktorý predmetné rozhodnutia zrušil a nariadil správnemu orgánu vykonať dôkladnejšiu analýzu situácie ohľadom azylovej procedúry v Srbsku. Správny orgán v konaní o udelenie azylu žiadosti opätovne zamietol 30. septembra 2015 a jeho rozhodnutia 5. októbra 2015 potvrdil súd. Po tomto konečnom rozhodnutí boli sťažovatelia 8. októbra 2015 eskortovaní z tranzitnej zóny a prekročili hranicu späť do Srbska. Sťažovatelia strávili počas konania v tranzitnej zóne 23 dní.
Treba uviesť, že tranzitnú zónu v Röszke v predmetnom čase tvorili mobilné kontajnery a úzky otvorený priestor, obkolesený štyri metre vysokým oplotením s ostnatým drôtom navrchu. Celú oblasť strážili príslušníci polície a ozbrojených bezpečnostných služieb. Žiadatelia o azyl boli umiestnení v ubytovacom priestore pozostávajúcom z približne desiatich mobilných kontajnerov veľkých približne 2,5 m x 5,5 m, vybavených troma až piatimi posteľami a elektrickým ohrievačom. Bol tam samostatný kontajner na sanitárne účely a väčší kontajner využívaný ako spoločná miestnosť, vybavený stolmi a stoličkami. Ubytovanie bolo obkolesené úzkym otvoreným pásom širokým približne 2,5 m a dlhým približne 40 - 50 metrov. K dispozícii bola teplá a studená voda, aj elektrina. V jedálenskom kontajneri sa podávali tri jedlá denne bez obsahu bravčového mäsa.
V tomto prípade vznikol medzi stranami spor aj v skutkových otázkach. Sťažovatelia v konaní pred Súdom tvrdili, že v tranzitnej zóne v Röszke nemali prístup k sociálnej a zdravotnej pomoci, že nemali prístup k televízii alebo internetu, k pevnej telefónnej linke alebo k oddychovým zariadeniam; vláda však tvrdila, že zdravotná starostlivosť bola zabezpečená lekármi počas dvoch hodín denne. Súd v tejto súvislosti poukázal na to, že podľa Výboru Rady Európy na prevenciu mučenia (ďalej len "výbor CPT") boli postele v tranzitnej zóne vybavené čistými matracmi, vankúšmi a prikrývkami. Ubytovacie kontajnery mali dobrý prístup k prirodzenému svetlu aj umelé osvetlenie. Cudzinci mali počas dňa neobmedzený prístup na vonkajšie priestranstvo pozdĺž kontajnerov. Sanitárne za

Související dokumenty

Súvisiace články

Výkon rozsudkov Európskeho súdu pre ľudské práva
Ústavné zmeny a ich prínos z hľadiska ESĽP a Výboru ministrov Rady Európy (1.)
Súdne preskúmanie zásahov do základných ľudských práv a slobôd v dôsledku núdzových opatrení - príklady zo zahraničia a možnosti jednotlivcov v Slovenskej republike
Núdzový stav v Slovenske republike z hľadiska medzinárodných ľudskoprávnych štandardov
Ústavnoprávne požiadavky prípustnosti obmedzenia práva na informácie držané štátom
Intersexuálne športovkyne ako hnacia sila transnacionálnej ochrany ľudských práv
Výkon rozsudkov Európského súdu pre ľudské práva formou obnovy konania
Judikatúra ESĽP k výkonu práva styku rodiča s maloletým a jej zohľadnenie v slovenskej legislatíve a právnej praxi (1.)
Ústavné zmeny a ich prínos z hľadiska ESĽP a Výboru ministrov Rady Európy (2.)
Ochrana biologickej rodiny z pohľadu medzinárodných ľudsko-právnych štandardov
Právo zamestnanca na ochranu súkromia
K aplikácii čl. 35 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd
Dvojkoľajná ochrana ľudských práv a slobôd na európsky spôsob
Judikatúra ESĽP k výkonu práva styku rodiča s maloletým a jej zohľadnenie v slovenskej legislatíve a právnej praxi (2.)
Sledovanie použitím informačno-technických prostriedkov z pohľadu ESĽP (1.)
Obnova konania pred ústavným súdom (1.)
Sledovanie použitím informačno-technických prostriedkov z pohľadu ESĽP (2.)
Prípustnosť mimoriadneho dovolania vo svetle judikatúry ESĽP
Tomáš Ľalík: Obmedzenie ľudských práv a test proporcionality. Teória a prax