Cezhraničná manipulácia voličského rozhodovania s využitím kybernetických prostriedkov pri referende

Vydáno: 45 minút čítania

Cieľom tohto článku je nájsť odpoveď na otázku, kedy možno cezhraničný zásah do voličského rozhodovania obyvateľov štátu – s využitím kybernetických prostriedkov, považovať za porušenie nedotknuteľnosti štátnej suverenity a princípu zákazu zásahu do vnútorných záležitostí štátov. Špecifikom je zameranie na tému referenda, ktorá môže mať z viacerých dôvodov, a to najmä pri otázke secesie, hypoteticky závažnejšie medzinárodnoprávne dosahy, než by takáto manipulácia mala pri voľbách všeobecne. Cez príklady z reálneho sveta sa s využitím metód komparácie snažíme nájsť mieru, kedy by medzinárodné právo už považovalo zásahy za neprimerané. Okrem toho, s využitím analýzy ako prostriedku na dosiahnutie už spomínaného cieľa, prejdeme jednotlivé kľúčové ohrozené inštitúty medzinárodného práva a s vytvorením modelového prípadu pomocou indukcie vytvoríme hypotézy a teórie, ako zložité otázky zodpovedať.

The aim of this article is to find an answer to the question of when cross-border intervention in the electoral decision-making of state residents using cyber means can be considered a violation of the inviolability of state sovereignty and the principle of prohibition of interference in the internal affairs of states. The specificity is the focus on the topic of the referendum, which for several reasons, especially in the case of secession, may have hypothetically more serious international legal consequences than such manipulation would have in decision-making in general. Through an example from the real world with the use of comparison methods, we are looking for a threshold when international interventions were already considered disproportionate. In addition, using analysis to the above-mentioned goal, we will go through the individual key threatened institutions of international law through the creation of a model case, and with the help of induction we will create hypotheses that many international lawyers are dealing with today.

ONDREJECH, P.: Cezhraničná manipulácia voličského rozhodovania s využitím kybernetických prostriedkov pri referende; Justičná revue, 75, 2023, č. 6-7, s. 827 – 844.

Kľúčové slová: kybernetický priestor, manipulácia voličského rozhodovania, medzinárodné právo kyberpriestoru, referendum.

Key words: cyberspace, manipulation of voter decision-making, international law of cyberspace,referendum.

Právne predpisy/legislation: zákon č. 460/1992 Zb. – Ústava Slovenskej republiky; zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov; zákon č. 69/2018 o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.


ÚVOD - JE KYBERINTERFERENCIA DO VOLIČSKÉHO ROZHODOVANIA V REFERENDE ZAKÁZANÝM ZÁSAHOM PODĽA MEDZINÁRODNÉHO PRÁVA?1)
V roku 2022 a v dynamickom prostredí kyberpriestoru sú štáty, 1) ako subjekty medzinárodného práva verejného 2) , s využitím najmodernejších technológií schopné spôsobiť pomocou kybernetických prostriedkov nevídané škody, a to nielen v reštriktívnom výklade tohto pojmu.
Kybernetické prostriedky
sú nástroje, technológie alebo metódy, ktoré sú používané v oblasti kybernetiky a kybernetickej bezpečnosti. Môže ísť napríklad o šifrovanie, rôzne typy škodlivého počítačového softvéru (napr. vírov), firewall, či antivírusové softvéry. V článku budeme používať v súvislosti s modernými technológiami pojem
kyberinterferencia
- to je činnosť, pod ktorou sa rozumie využitie kybernetického priestoru na infiltráciu, manipuláciu, útok, krádež, vyhrážanie s využitím svojich dát alebo dát cieľovej organizácie či štátu. 3) Viac špecifické,
kybernetické útoky
, sú teda pokusy o zneužitie informácií krádežou, zničením alebo odhalením dát; ich cieľom je narušiť, prípadne zničiť počítačové systémy a siete. 4) Všetky tieto pojmy sú relevantné pre ďalšie pochopenie problematiky.
Voľby a voličské rozhodovanie sa stali v posledných rokoch vďačným terčom manipulácie, ktorá sleduje určité ciele, menej či viac výhodné pre niektorú zo zúčastnených strán. 5)
Voličské rozhodovanie
na účel tohto článku definujeme ako individuálny rozhodovací proces člena elektorátu, na ktorého konci je rozhodnutie o jeho individuálnej voľbe. Na účely tohto článku sa ním rozumie rozhodovanie pri voľbe v referende. Je často ovplyvnené systémovými a nenáhodnými chybami. 6) Podstatné však je, v kontexte aplikácie medzinárodného práva, že tieto kybernetické útoky sa odohrávajú často formou cezhraničnej aktivity.
Cezhraničná aktivita
je na účely tohto článku taká aktivita, v ktorej sú zapojené subjekty z rôznych suverénnych štátov. To znamená, že cieľ útoku patrí pod suverenitu štátu 1 a útočník, či už ako štátna organizácia alebo aj neštátny subjekt, spadá pod suverenitu a jurisdikciu štátu 2.
Príkladom cezhraničnej kyberinterferencie do voličského rozhodovania môže byť únik e-mailov v prezidentskej kampani v Spojených štátoch amerických, ktorý sa snažil zmeniť výsledok v prospech bývalého prezidenta Donalda Trumpa, francúzske prezidentské voľby, ale aj interferencia do ukrajinských parlamentných volieb v roku 2014. Pri pomyselnom rozdelení nastolenej hypotézy - teda či je kyberinterferencia do voličského rozhodovania pri referende zakázaným zásahom podľa medzinárodného práva, vidíme dve časti. Samotné ovplyvňovanie voličského rozhodovania sa v zmysle predchádzajúcich príkladov nepochybne deje, avšak v tomto článku sa detailnejšie zameriavame práve na takúto manipuláciu odohrávajúcu sa pri referende.
Referendum
je jednou z foriem priamej demokracie. Ide o hlasovanie, ktorým voliči na celoštátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni rozhodujú o otázke verejného záujmu, ktorá im bola predložená na posúdenie. 7) Väčšina odbornej literatúry sa špecificky nezameriava práve na referendá, ale na voľby vo všeobecnosti. Z niekoľkých dôvodov, ktoré budú neskôr v článku analyzované, sme sa rozhodli preskúmať cezhraničnú manipuláciu voličského rozhodovania pri referende, pretože jej signifikancia môže byť z medzinárodnoprávneho hľadiska ešte väčšia, a to napríklad pri referendovej otázke týkajúcej sa secesie.
Secesia
je definovaná ako
"odštiepenie sa časti teritória štátu prostredníctvom jeho obyvateľstva za účelom vytvorenia nového nezávislého štátu alebo pričlenenia sa k inému nezávislému štátu,[...] ktoré sa odohráva bez súhlasu predchádzajúceho štátu" 8) .
Takáto referendová otázka otvára veľkú krehkosť vo finálnom výsledku, čo ešte viac zdôrazňuje dôležitosť spravodlivej volebnej kampane bez prítomnej manipulácie.
Volebná kampaň
je v zmysle platnej právnej úpravy v Slovenskej republike, ale aj v kontexte tohto článku zaoberajúceho sa medzinárodnoprávnymi otázkami, akákoľvek legitímna činnosť politickej strany, hnutia, koalície politických strán a ich kandidátov, za ktorú sa obvykle platí úhrada, smerujúca k propagácii ich činnosti, cieľov a programu za účelom získania volenej funkcie. 9) Bohužiaľ, o financovaní referenda sa verejnosť nedozvie v kontexte platnej právnej úpravy na Slovensku takmer nič. Jediná exis