Hoci to doposiaľ zverejnené pracovné materiály výslovne neuvádzajú, možno vyvodiť, že
navrhovaná právna úprava vychádza z teórie fikcie
6)
právnickej osoby
, keďže právnické osoby sú vymedzené ako tie útvary, ktoré majú spôsobilosť na práva a povinnosti priznané štátom, hoci nie sú ľuďmi, keďže zákon ustanovuje časové hranice trvania jej právnej subjektivity. Navrhuje sa pritom zavedenie označenia
právna osobovosť
, ktorá má vhodnejšie vyjadriť to, že ide o vlastnosť určitej organizácie (to, že ide o osobu v právnom ponímaní) a má byť ekvivalentom teoretickej kategórie právnej subjektivity.
7)
Zásadnú zmenu oproti súčasnému stavu v tomto smere predstavuje to, že predkladaný návrh predstavuje všeobecnú právnu úpravu právnických osôb, ktorá sa aplikuje na všetky právne formy právnických osôb súkromného práva, ktoré zároveň systematicky usporadúva a vyžíva možnosť legislatívne zovšeobecniť spoločné vlastnosti jednotlivých skupín právnických osôb súkromného práva. Navrhovaná právna úprava tak nahrádza súkromnoprávnu reguláciu občianskych združení, nadácií, neinvestičných fondov a neziskových organizácií, pozemkových spoločenstiev, poľovníckych organizácií, ale aj spoločenstiev vlastníkov bytov, ktoré sú v súčasnosti upravené samostatnými zákonmi.
8)
Je potrebné dodať, že pravidlá upravujúce základné otázky štruktúry a existencie právnickej osoby (statusové otázky), vrátane vymedzenia pôsobnosti orgánov, budú mať kogentnú povahu.
9)
Koncepčná zmena oproti súčasnej právnej úprave spočíva, okrem iného, aj v tom, že konanie štatutárneho orgánu právnickej osoby je ponímané ako zastúpenie.
10)
Odôvodnenie navrhovanej právnej úpravy výslovne neuvádza, o aký typ zastúpenia ide, iba konštatuje, že ide o zmenu z priameho konania štatutárneho orgánu na zastúpenie, pričom pojmovým znakom jeho definičného vymedzenia je práve oprávnenie právnickú osobu zastupovať.
Štatutárnemu orgánu je súčasne zverená pôsobnosť riadiť právnickú osobu, teda vytvárať a napĺňať vôľu právnickej osoby.
Navrhovaná právna úprava nanovo kodifikuje všeobecné povinnosti členov orgánov všetkých právnických osôb súkromného práva. Vychádza sa pritom z toho, že povinnosti člena orgánu vyplývajú z jeho postavenia a môžu byť rozšírené zmluvnou úpravou. Na právny vzťah člena štatutárneho orgánu a právnickej osoby sa podporne uplatní právna úprava príkaznej zmluvy. Obsahom tohto právneho vzťahu sú aj povinnosti člena orgánu - vykonávať svoju funkciu lojálne a svedomito, medzi ktorými sa výslovne rozlišuje. Zatiaľ čo povinnosť lojality člena pri výkone funkcie predstavuje aktívnu povinnosť uprednostniť záujmy právnickej osoby pred vlastnými záujmami, povinnosť konať svedomito predstavuje všeobecnú požiadavku kvality činnosti člena orgánu
11)
. Naďalej sa predpokladá osobný výkon funkcie člena štatutárneho orgánu. Výslovne sa však pripúšťa možnosť splnomocnenia na zastupovanie jeho člena pri hlasovaní členov orgánu. Vo vzťahu k pravidlu štyroch očí sa výslovne pripúšťa možnosť splnomocnenia jedného z členov štatutárneho orgánu na zastupovanie právnickej osoby vymedzeným spôsobom.