Niekoľko poznámok k navrhovanej úprave konania štatutárneho orgánu v novom súkromnom práve (1. časť)

Vydáno: 49 minút čítania
Príspevok predstavuje úvahu nad navrhovanou právnou úpravou konania štatutárneho orgánu v zverejnených pracovných verziách rekodifikovaného súkromného práva.Prvá časť príspevku predstavuje samotnú analýzu navrhovanej právnej úpravy, vrátane metodologického základu predkladanej problematiky.

Submitted contribution presents thoughts about proposed legal regulation of statutory body acting in published work materials in recodified civil law. First part of the contribution analyses presented draft versions of proposed legal regulation including methodological background of the problem.

DEÁK, M.: Niekoľko poznámok k navrhovanej úprave konania štatutárneho orgánu v novom súkromnom práve (1. časť); Justičná revue, 75, 2023, č. 11, s. 1276 – 1290.

Kľúčové slová: štatutárny orgán, nové súkromné právo.

Key words: statutory body, new civil law.

Právne predpisy/legislation: navrhovaná právna úprava konania štatutárneho orgánu v zmysle návrhov vypracovaných pracovnými skupinami zriadenými pri Ministerstve spravodlivosti SR, Legislatívny zámer rekodifikácie práva obchodných spoločností.

Všetci musíme v živote robiť rozhodnutia. To ťažké na nich je žiť s nimi.A nikto nám v tom nedokáže pomôcť.1)


 
I Úvod
Nie každý z nás možno zaregistroval, že práce na novom súkromnom práve v Slovenskej republike pokračujú vlastným tempom vpred. 2) Súčasné spracovanie niektorých inštitútov všeobecného súkromného práva je v relatívne vysokom štádiu rozpracovania, ktoré môže viac alebo menej zodpovedať jeho konečnému legislatívnemu vyjadreniu v prípade úspešnosti samotného legislatívneho procesu. Zdá sa, že v tejto fáze prípravných prác ešte možno nájsť priestor na vecnú diskusiu k navrhovaným riešeniam a poukázať tak na prípadné úskalia analyzovaných riešení. Analýza 3) predkladaných zámerov môže naznačovať smery, ktoré by bolo vhodné nasledovať, ale môže taktiež signalizovať aj smery, ktorými sa zákonodarca pri konštruovaní pôdorysu zmien, naopak, vyberať nemá. 4) A to obzvlášť v prípade, ak je zámerom autorov navrhovaných zmien zohľadniť socioekonomické východiská a tomu zodpovedajúc pripraviť právny rámec pre fungovanie obchodných korporácií,
osobitne adresujúc najčastejšie situácie či kolízie dotknutých záujmov v korporačnom rámci
. 5)
Predmetom tohto príspevku je zamyslenie sa nad navrhovanou legislatívnou úpravou konania právnickej osoby jej štatutárnym orgánom s akcentom na otázku prítomného (resp. hroziaceho) stretu záujmov pri tomto konaní aj so špecifikami práva obchodných spoločností.
 
II Predstavenie navrhovanej právnej úpravy vo vzťahu k analyzovanej problematike
Z hľadiska predmetu predkladaného príspevku možno ako zásadnú pre ďalšie uchopenie analyzovanej problematiky z hľadiska všeobecných inštitútov súkromného práva považovať navrhovanú úpravu právnických osôb, úpravu spôsobu ich prejavu vôle v právnych vzťahoch, ako aj zastúpenia s dôrazom na úpravu stretu v záujmoch zástupcu a zastúpeného.
 
2.1 Navrhovaná úprava právnických osôb
Hoci to doposiaľ zverejnené pracovné materiály výslovne neuvádzajú, možno vyvodiť, že
navrhovaná právna úprava vychádza z teórie fikcie 6) právnickej osoby
, keďže právnické osoby sú vymedzené ako tie útvary, ktoré majú spôsobilosť na práva a povinnosti priznané štátom, hoci nie sú ľuďmi, keďže zákon ustanovuje časové hranice trvania jej právnej subjektivity. Navrhuje sa pritom zavedenie označenia
právna osobovosť
, ktorá má vhodnejšie vyjadriť to, že ide o vlastnosť určitej organizácie (to, že ide o osobu v právnom ponímaní) a má byť ekvivalentom teoretickej kategórie právnej subjektivity. 7) Zásadnú zmenu oproti súčasnému stavu v tomto smere predstavuje to, že predkladaný návrh predstavuje všeobecnú právnu úpravu právnických osôb, ktorá sa aplikuje na všetky právne formy právnických osôb súkromného práva, ktoré zároveň systematicky usporadúva a vyžíva možnosť legislatívne zovšeobecniť spoločné vlastnosti jednotlivých skupín právnických osôb súkromného práva. Navrhovaná právna úprava tak nahrádza súkromnoprávnu reguláciu občianskych združení, nadácií, neinvestičných fondov a neziskových organizácií, pozemkových spoločenstiev, poľovníckych organizácií, ale aj spoločenstiev vlastníkov bytov, ktoré sú v súčasnosti upravené samostatnými zákonmi. 8) Je potrebné dodať, že pravidlá upravujúce základné otázky štruktúry a existencie právnickej osoby (statusové otázky), vrátane vymedzenia pôsobnosti orgánov, budú mať kogentnú povahu. 9)
Koncepčná zmena oproti súčasnej právnej úprave spočíva, okrem iného, aj v tom, že konanie štatutárneho orgánu právnickej osoby je ponímané ako zastúpenie.
10) Odôvodnenie navrhovanej právnej úpravy výslovne neuvádza, o aký typ zastúpenia ide, iba konštatuje, že ide o zmenu z priameho konania štatutárneho orgánu na zastúpenie, pričom pojmovým znakom jeho definičného vymedzenia je práve oprávnenie právnickú osobu zastupovať.
Štatutárnemu orgánu je súčasne zverená pôsobnosť riadiť právnickú osobu, teda vytvárať a napĺňať vôľu právnickej osoby.
Navrhovaná právna úprava nanovo kodifikuje všeobecné povinnosti členov orgánov všetkých právnických osôb súkromného práva. Vychádza sa pritom z toho, že povinnosti člena orgánu vyplývajú z jeho postavenia a môžu byť rozšírené zmluvnou úpravou. Na právny vzťah člena štatutárneho orgánu a právnickej osoby sa podporne uplatní právna úprava príkaznej zmluvy. Obsahom tohto právneho vzťahu sú aj povinnosti člena orgánu - vykonávať svoju funkciu lojálne a svedomito, medzi ktorými sa výslovne rozlišuje. Zatiaľ čo povinnosť lojality člena pri výkone funkcie predstavuje aktívnu povinnosť uprednostniť záujmy právnickej osoby pred vlastnými záujmami, povinnosť konať svedomito predstavuje všeobecnú požiadavku kvality činnosti člena orgánu 11) . Naďalej sa predpokladá osobný výkon funkcie člena štatutárneho orgánu. Výslovne sa však pripúšťa možnosť splnomocnenia na zastupovanie jeho člena pri hlasovaní členov orgánu. Vo vzťahu k pravidlu štyroch očí sa výslovne pripúšťa možnosť splnomocnenia jedného z členov štatutárneho orgánu na zastupovanie právnickej osoby vymedzeným spôsobom.
Z hľadiska analyzovaného stretu záujmov v konaní štatutárneho orgánu je potrebné poukázať na to, že

Související dokumenty

Súvisiace články

Súbeh výkonu funkcie člena štatutárneho orgánu a pracovnoprávneho vzťahu
Povinnosti člena dozornej rady vo vzťahu k obchodnej spoločnosti
Zodpovednosť členov štatutárnych orgánov podľa smernice o reštrukturalizácii a insolvencii
Delegácia obchodného vedenia a jej právne následky
Několik vět cizince k rekodifikaci korporačního práva
Zmluva o výkone funkcie a odborná starostlivosť orgánov obchodných spoločností podľa návrhu novelizácie Obchodného zákonníka
Niekoľko poznámok k navrhovanej úprave konania štatutárneho orgánu v novom súkromnom práve (2. časť)
K niektorým procesnoprávnym súvislostiam vyvodzovania trestnoprávnej zodpovednosti členov štatutárnych orgánov
K možnosti zavedenia pracovnoprávneho režimu člena orgánu kapitálovej obchodnej spoločnosti v procese rekodifikácie (1. časť)
Vplyv rekodifikácie občianskeho práva na právo obchodných spoločností
Smlouva komisionářská
Zásada nullum crimen sine lege a ukladanie sankcií v súťažnom práve
Uzatvorená obchodná spoločnosť
Digitálne platformy: súťažné právo verzus regulácia ex ante
Deliktná zodpovednosť za škodu v Obchodnom zákonníku (§ 757 - neriešené problémy)
Správcovia konkurznej podstaty SR
Zneužitie dominantného postavenia na digitálnom trhu
Verejná akciová spoločnosť a jej reverzibilita po novom
Autorskoprávna ochrana versus ochrana hospodárskej súťaže (nielen) vo svetle judikatúry komunitárnych súdov