Konanie o zázname
1)
ako druhu zápisu vzniku, zmeny alebo zániku práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností (ďalej aj len "kataster")
2)
predstavuje procesný postup, v ktorom správny orgán, a to okresný úrad, katastrálny odbor (ďalej aj len "okresný úrad"), na základe predložených písomných podkladov posudzuje, či sú splnené podmienky na vykonanie záznamu. Výsledkom tohto procesného postupu je vykonanie záznamu a následné oznámenie vykonania záznamu, adresované osobám, ktorých právo k nehnuteľnosti bolo zápisom dotknuté,
3)
oznámenie dôvodov nevykonania záznamu
4)
alebo eventuálne výzva na odstránenie nedostatkov návrhu na vykonanie záznamu alebo jeho príloh, resp. výzva na odstránenie nedostatkov predloženej verejnej listiny alebo inej listiny.
5)
Zároveň možno konštatovať, že konanie o zázname predstavuje druh katastrálneho konania,
6)
resp. v určitých prípadoch druh administratívneho konania,
7)
na ktoré sa subsidiárne nevzťahuje zákon č.
71/1967 Zb. o správnom konaní (
správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
8)
Normatívna úprava konania o zázname je pritom v katastrálnom zákone, resp. v iných právnych predpisoch,
9)
napriek vylúčeniu subsidiárnej pôsobnosti
správneho poriadku mimoriadne strohá a neobsahuje úpravu viacerých významných procesných inštitútov. Takéto riešenie sa zdôvodňuje konštatovaním, že okresný úrad má v konaní o zázname postavenie evidenčného správneho orgánu, ktorého úlohu je posudzovať verejné listiny a iné listiny predložené na zápis do katastra záznamom "len" z formálneho hľadiska, bez zasahovania do vecnej stránky predloženej verejnej listiny alebo inej listiny. Za vecný obsah týchto listín pritom nesú zodpovednosť výlučne ich vyhotovitelia. To znamená, že za súlad verejnej listiny alebo inej listiny so zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi zodpovedá ich vyhotoviteľ.
Vzhľadom na mimoriadne strohú normatívnu úpravu konania o zázname a široký okruh právnych skutočností, s ktorými sa spája zápis vzniku, zmeny alebo zániku práva k nehnuteľnosti do katastra formou záznamu,
10)
vyvstáva v aplikačnej praxi pomerne veľa otázok vo veciach konania o zázname, na ktoré normotvorca nedáva explicitnú odpoveď.
11)
Legislatívne "vákuum" do určitej miery vypĺňajú (popri stanoviskách Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky, či redakčnej rady Katastrálneho bulletinu) stanoviská prezentované v rámci správnej súdnej praxe, spomedzi ktorých sa však niektoré javia byť kontroverzné, resp. sú vnímané ako kontroverzné.
12)
Predmetom tohto príspevku je práve analýza stanovísk prezentovaných v správnej súdnej praxi, predovšetkým v praxi Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, vo veciach konania o zázname. Inými slovami, ambíciou tohto príspevku je priblížiť konanie o zázname optikou kritickej reflexie tejto pomerne bohatej správnej súdnej praxe. Popritom je ambíciou tohto príspevku, s prihliadnutím k stanoviskám prezentovaným v správnej súdnej praxi, predložiť návrhy na zmenu a doplnenie normatívnej úpravy konania o zázname.