Materiálna publicita katastra nehnuteľností, ktorej posilnenie by malo byť jedným zo základných cieľov rekodifikácie občianskeho práva hmotného, je prakticky nemožná bez formálnej publicity katastra nehnuteľností. Napriek tejto skutočnosti je problematika formálnej publicity katastra nehnuteľností prakticky mimo záujmu odbornej verejnosti. Autori v predmetnom príspevku upriamujú pozornosť na problémy, ktoré aplikačnej praxi spôsobuje právna úprava práva na prístup k informáciám katastra nehnuteľností de lege lata. Autori si všímajú vzťah právnej úpravy verejnosti katastrálneho operátu v katastrálnom zákone a zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
Kataster nehnuteľností a právo na prístup k informáciám
Vydáno:
25 minút čítania
Kataster nehnuteľností a právo na prístup k informáciám
Mgr.
Róbert
Jakubáč
PhD.
Úrad geodézie, kartografie a katastra SR
JUDr.
Odeta
Poldaufová
Úrad geodézie, kartografie a katastra SR
"Keby kataster nebol verejný, nemohol by plniť svoju úlohu, ktorá je spojená s uvedením zásady materiálnej publicity ... do života."
Mgr. Ing. Petr Baudyš
1)Úvod
Kataster nehnuteľností (ďalej len "kataster") je v súčasnosti vnímaný ako jeden z najvýznamnejších verejných zoznamov, resp. verejných registrov.2) Zároveň možno konštatovať, že kataster predstavuje jeden z obsahovo najbohatších informačných systémov verejnej správy obsahujúci (okrem iných)3) údaje o nehnuteľnostiach, právach k nehnuteľnostiam a osobách oprávnených, resp. povinných z práv k nehnuteľnostiam, a to vrátane osobných údajov týchto osôb (napr. rodné číslo).4) Orgány štátnej správy na úseku katastra teda majú k dispozícii rozsiahlu bázu údajov atraktívnych z komerčného hľadiska - údaje katastra môžu napríklad poskytnúť obraz o majetnosti určitej fyzickej osoby alebo právnickej osoby a v istom zmysle aj informáciu o jej záväzkoch, keďže v katastri sa eviduje aj záložné právo ako inštitút zabezpečenia záväzkov.5) Kým vývoj v oblasti informačných technológií umožňujúcich strojové, resp. automatizované vyhľadávanie a spracovávanie údajov v posledných rokoch značne pokročil, zákonodarca v podstate na zmeny vyplývajúce z tohto technologického pokroku vo vzťahu ku katastrálnemu zákonu vôbec nereagoval.
Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti je potrebné, aby sa v rámci odbornej diskusie sformovali určité stanoviská, ktoré by mohli byť podkladom pre prijatie rozhodnutí z oblasti právnej politiky vo vzťahu k eventuálnym novelizáciám právnej úpravy prístupu k informáciám, resp. údajom katastra alebo vo vzťahu k príprave novej právnej úpravy katastra a miery verejnosti jeho údajov. Tento článok predstavuje náš príspevok do predmetnej odbornej diskusie.6) V tomto článku ďalej poukážeme aj na vzťah právnej úpravy formálnej publicity katastra nehnuteľností a hmotnoprávnej problematiky materiálnej publicity katastra nehnuteľností.7) Inak povedané, upozorňujeme, že právnu úpravu prístupu k informáciám, resp. údajom katastra nemožno vnímať len v rovine procesnej, resp. v rovine administratívneho vzťahu medzi žiadateľom o poskytnutie údajov katastra a správnym orgánom.
Kataster, katastrálny operát a verejnosť katastrálneho operátu
V zmysle zákona č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len "katastrálny zákon") kataster tvoria katastrálne operáty us