SLOVENSKÁ A NEMECKÁ JUSTÍCIA RECENZIOU: JOACHIM WAGNER: ENDE DER WAHRHEITSSUCHE JUSTIZ ZWISCHEN MACHT UND OHNMACHT. C. H. BECK. MÜNCHEN 2017 2. ČASŤ
JUDr.
Robert
Šorl
PhD.
predseda Okresného sudu Prievidza
(Dokončenie z predchádzajúceho čísla)
Súdne prieťahy
Wagner uvádza, že pre prieťahy v súdnych konaniach bolo Nemecko medzi rokmi 1959 až 2012 v 102 prípadoch odsúdené Európskym súdom pre ľudské práva, ktorý v roku 2010 konštatoval, že prieťahy v súdnych konaniach majú v Nemecku systematický charakter a vyzval Nemecko, aby do roka vytvorilo právne nástroje riešenia týchto problémov. Už v novembri 2011 bol prijatý
zákon o právnej ochrane proti prieťahom v súdnych a trestných prípravných konaniach
1). Zákon ustanovil možnosť podania sťažnosti na prieťahy v konaní správe súdov. Podanie takejto sťažnosti je podmienkou na to, aby sťažujúca strana mohla podať žalobu o odškodnenie vzniknutých prieťahov. Napriek prijatiu zákona sa dĺžka jednotlivých súdnych konaní neznížila a došlo k miernemu nárastu priemernej dĺžky konaní. Zákon neviedol k masívnej vlne podávania žalôb o odškodnenie prieťahov v konaní. Len v prípade 9% sťažností na prieťahy došlo aj k podaniu žaloby o ich odškodnenie. Tento jav je vysvetľovaný tým, že strany sú už prebiehajúcim konaním zaťažené takou ujmou, ktorá ich odrádza od ďalšieho súdneho konania. Pre nízku hodnotu sporu nie je žaloba o náhradu prieťahov atraktívna pre advokátov.
Rozhodovacia činnosť všeobecných súdov je značne reštriktívna.
Podľa správy spolkovej vlády z 88 skončených konaní o týchto žalobách bolo len v 30 veciach žalobám vyhovené. Pritom je odškodnenie limitované sumou 1 200 eur za rok prieťahov v súdnom konaní. Žalobcom boli priznané len sumy medzi 3 300 a 7 800 eur a za prvé dva roky účinnosti zákona spolkové krajiny zaplatili na odškodneniach len 54 600 eur, čo Wagner považuje za smiešnu sumu v porovnaní s ujmou, ktorá bola spôsobená stranám konania.Prieťahy v konaniach zostávajú aj po prijatí osobitného zákona problémom nemeckého súdnictva
predovšetkým v rodinných veciach prejednávaných na prvom stupni súdnictva a v stavebných, dopravných veciach a veciach zodpovednosti za nesprávnu zdravotnú starostlivosť, ktoré sú prejednávané na krajinských súdoch. Príčinou je, podľa Wagnera, že predsedovia súdov v prípade podania sťažnosti na prieťahy v konaní nemajú vôľu vyvodzovaním disciplinárnej zodpovednosti prichádzať do konfliktu so sudcovskou nezávislosťou. Na druhej strane, predseda jedného z vrchných krajinských súdov, ktorý systematicky, často aj nahliadnutím do spisov, kontroluje dôvodne podané sťažnosti, uvádza, že
jeho primárnou úlohou je pomôcť sudcovi, proti ktorému bola podaná dôvodná sťažnosť, a len vo výnimočných prípadoch treba prieťahy v konaní riešiť vyvodzovaním disciplinárnej zodpovednosti.
Nemecký model riešenia prieťahov v súdnych konaniach vyvodzovaním zodpovednosti štátu sa od slovenského odlišuje osobitnou a systematickejšou konštrukciou, ktorá zo sťažnosti na prieťahy v konaní a následnej žaloby vytvára
osobitný nástroj na riešenie špecifického problému prieťahov v súdnom konaní
. Slovenská ochrana účastníka konania pred prieťahmi je v prvom kroku na predsedovi súdu. Tento nástroj splýva do ochrany celkom inej a značne indiferentnej hodnoty zásad dôstojnosti súdneho konania. Predstava o predsedovi súdu ako všemocnej a osobitnej inštancii často vedie k tomu, že
sťažnosť predsedovi súdu sa v slovenských podmienkach stáva hľadaním ďalšej opravnej inštancie nespokojnou stranou konania
. Okrem toho, v poslednej judikatúre slovenského ústavného súdu dochádza k jasnej konštrukcii, podľa ktorej sa predchádzajúca sťažnosť na prieťahy adresovaná predsedovi súdu považuje za podmienku úspešného uplatnenia práva prostredníctvom ústavnej sťažnosti.Na druhej strane je zrejmé, že v porovnaní so slovenskými podmienkami nemeckému prístupu chýba systematické riešenie problémov prieťahov. Absentuje centrálna autorita, ktorá nielen o prieťahoch rozhoduje, ale sa ich snaží v jednotlivých prípadoch riešiť, a to nielen vydaním rozhodnutia a priznaním primeraného zadosťučinenia, ale aj ďalším sledovaním vývoja konania.2)To, že Ústavný súd Slovenskej republiky rozhoduje o ústavných sťažnostiach na prieťahy v relatívne ustálených predstavách o tom, čo treba považovať za prieťah a ako ho treba priznaním zadosťučinenia odškodniť, vedie k väčšej pripravenosti strán konania riešiť prieťahy týmto ústavnoprávnym a relatívne ľahko dostupným prostriedkom.
Rozhodovacia činnosť ústavného súdu je pre občana lepším nástrojom na dosahovanie jednotného a určite nie reštriktívneho prístupu k prieťahom v súdnych konaniach
tak, ako to je v Nemecku. Represia sa však nikdy nemôže stať všemocným riešením a otázkou zostáva to, akým spôsobom by sa na riešení prieťahov v súdnych konaniach mala zúčastniť správa slovenských súdov na všetkých jej stupňoch.Oba justičné systémy sa bránia tomu, aby konštatovanie prieťahov v konaní bolo automaticky spájané s vyvodzovaním disciplinárnej zodpovednosti konkrétnych sudcov
. V konečnom dôsledku tak v Nemecku, ako aj na Slovensku je jednou zo základných príčin neskončenia prieťahov častá zmena sudcov v dlhoročne neskončených konaniach. Okrem toho, k dĺžke konaní prispieva aj konanie strán povzbudené širokým vnímaním ich procesných práv, ktoré sú sprevádzané obavami súdu rozhodnúť vo veci samej. Wagner sprostredkovane cituje advokáta:
"Každé konanie v stavebných veciach môžem zničiť tak, že sa vec nerozhodne."
Podobné krédo si ľahko môže zobrať za svoje aj slovenský advokát, či už pri obhajobe v trestných veciach, alebo v konaní o vysporiadanie bezpodielového spoluvlastníctva manželov.Aj nemecká justícia
trpí tendenciou sudcov odsúvať zložitejšie veci na úkor tých jednoduchších.
Pritom sudcov na také konanie motivujú aj správou súdov vytvorené štatistické prístupy, ktoré sledujú ich výkonnosť podľa počtu rozhodnutých vecí mesačne alebo ročne, nie podľa toho, aký dlhý čas spisy ležia v skriniach ich kancelárií. Uprednostnenie rozhodnutia v 20 veciach spotrebiteľských zaplatení na úkor efektívneho postupu v spore o náhradu škody, určenia vlastníctva alebo vysporiadania spoluvlastníctva je jednou zo základných príčin dôvodne konštatovaných prieťahov v súdnych konaniach. Celkom absentuje nastavenie a kontrolovanie pracovnej metódy
first in, first out.
Správa súdnictva slovenských sudcov hodnotí inak ako slovenské súdnictvo hodnotí Európska únia.
Slovenský sudca sa nedozvie, akou priemernou dĺžkou svojich konaní prispel k nepriaznivým slovenským číslam o tomto celoeurópskom kritériu. Skôr sa dozvedá čísla o počte ročne pridelených a rozhodnutých vecí. Čomu však neodolá, je porovnať sa s kolegami z iných slovenských súdov.
Pracuj pomalšie, potrebujeme nových sudcov
Slovensku chýba hodnoverná diskusia o tom, aké by malo byť zaťaženie sudcov, a teda aj súdov, a aká by mala byť rýchlosť vybavovania druhovo určených vecí.
V Nemecku dostane na vybavenie civilný sudca ročne priemerne 575 vecí, pričom najväčší rozdiel je medzi sudcom v Brémach, ktorý dostane 634 vecí, a jeho kolegom v Durínsku, ktorému sa pridelí 492 vecí. Už ten