V stredoeurópskom priestore sa rozsiahla a prevažne kvalitná spisba o výklade práva bez vysvetlenia a ako samozrejmosť venuje výkladu zákonov, (ba ani nie normatívnych právnych aktov) nadväzujúc aj v tomto na savignyovskú tradíciu. Tá mala opodstatnenie v tej miere, ako bol ešte donedávna zákon (alebo širšie normatívny právny akt) takmer výlučným prameňom práva.
Aj do našej časti sveta však preniká súdne rozhodnutie ako prameň práva, ktorý sa stáva aj prakticky významným. Uznanie tejto skutočnosti neznamená jej pozitívne hodnotenie. Právne myslenie následne, pochopiteľne, hľadí do krajín, kde súdne rozhodnutie od vekov predstavovalo jeden z najvýznamnejších prameňov práva vo formálnom zmysle a porovnáva súdne rozhodnutia v úlohe prameňov práva u nás s precedensom v systéme
common law
. "Keď sa common law stavia do protikladu so zákonným právom, tak znamená tú časť práva, ktorá je obsiahnutá skôr v rozhodnutiach súdov, ako by bola vydaná Parlamentom."
1)
Aj pre právnika z prostredia
common law
je viditeľné, že snaha o relatívnu jednotnosť súdneho rozhodovania nie je zvláštnosťou jeho právnej kultúry, ale vyhýba sa slovu precedent pri opise stavu vecí mimo jej rámca. "Napriek tomu, že doktrína záväzného precedentu charakterizuje
common law
jurisdikcie, existuje vo všetkých rozvinutých právnych systémoch jasná tendencia použiť predchádzajúce prípady ako návod pri rozhodovaní aktuálnych vecí. Platí to aj pre európske krajiny, ktoré boli zakladajúcimi a určujúcimi členmi Spoločenstiev."
2)
Aj
common law
právnik si uvedomuje, že mimo jeho právnej kultúry sa relatívna jednota súdneho rozhodovania dosahuje síce tiež rešpektovaním predchádzajúcich súdnych rozhodnutí, ale predsa len ináč. Doplňme, že judikatúra nie sú precedenty. Pri pohľade z právno-kultúrneho prostredia strednej Európy sa tento rozdiel formuluje napríklad takto: "Právne rozlišovanie medzi právnym názorom súdu vyššieho stupňa a judikátom je rozhodujúcim diferenciačným znakom medzi chápaním súdneho precedensu v kontinentálnom právnom systéme a v systéme
common law,
ktorý takéto rozlišovanie neuplatňuje."
3)
Zámerom tejto úvahy nie je komparácia precedentu v systéme
commmon law
a judikátu súdneho rozhodnutia v úlohe prameňa práva v kontinentálnej a zvlášť stredoeurópskej právnej kultúre. Táto úloha by hlavne, pokiaľ ide o mieru porozumenia systému
common law
, presahovala aktuálne možnosti autora. Cieľom je zamyslenie nad interpretáciou súdneho rozhodnutia ako prameňa práva v slovenskej právnej tradícii alebo - zjednodušene vyjadrené - zamyslenie nad interpretáciou práva obsiahnutého vo vonkajšej forme súdneho rozhodnutia v domácom právnom prostredí. Precedent tu nie je vzorom, od ktorého odchýlenie predstavuje chybu. Stredoeurópska tradícia je aj v otázke súdneho rozhodnutia ako prameňa práva relatívne odlišná od precedentu v
common law
. Hneď prvá charakteristika precedentu pripomína hranice využitia poznatkov o precedenčnom práve (
common law
) na ceste k dosiahnutiu uvedeného cieľa: "Ono prípadné zovšeobecniteľné pravidlo je niečím, čo z precedentného rozhodnutia vyvodzujú až ďalšie súdy, ktoré sa zaoberajú skutkovo podobným prípadom."
4)
K vytvoreniu precedentu sú asi potrebné aspoň dva súdy a dve súdne rozhodnutia. Prvý rozhodne vec a druhý odvolávajúc sa na jeho rozhodnutie nasleduje v obdobnej veci jeho právny názor, ktorý sa tak vlastne ich spoločným pôsobením mení na právo. Precedensom sa tu môže stať každé súdne rozhodnutie zvlášť v "novej" veci. Ak nejde o "novú" vec, tak precedent znamená zmenu práva a potom dvojnásobne platí Káčerovo: "Precedent je zo svojej povahy bezprecedentný, je to rozhodnutie, ktoré prelamuje doterajšiu súdnu prax, doterajší výklad zákona či
ústavy, toto rozhodnutie podlamuje doterajšie očakávania, ktoré na súd kládli tak právnici, ako i spoločnosť."
5)
Možno je uvedená formulácia príliš jednoznačná. Veď práve sudcovské právo sa vyvíja krok za krokom postupne a do určitej miery i predvídateľne, ale o to presvedčivejšie upozorňuje na jednu z tienistých vlastností precedentov. ich prostredníctvom však vzniká a rozvíja sa
common law
, i keď súdne rozhodnutia obvykle "konštatujú" existenciu pravidla, ktoré v tej chvíli stanovujú. Nielen precedent, ale asi všetka sudcovská tvorba práva sú z mnohých dôvodov kritizovateľné.
Právnym vetám vytvoreným zo súdnych rozhodnutí sa pri ich ďalšom pôsobení vyčíta aj "dekontextualizácia", čiže oslobodenie od väzby na skutkovú stránku rozhodnutia. Podstatu tejto výčitky vystihuje úvodná veta z pozoruhodnej empirickej štúdie T. Smejkalovej a T. Novotnej:
"... sa občas objavujú hlasy, ktoré spochybňujú český spôsob narábania s judikatúrou, prílišné spoliehanie sa na právne vety a nebratie ohľadu na skutkovú podobnosť prípadov ako podmienku použiteľnosti skoršieho súdneho rozhodnutia (resp. právneho názoru obsiahnutého v takom rozhodnutí) pri zdôvodňovaní súdnych rozhodnutí."
6)
Táto výčitka je síce pravdivá, ale nespravodlivá. Ku charakteristickým znakom právnej normy patrí, že sa vzťahuje na prípady (skutkové stavy) rovnakého druhu a neurčitého počtu, čiže sa zbavuje pritesného spojenia so svojim occassio legis a slúži dosiahnutiu ratio legis. V stredoeurópskej tradícii nejde ani tak o nasledovanie precedentov, ktoré spája s ďalšími súdnymi rozhodnutiami analogický skutkový stav, ale o vznik rávnej normy v súdnom rozhodnutí, ktorá sa osamostatní ("dekontextualizuje") od jeho skutkového stavu a má vlastnú abstraktnú hypotézu. Metodologické ťažiská práce sú súdnym rozhodnutím, ako s prameňom práva sa v našej časti sveta presúva od analógie ku dedukcii. Otázka, či sa právna norma vzťahuje na určitý skutkový stav, sa rieši podľa jej hypotézy a nie podľa skutkového stavu súdneho rozhodnutia, kde je obsiahnutá, alebo podľa occassio legis, ktoré viedlo k prijatiu zákona.
K dekontextualizácii a prekvapivosti možno pridať ďalšiu racionálnu kritiku súdnej tvorby práva, problém deľby moci či nedostatok demokratickej legitimity súdu na tvorbu všeobecne záväzných a verejnou mocou vynucovaných pravidiel konania. Asi sa jej však nemožno vyhnúť, a to ani vtedy, ak by sa súdy vedome usilovali ne-tvoriť nové právo. Tu nejde len, ba ani nie hlavne o tzv. medzery v práve, ale o štandardné rozhodovanie, kde sa chvályhodným úsilím o jednotu vytvárajú určité ustálené pravidlá, od ktorých odklon sa pokladá za porušenie práva. "... v každom súdnom rozhodnutí je obsiahnuté určité množstvo stanovenia práva..."
7)
(Rechtsetzung). Táto veta pochádza zo švajčiarskeho, čiže z európskeho právneho prostredia a nespája sa s koncepciou precedentu. Koncepcia postupného prechodu od výkladu k dotváraniu práva je aj opisom formálno-právnej stránky tohto procesu.
Uznanie súdneho rozhodnutia za prameň práva nastoľuje v stredoeurópskej právnej kultúre dve úzko súvisiace otázky. Prvou je, ako a ktoré súdne rozhodnutia sa stávajú prameňom práva a ako vykladať súdne rozhodnutie, ktoré je prameňom práva. Mnohé zo základov interpretácie práva, pod ktorou sa tradične a implicitne chápe výklad normatívnych právnych aktov, bude pri výklade súdneho rozhodnutia v úlohe prameňa práva nepoužiteľné.