Dňa 7. decembra 2022 zverejnila Komisia návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa harmonizujú určité aspekty insolvenčného práva (ďalej len "návrh smernice").
1)
V dôvodovej správe Komisia bližšie vysvetľuje, že jej ambíciou bolo priniesť harmonizovaný rámec pravidiel, ktorý by dokázal zmierniť rozdiely v efektívnosti vnútroštátnych insolvenčných konaní vedených naprieč jednotlivými národnými jurisdikciami, a v tomto zmysle ponúknuť riešenie problémov dlhých a neefektívne vedených insolvenčných konaní, ako aj nižšie dosahovaných úrovní uspokojenia veriteľov.
2)
Za týmto účelom predstavuje návrh smernice sériu harmonizovaných pravidiel, z ktorých mnohé sú domácemu prostrediu koncepčne dobre známe a ich podstatu nie je nutné bližšie predstavovať. Ide napríklad o harmonizovaný rámec pravidiel pre odporovacie žaloby, vyhľadávanie a trasovanie majetku patriaceho do konkurznej podstaty, povinnosť štatutárneho orgánu podať návrh na vyhlásenie konkurzu, či požiadavky na efektívnejšie zastúpenie veriteľov v konkurznom konaní prostredníctvom výborov veriteľov.
3)
Okrem nich však návrh smernice prináša koncept, ktorý tunajšie právne prostredie v zásade nepozná. Ide o tzv. pre-pack postupy, ktorých podstata spočíva v osobitnom mechanizme predaja majetku dlžníka. Osobitosť spočíva v príprave a dojednaní predaja podniku dlžníka alebo jeho podstatnej časti ešte pred tým, ako vôbec formálne začne konkurzné konanie. Z hľadiska tunajšieho konkurzného práva vnímame pre-pack postupy ako esenciálny prvok návrhu smernice, ktorý v prípade jej prijatia avizuje zrýchlenie a zefektívnenie konkurzného konania. Tento príspevok by chcel pre-packy priblížiť primárne z perspektívy návrhu smernice. Je nutné si však uvedomiť, že hoci v slovenskom právnom prostredí absentuje výslovné normatívne zakotvenie pre-pack postupov, viaceré európske právne poriadky ho explicitne zakotvujú alebo rozpoznávajú aspoň v rámci aplikačnej praxe. V riešení mnohých otázok, najmä tých, pri ktorých návrh smernice prináša minimálny stupeň harmonizácie, možno preto hľadať inšpirácie v zahraničných právnych úpravách.
Pri tomto uvedomení by príspevok chcel najskôr vysvetliť základné inštitucionálne vymedzenie inštitútu, ktoré ukáže, o čo vlastne pri pre-pack postupoch ide. Primárne nás síce bude zaujímať koncepcia, s ktorou prichádza návrh smernice, načrtneme však aj medzinárodnú a vybrané národné perspektívy riešenej témy, ktorých porovnanie môže odkryť zdroj legislatívnej inšpirácie, z ktorej Komisia pri koncipovaní pre-pack postupov vychádzala.
Tam, kde sú pre-pack postupy už dnes využívaným insolvenčným mechanizmom predaja podniku dlžníka, sú dostupné odborné zdroje, ktoré sa neraz k riešenému inštitútu stavajú mimoriadne skepticky a kritizujú nedostatok ich transparentnosti spojený s pozíciou osôb úzko prepojených s dlžníkom v procese predaja majetku. To môže vyvolať pochybnosti o účinnosti pre-pack postupov v konkurznom konaní z hľadiska uspokojovania potrieb veriteľov.
Ak návrh smernice operuje s neverejnosťou a dôvernosťou počas určitej etapy v rámci pre-pack postupov, vzniká otázka, akými nástrojmi podporil transparentnosť celého procesu predaja majetku dlžníka a vysporiadal sa tak s kritickými postojmi, ktoré účinnosť a efektívnosť pre-pack postupov na tomto podklade zásadne spochybňujú. Príspevok by chcel vysvetliť podstatu ústredného nedostatku, ktorý je spájaný s neverejnosťou určitej fázy priebehu pre-pack postupu a ohrozuje transparentnosť celého procesu predaja majetku dlžníka počas konkurzného konania. Nájsť vhodný balans medzi neverejnosťou a transparentnosťou považujeme za kľúčový faktor právnej úpravy pre-packov, preto nás zaujíma riešenie, s ktorým návrh smernice prichádza. V otázkach, kde návrh smernice zvolil len minimálny stupeň harmonizácie, budeme hľadať inšpiráciu v tých zahraničných právnych úpravách, v ktorých je inštitút pre-packov dobre známy. Osobitnú pasáž venujeme v tejto súvislosti právnej úprave Anglicka, holandska a Poľska.
Keďže v našich končinách predstavujú pre-pack postupy pomerne nový úkaz, v domácej odbornej spisbe chýbajú zdroje, z ktorých by sme mohli pri spracovaní témy vychádzať.
4)
Siahneme preto primárne po zahraničných odborných zdrojoch a nadviažeme tiež na výsledky komparatívnej štúdie právnych úprav pre-packov vo vybraných jurisdikciách, ktoré ponúka INSOL Europe.
5)
Na podklade analýzy právnej úpravy pre-packov, ktorú predstavil návrh smernice, a jej komparácií s vybranými zahraničnými právnymi úpravami, sa pokúsime zistiť, aký široký priestor voľnosti dáva návrh smernice členským štátom v koncipovaní právnej úpravy pre-packov, ako sa stavia k ústrednému nedostatku, ktorý je pre-packom vytýkaný a aké nástroje v tejto súvislosti ponúka. Získané poznatky využijeme v záverečnej časti príspevku k induktívnej tvorbe záveru v otázke balansu medzi neverejnosťou a transparentnosťou pre-packov z perspektívy návrhu smernice.
1. Krátka terminologická poznámka: nie je pre-pack ako pre-pack
Neexistuje jedno univerzálne vymedzenie pre tzv. pre-pack postupy. hoci ide o globálne známy inštitút z oblasti insolvenčného práva, jeho konkrétna podoba, obsah a esenciálne črty sú naprieč jednotlivými národnými úpravami rozdielne. Zahraničná odborná spisba v tejto súvislosti identifikuje viacero verzií pre-packov.
6)
V základnej podobe môžu byť koncipované jednak ako
(1)
predprípravná správa majetku dlžníka (
pre-packaged sale
) vedúca k predaji celého podniku dlžníka alebo jeho časti s predpokladom nepretržitého pokračovania v činnosti,
7)
alebo ako
(2)
reštrukturalizačný nástroj (
pre-packaged reorganisations
), ktorého podstata spočíva v neformálnom rokovaní o reštrukturalizačnom pláne a jeho schvaľovaní mimo formálne reštrukturalizačné konanie.
8)
Po dosiahnutí väčšiny potrebnej na schválenie reštrukturalizačného plánu sa začína formálne reštrukturalizačné konanie s rýchlym priebehom a s cieľom potvrdiť schválený plán súdom.
9)
V zásade obe verzie pre-packov sú koncipované tak, aby plnili akúsi záchrannú misiu, objekt záchrany sa však líši. Kým
pre-packaged sale
smeruje k záchrane podniku dlžníka (
business
rescue),
pre-packaged reorganisations
cielia k záchrane samotného dlžníka (
corporate
rescue).
Známe sú tiež rôzne ďalšie modifikácie týchto dvoch základných verzií,
10)
napríklad mimosúdne vyjednané reštrukturalizačné plány podliehajúce súdnemu schváleniu, kde už nenasleduje formálne reštrukturalizačné konanie.
11)
Rôznorodosť v nazeraní na pre-packy potvrdzuje tiež Legislatívna príručka k insolvenčnému právu z roku 2004 (
Legislative Guide on Insolvency Law
), ktorú vypracovala Komisia OSN pre medzinárodné obchodné právo (
UNCITRAL
). Na pre-packy sa v nej nahliada ako na tzv. zrýchlené reštrukturalizačné konanie (
Expedited reorganisation proceedings
), ktoré je kombináciou neformálneho rokovania o reštrukturalizačnom pláne, ktorého výsledkom je schválenie plánu veriteľmi ešte pred tým, ako vôbec formálne začne reštrukturalizačné konanie, a formálne začatého reštrukturalizačného konania, v rámci ktorého môže súd potvrdiť takto schválený reštrukturalizačný plán s účinkami aj pre pôvodne nesúhlasiacich veriteľov.
12)
Naopak, návrh smernice vymedzuje pre-pack postup v článku 2 písm. p) ako "
zrýchlené likvidačné konanie, ktoré umožňuje predaj celého podniku dlžníka alebo jeho časti ako podniku s predpokladom nepretržitého pokračovania v činnosti najlepšiemu uchádzačovi s cieľom likvidácie majetku dlžníka z dôvodu zistenej platobnej neschopnosti dlžníka
." Z toho vidieť, že návrh smernice pracuje s verziou pre-packu, ktorá zodpovedá verzii tzv.
pre-packaged sale,
podstata ktorej spočíva v osobitnom mechanizme predaja podniku dlžníka.
Čitateľ by si preto pod pojmom pre-pack postupy nemal automaticky, bez ďalšieho, predstavovať koncept, ktorý predstavuje návrh smernice. Je nutné vidieť, že ten operuje len s jednou jeho verziou, a preto aj tam, kde návrh smernice ponecháva na národné úpravy riešenie určitej otázky by inšpirácie zo zahraničných právnych úprav mali byť prijímané len s istou dávkou komparatívnej opatrnosti. Pri tomto uvedomení budeme pri komparácii národných úprav vychádzať preto primárne z tých, v ktorých sa inštitút pre-pack objavuje vo verzii, ktorá zodpovedá tzv.
pre-packaged sale.
2. Pre-pack postupy z perspektívy návrhu smernice
Po krátkom predstavení šírky, v akej možno na pre-pack postupy nahliadať, sa zameriame len na tú verziu, s ktorou operuje návrh smernice. Tá totiž môže byť v krátkom čase novým vetrom do plachiet v rámci slovenského insolvenčného práva.
Návrh smernice ukladá členským štátom EÚ v článku 19 ods. 1 povinno