Pre-Pack postupy v konkurznom práve: Vyvažovanie dôvernosti a transparentnosti v prípravnej fáze

Vydáno: 76 minút čítania

CUKEROVÁ, D., MRÁZOVÁ, Ž.: Pre-Pack postupy v konkurznom práve: Vyvažovanie dôvernosti a transparentnosti v prípravnej fáze. Právny obzor, 108, 2025, č. 3, s. 286 - 313.

https://doi.org/10.31577/pravnyobzor.2025.3.05

Pre-Pack Procedures in Insolvency Law: Balancing Confidentiality and Transparency in the Preparatory Phase. Pre-pack procedures represent a specific arrangement in which the sale of a debtor's business or assets is negotiated with a purchaser prior to the initiation of insolvency proceedings. Although widely recognised and applied in numerous countries, even without explicit legislative regulation, pre-pack procedures are a novelty to Slovak insolvency law and may soon be adopted under a recently published Directive Proposal. The paper provides a comprehensive overview of pre-pack procedures and their application in insolvency proceedings, with a primary focus on the preparatory phase. The authors analyse the transparency-enhancing mechanisms introduced by the Directive Proposal and examine the balance between confidentiality and transparency in the preparatory phase from an EU perspective. While confidentiality is a fundamental aspect of pre-pack procedures during the preparatory phase, transparency can be reinforced through measures such as strengthening the role of the monitor, specifying requirements for related-party offers, and establishing creditors´ rights to a hearing. Furthermore, the authors discuss whether Slovak insolvency regulation currently offers an alternative solution for the sale of a debtor's business or assets in line with the EU´s proposed requirements. A comparative approach is taken to analyse the transparency-enhancing mechanisms within the preparatory phase of pre-pack procedures as offered by selected national regulations. National solutions, such as an independent evaluator, silent trustee, or silent judge, could also serve as an inspiration for the Slovak legislator to ensure optimal sale results while increasing creditor satisfaction.

Key words: Confidentiality, Transparency, Pre-Pack Procedures, Related Party, Sale of Assets in Bankruptcy
 
Úvod
Dňa 7. decembra 2022 zverejnila Komisia návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa harmonizujú určité aspekty insolvenčného práva (ďalej len "návrh smernice"). 1) V dôvodovej správe Komisia bližšie vysvetľuje, že jej ambíciou bolo priniesť harmonizovaný rámec pravidiel, ktorý by dokázal zmierniť rozdiely v efektívnosti vnútroštátnych insolvenčných konaní vedených naprieč jednotlivými národnými jurisdikciami, a v tomto zmysle ponúknuť riešenie problémov dlhých a neefektívne vedených insolvenčných konaní, ako aj nižšie dosahovaných úrovní uspokojenia veriteľov. 2) Za týmto účelom predstavuje návrh smernice sériu harmonizovaných pravidiel, z ktorých mnohé sú domácemu prostrediu koncepčne dobre známe a ich podstatu nie je nutné bližšie predstavovať. Ide napríklad o harmonizovaný rámec pravidiel pre odporovacie žaloby, vyhľadávanie a trasovanie majetku patriaceho do konkurznej podstaty, povinnosť štatutárneho orgánu podať návrh na vyhlásenie konkurzu, či požiadavky na efektívnejšie zastúpenie veriteľov v konkurznom konaní prostredníctvom výborov veriteľov. 3)
Okrem nich však návrh smernice prináša koncept, ktorý tunajšie právne prostredie v zásade nepozná. Ide o tzv. pre-pack postupy, ktorých podstata spočíva v osobitnom mechanizme predaja majetku dlžníka. Osobitosť spočíva v príprave a dojednaní predaja podniku dlžníka alebo jeho podstatnej časti ešte pred tým, ako vôbec formálne začne konkurzné konanie. Z hľadiska tunajšieho konkurzného práva vnímame pre-pack postupy ako esenciálny prvok návrhu smernice, ktorý v prípade jej prijatia avizuje zrýchlenie a zefektívnenie konkurzného konania. Tento príspevok by chcel pre-packy priblížiť primárne z perspektívy návrhu smernice. Je nutné si však uvedomiť, že hoci v slovenskom právnom prostredí absentuje výslovné normatívne zakotvenie pre-pack postupov, viaceré európske právne poriadky ho explicitne zakotvujú alebo rozpoznávajú aspoň v rámci aplikačnej praxe. V riešení mnohých otázok, najmä tých, pri ktorých návrh smernice prináša minimálny stupeň harmonizácie, možno preto hľadať inšpirácie v zahraničných právnych úpravách.
Pri tomto uvedomení by príspevok chcel najskôr vysvetliť základné inštitucionálne vymedzenie inštitútu, ktoré ukáže, o čo vlastne pri pre-pack postupoch ide. Primárne nás síce bude zaujímať koncepcia, s ktorou prichádza návrh smernice, načrtneme však aj medzinárodnú a vybrané národné perspektívy riešenej témy, ktorých porovnanie môže odkryť zdroj legislatívnej inšpirácie, z ktorej Komisia pri koncipovaní pre-pack postupov vychádzala.
Tam, kde sú pre-pack postupy už dnes využívaným insolvenčným mechanizmom predaja podniku dlžníka, sú dostupné odborné zdroje, ktoré sa neraz k riešenému inštitútu stavajú mimoriadne skepticky a kritizujú nedostatok ich transparentnosti spojený s pozíciou osôb úzko prepojených s dlžníkom v procese predaja majetku. To môže vyvolať pochybnosti o účinnosti pre-pack postupov v konkurznom konaní z hľadiska uspokojovania potrieb veriteľov.
Ak návrh smernice operuje s neverejnosťou a dôvernosťou počas určitej etapy v rámci pre-pack postupov, vzniká otázka, akými nástrojmi podporil transparentnosť celého procesu predaja majetku dlžníka a vysporiadal sa tak s kritickými postojmi, ktoré účinnosť a efektívnosť pre-pack postupov na tomto podklade zásadne spochybňujú. Príspevok by chcel vysvetliť podstatu ústredného nedostatku, ktorý je spájaný s neverejnosťou určitej fázy priebehu pre-pack postupu a ohrozuje transparentnosť celého procesu predaja majetku dlžníka počas konkurzného konania. Nájsť vhodný balans medzi neverejnosťou a transparentnosťou považujeme za kľúčový faktor právnej úpravy pre-packov, preto nás zaujíma riešenie, s ktorým návrh smernice prichádza. V otázkach, kde návrh smernice zvolil len minimálny stupeň harmonizácie, budeme hľadať inšpiráciu v tých zahraničných právnych úpravách, v ktorých je inštitút pre-packov dobre známy. Osobitnú pasáž venujeme v tejto súvislosti právnej úprave Anglicka, holandska a Poľska.
Keďže v našich končinách predstavujú pre-pack postupy pomerne nový úkaz, v domácej odbornej spisbe chýbajú zdroje, z ktorých by sme mohli pri spracovaní témy vychádzať. 4) Siahneme preto primárne po zahraničných odborných zdrojoch a nadviažeme tiež na výsledky komparatívnej štúdie právnych úprav pre-packov vo vybraných jurisdikciách, ktoré ponúka INSOL Europe. 5) Na podklade analýzy právnej úpravy pre-packov, ktorú predstavil návrh smernice, a jej komparácií s vybranými zahraničnými právnymi úpravami, sa pokúsime zistiť, aký široký priestor voľnosti dáva návrh smernice členským štátom v koncipovaní právnej úpravy pre-packov, ako sa stavia k ústrednému nedostatku, ktorý je pre-packom vytýkaný a aké nástroje v tejto súvislosti ponúka. Získané poznatky využijeme v záverečnej časti príspevku k induktívnej tvorbe záveru v otázke balansu medzi neverejnosťou a transparentnosťou pre-packov z perspektívy návrhu smernice.
 
1. Krátka terminologická poznámka: nie je pre-pack ako pre-pack
Neexistuje jedno univerzálne vymedzenie pre tzv. pre-pack postupy. hoci ide o globálne známy inštitút z oblasti insolvenčného práva, jeho konkrétna podoba, obsah a esenciálne črty sú naprieč jednotlivými národnými úpravami rozdielne. Zahraničná odborná spisba v tejto súvislosti identifikuje viacero verzií pre-packov. 6) V základnej podobe môžu byť koncipované jednak ako
(1)
predprípravná správa majetku dlžníka (
pre-packaged sale
) vedúca k predaji celého podniku dlžníka alebo jeho časti s predpokladom nepretržitého pokračovania v činnosti, 7) alebo ako
(2)
reštrukturalizačný nástroj (
pre-packaged reorganisations
), ktorého podstata spočíva v neformálnom rokovaní o reštrukturalizačnom pláne a jeho schvaľovaní mimo formálne reštrukturalizačné konanie. 8)
Po dosiahnutí väčšiny potrebnej na schválenie reštrukturalizačného plánu sa začína formálne reštrukturalizačné konanie s rýchlym priebehom a s cieľom potvrdiť schválený plán súdom. 9) V zásade obe verzie pre-packov sú koncipované tak, aby plnili akúsi záchrannú misiu, objekt záchrany sa však líši. Kým
pre-packaged sale
smeruje k záchrane podniku dlžníka (
business
rescue),
pre-packaged reorganisations
cielia k záchrane samotného dlžníka (
corporate
rescue).
Známe sú tiež rôzne ďalšie modifikácie týchto dvoch základných verzií, 10) napríklad mimosúdne vyjednané reštrukturalizačné plány podliehajúce súdnemu schváleniu, kde už nenasleduje formálne reštrukturalizačné konanie. 11)
Rôznorodosť v nazeraní na pre-packy potvrdzuje tiež Legislatívna príručka k insolvenčnému právu z roku 2004 (
Legislative Guide on Insolvency Law
), ktorú vypracovala Komisia OSN pre medzinárodné obchodné právo (
UNCITRAL
). Na pre-packy sa v nej nahliada ako na tzv. zrýchlené reštrukturalizačné konanie (
Expedited reorganisation proceedings
), ktoré je kombináciou neformálneho rokovania o reštrukturalizačnom pláne, ktorého výsledkom je schválenie plánu veriteľmi ešte pred tým, ako vôbec formálne začne reštrukturalizačné konanie, a formálne začatého reštrukturalizačného konania, v rámci ktorého môže súd potvrdiť takto schválený reštrukturalizačný plán s účinkami aj pre pôvodne nesúhlasiacich veriteľov. 12)
Naopak, návrh smernice vymedzuje pre-pack postup v článku 2 písm. p) ako "
zrýchlené likvidačné konanie, ktoré umožňuje predaj celého podniku dlžníka alebo jeho časti ako podniku s predpokladom nepretržitého pokračovania v činnosti najlepšiemu uchádzačovi s cieľom likvidácie majetku dlžníka z dôvodu zistenej platobnej neschopnosti dlžníka
." Z toho vidieť, že návrh smernice pracuje s verziou pre-packu, ktorá zodpovedá verzii tzv.
pre-packaged sale,
podstata ktorej spočíva v osobitnom mechanizme predaja podniku dlžníka.
Čitateľ by si preto pod pojmom pre-pack postupy nemal automaticky, bez ďalšieho, predstavovať koncept, ktorý predstavuje návrh smernice. Je nutné vidieť, že ten operuje len s jednou jeho verziou, a preto aj tam, kde návrh smernice ponecháva na národné úpravy riešenie určitej otázky by inšpirácie zo zahraničných právnych úprav mali byť prijímané len s istou dávkou komparatívnej opatrnosti. Pri tomto uvedomení budeme pri komparácii národných úprav vychádzať preto primárne z tých, v ktorých sa inštitút pre-pack objavuje vo verzii, ktorá zodpovedá tzv.
pre-packaged sale.
 
2. Pre-pack postupy z perspektívy návrhu smernice
Po krátkom predstavení šírky, v akej možno na pre-pack postupy nahliadať, sa zameriame len na tú verziu, s ktorou operuje návrh smernice. Tá totiž môže byť v krátkom čase novým vetrom do plachiet v rámci slovenského insolvenčného práva.
Návrh smernice ukladá členským štátom EÚ v článku 19 ods. 1 povinno

Související dokumenty

Súvisiace články

Veriteľ ako spriaznená osoba v konkurze a ako spoločník pre účely financovania v kríze a zákazu vrátenia vkladu
Zodpovednosť správcu konkurznej podstaty - právny režim nároku
Uplatňovanie zodpovednosti členov štatutárnych orgánov za nepodanie návrhu na vyhlásenie konkurzu včas
Speňažovanie nehnuteľností v konkurze
Postavenie veriteľa so zabezpečovacím opatrením vo forme záložného práva v konkurze
Zodpovednosť členov štatutárneho orgánu pri hroziacom úpadku podľa smernice o reštrukturalizácii a insolvencii
Odporovateľnosť dohodou o započítaní pohľadávok
Zmeny v dočasnej ochrane podnikateľov ako neformálnej reštrukturalizácii
Novela zákona o konkurze a reštrukturalizácii - predstavenie vybraných nových inštitútov v zákone
Definovanie "COMI" pri cezhraničnom úpadku
Uspokojovanie pohľadávok spriaznených osôb v konkurznom konaní
Vyvažovanie záujmov veriteľov a dlžníkov pri pandemickej a nepandemickej ochrane dlžníkov
Nový spôsob riešenia reštrukturalizácie z pohľadu smernice o reštrukturalizácii a insolvencii
Konkurz vyhlásený na majetok spoločníka a jeho vplyv na obchodný podiel spoločníka v spoločnosti s ručením obmedzeným
Správcovia konkurznej podstaty SR
Individuálny vs. spoločný záujem veriteľov v reštrukturalizačnom konaní.
Právo na prednostné upisovanie akcií
Vianočný zázrak. O výmaze a oživení obchodných spoločností
Oprávnenia správcu dedičstva zaväzovať spoločnosť a zápisy v obchodnom registri

Súvisiace predpisy

Zákon č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 8/2005 Z.z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov