Prezident
Ústavný súd SR vydal 20. novembra 2024 nález sp. zn. PL. ÚS 16/2023, v ktorom poskytol výklad čl. 101 ods. 1 Ústavy SR v časti „Prezident... svojím rozhodovaním zabezpečuje riadny chod ústavných orgánov“ v spojení s čl. 102 ods. 1 písm. s) a t) Ústavy SR, najmä v častiach týkajúcich sa generálneho prokurátora SR.
Prezident SR dnes v Prezidentskom paláci slávnostne vymenoval 15 nových sudcov všeobecných súdov a 4 sudcov správneho súdu.
Prezident SR dnes vrátil Národnej rade SR na opätovné prerokovanie novelu zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
- Článek
Autor svojím príspevkom reaguje na predvolebnú diskusiu v roku 2020, ktorej súčasťou bolo aj nastolenie otázky možného víťazstva extrémistickej strany v parlamentných voľbách.Autor v tejto súvislosti polemizuje s názorom, že v prípade volebného víťazstva takejto strany by prezidentka Slovenskej republiky mohla jej predstaviteľovi odmietnuť udeliť poverenie na zostavenie vlády.
In the submitted contribution the author reacts to the pre-election discussion in 2020, which was partially dedicated to the possible win of the extremist political party in the upcoming parliamentary elections. In this context, the author disputes opinions claiming that the president of the Slovak republic could refuse to grant a mandate for government formation to the leader of the said party.
1)
, 2)
- Článek
Tento článok je reakciou na článok Jakuba Neumanna Limity diskrécie prezidenta Slovenskej republiky pri udeľovaní poverenia na zostavenie vlády. Plne uznávajúc legitimitu a význam nepísaného ústavného práva v článku ponúkam rozdielny uhol pohľadu na niektoré podstatné súvislosti procesu, ktorým prezident Slovenskej republiky poveruje lídra politickej strany zostavením vlády predtým, než k menovaniu vlády skutočne dôjde. Vzhľadom na túto názorovú rozdielnosť v porovnaní s J. Neumannom prichádzam do určitej miery k odlišným záverom ohľadom úlohy prezidenta v tomto procese a limitov jeho diskrécie.
This paper is a reaction to the article of Jakub Neumann entitled Discretion limits of President of Slovak republic in granting the mandate for government formation. Fully accepting the legitimacy and importance of the unwritten constitutional law, I offer a different perspective on some essential factors of the process in which the President of the Slovak Republic assigns a leader of a political party the task of forming a new Government before any Government is actually appointed. Considering this difference of opinions with J. Neumann, I partially come to different conclusions as for the limits of discretion and the role of the President in this process.
1)
- Článek
Autor si v príspevku kladie otázku, v nadväznosti na viaceré prípady dištancovania sa poslancov NR SR od prezidentských kandidátov, ktorých sme boli svedkami v roku 2019, či je dispozícia s poslaneckým návrhom na kandidáta na prezidenta z právneho hľadiska vôbec možná. Pozornosť sa zameriava nielen na vecnú prípustnosť späťvzatia poslaneckého návrhu či poslaneckej podpory pre kandidáta, ale aj na formu takéhoto prejavu vôle a časový rámec jeho realizovateľnosti. Súčasťou záveru príspevku je aj formulácia návrhov de lege ferenda.
Following several cases of members of Slovak Parliament dissociating themselves from presidential candidates in 2019, the author deals with the question whether it is legally possible to withdraw the parliamentary proposal for the presidential candidate. The paper focuses not only on the factual admissibility of the withdrawal of the MP's support for the presidential candidate, but also on the form of such an activity and the timeframe of its feasibility. Moreover, proposals de lege ferenda form part of the conclusions of the paper.
- Článek
QUIS CUSTODEM CUSTODIET - BUMERANG SLOVENSKÉHO ÚSTAVNÉHO PRÁVA (Časť druhá) Ústavný súd SR sa od samého vzniku občas nevyhýba účelovému rozhodovaniu a účelovým rozhodnutiam. Účelové rozhodovanie možno spoznať podľa...
- Článek
ZSP 4/2018 Právomoc prezidenta v procese menovania sudcov Ústavného súdu SR Ústavná zvyklosť čl. 134 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky čl. 1 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky čl. 2...
- Článek
PODIEL PREZIDENTA SR NA USTANOVOVANÍ SUDCOV ÚSTAVNÉHO SÚDU SR Kreačnou pôsobnosťou prezident SR vstupuje do sféry vplyvu zákonodarnej moci, vlády SR i súdnej moci tak vo vzťahu k Ústavnému...
- Článek
K nemenovaniu sudcov Ústavného súdu SR prezidentom republiky Princíp deľby moci a ústavne zakotvená právomoc prezidenta vymenovať sudcov Ústavného súdu SR (ďalej len "ústavný súd“) z navrhnutých kandidátov Národnou...
- Článek
MENOVACIE PRÁVOMOCI PREZIDENTA SLOVENSKEJ REPUBLIKY (2.) Ústavné postavenie prezidenta je časťou Ústavy SR, ktorá sa teší osobitnému záujmu parlamentných politických strán a ich lídrov a im priaznivo naklonených masmédií....
- Článek
MENOVACIE PRÁVOMOCI PREZIDENTA SLOVENSKEJ REPUBLIKY (1.) Ústavné postavenie prezidenta je časťou Ústavy SR, ktorá sa teší osobitnému záujmu parlamentných politických strán a ich lídrov a im priaznivo naklonených masmédií....
- Článek
AMNESTIA PREZIDENTA A NÁLEZ ÚSTAVNÉHO SÚDU SR - ROZHODNUTIA, KTORÉ TRESTNÝ PORIADOK NEPREDPOKLADAL Dňa 21. decembra 2012 bol v Zbierke zákonov publikovaný pod č. 428/2012 Z.z. Nález Ústavného súdu...