Späťvzatie podpory pre prezidentského kandidáta

Vydáno: 43 minút čítania
Autor si v príspevku kladie otázku, v nadväznosti na viaceré prípady dištancovania sa poslancov NR SR od prezidentských kandidátov, ktorých sme boli svedkami v roku 2019, či je dispozícia s poslaneckým návrhom na kandidáta na prezidenta z právneho hľadiska vôbec možná. Pozornosť sa zameriava nielen na vecnú prípustnosť späťvzatia poslaneckého návrhu či poslaneckej podpory pre kandidáta, ale aj na formu takéhoto prejavu vôle a časový rámec jeho realizovateľnosti. Súčasťou záveru príspevku je aj formulácia návrhov de lege ferenda.
Following several cases of members of Slovak Parliament dissociating themselves from presidential candidates in 2019, the author deals with the question whether it is legally possible to withdraw the parliamentary proposal for the presidential candidate. The paper focuses not only on the factual admissibility of the withdrawal of the MP's support for the presidential candidate, but also on the form of such an activity and the timeframe of its feasibility. Moreover, proposals de lege ferenda form part of the conclusions of the paper.
DOMIN, M.: Späťvzatie podpory pre prezidentského kandidáta; Justičná revue, 72, 2020, č. 1, s. 17 - 34.

 
Úvod
Aj keď politická prax môže vytvárať dojem, že uchádzač o úrad prezidenta Slovenskej republiky je tým subjektom, ktorý podáva návrh na svoju kandidatúru (aj keď podporenú podpismi poslancov alebo občanov), z formálno-právneho hľadiska je takýto kandidát skôr objektom než subjektom návrhu. V zmysle Čl. 101 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky 1) (ďalej aj "Ústava") totiž "
kandidátov na prezidenta navrhuje najmenej 15 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky alebo občania, ktorí majú právo voliť do Národnej rady
(...),
a to na základe petície podpísanej najmenej 15 000 občanmi
". Návrh na kandidáta na prezidenta tak môže predložiť len (1) skupina najmenej 15 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej aj "Národná rada" alebo "NR SR"), alebo (2) skupina najmenej 15 000 oprávnených občanov Slovenskej republiky (ďalej aj "SR"). Samotná osoba, ktorá sa chce o post hlavy štátu uchádzať, teda návrh na svoju kandidatúru, z formálno-právneho hľadiska, nepodáva. 2)
Návrh na prezidentského kandidáta sa najneskôr do 21 dní od vyhlásenia volieb doručuje predsedovi NR SR. 3) Ten následne, najneskôr do siedmich dní od doručenia návrhu, rozhodne o jeho prijatí alebo odmietnutí. 4) Rozhodnutie predsedu Národnej rady o odmietnutí návrhu nemusí byť konečné, keďže je preskúmateľné súdom. 5)
Skutočnosť, že kandidáta na prezidenta môžu navrhnúť len dva druhy subjektov, následne vyvoláva otázku, či tieto subjekty môžu, prípadne za akých okolností a v akom časovom rámci svoje rozhodnutie zmeniť a kandidatúru takpovediac stiahnuť. Logiku "kto navrhuje, nech aj odvoláva" pritom zákonná úprava, ako si ešte na ďalších riadkoch priblížime, pri iných druhoch volieb výslovne predpokladá. V prípade volieb prezidenta však ani Ústava a rovnako ani volebný kódex
expressis verbis
neupravujú to, či skupina poslancov NR SR, prípadne aj skupina občanov SR, môžu so svojím návrhom na kandidáta na prezidenta disponovať, najmä ho vziať späť. 6)
Načrtnuté úvahy o možnostiach dispozície s prezidentskou kandidatúrou zo strany poslancov NR SR pritom nezostávajú len v rovine teórie. Zatiaľ posledné voľby prezidenta, ktoré sa konali v marci 2019, totiž mali priniesť hneď viacero situácií potvrdzujúcich úvahy o možnosti späťvzatia návrhu na kandidáta či možnosti späťvzatia podpory pre tohto kandidáta. V prípade jedného z prezidentských kandidátov malo dôjsť k "späťvzatiu podpisu" pod jeho kandidatúru jedným z poslancov NR SR. 7) Dotknutá osoba sa však, aj napriek uvedenému, napokon kandidátom stala, keďže získala dostatočný počet "poslaneckých podpisov". 8) V druhom prípade došlo k tomu, že predseda Národnej rady odmietol návrh na kandidáta z dôvodu, že poslanci, ktorí sa pod predmetný návrh mali podpísať, sa neskôr listom adresovaným samotnému predsedovi od dotknutého návrhu dištancovali. Tvrdili totiž, že boli uvedení do omylu, keďže predpokladali, že svoj podpis pripojili k petícii ako občianskemu návrhu, ktorý pre svoju relevantnosť musí obsahovať aspoň 15 000 podpisov. Poslancom aj predsedovi NR SR, ktorý návrh na kandidatúru dotknutej osoby odmietol, dal napokon za pravdu aj Najvyšší súd Slovenskej republiky (ďalej aj len "Najvyšší súd" alebo "NS SR"), ktorý žalobu žiadajúcu preskúmanie rozhodnutia predsedu Národnej rady a jeho nahradenie zamietol. 9) Žalobca napokon neuspel ani na Ústavnom súde Slovenskej republiky (ďalej aj len "Ústavný súd" alebo "ÚS SR"), ktorý jeho ústavnú sťažnosť namietajúcu porušenie základných práv a slobôd odmietol. 10) V druhom z uvedených prípadov síce NS SR v rozhodnutí výslovne nespomína možnosť späťvzatia poslaneckého návrhu, no jeho závery možno interpretovať aj takýmto spôsobom.
Cieľom tohto príspevku preto je, v nadväznosti na stručne priblížené udalosti z obdobia minuloročných prezidentských volieb, pokúsiť sa zodpovedať otázku, či poslanci NR SR môžu so svojím návrhom na kandidáta na prezidenta disponovať, predovšetkým či môžu svoj návrh ako celok vziať späť, prípadne či podporu prezidentskému kandidátovi môže vziať späť niektorý z poslancov individuálne. Okrem otázky,
či
je to možné, sa na ďalších riadkoch pokúsime nájsť odpoveď aj na otázku,
dokedy
by to malo byť možné. Zaoberanie sa druhou otázkou, teda časovým ohraničením možnosti dispozície s prezidentskou kandidatúrou zo strany poslancov Národnej rady však bude, samozrejme, podmienené kladnou odpoveďou na otázku prvú. Aj napriek skutočnosti, že nastolené otázky nie sú výlučne teoretické a v praxi už boli, prinajmenšom do určitej miery, nastolené, slovenská odborná literatúra im doposiaľ potrebnú pozornosť nevenovala. Odpoveď na položené otázky sme nenašli ani v relevantnom výbere učebných pomôcok z oblasti ústavného práva, 11) ani v relevantných monografiách 12) či komentároch k Ústave. 13)
 
Dispozícia s prezidentskou kandidatúrou zo strany samotného kandidáta
Ako už bolo naznačené v úvode, súčasná právna úprava výslovne nepredpokladá možnosť dispozície s prezidentskou kandidatúrou zo strany subjektu, ktorý návrh na kandidáta na prezidenta podal, či už by išlo o skupinu občanov SR alebo skupinu poslancov NR SR. Avšak, volebný kódex predpokladá možnosť dispozície s kandidatúrou priamo zo strany prezidentského kandidáta. Zákonná

Související dokumenty

Súvisiace články

Quis custodem custodiet - bumerang slovenského ústavného práva (Časť druhá)
Podiel prezidenta SR na ustanovovaní sudcov Ústavného súdu SR
Limity diskrécie prezidenta Slovenskej republiky pri udeľovaní poverenia na zostavenie vlády
Povinnosti a možnosti prezidenta Slovenskej republiky v procese zostavovania vlády
Suverenita státu včera a dnes - k dynamice pojmu a hermeneutickým posunům v jeho chápání
Vzťah slobody, bezpečnosti a právneho štátu
Ústavné zvyklosti – kritika, kontext, reflexie
Limity výkonu ústavodarnej moci v Slovenskej republike (habilitačná prednáška)
Súbeh disciplinárneho konania a trestného konania proti sudcovi
Ľudské práva, slobody a hranice ich limitácie v čase pandémie - Uplatňovanie racionálnych predpokladov pri obmedzovaní ľudských práv a slobôd
K odňatiu právomoci Ústavného súdu SR posudzovať ústavné zákony - kritické reflexie
Princip komparability a možnosti jeho aplikace při komparaci anglosaského a kontinentálního systému právní kultury
Uplatňovanie kasačného princípu pri preskúmavaní rozhodnutí správnych orgánov (inauguračná prednáška)
(Ne)rozhodovanie o súlade ústavného zákona s ústavou
Referendum o predčasných voľbách je protiústavné
Weimarská ústava (1. časť) - Cesta k prijatiu základného dokumentu
Opodstatnenie procesnej spravodlivosti
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách
Veľký senát a ustálená rozhodovacia prax (inauguračná prednáška)

Súvisiace predpisy

Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb.