Menovacie právomoci prezidenta Slovenskej republiky (1.)

Vydáno: 24 minút čítania
MENOVACIE PRÁVOMOCI PREZIDENTA SLOVENSKEJ REPUBLIKY (1.)
Ústavné postavenie prezidenta je časťou Ústavy SR, ktorá sa teší osobitnému záujmu parlamentných politických strán a ich lídrov a im priaznivo naklonených masmédií. Od tohto záujmu sa nedištancuje právna veda, ktorá vynakladá nemalé úsilie na deformáciu ústavnej úpravy interpretáciou tak, aby sa Ústava SR vysvetľovala a aplikovala spôsobom prijateľným pre spriaznenú politickú stranu a jej lídrov. Výsledkom je zachovávanie nejasností o tom, čo hlava Slovenskej republiky môže podľa Ústavy SR a ju interpretujúcich rozhodnutí Ústavného súdu SR. Archivované nejasnosti opakovane slúžia na vyvolávanie sporov vždy, keď vznikne politický záujem na vyvolaní sporu. Pravidelným predmetom takých sporov sú menovacie právomoci prezidenta SR.
Prezident republiky je orgánom štátu, ktorý sa zriadil zákonom č. 37/1918 o dočasnej ústave1) a vždy znovu sa ustanovoval v každej ústave prijatej v Československu či v Slovenskej republike.
Prezident mal od samého začiatku postavenie, ktoré nie je dôvod označiť za symbolické, či fiktívne. Ťažko sa dá predstaviť, že napríklad prezident T. G. Masaryk sa správal ako symbolická hlava štátu. V období 1948 od prezidenta Kl. Gottwalda až do roku 1968 sa zaužívalo, že prezidentom sa stal vedúci predstaviteľ Komunistickej strany Československa. To tiež nevypovedá o slabom postavení hlavy štátu. S krátkym prerušením od jari 1968, keď sa funkcia prezidenta odčlenila od funkcie vedúceho predstaviteľa KSČ (prezident L. Svoboda, prvý tajomník A. Dubček, neskôr G. Husák) tento stav vydržal takmer do konca 80. rokov 20. storočia.
Právomoci prezidenta SR možno systematicky usporiadať podľa radu hodnotiacich kritérií. Z hľadiska predmetu záujmu tohto príspevku možno hovoriť o viazaných právomociach, ktoré prezidentovi vzniknú, keď dostane návrh od iného orgánu štátu a o autonómnych právomociach, pri ktorých prezident nepotrebuje návrh od iného štátneho orgánu, aby ústavnú právomoc uplatnil.2) Menovacie právomoci patria k viazaným právomociam. Prezident SR ich môže uplatniť iba na návrh, najčastejšie od vlády SR. V tom je ťažisko politicky motivovaného sporu o výklad Ústavy SR.
Úloha prezidenta v československom štáte nemala iba politický základ. Vychádzala z ustanovení ústavy. Prezident vo vzťahu k vláde, ktorý je najproblematickejšou časťou menovacích právomocí prezidenta SR, mal právo byť prítomný na schôdzach vlády a predsedať im,3) vyžiadať si od vlády a jej jednotlivých členov písomné správy o každej veci, ktorá náleží do oblasti ich pôsobnosti,4) právo pozvať vládu alebo jej členov na poradu.5)
Prezident bol vrchným veliteľom oz­brojených síl.6)
Ústavným prostriedkom na obmedzenie právomoci prezidenta sa stalo právo kontrasignácie, ktoré existovalo od roku 1918 do roku 1960.7) Ústava Československej socialistickej republiky, ani ústavný zákon č. 143/1968 Zb. o československej fed