K pojmu "rodičovské práva a povinnosti"
JUDr.
Bronislava
Pavelková
PhD.
odborný asistent Ústavu súkromného práva, Bratislavská Vysoká škola práva,
Bratislava.
PAVELKOVÁ, B.: K pojmu "rodičovské práva a povinnosti". Právny obzor, 92, 2009, č. 1, s. 50
- 56.
Článok je venovaný systematickému a terminologickému problému, týkajúcemu sa jedného z
najdôležitejších druhov rodinnoprávnych vzťahov - práv a povinností rodičov. Na tomto poli vykazuje
slovenské rodinné právo určitú podlžnosť najmä voči európskej legislatíve.
Pôvodný historický pojem "rodičovskej moci"1) alebo "otcovskej
moci"2) je v súčasnom zákone o
rodine nahradený termínom "rodičovské práva a povinnosti".3) Nejde
pritom o synonymá, pretože rodičovská moc predstavuje ucelený právny inštitút, ktorého obsahom sú
jednotlivé práva a povinnosti rodičov a detí. Ústup od terminologicky jednotného inštitútu k
čiastkovým právam a povinnostiam priniesol zákon o rodine č.
93/1964 Zb. Dôvodov, prečo k takejto zmene zákonodarca pristúpil, bolo viac. Hlavnou
argumentáciou však bolo, že došlo k závažným zmenám vo vzťahoch medzi rodičmi a deťmi, pričom do
popredia vystupuje skôr spoločenské poslanie rodičov a ich úloha pri výchove detí, nie ich
zvrchované postavenie, založené na moci a autorite.4) Je zaujímavé, že
rovnakú zásadu - zmeniť názvoslovím ťažisko inštitútu z mocenskej na inú stránku rodičovského pomeru
- odporúčal Výbor ministrov Rady Európy pod č. 4/84 (o rodičovskej zodpovednosti). Netrieštil však
obsah inštitútu na jednotlivé práva a povinnosti, ale dokázal terminologicky zachovať jeho
celistvosť pod pojmom "parental responsibility (ies)", s ktorým narába napríklad aj Dohovor o
právach dieťaťa. Anglický termín "responsibility" pritom neznamená výlučne zodpovednosť, dokonca
predstavuje skôr ťarchu zodpovednosti, funkciu, povinnosť, záväzok alebo úlohu. Slovenský preklad
tohto pojmu môže znieť "rodičovská zodpovednosť",5) ten sa však v našom
rodinnom práve, na rozdiel od českého rodinného práva, nepresadil. Jednotný inštitút zostal
atomizovaný na jednotlivé práva a povinnosti, čo moderné demokratické úpravy nerobia a tento
inštitút zachovávajú; z jeho existencie vychádza aj prvá zásada prílohy k citovanému Odporúčaniu. Z
uvede