Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Rámec pozitívneho záväzku štátu pri násilí v školách

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné?
Prihláste sa.

Príspevok reaguje na rastúcu agresiu žiakov v školách, namierenú proti svojim spolužiakom, ale aj učiteľom. Doterajší evolučný, ale aj dosť zmätočný vývoj judikatúry Európskeho súdu pre ľudské práva je v znamení snahy vytvoriť ideálnu európsku školu založenú na najprísnejšej ochrane žiakov pred ich učiteľmi. Príspevok túto až aktivistickú snahu kriticky analyzuje a kladie si otázku, či nenastal čas aj na ochranu učiteľov pred stále agresívnejšími žiakmi.

The article responds to the increasing aggression of students, directed not only towards their classmates, but also their teachers.The evolutionary, but also rather confusing, development of the case law of the European Court of Human Rights so far, has been marked by an effort to create an ideal European school based on the strictest protection of students from their teachers. The article critically analyses this almost activistic effort and asks the question whether it is not time to protect also the teachers from the increasingly aggressive students.

SVÁK, J.: Rámec pozitívneho záväzku štátu pri násilí v školách; Justičná revue, 77, 2025, č. 2, s. 121 – 136.

Kľúčové slová: násilie v školách, právo na život, zákaz mučenia, právo na súkromie, pozitívny záväzok.

Key words: violence in schools, right to life, prohibition of torture, right to private life, positive obligation.

Úvod
Začnem všednou príhodou v potravinovom reťazci. Mladá rodinka sa v podvečer zvŕtala medzi regálmi preplnenými ovocím a zeleninou. Mamička s výraznými kačacími perami a ešte výraznejším mejkapom, do teplákov naprataný otecko potetovaný ako indián z kmeňa Šošónov a vedľa nich asi desaťročné dievčatko s mobilom v ruke. Na tomto tuctovom obrázku by nebolo nič zvláštne, nebyť vety, ktorú dostatočne hlasným a imperatívnym spôsobom predniesla rozhorčená mamička: "
A zajtra pôjdeš do školy a vytmavíš to tej učiteľke, čo si to už len dovoľuje k môjmu dieťaťu
". Počas dňa pred týmto výjavom som prvýkrát v živote vnímal každoročnú rituálnu prednášku o bezpečnosti v práci, zakončenú predvyplneným testom. Tentoraz bol priebeh iný. Zdatný po česky hovoriaci chlapík nám komentoval videá zachycujúce ozbrojené útoky žiakov, resp. mladučkých študentov na svojich spolužiakov a učiteľov. Výsledkom pútavej prednášky nebol test, ale slzotvorný sprej, ktorý sa stal súčasťou mojej pedagogickej výbavy.
Na druhý deň som onemel pri sledovaní správ zo Spišskej Starej Vsi, kde študent ubodal na smrť učiteľku aj spolužiačku. Dostatočný dôvod na rekonštrukciu pozitívneho záväzku štátu pri zabezpečení ochrany žiakov a učiteľov pred násilím zo strany žiakov, resp. študentov.
Ústavný rámec násilia v školách bol vytvorený najmä v súvislosti so šikanou už na úsvite slovenského ústavného systému, ktorý je tvorený rozhodnutiami Ústavného súdu Slovenskej republiky ("Ústavný súd") a Európskeho súdu pre ľudské práva. Ústavný súd v náleze sp. zn. II. ÚS 47/97 vyvodil pozitívny záväzok štátu vtedy z Dohovoru OSN o právach dieťaťa, keď uviedol, že: "
Slovenská republika prevzala záväzok, že jeho štátne orgány budú zabezpečovať tie práva dieťaťa, na ktorých sa v tomto medzinárodnoprávnom dokumente dohodli
." Predmetom ústavnej sťažnosti boli námietky matky maloletého dieťaťa, že príslušné štátne orgány neprijali také opatrenia, ktoré by ochránili jej dcéru pred šikanou (verbálne útoky, urážlivé výroky, ale aj fyzické ataky) zo strany iných detí.
Ako však má v súčasnosti Ústavný súd reagovať na pomerne zmätočnú judikatúru ESĽP, ktorá je síce mladšia ako precedens Ústavného súdu, ale postupne sa stala ešte progresívnejšou. Progresivizmus ESĽP v otázke ochrany žiakov v školách nemá miestami ďaleko od súdneho aktivizmu. Z rozhodnutí vydaných ESĽP v druhej dekáde nového milénia možno vyčítať jeho túžbu stať sa tvorcom novej ideálnej školy v Európe, založenej na najprísnejšej ochrane žiakov pred ich učiteľmi. Spišská Stará Ves však nastolila úplne opačnú otázku, ktorá vyplýva zo zážitkov spomenutých v úvode. Nenastal čas aj na ochranu učiteľov pred stále agresívnejšími žiakmi?
Kladná odpoveď na túto otázku však stojí pred ťažkou prekážkou, ktorou je kontroverzná a nekonzistentná judikatúra ESĽP. Pri kreovaní ochrany škôl pred fyzickým násilím a verbálnym ponižovaním vychádza z pozitívneho záväzku štátu. V prípade násilia v školách ide o aplikáciu
-
zákazu mučenia (čl. 3 Dohovoru) a
-
práva na súkromie (čl. 8 Dohovoru).
Pozitívny záväzok pri aplikácii ochrany týchto práv obsahuje
1)
-
hmotnoprávny záväzok spočívajúci v potrebe vytvorenia zodpovedajúceho a efektívneho regulačného rámca, vrátane adekvátnej právnej úpravy,
-
hmotnoprávny záväzok prijať účinné operatívne opatrenia s cieľom odvrátenia konkrétneho nebezpečenstva, ktorých aplikovateľné kritériá sú stanovené v tzv.
Osmanovom teste,
-
procesnoprávny záväzok viesť účinné vyšetrenie prípadného porušenia pozitívneho hmotnoprávneho záväzku.
Najproblematickejším z hľadiska preskúmavania naplnenia pozitívneho záväzku pri zabraňovaní násiliu v školách je vymedzenie hmotnoprávnych povinností štátu pri odvracaní konkrétneho nebezpečenstva vzniku násilia v školách. V tejto súvislosti sa sudcovia ESĽP zhodli na tom, že pozitívny záväzok má osobitný význam v kontexte poskytovania takej dôležitej verejnej služby, akou je poskytovanie vzdelávania. Príslušné orgány, najmä školské sú povinné chrániť fyzické aj duševné zdravie žiakov a osobitne tých najmladších, ktorí sú obzvlášť zraniteľní, pričom sú pod kontrolou týchto orgánov. To je však takmer jediná zhoda medzi sudcami ESĽP, pričom najväčšie rozpory sú medzi nimi v tom, aký je rozsah pozitívneho záväzku štátu pri násilí v školách. Prejavuje sa to najmä
-
pravidelným väčšinovým (nie jednomyseľným) rozhodovaním, keď disentujúcim sudcom ďalší vývoj často dáva za pravdu,
-
nejednotnosťou pri aplikovaní kritérií preskúmavania sťažností pri inak všeobecne akceptovanom
Osmanovom teste
,
-
uplatňovaním precedenčných viet na prípady jednak s podstatne odlišnými skutkovými okolnosťami a jednak preberaním týchto viet na posudzovanie sťažností namietajúcich rôzne ľudské práva porušované násilím v školách.
Pomerne kontroverzná judikatúra ESĽP je v určitom zmysle aj odrazom nejasného diferencovania medzi rôznymi prejavmi násilia v školách a subjektmi (porušovateľmi aj obeťami) násilia v školách, pričom sa za prevažujúcu funkciu, resp. úlohu pozitívneho záväzku považuje povinnosť chrániť žiakov, či už pred učiteľmi alebo pred spolužiakmi. Nielen tragický príbeh zo Spišskej Starej Vsi však ukazuje na potrebu zamyslieť sa aj nad ochranou učiteľov pred žiakmi. Napriek tomu možno rozdeliť súčasnú judikatúru, z pohľadu pôvodcov násilia v školách (pri prezumpcii, že obeťami sú žiaci), na násilie
a)
žiakov proti svojim spolužiakom,
b)
učiteľov voči žiakom.
1 Násilie žiakov
Ochrana žiakov pred násilím vyplýva pre Slovenskú republiku z medzinárodného práva na úrovni
-
univerzálnej, kde je to Dohovor OSN o právach dieťaťaz 20. novembra 1989,
2)
-
regionálnej.
Z univerzálnej medzinárodnoprávnej úpravy ochrany žiakov vyplývajú najmä hmotnoprávne aspekty pozitívneho záväzku štátu, ktoré zaväzujú príslušné orgány Slovenskej republiky k tomu, aby prijali príslušné legislatívne, administratívne, sociálne a výchovné opatrenia, ktoré majú zabezpečiť bezpečnosť a zdravie žiakov, ako aj kompetentný dozor nad nimi.
Regionálna medzinárodnoprávna úprava je zameraná predovšetkým na vytvorenie efektívneho a bezprostredného systému ochrany žiakov v školskom prostredí, ktoré by malo účinne reagovať na všetky ohrozenia života a zdravia (duševného aj telesného) žiakov. Predmetná regionálna medzinárodnoprávna ochrana žiakov vychádza z judikatúry ESĽP, ktorá vytvorila kritériá pre posudzovanie toho, či si štát splnil svoje povinnosti, najmä v súvislosti s konkrétnym porušením práv žiakov chránených Dohovorom.
Predmetné kritériá vo všeobecnosti vytvoril ESĽP
Osmanovým testom
3)
a hlavnou úlohou pri aplikovanítohoto testu na situáciu žiakov v školskom prostredí bolo, či vôbec, a ak áno, tak v akom rozsahu možno tento test aplikovať na násilie páchané na žiakoch v školskom prostredí. Vzhľadom na nejednoznačnosť ESĽP pri aplikácii
Osmanovho testu
je vhodné, aby sa pripomenuli nielen kritériá, ktoré vyvstali z tohoto testu, ale aj skutkové okolnosti prípadu
Osman,
ktoré viedli ESĽP k ich konkrétnej podobe. Z pohľadu násilia v školách môže byť zaujímavé, že
Osmanov
test bol vytvorený ESĽP v prípade, ktorý mal pôvod v škole.
4)
Sťažovatelia namietali aj porušenie čl. 2 Dohovoru (právo na život) na tom základe, že príslušné orgány štátu neprijali primerané opatrenia na ochranu života pána Ali Osmana a jeho syna pred reálnym a známym nebezpečenstvom, ktoré pre ich život znamenal učiteľ. Vláda sa bránila tým, že polícia v predmetnom čase nemohla vnímať učiteľa ako reálneho a bezprostredného ohrozovateľa života rodiny Osmanovcov. Postup polície zohľadňoval v relevantnom časovom období súhrn vedomostí a informácií, pričom neexistoval taký ich rozsah, ktorý by si vynútil rozsiahlejšie opatrenia. V kľúčovom bode 116 Veľká komora ESĽP uviedla základné kritériá pre posudzovanie splnenia si pozitívneho záväzku pri ochrane života v zmysle čl. 2 Dohovorua tým vytvorila
Osmanov test.
Osmanov test vymedzuje v zásade tri kritériá, ktoré má použiť ESĽP pri preskúmavaní pozitívneho záväzku pri ochrane práva na život, a to, či
-
obeť bola ohrozená reálnym a bezprostredným spôsobom,
-
príslušné orgány vedeli alebo mali vedieť o riziku takéhoto ohrozenia života,
-
orgány prijali primerané opatrenia na zamedzenie tohoto rizika.
Napriek tomu, že rozhodnutie Veľkej komory ESĽP v prípade
Osman
nebolo prijaté jednomyseľne (pomerom 17 proti trom), tak je až do súčasnosti používané pri preskúmavaní sťažností namietajúcich "štandardné" porušenie pozitívneho záväzku štátu nielen z pohľadu čl. 2 Dohovoru, ale aj pri miernejších formách zásahu do fyzického či duševného zdravia človeka v zmysle čl. 3 a čl. 8 Dohovoru. Základnou otázkou pri násilí v školách je však to, či ide alebo nejde o "štandardné" situácie, ak ohrozenie života alebo zdravia zasiahne žiakov v školskom prostredí. Podľa môjho názoru je prístup ESĽP k tejto otázke nejednotný (takmer všetky rozhodnutia ESĽP sú prijímané väčšinou a často tou najtesnejšou) a nejednoznačný či, prinajmenšom, ťažšie predvídateľný. Je to spôsobené aj tým, že doktrína pozitívneho záväzku je spojená s výkladovou metódou ESĽP, že Dohovor je "živým" nástrojom medzinárodného práva (predmetná doktrína je prepojená s evolučnou metódou výkladu), ktorú ESĽP odvodil zo staršej doktríny "účinnosti" Dohovoru, podľa ktorej jeho cieľom "nie je chrániť práva teoretické a iluzórne, ale praktické a účinné". Jej korelátorom v súvislosti s pozitívnymi povinnosťami štátu pri ochrane života človeka sa stal prípad
Mastromatteo proti Taliansku (z 24. októbra 2002, č. 37703/97)
,
5)
ktorý v bode 68 uviedol, že: "
z tohto ustanovenia nemožno vyvodiť pozitívnu povinnosť zabrániť každej možnosti násilia ... Takáto povinnosť sa musí vykladať spôsobom, ktorý nepredstavuje nemožné alebo neprimerané bremeno pre orgány, berúc do úvahy ťažkosti spojené s policajnou kontrolou moderných spoločností, nepredvídateľnosti ľudského správania a možnosti operatívnych rozhodnutí vzhľadom na priority a zdroje
."
Prípad
Mastromatteo
je dôležitý nielen pre korekciu podmienok pre vznik pozitívnej povinnosti štátu preventívne chrániť život človeka, ale aj z pohľadu analýzy
a)
súhrnu vedomostí príslušných štátnych orgánov, ktoré musia mať, aby "
mohli alebo mali vedieť
" o bezprostrednom a reálnom ohrození života,
b)
príčinnej súvislosti medzi aktivitou štátu a ohrozením života a zdravia človeka v konkrétnom prípade,
c)
primeranosti, ktorá znamená, že na štáty nemožno v rámci pozitívnych povinností klásť "
nemožné a neprimerané bremeno
".
Ad a)
Vedomostná podmienka uplatniteľnosti pozitívneho záväzku určuje zavinenie štátu, ktoré sa odvíjaod existencie "reálneho a bezprostredného rizika". Napriek tomu, že ESĽP neposkytuje definíciu toho, čo je "reálne a bezprostredné", tak možno z právnej doktríny odvodiť, že "reálne" riziko musí byť objektívne dané a pravdepodobne sa môže naplniť.
6)
Teda slovo "reálna" je spojené s pravdepodobnosťou vzniku ujmy a "bezprostredná" je spojené s jej blízkosťou a teda, že sa môže "kedykoľvek zhmotniť". Pri posudzovaní zavinenia je dôležitým aspektom aj správanie obete. V zásade závadné či chybné správanie obete nemôže byť ospravedlnením pre nečinnosť štátu, avšak ESĽP tu berie do úvahy faktor "nepredvídateľnosti ľudského správania". Pre rozhodovanie ESĽP a Ústavného súdu je tiež dôležité zodpovedanie otázky, na kom leží dôkazné bremeno. Je povinnosťou obete preukázať predvídateľnosť ujmy alebo má štát dokázať, že ujma bola nepredvídateľná? Všeobecne platí, že dôkazné bremeno nesie sťažovateľ, avšak ESĽP v prípadoch, keď obeť je pod kontrolou štátu, prenáša dôkaznú povinnosť na štát. Žiaci sú pri školskom násilí pod kontrolou školských orgánov, čo má dosah aj na určenie nositeľa dôkazného bremena. Na druhej strane sťažovatelia, najmä v prípade šikany v školách musia údajné násilie spôsobené konaním spolužiakov popísať veľmi "
konkrétne a podrobnejšie, pokiaľ ide o miesto, čas a povahu činov, na ktoré sa sťažnosť vzťahuje
"; bod 118 precedentného rozhodnutia vo veci
Đurđević proti Chorvátsku (z 19. júla 2011, č. 52442/09).
Sťažovatelia v tomto prípade tvrdili, že zlé zaobchádzanie s pätnásťročným spolužiakom viedlo k trvalému poškodeniu očí, spôsobenému údermi do hlavy. Svoje tvrdenia podložili lekárskymi správami, v ktorých sa poškodený žiak sťažoval na bitie spôsobujúce mu bolesti, vrátane trvalého poškodenia očí. Školské orgány však zistili, že k poraneniu oka došlo nešťastnou náhodou. Lekárske správy neuvádzali ďalšie viditeľné poranenia. Okrem jedného incidentu, ktorý bol prešetrený, neexistovali žiadne podrobnosti o údajných incidentoch násilia voči poškodenému žiakovi. V dôsledku toho prijal ESĽP uvedenú precedentnú vetu.
Ad b)
K príčinnej súvislosti pozri najmä rozhodnutie vo veci
Ýlbeyi Kemaoglu proti Turecku (z 10. apríla 2012, č. 19986/06)
, kde sedemročná školáčka umrela na následky umrznutia. V predchádzajúci deň škola zrušila vyučovanie v dôsledku hrozby snehovej búrky. Predčasné ukončenie vyučovania nebolo oznámené miestnej samospráve, ktorá zabezpečovala kyvadlovú dopravu autobusom po riadnom skončení vyučovania. Keď kyvadlová doprava po predčasnom ukončení vyučovania neprišla, tak sa dievčatko rozhodlo ísť pešo do 4 km vzdialeného domova. Po ceste ju však zastihla snehová búrka, zablúdila v nej a napokon umrzla na smrť. Podľa ESĽP "
zanedbaním informovania mestskej kyvadlovej dopravy o predčasnom zatvorení školy vnútroštátne orgány neprijali opatrenia, ktoré by mohli zabrániť riziku pre právo na život dcéry sťažovateľov
" (bod 41 rozsudku). Dôležitým pre konštatovanie porušenia čl. 2 Dohovoru bolo v tomto prípade (ESĽP v ňom nerozlišoval medzi hmotnoprávnymi a procesnoprávnymi aspektmi) aj to, že príslušné vnútroštátne konania neboli ani po ôsmich rokoch ukončené.
Ad c)
Štáty nie sú vševediace [podrobnejšie v písm. a)], ale ani všemocné. Tiež majú svoje limity pri realizovaní pozitívnych povinností, ktoré sú závislé od zdrojov nielen finančných, ale aj technických a kapacitných. Vzhľadom na to, že účinná ochrana života a zdravia je zabezpečená predovšetkým prostredníctvom polície, tak by určite nebolo rozumné požadovať, aby každé nahlásenie obáv ľudí o svoj život a zdravie bolo vybavené nepretržitou osobnou ochranou. Pri prijímaní ochranných opatrení spravidla existujú viaceré, do úvahy prichádzajúce opatrenia. Je zrejme na sťažovateľoch (judikatúra ESĽP je v tomto nejasná), aby poukázali na to, aké mal štát opatrenia k dispozícii a potom je na štáte, aby "rozumne" odôvodnil, prečo si vybral práve predmetné ochranné opatrenie. Pri výbere ochranných opatrení má štát spravidla pomerne širokú voľnú úvahu, ktorú limituje jednak miera hroziaceho rizika ujmy
7)
a jednak kauzalita.
8)
V doterajšej rozhodovacej praxi ESĽP sa v zásade (nie však bezvýnimočne) aplikoval na násilie žiakov spáchané v školskom prostredí
Osmanov test.
Zásadne (bezvýnimočne) vychádza ESĽP z toho, že pozitívny záväzok podľa čl. 2 Dohovorusa v týchto prípadoch uplatňuje v kontexte verejného vzdelávania a to bez ohľadu na to, či ide o verejnú alebo súkromnú školu. Školské orgány majú preto povinnosť chrániť zdravie a pohodu žiakov, pričom najmä malé deti sú obzvlášť zraniteľné a sú pod ich výhradnou kontrolou.
9)
Článok 2nebude naplnený, ak ochrana poskytovaná vnútroštátnym právom je len "na papieri", a preto musí efektívne fungovať predovšetkým v praxi.
10)
Z pohľadu údajných porušení pozitívneho záväzku štátu možno násilie zo strany žiakov rozdeliť na
-
plánované a
-
spontánne.
Spôsob a charakter útoku študenta v Spišskej Starej Vsi vykazuje podstatné znaky plánovaného útoku. Precedentným pre takéto násilnosti žiakov je rozhodnutie ESĽP vo veci
Kotilainen a ostatní proti Fínsku (zo 17. septembra 2020, č. 62439/12).
Sťažovateľmi boli príbuzní obetí 22-ročného študenta odborného učilišťa, ktorý zastrelil 10 ľudí, z toho 9 študentov učilišťa a jedného učiteľa.
11)
Okrem skutkových okolností prípadu bolo v rámci vyšetrovania zistené, že páchateľ bol už v roku 2006 prepustený z vojenskej služby kvôli problémom s duševným zdravím. Páchateľ sám v rozlúčkovom liste napísal, že takýto skutok si naplánoval už v roku 2002.
Sťažovatelia namietali, že fínske príslušné zložky mali dostatočnú vedomosť na to, aby prijali účinné ochranné opatrenia, predovšetkým aby nedovolili páchateľovi držbu a nosenie zbrane. Vláda úspešne (z pohľadu rozhodnutia ESĽP) namietala, že nemohla vedieť o bezprostrednom ohrození života v tomto prípade. V odvolaní sa na vlastnú judikatúru, síce vychádzajúcu z aplikácie
Osmanovho testu
,
12)
však považoval ESĽP za rozhodujúcu otázku v tomto prípade to, či existovali opatrenia, od ktorých sa dalo odôvodnene očakávať, že ich prijatím by sa zabránilo ohrozeniu života. Podľa názoru ESĽP, uvedeného v bode 89 rozsudku, "
bolo zaistenie zbrane páchateľa primeraným preventívnym opatrením za okolností, keď na základe informácií, ktoré sa dozvedel príslušný orgán, vznikli pochybnosti o tom, či je páchateľ spôsobilý vlastniť nebezpečnú strelnú zbraň. Súd sa preto domnieva, že vnútroštátne orgány nedodržali osobitnú povinnosť starostlivosti, ktorá im prislúcha z dôvodu mimoriadne vysokej úrovne ohrozenia života, ktorá je spojená s akýmkoľvek nesprávnym správaním zahŕňajúcim použitie strelných zbraní
."
Z hľadiska aplikácie
Osmanovho testu
a nad jeho rámec ESĽP v tomto rozhodnutí vytvoril novú pozitívnu povinnosť štátu, ktorá sa aktivizuje pri povinnosti poskytnúť všeobecnú ochranu pred páchaním trestných činov. V bode 85 rozsudku rozšíril túto "
osobitnú starostlivosť"
aj na zodpovednosť "
za udelenie a dodržiavanie požiadaviek na zákonnú držbu strelných zbraní
." Práve vymedzenie tejto "
osobitnej starostlivosti
" nad rámec
Osmanovho testu
kritizoval vo svojom nesúhlasnom stanovisku "mienkotvorný" britský sudca Eicke. Nabádal k nepreceňovaniu všeobecného rizika z používania strelných zbraní,
13)
pričom čepeľové zbrane sa viac podieľajú na teroristických útokoch a takáto "
osobitná starostlivosť
" pri ohrození práva na život sa im neprisudzuje. Podľa sudcu Eickeho sa mal aplikovať
Osmanov test
v tradičnej podobe, z ktorého aj podľa väčšiny vyplývalo, že neexistovalo skutočné a bezprostredné ohrozenie života, pričom
-
licencia vydaná páchateľovi bola v súlade s vnútroštátnymi predpismi,
-
neexistoval žiadny dôkaz o nedbanlivosti zo strany polície,
-
informácie, ktoré mala k dispozícii polícia, nedávali dôvod na podozrenie z reálneho rizika útoku vo forme streľby v škole.
Väčšina však vytvorila novú povinnosť "
osobitnej starostlivosti
" vo vzťahu k "
ochrane verejnej bezpečnosti
" nad rámec povinnosti chrániť identifikovaného jednotlivca v zmysle
Osmanovho testu
. Zrejme opodstatnene v závere svojho opozitného vóta (a ja s ním) sudca Eicke kladie otázku, ako sa v praxi bude uplatňovať táto nová "
osobitná starostlivosť
". S určitým prehnaním zakladá to povinnosť štátu vykonávať nad legálnymi držiteľmi strelných zbraní nepretržitý dohľad?
Je zrejmé, že skutkové okolnosti tohoto fínskeho prípadu boli v tom čase v Európe výnimočné, avšak po tragickej streľbe na Filozofickej fakulte Karlovej Univerzity v Prahe, ale aj tragédii v Spišskej Starej Vsi, je potrebné hľadať realistické pravidlá dohľadu nad držiteľmi strelných zbraní aj na Slovensku. Preto aj rozhodnutie vo veci
Kotlainen
netreba aplikovať mechanicky, ale so starostlivým zvážením všetkých okolností konkrétneho prípadu.
Podstatne frekventovanejšie je ohrozenie života a zdravia žiakov v rámci spontánneho konania, ktoré je často tragickým vyústením šikany v školách. V tomto smere sa ESĽP väčšinou držal aj v nedávnej minulosti
Osmanovho testu
. Ako príklad možno uviesť rozhodnutie vo veci
Derenika Mkrtchyan a Gyane Mkrtchyan proti Arménsku (z 30. novembra 2021, č. 69736/12)
. Sťažovatelia namietali, že školské úrady nechránili dostatočne ich dieťa v škole, ponechali deti bez dozoru v triede a nezabezpečili náležitú lekársku pomoc.
14)
Medzi účastníkmi konania nebolo sporné to, že školské orgány nevedeli o zdravotnom stave Derenika (o jeho osobitnej zraniteľnosti v dôsledku zdravotného stavu) a v deň tragickej udalosti nebol v škole žiadny zdravotnícky personál, ktorý by poskytol Derenikovi kvalifikovanú lekársku pomoc.
Na základe týchto okolnosti prípadu sa ESĽP rozhodol aplikovať
Osmanov test
prvým krokom (vedomosť), ktorým bolo zisťovanie, či triedna učiteľka mala alebo mohla vedieť, že Derenik bude vystavený životu nebezpečnému konaniu zo strany spolužiakov, čo ju malo podnietiť k tomu, aby prijala potrebné opatrenia na ochranu jeho života, vrátane zabezpečenia prítomnosti zdravotníckeho personálu. Podľa ESĽP na to, aby sa učiteľovi uložila prísna požiadavka, aby nikdy a za žiadnych okolností neopúšťal triedu, by bolo potrebné preukázať určitý stupeň zraniteľnosti. V tejto súvislosti ESĽP uviedol, že vzdelávacia inštitúcia je v zásade povinná dohliadať na žiakov počas obdobia, ktoré strávia v jej starostlivosti. Od učiteľského personálu však nemožno očakávať, že zabezpečí stály dohľad nad každým žiakom, aby mohol okamžite reagovať na akékoľvek jeho nepredvídateľné správanie. Existuje množstvo rizík, ktorým môžu byť deti vystavené a prvoradou povinnosťou školských úradov je prijať opatrenia dohľadu na zaistenie bezpečnosti žiakov a ich ochranu pred všetkými formami násilia, ktorým môžu byť vystavené. Nič však v tomto prípade nenasvedčovalo tomu, že by v deň incidentu existovali nejaké faktory vyžadujúce osobitnú pozornosť alebo opatrenia zo strany triedneho učiteľa, keďže učiteľka nevedela o osobitnej zraniteľnosti Derenika v dôsledku jeho zdravotného stavu. Nič tiež nenasvedčovalo, že by sa v triede Derenika G. predtým vyskytli prípady násilia medzi žiakmi. Preto je ťažké tvrdiť, že samotným odchodom z triedy by sa dalo povedať, že triedna učiteľka ohrozila bezpečnosť Derenika G., čím by podľa článku 2 Dohovoruprevzali zodpovednosť školské orgány. Na základe toho ESĽP nepovažoval za potrebné, aby pristúpil k druhému kroku
Osmanovho testu
a rozhodol, že k porušeniu čl. 2 Dohovoru nedošlo.
Disentujúci sudcovia však v nesúhlasnom stanovisku namietali nevhodnosť použitia prísneho
Osmanovho testu
, vzhľadom na to, že obeťou bolo obzvlášť zraniteľné malé dieťa, ktoré bolo pod výhradnou kontrolou školských orgánov. Incident sa odohral v triede počas vyučovania, keď sa odôvodnene očakáva prítomnosť učiteľa. Ponechanie detí v triede osamote ich mohlo samo osebe vystaviť skutočnému a bezprostrednému ohrozeniu života a zdravia, a to preto, že ich správanie v tomto veku je nepredvídateľné. Podľa sudcov Harutyunyana a Pastor Vilanova: "
nič nenasvedčuje tomu, že učiteľka opustila triedu z naliehavého dôvodu. Kým smrť je normálne nepredvídateľná, tak bitka alebo nehoda v triede nie je
."
Obsah tohoto disentu len potvrdzuje nejednotnosť sudcov ESĽP pri určovaní zodpovednosti školských orgánov za život a zdravie im zverených detí. Táto nejednotnosť vyvrcholila v zatiaľ ostatnom rozhodnutí ESĽP, kde disentujúca menšina v arménskom prípade prerástla o tri roky neskôr do väčšiny v prípade
Biba proti Albánsku (zo 7. mája 2004, č. 24228/18).
Sťažovateľ podal neúspešnú občianskoprávnu žalobu proti škole a štátu (z dôvodu, že poskytol škole licenciu) na náhradu škody za ublíženie na zdraví jeho syna, ku ktorému došlo v škole.
15)
V tom videl porušenie čl. 8 Dohovoru. V tesnom väčšinovom rozhodnutí (pomer 4:3) komora ESĽP úplne ignorovala (z hľadiska uplatnenia zodpovednosti veľmi prísny)
Osmanov test
a, naopak, oprela sa o rozhodnutia
-
vo veci
FO proti Chorvátsku (z 22. apríla 2021, č. 29555/13),
ktoré sa však vôbec netýkalo poškodenia zdravia zo strany spolužiakov, ale vymedzovalo mantinely správania sa učiteľov voči svojim žiakom,
-
vo veci
Kayak proti Turecku (z 10. júla 2012, č. 60444/08),
v ktorom ESĽP výnimočne neaplikoval
Osmanov test
a týkalo sa porušenia čl. 2 Dohovoru.
Prípad
Kayak
v čase svojho vydania nevzbudil širšiu pozornosť a aj keď sa naň v neskorších rozhodnutiach ESĽP občas odvolával, tak bez toho, aby mal záujem na precedenčnom pôsobení jeho kľúčovej časti, ktorá sa týkala podstatného rozšírenia zodpovednosti školských orgánov za život a zdravie žiakov na prípady mimo školského vyučovania.
16)
Sťažovatelia tvrdili, že za smrť ich syna môže vedenie školy, ktoré jednak poskytlo ubytovanie na internáte osobe mimo školského veku a jednak jej poskytli vražednú zbraň. Podľa ESĽP, nič nenasvedčovalo tomu, že obeť si vyžaduje osobitnú ochranu a ani skutočnosť, že škola umožnila bývanie osemnásťročnej osobe v zariadení základného vzdelávania, sama osebe nevyvoláva problém (aj keď to bolo v rozpore s právnymi predpismi) podľa čl. 2 Dohovoru. Sám páchateľ neprejavoval pred zabitím žiaka agresívne alebo násilné správanie. V bode 59 rozsudku však ESĽP vyslovil novú zásadnú domnienku, že: "
poslanie zverené vzdelávacej inštitúcii v tejto súvislosti zahŕňa prvoradú povinnosť zaistiť bezpečnosť žiakov, aby boli chránení pred všetkými formami násilia, ktorého by sa mohli stať obeťami v čase, keď sú pod jej dohľadom
." V ďalšom potom túto východiskovú domnienku aplikoval na predmetný prípad, čím sa vyhol uplatneniu prísneho
Osmanovho testu
. Oprel sa o spisovú dokumentáciu prípadu,z ktorej, podľa ESĽP, najmä vyplynulo, že
-
z dôvodu nedostatku zamestnancov preniesli občas školské orgány povinnosť monitorovať žiakov mimo školských budov na samotných žiakov,
-
vražednú zbraň získal páchateľ v priestoroch školy, do ktorých mal vstup zakázaný,
-
páchateľ sa mohol voľne pohybovať v školských priestoroch, ktoré mali byť pod dohľadom pedagogických zamestnancov a bez prekážok tak mohol spáchať svoj zločin.
Tieto skutočnosti stačili ESĽP, aby bez uplatnenia
Osmanovho testu
rozhodol o porušení čl. 2 Dohovoru, čo sa neobišlo bez opozitných vót pri väčšinovom (pomer 5:2) hlasovaní. Disentujúci sudcovia Sajó a Raimondi namietali, že "
škola nemôže kontrolovať správanie detí mimo svojich múrov a žiadny štát, akokoľvek paternalistický, nie je schopný kontrolovať všetky činy svojich občanov.
" Kritizovali predovšetkým to, že väčšina sa odchýlila od princípov stanovených v
Osmanovom teste" a fortiori za okolností prípadu, keď nepredvídateľné ľudské správanie, ktoré sa prejavilo mimo školských priestorov, nemalo príčinnú súvislosť so štrukturálnym defektom vzdelávacieho systému
."
V nasledujúcich rozhodnutiach spojených s násilím v školách sa ESĽP už podobným excesom vyhýbal až do prípadu
Biba
. Na rozdiel od prípadu
Kayak
tu došlo k ublíženiu na zdraví žiaka v rámci vyučovania. Pri východiskách pre rozhodnutie prípadu išiel dokonca ešte ďalej a vypožičal si z prípadu
FO,
ktorý sa vôbec netýkal násilia medzi žiakmi, ale správania sa učiteľov k zvereným žiakom počas vyučovania, absolutistickú zásadu, podľa ktorej "
musia domáce orgány zaviesť vhodné legislatívne, administratívne, sociálne a výchovné opatrenia, aby jednoznačne zakázali akékoľvek takéto správanie voči deťom vždy a za každých okolností, a tak zabezpečili nulovú toleranciu akéhokoľvek násilia alebo zneužívania
" (bod 67 rozsudku). V odvolaní sa na prípad
Kayal
rozšíril "vyučovanie" aj na pobyt žiakov mimo vyučovacích priestorov
17)
a v tesnej väčšine (pomer 4:3) prijal rozhodnutie o porušení čl. 8 Dohovoru, pričom jeho aplikácia by dokonca mala ešte viac zvoľniť podmienky
Osmanovho testu,
primárne vytvoreného k čl. 2 Dohovoru, a nie naopak. Na veci nič nemení ani skutočnosť, že ESĽP pripustil to, že aj občianskoprávna žaloba na náhradu škody je dostatočným prostriedkom nápravy za porušenie Dohovoru. Tým, že sa sťažovateľ nedomohol tohoto prostriedku (vnútroštátne súdy mu zamietli žalobu na náhradu škody voči škole), bol porušený čl. 8 Dohovoru.
Sudcovia Pastor Vilanova, Skukking a Roosma v opozitnom vóte kritizovali väčšinu najmä preto, že týmto rozhodnutím fakticky ESĽP zaviedol prezumpciu zodpovednosti štátu za akýkoľvek incident, ktorý sa stane vo vzdelávacej inštitúcii bez ohľadu na to, či je verejná alebo súkromná. Obvinili väčšinu výslovne zo súdneho aktivizmu, pretože týmto rozhodnutím "
spochybnili dlhodobo zaužívané pravidlá zodpovednosti za delikty, ktoré existujú v mnohých členských štátoch Rady Európy
." Nezvyčajne kritický disent naznačuje, že rozhodnutie
Biba,
napriek tomu, že patrí k časovo ostatným v tejto oblasti, nemá ešte zaručené precedenčné pôsobenie minimálne v tom, že nevysvetlil, prečo nepoužil ESĽP
Osmanov test
a
-
aplikoval na čl. 8 Dohovoru priamo východiská z ojedinelého rozhodnutia aplikujúceho čl. 2 Dohovoru,
-
pre extenzívny výklad zodpovednosti školských orgánov využil rozhodnutie, ktoré sa netýkalo násilia žiakov medzi sebou, ale násilia učiteľov voči žiakom.
2 Násilie učiteľov
Násilie žiakov voči svojim spolužiakom, ale aj učiteľom, je pomerne novou problematikou rozhodovanou na ESĽP až v tomto miléniu, pričom ESĽP je v prístupe k nej neobyčajne rozpoltený a argumentačne protirečivý a nepresvedčivý. Úplne inú trajektóriu má posudzovanie násilia učiteľov voči žiakom, ktoré sa vďaka evolučnému výkladu Dohovoru dostalo od akceptovania fyzických trestov až po úzkostlivú ochranu žiakov pred učiteľmi, ktorí sa budú pomaly riadiť želaniami svojich žiakov, resp. minimálne ich aspoň tolerovať.
Z pohľadu historického vývoja vzdelávania ešte v krátkej minulosti bol fyzický trest nespochybniteľnou metódou výchovnej zložky vzdelávania; aj ja som zažil nejeden takýto trest, ktorý mi dal do života oveľa viac, ako som si vedel predstaviť v čase, keď som ho znášal. Prepadol by som sa nielen od hanby, keby som sa k tomu priznal rodičom, pričom priznanie by zároveň bolo dôvodom pre ešte násobne vyšší fyzický trest od rodičov.
Pozitívne zameraná judikatúra ESĽP k fyzickým trestom sa premietla najmä v sérii rozhodnutí proti Spojenému kráľovstvu, kde v niektorých jeho súčastiach (najmä ostrov Man) boli fyzické tresty integrálnou a všeobecne akceptovanou súčasťou výchovno-vzdelávacieho systému najmä na základných a stredných školách. V precedentnom rozhodnutí vo veci
Costello-Roberts proti Spojenému kráľovstvu (z 25. marca 1993, č. 13134/87)
ESĽP uznal, že telesné tresty v škole nemajú nepriaznivé účinky na fyzickú alebo morálnu integritu žiakov ani v rámci čl. 8 Dohovoru. Tento rozsudok prijal ESĽP štyri roky po prijatí Dohovoru OSN o právach dieťaťa. Práve z tohto dohovoruvšak potom vychádzali medzinárodné dokumenty prijaté Parlamentným zhromaždením Rady Európy.
18)
Pre judikatúru ESĽP však boli zlomovými okolnosti prípadu
O´Keeffe proti Írsku (z 28. januára 2014, č. 35810/09),
19)
ktoré mali širokú medzinárodnú odozvu. Išlo o odhalenie dlhodobého sexuálneho zneužívania maloletých detí v správe katolíckych farností. Kľúčovou otázkou v tomto prípade bolo to, či právny poriadok štátu, najmä mechanizmy odhaľovania a oznamovania, poskytovali účinnú ochranu deťom navštevujúcim školu pred rizikom sexuálneho zneužívania, o ktorom mali a mohli vedieť úrady v roku 1973. V tom čase totiž došlo k sexuálnemu zneužívaniu sťažovateľa učiteľom L. H., čo vecne v tomto prípade nebolo vôbec spochybnené. Určitým problémom bolo to, že v Írsku bol v tom čase zavedený unikátny model vzdelávania, v ktorom väčšina detí mladších ako 13 rokov navštevovala tzv. národné školy. Národné školy boli vzdelávacie inštitúcie vlastnené a riadené neštátnym subjektom a v jeho záujme, s vylúčením štátnej kontroly. V čase skutkových okolností prípadu kontrola nad riadnym zaobchádzaním s deťmi v národných školách bola zabezpečovaná
-
podávaním sťažností na učiteľov, ktoré boli presmerované na neštátneho denominačného manažéra a tým bol spravidla (ako v tomto prípade) miestny farár,
-
systémom školských inšpektorov, ktorých hlavnou úlohou však bolo dohliadať na kvalitu vzdelávania.
Podľa ESĽP tieto mechanizmy v modeli národných škôl neposkytovali žiadne účinné ochranné spojenie medzi štátnymi orgánmi a žiakmi národných škôl. Dôsledkom tohoto systému bolo to, že potenciálni sťažovatelia boli nasmerovaní na neštátny subjekt, ktorý nielen v tomto prípade vlastne zakrýval skutočnosti, o ktorých mal alebo mohol vedieť, čo neskôr prepuklo do veľkého (celosvetového) škandálu v katolíckej cirkvi. V danom prípade preto ESĽP zamietol námietku vlády o nezodpovednosti štátu ako nepodloženú a kreoval tak podstatne širšie pozitívnepovinnosti štátu v oblasti násilia na žiakoch páchaných učiteľmi. Väčšinovým hlasovaním (pomer 11:6) Veľká komora ESĽP rozhodla o porušení čl. 13 Dohovoru z dôvodu, že sťažovateľka (v čase prípadu mala deväť rokov) nemala účinný prostriedok nápravy, pokiaľ ide o jej sťažnosť podľa hmotnoprávnej časti čl. 3 Dohovoru. Disentujúci sudcovia namietali retroaktívnosť rozhodnutia, pretože medzinárodné právo v roku 1973 nezavádzalo na štáty taký široký okruh pozitívnych povinností. Rovnako kritizovali rezignáciu na uplatnenie
Osmanovho testu.
Sudca Charleton uznal trestnoprávnu zodpovednosť učiteľa, ale nepovažoval Írsko za zodpovedné, keďže nemalo v tom čase prepracovaný systém ochrany žiakov pred učiteľmi tak, ako je v súčasnosti.
Približne v čase rozhodovania prípadu
O´Keeffe
sa odohrali skutkové okolnosti prípadu
FO proti Chorvátsku
. Skutkové okolnosti prípadu
20)
ESĽP vyhodnotil za tak závažné, že zasiahli do duševnej pohody a morálnej integrity sťažovateľa v zmysle čl. 8 Dohovoru. Navyše, zásah bol vykonaný zo strany učiteľa ako osoby v postavení autority a moci. Pri vecnom preskúmaní sťažnosti vychádzal ESĽP výlučne z prípadu
Kayak
a z prvoradej úlohy školských orgánov zaistiť bezpečnosť študentov a chrániť ich pred akoukoľvek formou násilia v čase, keď sú pod ich dohľadom. Pri aplikácii týchto východísk sa ESĽP najprv zameral na správanie učiteľa voči študentovi. Podľa ESĽP pre jeho konanie niet žiadneho ospravedlnenia. Učiteľ sa dopúšťal z pozície autority ponižujúcich a zosmiešňujúcich slovných útokov, aj keď nedosahovali osobitne vysokú intenzitu. Bez ohľadu na intenzitu verbálnych atakov sú tieto v školskom prostredí neprijateľné. Početnosť, závažnosť ujmy a úmysel nie sú nevyhnutným definičným znakom násilia spáchaného učiteľom voči žiakovi a samé osebe postačujú k záveru o porušení čl. 8 Dohovoru.
Navyše, ESĽP sa rozhodol zaoberať aj reakciou vnútroštátnych orgánov na sťažnosti študenta a jeho otca. Pri tomto hodnotení vyslovil onú kľúčovú vetu, ktorú si väčšina sudcov v inej Komore osvojila v prípade
Biba.
Podľa nej je povinnosťou príslušných vnútroštátnych orgánov to, aby prijali zodpovedajúce zákonné administratívne, sociálne a vzdelávacie opatrenia na účely nastolenia
nulovej tolerancie
voči akémukoľvek násiliu či zneužívaniu detí v školskom prostredí, ako aj zaistenie zodpovednosti páchateľa v rovine trestnej, civilnej, správnej a profesijnej. Podľa ESĽP neboli prijaté žiadne konkrétne opatrenia až do chvíle, keď sa do veci zaangažoval otec sťažovateľa. Príslušné orgány opomenuli, že v hre nie je len urovnanie vzťahov medzi sťažovateľom a učiteľom, ale aj generálne zabrániť učiteľovi v neprípustnom správaní. Ministerstvo školstva vo svojich záveroch len odporučilo, aby sa daný prípad uzavrel vo vzájomnom dialógu, pričom konanie a metódy vyučovania učiteľa si vyžadovali razantnejšiu a starostlivejšiu reakciu od príslušných orgánov, čím sa porušil čl. 8 Dohovoru.
Rovnako ako pri väčšine rozhodnutí spojených s násilím v školách, došlo k tesnému hlasovaniu (pomer 4:3), pričom sudcovia Wojtyczek a Paczolay upozornili na to, že predmetné rozhodnutie vytvorí priestor pre širokú škálu sťažností, čo v konečnom dôsledku "
nepovedie k pokroku v ochrane ľudských práv
" (bod 4 spoločného nesúhlasného stanoviska). Sudca Ktistakis upozornil na vek poškodeného žiaka (bol veľmi blízko plnoletosti) a na absenciu dlhodobého a závažného vplyvu na ďalší vývoj študenta. Študent dosiahol z matematiky najlepšiu možnú známku a dosiahol veľmi dobrý celkový prospech. To znamená, že "šikanovanie" sťažovateľa zo strany učiteľa nemalo vplyv ani na hodnotenie jeho štúdia.
Nielen tieto kritické slová disentujúcich sudcov v prípade
Biba
signalizujú potrebu konzistentnosti a koherentnosti rozhodovacej praxe ESĽP pri hodnotení násilia v školách. Je viac ako zrejmé, že účelové vytŕhanie jednotlivých viet z odôvodnení rozsudkov v prípadoch s úplne odlišnou skutkovou situáciou nie je cestou do budúcnosti. Ohrozuje to nielen dôveryhodnosť rozhodnutí ESĽP, ale otvára aj cestu súdnemu aktivizmu ESĽP, a to v osobitne citlivej oblasti, akou je výchova a vzdelávanie našich budúcich generácií. Bez zbytočného moralizovania je potrebné prehodnotiť doterajšiu judikatúru ESĽP s cieľom, aby sa zjednotila (najlepšie prostredníctvom rozhodnutí Veľkej komory, ktoré sú pri násilí v školách unikátne), ale aj redigovala v smere k zabráneniu postupnej degradácie postavenia a poslania učiteľov a zvýšeniu ich ochrany pred rastúcou agresivitou žiakov. Veď keby sa malo nasledovať ako precedens rozhodnutie vo veci
Biba
, kde by sa zastavil rast zodpovednosti školských orgánov? To by už zodpovedali aj za to, že dospelé osoby neasistovali žiakom pri toalete? Rovnako sa v obdobne kritickom príspevku nedávno pýtal aj P. Leisure: "
Nemá sa žiakom dovoliť, aby sami používali nožnice alebo kružidlo, keďže by mohli kedykoľvek vypichnúť oko spolužiakovi alebo sa porezať? Musia školy odstrániť príbory z jedálenských priestorov
?"
21)
Takýchto otázok je možno vymyslieť v desiatkach a keď k tomu pridáme "
nepredvídateľnosť konaní detí
", tak by to mohlo viesť k zodpovednosti školy a učiteľov "ad absurdum". Nechceným výsledkom by mohli byť nevychovaní a nevzdelaní žiaci či študenti.
Napriek tomu a miesto záveru upozorňujem ešte na jeden relatívne samostatný problém, ktorému som sa podrobnejšie venoval na inom mieste.
22)
Ide o správanie sa detí so zdravotnými poruchami, ktoré sa moderne označujú ako "znevýhodnenia" a kedysi išlo o záškolákov či obyčajných vyrušovateľov vyučovania. V prípade
TH proti Bulharsku (z 11. apríla 2023, č. 46519/20)
išlo o reakciu základnej školy na agresívne a rušivé správanie dieťaťa s diagnózou hyperkinetickej a špecifickej vývinovej poruchy školských zručností.
23)
Sťažovateľ namietal, že školské orgány počas prvých dvoch ročníkov nezorganizovali jeho vzdelávanie spôsobom zodpovedajúcim jeho výchovno-vzdelávacím potrebám a učitelia vrátane riaditeľa ho obťažovali a správali sa k nemu neprofesionálne, pričom učiteľ angličtiny mu na vyučovaní dal aj facku. Tým podľa neho došlo k porušeniu čl. 14 Dohovoru  (zákazu diskriminácie) a ESĽP, využijúc zásadu
iura novit curia,
spojil čl. 14 Dohovoru s čl. 2 Dodatkového protokolu č. 1 k Dohovoru (právo na vzdelanie). Preskúmal tak sťažnosť z dvoch pohľadov, a to
-
či bol sťažovateľ vystavený menej priaznivému zaobchádzaniu kvôli jeho zdravotnému postihnutiu, a
-
či boli sťažovateľovi poskytnuté primerané úpravy vzdelávacieho procesu.
Pri prvom bode ESĽP zohľadnil to, že školské orgány sa dozvedeli o sťažovateľovej diagnóze až na začiatku druhého ročníka a všetky incidenty riešili bezprostredne po nich a ústretovo aj k rodičom sťažovateľa, ktorí zasa namietali, že ich dieťa bolo lekársky ošetrované v dôsledku fyzických útokov zo strany spolužiakov. Riaditeľ školy hneď ako sa dozvedel o diagnóze sťažovateľa, zrušil disciplinárne opatrenie voči nemu, ktoré aj tak nemalo závažný charakter. Preto nešlo o neprimerané opatrenia.
V súvislosti s druhým bodom predovšetkým skúmal správanie učiteľa angličtiny, voči ktorému mali najväčšie výhrady aj rodičia sťažovateľa. Podľa ESĽP, učiteľka pri trestaní sťažovateľa nepostupovala neprimerane a ani sa na neho osobitne nezamerala z dôvodu jeho postihnutia a správania sa z neho vyplývajúceho. Osobitne sa ESĽP zaoberal fackou, ktorú sťažovateľovi dala učiteľka angličtiny. Tu ESĽP zdôraznil, že facka, ktorú dá človeku osoba v nadriadenom postavení (napr. policajt) a ak ju dostane dieťa, je neobhájiteľná. Na druhej strane, riaditeľka školy učiteľku bezprostredne po tomto incidente disciplinárne potrestala a nič nenasvedčovalo tomu, že by facka vyplývala z diskriminácie sťažovateľa.
Pri celkovom hodnotení prípadu ESĽP konštatoval, že sťažovateľovi boli poskytnuté rôzne primerané úľavy. Sťažovateľ sa správal spôsobom, ktorý mal bezprostredný negatívny dosah na bezpečnosť a blaho jeho spolužiakov a na ich efektívny prístup k vzdelávaniu, pričom školské orgány citlivo vyvažovali tieto dva protichodné záujmy sťažovateľa na jednej strane a jeho spolužiakov na druhej strane, a preto nedošlo k porušeniu čl. 14 Dohovoru v spojení s čl. 2 Dodatkového protokolu č. 1 k Dohovoru.
Predmetný prípad nič nemení na záveroch, ktoré som uviedol bezprostredne v komentári k prípadu
Biba
. Je, naopak, ďalším argumentom k otvoreniu diskusie o násilí v školách a to z pohľadu ochrany ľudských práv a pozitívnych povinností štátu pri prevencii a sankcionovaní násilia v školách, či už je vedené voči žiakom alebo učiteľom.

1) Najnovšou a referenčnou právnou doktrínou v oblasti pozitívneho záväzku uplatňovaného v rozhodnutiach ESĽP je STOYANOVA, V. Positive Obligation under the European Convention on Human Rights: Within and Beyond Boundaris.Oxford: Oxford University Press, 2023, 352 s. Predmetná monografia má štyri hlavné obsahové zložky:
- analyzuje tri kľúčové prvky pozitívnej zodpovednosti (vedomosť, príčinnú súvislosť a primeranosť), ktoré sú základom zodpovednosti štátu za neplnenie pozitívnych záväzkov a popisuje štruktúru a postupy pri zisťovaní zodpovednosti štátu za opomenutia pri ochrane ľudských práv,
- vyhodnocuje možné ťažkosti pri uplatňovaní pozitívnej zodpovednosti štátu,
- definuje rôzne typy pozitívnych záväzkov,
- popisuje extrateritoriálne uplatňovanie pozitívnych záväzkov štátu.
Napriek svojmu špeciálnemu zameraniu a rozsahu vynecháva viaceré dôležité rozhodnutia ESĽP, ktoré vychádza jú zo školského prostredia.
2) Príslušná časť Dohovoru o právach dieťaťa v čl. 3 ods. 1 a 3 uvádza, že:
- záujem dieťaťa musí byť prvoradým hľadiskom pri akýchkoľvek postupoch týkajúcich sa detí, či už vykonávaných súkromnými zariadeniami sociálnej starostlivosti, súdmi, správnymi alebo zákonodarnými orgánmi,
- ods. 3: štáty, ktoré sú zmluvnými stranami tohto Dohovoru, sa zaväzujú, že zabezpečia, aby inštitúcie, službya zariadenia zodpovedné za starostlivosť a ochranu detí zodpovedali normám stanoveným kompetentnými úradmi, zvlášť po stránke bezpečnosti a ochrany zdravia, počtu a kvalifikácie personálu, ako aj kompetentného dozoru;
čl. 19:
- ods. 1: štáty - zmluvné strany musia prijať všetky príslušné legislatívne, administratívne, sociálne a výchovné opatrenia na ochranu dieťaťa pred všetkými formami fyzického alebo psychického násilia, poškodenia alebo zneužitia, zanedbávania alebo nedbalého zaobchádzania, týrania alebo vykorisťovania vrátane sexuálneho zneužívania, pokiaľ sú v starostlivosti rodiča(ov), poručníka (ov) alebo inej osoby majúcej dieťa v starostlivosti
- ods. 2: takéto ochranné opatrenia by mali pokiaľ je to vhodné, zahŕňať účinné postupy na vytváranie sociálnych programov poskytnutia potrebnej podpory dieťaťu i tým, ktorí ho majú v starostlivosti; takisto by mali zahŕňať aj účinné postupy na vytvorenie iných foriem predchádzania a na zisťovanie, oznamovanie, upozorňovanie, vyšetrovanie, riešenie a sledovanie vyššie opísaných prípadov zlého zaobchádzania, a pokiaľ je to vhodné, na súdne pokračovanie.
3) Pozri rozhodnutie Veľkej komory ESĽP vo veci Osman proti Spojenému kráľovstvu (z 28. októbra 1998, č. 87/1997/871/1083).
4) Podstatou celého prípadu bola neopätovaná náklonnosť (láska?) učiteľa (pán Paul Paget-Lewis) k svojmu mladistvému šestnásťročnému žiakovi (Ahmet Osman). O tejto náklonnosti sa dozvedel už v roku 1986 (v tom čase mal Ahmet Osman 14 rokov) riaditeľ školy, ktorý si zavolal učiteľa na pohovor a tento pri pohovore prejavil záujem opustiť školu. Zástupca riaditeľa ho však presvedčil, aby zostal. V priebehu prvej polovice roka 1987 učiteľ žiaka obdaroval perom, dal mu peniaze za to, že si ho mohol odfotiť a aj inak mu prejavoval náklonnosť. Snažil sa prekaziť blízke priateľstvo žiaka so spolužiačkou (Leslie Greenová), o ktorej učiteľ tvrdil, že má abnormálne sexuálne správanie. Učiteľ nikdy nevylúčil, že bol autorom šiestich graffiti v okolí školy, kde boli nápisy ako "Leslie nezabudni na kondóm pred milovaním sa z Ahmetom, inak dostaneš AIDS". V apríli 1987 si zmenil učiteľ meno na Paul Ahmet Yildrim Osman. Do konca školského roka mu riaditeľ nariadil, aby si po vyšetrení psychiatrom čerpal praceneschopnosť. Druhá polovica roka 1987 sa niesla v znamení vandalských činov učiteľa proti majetku Osmanovcov (rozbité okná na aute, pošpinenie okolia domu psími extrementami, rozbitie svetla na verande a pod.) a narazenie do auta, v ktorom sa viezla Leslie Greenová. Všetky incidenty boli nahlásené na políciu spolu so žiadosťou o ochranu pred učiteľom. Polícia vykonávala rutinné sledovanie okolia domu a začala pátranie po učiteľovi, ktorý sa nezdržiaval na domácej adrese, ale cestoval prenajatými autami pod novým menom. V januári ukradol brokovnicu zo strelnice na asfaltové holuby. Dňa 7. marca 1988 zavraždil otca Ahmeta a jeho vážne zranil. Pri zatýkaní učiteľ vyriekol, že "prečo ste ma nezastavili skôr ako som to urobil, veď som Vám dával varovné signály".
5) Skutkové okolnosti prípadu boli takéto. Traja lupiči prepadli banku a pri úteku sa snažili zastaviť auto, ktoré šoféroval pán Mastromatteo. Zločinec M. R. ho chcel zastaviť streľbou, pričom jedna z vystrelených guliek spôsobila usmrtenie pána Mastromattea. Problémom bolo to, že k tomuto incidentu došlo potom, keď M. R. odpykávajúci si pätnásťročný trest za ozbrojenú lúpež, bol na tri dni prepustený v rámci programu tzv. reintegrácie do spoločnosti z väzenia s podmienkou, že neopustí svoj dom v Monre. Zločinec M. R. sa však nevrátil do väzenia a bolo po ňom vyhlásené pátranie ako po väzňovi na úteku. Sťažovateľ (otec zavraždeného) namietal, že štátne orgány prispeli k vytvoreniu podmienok pre vraždu prijatím a aplikáciou reintegračného programu. V zamietavom stanovisku ESĽP zistil, že taliansky systém reintegrácie väzňov do spoločnosti mal legitímny cieľ. O dočasnom prepustení M. R. rozhodol nezávislý sudca na základe relevantných podkladov z väznice. V tomto prípade nešlo o ohrozenie života jedného alebo viacerých identifikovateľných jednotlivcov, ale o širokú verejnosť. Podľa ESĽP, nič nenaznačovalo, že prepustenie M. R. z väzenia predstavovalo skutočné a bezprostredné ohrozenie života syna sťažovateľa. Pozri k tomu GERRY, A. Obligation to Prevent Crime and to Protect and Provide Redress to Vietims of Crime. In COLVIN, M., COOPPER, J.(eds) Human Rights in the Investigation and Prosecution of Crime. Oxford: Oxford University Press, 2009, s. 423 a 432.
6) Bližšie STOYANOVA, V. Causation between State Omission and Harm within the Framework of Positive Obligations under the European Convention on Human Rights. Human Rights Law Review, 2018, s. 339. Prídavné meno "bez prostredné" možno chápať ako riziko, ktoré je "prítomné a pretrvávajúce". Pozri k tomu GERRY, A. Obligation to Prevent Crime and to Protect and Provide Redress to Vietims of Crime. In COLVIN, M., COOPPER, J.(eds) Human Rights in the Investigation and Prosecution of Crime. Oxford: Oxford University Press, 2009, s. 423 a 432.
7) Najlepším príkladom je rozhodnutie vo veci Mastramatteo.
8) Pozri LAVRYSEN, L. Causation and Positive Obligations under the European Convention of Human Rights: A Reply to Vladislava Stoyanova. Human Rights Law Review, 2018, s. 705.
9) Pozri napríklad rozhodnutie vo veci Ilbeyi Kemaloglu a Mariye Kameloglu proti Turecku (z 10. apríla 2012, č. 19986/06).
10) Pozri rozhodnutie Veľkej komory ESĽP vo veci Centre for Legal Resources v mene Valentia Câmpeanu proti Rumunsku (zo 7. júna 2011, č. 47848/08).
11) Skutkové okolnosti tohoto prípadu, ktorý vyvolal širokú publicitu nielen vo Fínsku, ale aj na medzinárodnej úrovni, možno zhrnúť takto: Hromadné zabíjanie študentov sa udialo na pôde učilišťa 23. septembra 2008. Páchateľ 25. júna 2008 požiadal na miestnom oddelení polície o vydanie povolenia na nadobudnutie a nosenie zbrane. Odôvodnil to tým, že zbraň potrebuje na nácvik streľby na strelnici spolu s otčimom. V realite však nevlastný otec nikdy nemal zbraň a ani zbrojný preukaz. Dňa 21. júla 2008 páchateľ navštívil psychológa z dôvodu, že má záchvaty paniky a agresivity. Od 11. augusta 2008 navštevoval odborníka raz týždenne a od 2. augusta 2008 bral lieky na liečbu ťažkej depresie. Polícia tieto informácie nemala a 2. septembra 2008 dostal zbrojný preukaz. V noci zo 17. na 18. septembra 2008 došlo k pokusu o výbuch poštovej schránky učiteľa. V piatok ráno 19. septembra 2008 našla upratovačka v okne miestnej strednej školy náhrobnú sviečku. Na internete sa objavili zábery páchateľa ako strieľa zo zbrane na strelnici, sprevádzané textom o vojne a umieraní. Tieto informácie sa k policajtom zaoberajúcim sa zbrojným preukazom nikdy nedostali, avšak ich kolegovia po vzhliadnutí videoklipov požiadali o povolenie dočasne páchateľovi zaistiť zbraň. Páchateľa však v mieste bydliska 20. septembra nenašli, pretože bol na víkend odcestovaný. V pondelok 22. septembra vrchný inšpektor polície rozhodol, že na základe týchto informácií nie je dôvod páchateľovi odňať zbraň. Na druhý deň 23. septembra 2008 o 10.42 hod. došlo k tragédii.
12) Pozri rozhodnutie Van Colle proti Spojenému kráľovstvu (z 13. novembra 2012, č. 7678/09); a najmä Bljakal proti Chorvátsku (z 18. septembra 2014, č. 74448/12), voči ktorému sa ESĽP vymedzil, ale len z pohľadu, že vo veci sa zistilo, že páchateľ predstavoval skutočné a bezprostredné ohrozenie života.
13) Podľa štatistiky uvádzanej sudcom Eickem je miera vrážd spáchaných strelnou zbraňou v Európskej únii 0,24 na 100 000 ľudí, kým v USA je to 4,46.
14) Skutkové okolnosti prípadu boli nasledovné: Dňa 5. júna 2010 o 9.30 h odviezol druhý sťažovateľ Derenika G. do školy, kde sa o 11.00 h mala konať skúška z matematiky. Predtým sa mali deti pripraviť na skúšku. Triedna učiteľka S. K. posadila žiakov do triedy a zapísala úlohy na tabuľu. Potom odišla z triedy, aby sa porozprávala s A. A., ďalšou učiteľkou, ktorá bola matkou jedného zo žiakov. Kým bol triedny učiteľ preč, žiaci sa pobili, následkom čoho Derenika G. zbili dvaja jeho spolužiaci I. H. a V. H., ktorí boli bratmi. Počas bitky Derenik G. a ďalší žiaci hlasno kričali. Keď školník počul hluk, prišiel do triedy. Potom prišiel triedny učiteľ a ďalší učitelia. Derenika G. našli ležať v bezvedomí na podlahe. V snahe oživiť ho fackovali, robili umelé dýchanie, pokropili mu tvár vodou a snažili sa mu vytiahnuť jazyk. Keďže Derenik G. nenadobudol vedomie, odniesli ho na chodbu, kde sa k nim pripojil ďalší školník v pokusoch o jeho oživenie. Keďže ich pokusy boli neúspešné, školníci vyniesli Derenika G. z budovy školy. Po ďalších neúspešných pokusoch priviesť ho späť k vedomiu ho previezli do nemocnice. Keď ho prijali do nemocnice, tak Derenik G. bol už mŕtvy. Príčinou jeho smrti bolo akútne zlyhanie dychu a nedostatok kyslíka ako dôsledok početných zmien na jeho vnútorných orgánoch, pričom k smrti mohli napomôcť aj krátkodobé straty vedomia, ktorými trpel, ale nevedeli o nich školské orgány.
15) Trinásťročný žiak katapultom (gumipuškou) vystrelil projektil do pravého oka iného žiaka (syna sťažovateľa, ktorý mal v rozhodnom čase jedenásť rokov), čím mu spôsobil takmer úplnú slepotu tohto oka. K incidentu došlo, keď sa poškodený prechádzal v areáli školy. Sťažovateľ podal proti škole občianskoprávnu žalobu o náhradu škody, ale neuspel. Potom podal odvolanie, ktoré bolo zamietnuté najmä z týchto dôvodov: (i) škola nebola vinná, pretože incident sa stal mimo priamej kontroly učiteľov; (ii) žiadateľ mal podať žalobu proti rodičom maloletej osoby (strieľajúcej z gumipušky), zodpovedných za incident alebo proti školskej poisťovni; a (iii) gumičky potrebné na výrobu gumipušky neboli podľa školského poriadku zakázané a deti si ich údajne nosili do školy na zväzovanie bankoviek.
16) K zásahu do práva na život žiaka internátnej školy došlo mimo vyučovania v rámci internátneho života žiakov. Školské orgány informovali v roku 2001 políciu, že žiakov ich školy počas víkendu obťažujú a vydierajú iné skupiny mladých ľudí. Riaditeľ školy v roku 2002 vydal pokyn, v ktorom zaviazal učiteľov k dozoru nad bezpečnosťou žiakov aj mimo vyučovania v rámci ich pobytu na internáte. V septembri 2002 došlo k hádke medzi žiakom a bývalým absolventom školy bývajúcim tiež na internáte k fyzickej potyčke pri vonkajšej bráne internátu, asi 150 metrov od školskej záhrady. Bývalý absolvent školy vbehol do školskej jedálne, kde vzal nôž a následne nímsmrteľne zranil iného žiaka.
17) V tomto duchu bol aj súhlasný disent sudcu Serghidesa, ktorý sa odvolával práve na prepojenie doktrín pozitívneho záväzku a živého medzinárodného práva, čo ho viedlo k záveru, že "obmedzenie zodpovednosti učiteľov a iných osôb zodpovedných za maloleté deti len keď sú v triede a nie na ihrisku, bol nadmerne obmedzujúci, svojvoľný a nebol v súlade s Dohovorom".
18) Išlo najmä o tieto odporúčania Parlamentného zhromaždenia Rady Európy:
- Odporúčanie č. 1666(2004) o celoeurópskom zákaze telesných trestov detí,
- Odporúčanie č. 1778(2007) o detských obetiach, odstránení všetkých foriem násilia, vykorisťovania a zneužívania,
- Odporúčanie č. 1934(2010) o zneužívaní detí v ústavoch a zabezpečení plnej ochrany detí.
19) Sťažovateľka bola v 70-ych rokoch zneužívaná učiteľom základnej školy vlastnenej katolíckym biskupom, čoho následkom boli jej dlhodobé psychické problémy. Už v roku 1971 podala jedna z matiek žiakov navštevujúcich túto školu správcovi sťažnosť na sexuálne zneužívanie dieťaťa týmto učiteľom. Správca sťažnosti nevyhovel a školský inšpektor hodnotil prácu učiteľa ako vyhovujúcu. V roku 1973 podali na tohto učiteľa sťažnosť aj iní rodičia a učiteľ odstúpil zo svojho postu. Bolo proti nemu začaté trestné konanie a učiteľ bol obžalovaný až zo 400 prípadov zneužívania a odsúdený na trest odňatia slobody. Sťažovateľka neúspešne žiadala odškodnenie od štátu z dôvodu, že Najvyšší súd nerozpoznal priame prepojenie medzi štátom a náboženským subjektom spravujúcim školu.
20) Sťažovateľ v roku 2011 nastúpil do posledného ročníka strednej školy. V jeden septembrový deň prišiel aj s pár spolužiakmi neskoro na hodinu matematiky, na čo reagoval učiteľ krikom a sťažovateľa označil prívlastkami ako "idiot", "blázon", "kretén", či "hlúpy policajt", čím chcel reagovať na zamestnanie sťažovateľovho otca. Sťažovateľ to hneď oznámil riaditeľovi školy, na čo učiteľ na ďalšom vyučovaní reagoval slovami: "Keď sa bláznovi povie, že je blázon, nemal by to brať ako urážku". Na ďalšej hodine, keď sťažovateľ otvoril učebnicu na zlej strane, tak reagoval slovami: "Blázon, nie túto stranu. Nechcel som ťa uraziť, pretože viem, že hneď zavoláš svojmu ocinkovi." Následné psychiatrické vyšetrenia ukázali, že žiak trpí v dôsledku prístupu učiteľa matematiky akútnou úzkostnou poruchou. Ešte v tom istom mesiaci sa otec sťažovateľa obrátil na orgány školy, ombudsmana, prokuratúru, políciu aj ministerstvo školstva, ktoré vykonalo prešetrenie týchto sťažností na správanie učiteľa, vrátane osobných pohovorov a anonymného prieskumu u žiakov. Podľa výsledkov prešetrenia ministerstvo nenašlo u učiteľa neplnenie si povinností a medzi študentmi bol v úplnej väčšine hodnotený kladne. Sťažovateľ podal potom na učiteľa trestné oznámenie za šikanu, ktoré štátne zastupiteľstvo zamietlo s tým, že ide o nekonvenčného učiteľa a jeho urážky voči sťažovateľovi nemali intenzitu šikany. Rovnako ani zdravotné ťažkosti nenadobudli takú mieru závažnosti, že by poškodili jeho telesné alebo duševné zdravie.
21) LEISURE, P. Does the Osman Test Go to School? Recent Developements Concerning States´ Positive Obligations to Protect Children in School. Human Rights Law Review, Volume 25, Issue 1, March, 2025.
22) Pozri SVÁK, J. Medzinárodnoprávna ochrana osôb so zdravotným postihnutím. 1. vydanie. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2024, s. 305-325.
23) Sťažovateľ mal v čase skutkových okolností 7, resp. 8 rokov a v septembri 2011 začal navštevovať základnú školu v blízkosti jeho domova. Ešte pred začiatkom školského roka sa školské orgány rutinne oboznámili s tým, že pripravenosť na výučbu je u sťažovateľa na minimálnej úrovni a už v materskej škole mal problémy so správaním. V novembri 2011 sa riaditeľ a učiteľ sťažovateľa stretli s rodičmi sťažovateľa z obavy, že správanie sťažovateľa na hodinách, kde vyrušoval, ako aj v prestávkach, kde bol agresívny voči spolužiakom, má zhoršujúcu sa tendenciu. V marci 2012 sa zišla z iniciatívy riaditeľa školská komisia pre prevenciu protispoločenského správania a škola riešila správanie sťažovateľa disciplinárnou sankciou - upozornením, že v prípade pokračovania v nevhodnom správaní bude musieť opustiť školu a odísť do inej s podmienečným odkladom na začiatok budúceho školského roka. Vtedy mu bola diagnostikovaná hyperkinetická porucha a špecifická vývojová porucha učenia. Napriek tomu, že škola sa spolu s rodičmi snažila nájsť úpravy vyučovania prispôsobené tejto diagnóze, tak k agresívnym incidentom zo strany sťažovateľa naďalej dochádzalo. Napríklad rodičia až sedemnástich jeho spolužiakov sa sťažovali na to, že sťažovateľ nadával ich deťom na výučbe aj mimo nej do hlupákov, čmáral im fixkou po oblečení, ničil im školské pomôcky, pľul na nich a kopal ich na toalete aj do slabín. Do školy si bral skrutkovač a vyhrážal sa ním spolužiakom. Strihal im nožnicami vlasy, prehrabával sa im v taškách a bral im z nich veci. Následne sťažovateľ najprv prerušil na jar 2013 výučbu a potom aj odišiel na inú školu.