Znovu k zákonnému vecnému bremenu podľa zákona č. 66/2009 Z. z. a náhrade zaň - tentoraz z iného pohľadu

Vydáno: 37 minút čítania

V Justičnej revue boli v ostatnom čase zverejnené dva články k problematike zákonného vecného bremena podľa zákona č. 66/2009 Z. z. a náhrady zaň, a to článok Tomáša Majerčáka1) a článok Martina Lopucha2). V týchto článkoch autori kritizujú rozhodnutie Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 8Cdo/17/2019, v zmysle ktorého je náhrada za zákonné vecné bremeno podľa § 4 zákona č. 66/2009 Z. z.3) jednorazová, pričom poukazujú na neústavnosť takéhoto zákonného vecného bremena a náhrady zaň pre rozpor s čl. 20 ods. 4 Ústavy SR4). V predkladanomčlánku autor vyjadruje polemický postoj k názorom a argumentáciám.

Recently, two articles were published in Justičná revue on the issue of legal burden under Act no. 66/2009 Coll. and compensation for it, namely Tomáš Majerčák’s article and Martin Lopuch’s article. In these articles, the authors criticize the decision of the Supreme Court of the Slovak Republic, according to which compensation for a legal burden under § 4 of Act no. 66/2009 Coll. is one-off. Authors point out that this conclusion is unconstitutional due to the violation of Art. 20 par. 4 of the Constitution of the Slovak Republic. In the presented article, the author expresses a polemic with the opinions and arguments.

MASLÁK, M.: Znovu k zákonnému vecnému bremenu podľa zákona č. 66/2009 Z. z. a náhrade zaň – tentoraz z iného pohľadu; Justičná revue, 75, 2023, č. 5, s. 683 – 694.

Kľúčové slová: zákonné vecné bremeno, jednorazová náhrada, zákonný obsah vlastníckeho práva.

Key words: legal burden, one-off compensation, legal content of property right.

Právne predpisy/legislation: zákon č. 66/2009 Z. z. o niektorých opatreniach pri majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky v platnom znení; Ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v platnom znení.


 
Argumentácia T. Majerčáka a M. Lopucha*
T. Majerčák poukazuje na to, že jednorazová náhrada za zákonné vecné bremeno podľa zákona č. 66/2009 Z. z.znamená iluzórnosť ochrany vlastníckeho práva z dôvodu existencie inštitútu premlčania, pričom uvádza, že v dôsledku uplatnenia princípu "právo patrí bdelým" súdy robia z ľudí otrokov, ktorí by mali každodenne sedieť nad Zbierkou zákonov SR. Jednorazovú náhradu by si Majerčák vedel predstaviť iba vtedy, ak by takáto jednorazová náhrada bola vo výške kúpnej ceny za pozemok. 5) Zároveň poukazuje na cieľ zákona č. 66/2009 Z. z. v podobe definitívneho usporiadania vlastníckych vzťahov pod stavbami, ktoré prešli zo štátu na obce a VÚC, no ktorý je nedosiahnuteľný, ak je náhrada jednorazová, pretože obce a VÚC nie sú motivované v prípade premlčania nároku vlastníka tieto vzťahy usporadúvať. Majerčák uvádza, že jednorazová náhrada ruší dočasnosť vecného bremena a pre prípad predsa len možného usporiadania vlastníckeho práva navyše znamená, že obce, resp. VÚC zaplatia za pozemok dvakrát kúpnu cenu. Majerčák výrazne poukazuje na nespravodlivosť jednorazovej náhrady dokonca aj s odvolaním sa na prirodzené právo a kresťanský Boží príkaz o zákaze užívania cudzej veci bez náhrady. 6) Zákonné vecné bremeno zakotvené v zákone č. 66/2009 Z. z. považuje za protiústavné, pretože naň aplikuje kritériá čl. 20 ods. 4 ústavy, medzi ktorými je, okrem iného, aj požiadavka núteného obmedzenia vlastníckeho práva len na základe zákona, t. j. nútene nemožno obmedziť vlastnícke právo priamo zákonom. 7)
Na uvedený článok Majerčáka nadväzuje M. Lopuch, ktorý rovnako považuje jednorazovú náhradu za zákonné vecné bremeno podľa zákona č. 66/2009 Z. z. za nesúladnú s ústavou, pričom v tejto súvislosti poukazuje na
nález, sp. zn. PL. ÚS 42/2015
, ktorým Ústavný súd SR vyhlásil za protiústavnú jednorazovosť náhrady za zákonné vecné bremeno podľa zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike. Lopuch argumentuje dočasnosťou zákonného vecného bremena podľa zákona č. 66/2009 Z. z., v dôsledku ktorej, podľa jeho názoru, nemožno výšku jednorazovej náhrady ani určiť. Rovnako ako Majerčák poukazuje na to, že ak by došlo k vyplateniu jednorazovej náhrady a následnému usporiadaniu vlastníckych vzťahov, išlo by o duplicitné odškodnenie vlastníka pozemku. 8) Lopuch zastáva názor, že vlastníci pozemkov pod stavbami, ktoré prešli zo štátu na obce, resp. VÚC, by nemali byť obmedzení zákonným vecným bremenom, ale mali by mať nárok na bezdôvodné obohatenie, rovnajúci sa výške všeobecnej ceny nájomného za obdobný (nezastavaný) pozemok v danom mieste a čase. 9)
 
Zákonné vecné bremeno podľa zákona č. 66/2009 Z. z. ako nútené obmedzenie vlastníckeho práva v zmysle čl. 20 ods. 4 ústavy?
Tak Majerčák, ako aj Lopuch vychádzajú vo svojich článkoch zo základnej premisy, že zákonné vecné bremeno podľa § 4 zákona č. 66/2009 Z. z. znamená nútené obmedzenie vlastníckeho práva, na ktoré je potrebné z pohľadu ústavnosti aplikovať čl. 20 ods. 4 ústavy. Uvedená premisa je, podľa nášho názoru, nesprávna.
Totižto, čl. 20 ods. 1 druhá veta ústavy zakotvuje, že "
vlastnícke právo všetkých vlastníkov má rovnaký zákonný obsah a ochranu".
Citovaný čl. 20 ods. 1 ústavy odstránil nerovnaké skupiny vlastníkov z predchádzajúceho spoločenského a právneho systému a zrovnoprávnil vlastnícke právo všetkých vlastníkov (bez ohľadu na osobu vlastníka). Zároveň však

Související dokumenty

Súvisiace články

Inštitút vecného bremena v zákone o niektorých opatreniach pri majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky
Náhrada za zákonné vecné bremeno podľa § 4 ods. 1 zák. č. 66/2009 Z.z.; ako ďalej?
Uznesenie Najvyššieho súdu SR sp. zn. 8 Cdo 17/2019 z 30. 11. 2020 (jednorázová náhrada ta zákonné vecné bremeno podľa zákona č. 66/2009 Z. z.) – Glosa II
Uznesenie Najvyššieho súdu SR sp. zn. 8 Cdo 17/2019 z 30. 11. 2020 (jednorázová náhrada ta zákonné vecné bremeno podľa zákona č. 66/2009 Z. z.) – Glosa I
Vecné bremeno v prospech podielového spoluvlastníka nehnuteľnosti
Žaloby smerujúce k výmazu premlčaných záložných práv a vecných bremien
Náhrada za zriadenie vecného bremena zaťažujúceho pozemok pod stavbou, ktorá prešla z vlastníctva štátu do vlastníctva obce (ZSP 1/2022)
K náhrade za zákonné (legálne) vecné bremeno (ZSP 46/2024)
Primeraná náhrada za zrušenie vecného bremena
Ke dvěma z věcných práv k věci cizí - k právu stavby a k reálným břemenům v českém občanském zákoníku
Úvahy nad súčasným stavom rekodifikácie vecného práva
Jednorázová náhrada za nútené obmedzenie vlastníckeho práva (ZSP 16/2025)

Súvisiace predpisy

66/2009 Z.z. o niektorých opatreniach pri majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb.
657/2004 Z.z. o tepelnej energetike
492/2004 Z.z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku