Mechanizmy zmluvnej ochrany ľudských práv
JUDr.
Michal
Davala
LL.M.
Odbor aproximácie práva, Úrad vlády Slovenskej republiky v Bratislave; doktorand
Katedry medzinárodného a európskeho práva PF Masarykovej univerzity v Brne
1. Úvod
1) Medzinárodné systémy kontroly dodržiavania ľudských práv možno
rozdeliť na regionálne a univerzálne. Regionálne systémy, tvorené doposiaľ najmä v rámci Rady
Európy, Organizácie amerických štátov a Africkej únie, profitujú z relatívne nižšieho počtu
členských štátov príslušných organizácií, a tým aj väčšej miery jednoty, akú je možné dosiahnuť pri
kreovaní kontrolných procedúr a mechanizmov. Na univerzálnej medzivládnej úrovni je niekoľkonásobne
viac účastníkov ľudskoprávneho diskurzu, často s rozdielnymi, ba i protichodnými názormi na otázky
efektívnosti či záväznosti kontrolných procedúr.
Univerzálny systém tvorený v rámci Organizácie Spojených národov (OSN) možno ďalej
diferencovať na zmluvný a mimozmluvný systém. Právnym základom zmluvného systému sú písomné
univerzálne mnohostranné právotvorné a časovo neobmedzené zmluvy. Tie obsahujú materiálne i procesné
normy, ktoré poskytujú ochranu ľudských práv jednotlivcom v tých štátoch, ktoré sú zmluvnou stranou
príslušnej zmluvy. Na otázky ich dodržiavania, vykonávania, výkladu, zmeny, úpravy, platnosti,
zániku, registrácie, atď. sa, ako na pramene medzinárodného práva, primerane vzťahuje
Viedenský dohovor o zmluvnom práve z roku
1969.2)
Zmluvy sú teda záväzné len pre štáty, ktoré ich prijali a ratifikovali. Kreujú jednotlivé
kontrolné zmluvné orgány, určujú záväzky štátov, katalógy ľudských práv a viac či menej účinné
mechanizmy ich ochrany.
V článku autor ponúka rozbor dvoch nových kontrolných procedúr, ktoré dopĺňajú doposiaľ
aplikované inštrumentárium univerzálneho systému ochrany ľudských práv. Konkrétne ide o tzv. systém
pravidelných návštev a o tzv. procedúru naliehavého opatrenia. Analýza sa zameria na hlavné črty
týchto mechanizmov, procesný postup a zhodnotenie ich potenciálnej efektivity.
2. Univerzálne kontrolné mechanizmy
V súčasnosti žiadna zmluva či dohovor nekreuje jednotný mechanizmus ochrany všetkých práv
zadefinovaných v Medzinárodnej listine ľudských práv3) a v ďalších dohovoroch
OSN. Všeobecná deklarácia ľudských práv neobsahuje
mechanizmus na ochranu v nej priznaných práv. Medzinárodné pakty z roku 1966 poskytujú rozdielne
účinný mechanizmus. Ďalšie univerzálne zmluvy (často označované ako dohovory) obsahujú určité
mechanizmy ochrany. Tie sú od seba nezávislé a navzájom odlišné samotným rozsahom pôsobnosti,
inštitucionálnym základom i efektivitou, s akou dokážu riešiť porušovanie ľudských práv, ako aj
vymáhať konečné rozhodnutia.
Tradičné mechanizmy, resp. procedúry, ktoré využíva zmluvný kontrolný systém, možno
diferencovať na
a)
spravodajskú procedúru,
b)
procedúru medzištátnej sťažnosti,
c)
procedúru individuálnej sťažnosti,4)
d)
vyšetrovanie.
Zmluvný, rovnako tak i mimozmluvný univerzálny systém sa vyznačujú istou mierou dynamiky a
prechádzajú vývojom i cielenou reformou. V oblasti mimozmluvného systému bola táto zmena z veľkej
časti dosiahnutá vznikom Rady OSN pre ľudské práva,5) pričom kryštalizovanie
jednotlivých právomocí a usporiadanie doterajších kompetencií rôznych komisií, spravodajcov a
pracovných skupín aj naďalej prebieha. V časti zmluvného systému sa na univerzálnej úrovni
pripravuje zjednotenie jednotlivých procedúr a vytvorenie jedného zmluvného kontrolného orgánu. Od
roku 2002, resp. 2006 môžeme taktiež sledovať vývoj aj v otázke kontrolných procedúr. Tie tradičné
boli doplnené o nové mechanizmy, ktorými sú
a)
systém pravidelných návštev,
b)
procedúra naliehavého opatrenia.
3. Systém pravidelných návštev
Systém pravidelných návštev (
system of regular visits
) upravuje doposiaľ jedine
Opčný protokol z roku 2002 k
Dohovoru proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo
ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu (ďalej len
"Opčný protokol").6)
Op