Z historického hľadiska sa parlamentné vlády v Európe a vo svete rodili dlho. Francúzsko dozrelo na zavedenie parlamentnej vlády Chartou z roku 1814, ale vrcholom parlamentarizmu vo Francúzsku bola francúzska Tretia republika v rokoch 1870 - 1940 a po prvej svetovej vojne sa podľa týchto vzorov zrodili parlamentné republiky, vrátane Poľska
24)
. V 19. storočí však v oblasti formovania režimov udával tón anglický parlamentarizmus, ktorý sa stal univerzálnym riešením, ktoré nasledovali aj ostatné európske štáty. Severské krajiny ho ochotne a užitočne prijali, pričom sa rozišli so štátnou reprezentáciou a svoje parlamenty premenili na reprezentácie ľudu (Nórsko 1814, Dánsko 1849 a 1867 a Švédsko 1866). Fínsko nasledovalo oveľa neskôr, v roku 1906.
25)
Rozpad rakúsko-uhorskej a ruskej monarchie a nemeckého cisárstva po skončení prvej svetovej vojny znamenal, že aj nové, vznikajúce krajiny prijali parlamentné systémy v rôznych modelových modifikáciách. Veľkolepým príkladom bol systém Weimarskej republiky vytvorený na troskách bývalého cisárstva, ktorý bol od ústavy z roku 1919 založený na parlamentnom systéme.
26)
Avšak pod vplyvom a tlakom globálnej hospodárskej krízy, podporujúcej zrod autoritárskych alebo dokonca diktátorských režimov, začali parlamentné systémy v mnohých častiach Európy erodovať a následne degradovať
27)
. Víťazstvo revolúcie v Rusku v roku 1917 bolo významným a zároveň prelomovým momentom v negácii myšlienky parlamentarizmu. Vtedy sa objavil nový typ "demokracie", t. j. diktatúra proletariátu, zatiaľ čo na juhu a v strede Európy sa paralelne objavil druhý silný antidemokratický antiparlamentný prúd, t. j. fašizmus (Taliansko a hitlerovské Nemecko). Oba prúdy jednoznačne popierali parlamentarizmus. Až pád fašistických diktatúr po druhej svetovej vojne umožnil
28)
návrat myšlienky parlamentarizmu, čo mnohým spoločnostiam prinieslo návrat k demokracii, ale aj možnosť spravodlivo zúčtovať s krivdami a stratami fašistickej éry
29)
. Po hrozných skúsenostiach druhej svetovej vojny parlamentarizmus vytvoril základ pre rozšírenie a inštitucionálne zabezpečenie ľudských a občianskych práv a slobôd, a to aj v prípade konfliktu so štátom - formálnym vyjadrením tohto trendu bola myšlienka nezávislých súdov a zrod ústavných súdov
30)
. V právnej teórii sa nový mechanizmus nazýval mechanizmom procesnej demokracie. Vedúcim a prvoradým motívom tu bolo zaručiť prevenciu vojny v budúcnosti, pretože vojna bola dôsledkom nedodržiavania základných ľudských práv
31)
. Nová situácia si vyžadovala modifikáciu pôvodných princípov parlamentarizmu, t. j. princípu reprezentácie (modifikácia volebných systémov) a zastupiteľskej vlády. Zastupiteľská demokracia bola doplnená inštitúciami priamej demokracie, najmä inštitútom referenda
32)
, ktoré potom urobilo závratnú politickú kariéru.
Ďalšie obdobie vo vývoji parlamentarizmu súviselo s prijatím a zavedením princípu demokratického právneho štátu, ktorý síce geneticky vychádza z medzinárodného práva, ale v praxi našiel svoje uplatnenie v rámci jednotlivých parlamentných systémov, v jednotlivých štátoch, pričom osobitná úloha tu pripadla Rade Európy a EÚ
33)
(o čom svedčia okrem iného aj prijaté normy koncepcie právneho štátu vyjadrené v tzv. kodanských kritériách a v normách tzv. Benátskej komisie v systéme Rady Európy). Vtedajší parlamentarizmus vychádzal z liberálneho myslenia. Hoci p