Podiel občianskej spoločnosti na humanizácii právneho štátu

Vydáno: 62 minút čítania

GAJDOŠOVÁ, M.: Podiel občianskej spoločnosti na humanizácii právneho štátu. Právny obzor, 107, 2024, č. 6, s. 591 – 612.

https://doi.org/10.31577/pravnyobzor.2024.6.03

Civil society‘s contribution to the humanisation of the rule of law. The paper identifies some aspects of civil society participation in the humanization of the rule of law, particularly with respect to the aspect of civil society influencing processes (social processes) through the rationalization of content towards process. It identifies them from the activities, from the organization and from the processes, that is, from the dynamics of civil society. The paper identifies the contribution to the democratization of society and to the introduction of universal right to vote, identifies the contribution of new types of legal persons and the introduction and establishment of a new type in governance – interestbased self-government. The paper also reflects on current issues of a generally participatory civil society.

Key words: civil society, humanization, rule of law

„Nebezpečná rozpínavost státu není abolutně zažehnatelná.“
František Šamalík, 19951

 
Úvod
Humanizácia vo význame poľudštenia rôznych sfér života človeka (napríklad práce, bývania, služieb, dopravy, vzdelávania a podobne), čiže prispôsobovanie sociálneho prostredia ľudským potrebám, ale aj vo význame zušľachťovania ľudskej povahy, je v zásade od vekov prítomná. Ide o vedomý i podvedomý proces. Viaže sa k človeku, ľudskosti, miernosti. Prvorepublikový latinský slovník slovo
humanitás, -átis, f
- vysvetľuje vo viacerých významoch: ľudstvo, človečenstvo, ľudskosť, miernosť, jemné vzdelanie, slušnosť, ušľachtilosť 2) . Skrátka humánny je ľudský, nehumánny je neľudský, humanizácia je poľudšťovanie, dehumanizácia je odľušťovanie.
Zrejme nebude náhoda, že na jeseň v roku 2023 sa až tri veľké podujatia medzinárodného charakteru organizované na Slovensku - v oblasti právnej vedy - zamerali na človeka, humánnosť a ľudskosť v práve. V poradí prvá (11. - 12.9.2023, Bratislava) bola medzinárodná vedecká konferencia
Bratislavské právnické fórum 2023
na tému
Človek v centre právneho štátu
, ktorú usporiadali Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave v spolupráci s Alumni Klubom Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Druhou medzinárodnou vedeckou konferenciou (21. - 22.9.2023, Smolenice) boli XVI. Lubyho právnické dni na tému Človek v práve, ktorú zorganizovali Nadácia Štefana Lubyho, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave a Ústav štátu a práva Slovenskej akadémie vied. Tretia (10. - 18.11.2023, Piešťany) - Jesenná škola práva, ktorej usporiadateľom bol Ústav štátu a práva Slovenskej akadémie vied, spolu s inštitúciami Friedrich Ebert Stiftung a Slovenský národný podporný výbor EUROPE 2000, mala ústrednú tému Humanizácia právneho štátu.
Humánnosť a humanizácia v práve, ako aj vyhýbanie sa nehumánnosti a dehumanizácii v práve je súčasťou práva i úvah o práve, a to permanentne, možno tiež skôr so zvýrazňovaním - v cykloch. Jednou inšpiráciou je článok
Jozefa Turčániho 3)
uverejnený v Právnom obzore č. 2/1970, ktorý zvýrazňuje potrebu humanizácie rozhodovacej činnosti orgánov štátnej správy 4) . Potreba humanizácie v právnej vede sa v 60. rokoch 20. storočia odvíjala od systémovej súčasti marxistickej filozofie - všeobecnej teórie človeka. Šlo o vyhranenie sa ku "
kultu človeka
", ktorý sa považoval za úpadkový a "
vyúsťujúci do profánnej záplavy humanisticko-antropologických klišé
". Šlo teda (v danom ideologickom súlade) o "
racionálny zámer transponovať do vedomia pravdivý obraz vnímanej skutočnosti
", ktorý sa napĺňa "
až priradením ľudského rozmeru k jej ostatným dimenziám a často až percepcia práve tohto rozmeru sprístupňuje dovtedy zastreté východiská, perspektívy a riešenia
", čiže šlo o záujem o realitu a človeka. Tento sociologický rozmer vyžadoval pohľad na človeka ako autentickej bytosti, slobodnej, spoločenskej, vedome tvorivej, schopnej podrobovať si to, čo jestvuje. 5) Kľúčovým pojmom v tejto súvislosti a v tom období bolo "odcudzenie" ("alienácia"). Nadväzujúc na
Marxa
a
Engelsa
- výtvor sa odcudzí tvorcovi a pôsobí naň vonkajšou silou, ujarmuje ho, - produktívna činnosť sa odcudzí tvorcovi, - človeku sa odcudzuje jeho ľudská podstata, - človek sa odcudzí človeku.
Turčáni
sa zameral na
alienačný
účinok inštitúcií. Čiže zameral sa na stupňovitú organizovanosť a inštitucionalizáciu spoločenských vzťahov, na existenciu členitej sústavy rôznych inštitúcií, ktoré považoval za vnucujúce sa ako objektívne, odľudštené, podmienky realizácie konkrétnych ľudských možností. Vychádzal pritom z konkrétneho počtu evidovaných sťažností na Slovensku v rokoch 1963 - 1968, čo sa v objeme viac ako pätiny považovalo za prejav nespokojnosti priamo s priebehom administratívneho konania. Teda odcudzenie dával do súvislosti s politicko-administratívnymi a inými mocenskými inštitúciami, ktoré disponujú s prostriedkami priameho donútenia, s prostriedkami vrchnostenskej manipulácie s človekom a s relatívne bežnými praktikami byrokratickej deformácie a disfunkcie. Toto pôsobilo na človeka negatívne - objavil sa pocit osobnej závislosti, nepatrnosti, nevládnosti, frustrácie, degradácie, absurdity života i ľudského úsilia.
Turčáni
zvýraznil, že proces odcudzenia sa viaže na kapitalistickú i socialistickú sústavu, a to napriek tomu, že pre socializmus sa počítalo s automatickým zánikom odcudzenia po zrušení súkromného vlastníctva výrobných prostriedkov - čo sa ukázalo len ako fiktívna predstava. Čiže
alienáciu
považoval za všeobecný proces, ktorý je potrebné uznať a programovo ho prekonávať.
Turčáni
sa zameral na humanizáciu, teda na prekonávanie
alienácie,
pri procese vydávania individuálnych právnych aktov administratívnymi orgánmi. Vyslovil požiadavku, že človek nemá byť v procese administratívneho formovania podmienok jeho existencie akoby predmetom, s ktorým manipulujú odľudštené vrchnostenské inštitúcie, ale má mať možnosť uplatniť sa so svojím ľudským potenciálom. Podľa neho bolo cieľom (i) vylúčiť z procesu aplikácie administratívneho práva prvky a prejavy ľubovôle, vylúčiť
depersonizáciu
a
reifikáciu
jednotlivca, vylúčiť inštitucionálne poddanstvo a (ii) zaručiť stabilnú štruktúru a normatívnu viazanosť procesných úkonov a postojov - t.j. vládu práva a princíp zákonnosti, zaručiť rešpektovanie dôstojnosti jednotlivca, zaručiť mu priestor na jeho iniciatívu a možnosť účinne sa brániť mocenským excesom 6) . Teda šlo o vtedy novodobé požiadavky zákonnosti procesu, procesnú publicitu, preskúmateľnosť výsledkov, odstrániteľnosť defektov, zodpovednosť za spôsobenú ujmu, spravodlivú reparáciu a satisfakciu.
Turčáni
sa konkrétne zameral na v tom čase nový a pokrokový, do úrovne zákona povýšený administratívny procesný kódex - zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok), zhodou okolností - dodnes platný a účinný.
Turčáni
tak v kontexte prekonávania
alienácie
postupne prešiel jednotlivé časti správneho poriadku, upozorňoval na nedostatky vtedajšej aplikačnej praxe, ktorá ho ešte riadne nereflektovala. Zaujímavým "v čase" je
Turčániho
upozornenie odrážajúce mentalitu spoločnosti: "...
zarážajúca je zotrvačná tendencia vyjadrovať nespokojnosť s postupom alebo rozhodnutím orgánu štátnej správy sťažnosťou ústavným činiteľom alebo najvyšším štátnym orgánom aj vtedy, keď nápravu možno efektívnejšie dosiahnuť v konaní, podnietenom odvolaním, rozkladom, návrhom na obnovu, žiadosťou o preskúmanie veci mimo odvolacieho konania alebo námietkami proti úkonu, príp. opatreniu pri nútenom výkone rozhodnutia
." 7)
Takto aj v dnešnej perspektíve možno princípy obsiahnuté v práve na spravodlivý súdny proces a v práve na dobrú verejnú správu vnímať ako úspešné, stále sa vyvíjajúce projekty, ktoré zrejme aj vďaka medzinárodným a nadnárodným štandardom vo svojom jadre sa neustále snažia