2. Výhrady voči delenej pôsobnosti
Neexistuje jednoznačný súhlas s delením pôsobnosti obce. Existujú názory, že takéto delenie nezodpovedá našim tradíciám. Argumentuje sa skutočnosťou že delenie pôsobnosti v minulosti nebolo známe v uhorskom práve a platilo len v Čechách, na Morave a v Sliezsku. V Uhorsku právomoc municípií, samosprávnych korporácií, vykonávajúcich politickú správu vymedzoval zák. čl. XXII z roku 1886 (uh. ob. zr.).
Municípiá mohli vykonávať: (i) samosprávu, (ii) sprostredkovanie štátnej verejnej správy, (iii) obracať sa na vládu, Uhorský snem alebo ostatné municípiá v akejkoľvek požiadavke a (iv) právo vydávať štatúty.
Okrem toho municípiá mali právo: (i) vytvárať rozpočet, (ii) nákupu a predaja nehnuteľností, (iii) sprostredkovania pôžičiek, (iv) uzatvárania a rušenia zmlúv a (v) zriaďovania a rušenia úradov. Hlavnou úlohou municípií bolo vykonávanie samosprávy a sprostredkovanie štátnej správy. Okrem uvedených práv mali tzv. právo rozkladu proti ministerským nariadeniam, ktoré považovali za protizákonné alebo za nevykonateľné, čo bolo špecifickým uhorským právom, posledným prežitkom niekdajšieho práva branného odporu
(ius resistendi et contradicendi),
prvýkrát zakotveného v Zlatej bule Ondreja II.
7)
Na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi, kde pred prevratom samosprávne orgány - župné (komitátne) úrady a slúžnovské úrady, obsadené župnými úradníkmi - obstarávali tiež agendu štátnej správy, rovnajúcu sa agende politických úradov v historických
"zemích"
, nebol rozdiel medzi samostatnou a prenesenou pôsobnosti obcí taký markantný ako v
"zemích"
historických.
8)
"S hlediska právního řádu pak jest kompetence orgánů p ř e n e s e n é, d e l e g o v a n é, lhostejno, jde-li o orgány samosprávných korporací či o orgány ústřední správy. S hlediska orgánů pak jest každá kompetence j e h o v l a s t n í kompetenci, i když ji má na základě delegace. Mezi jednotlivými, právem propůjčovanými kompetencemi existuje ovšem nepopíratelný rozdíl co do jejich trvalosti: mnohé kompetence jsou toho rázu, že jich orgán, jenž jimi byl pověřen, nemůže zříci, a jichž mu nelze - alespoň nikoliv jinou cestou, než tou, kterou mu byli uděleny - odníti; jsou to právě kompetence samosprávných orgánů, které vykazují u srovnání s kompetencemi ostatních orgánů tyto vlastnosti, než nevykazují je výlučně."
9)
V budúcnosti zrejme nebude potrebné takéto delenie pôsobnosti. Vzhľadom na skôr naznačené postavenie obce ako istého prvku medzi občianskou spoločnosťou a štátom, poslaním obcí (a iných subjektov územnej i záujmovej samosprávy) je nielen výkon verejnej správy, ale aj plnenie funkcií, ktoré sú vlastné inštitúciám občianskej spoločnosti. V tejto súvislosti je vhodné si pripomenúť známy výrok R. Dahrendorfa, podľa ktorého "
podstatné politické zmeny nepotrebujú viac ako šesť mesiacov, základné ekonomické zmeny sa dajú zvládnuť tak za šesť rokov a východiskové sociálne zmeny, ktoré sú nevyhnutné pre vytvorenie občianskej spoločnosti, potrebujú viac ako šesťdesiat rokov. Takže, skutočne stojíme zoči-voči mimoriadne zložitému obdobiu, v ktorom sa časové škály jednotlivých úrovní nezhodujú."
10)
V tomto procese zohráva fenomén samostatnej pôsobnosti obce nepopierateľnú úlohu. Je vhodné podotknúť, že rozsah samostatnej pôsobnosti sa považuje za prvoradé testovacie kritérium úrovne územnej samosprávy.
11)
Pri hľadaní náležitého vymedzenia pôsobnosti obce sa nemožno - z prirodzených dôvodov - "oprieť" o záväzné normy, aj keď viaceré medzinárodné dokumenty je žiaduce rešpektovať. K dispozícii sú poznatky z našej histórie, resp. z histórie krajín (napr. Zlatý vek českej samosprávy
12)
), ktoré majú približne rovnaké sociálne, politické, ekonomické a kultúrne črty ako naša história. Osobitne významné sú komparatívne poznatky ponúkajúce riešenie traktovanej problematiky v súčasnosti
3. Európska charta miestnej samosprávy a princíp subsidiarity
Európska charta miestnej samosprávy je základným európskym štandardom práva miestnej samosprávy. Zásady obsiahnuté v tejto charte sa vzťahujú na všetky druhy miestnych spoločenstiev, ktoré na území zmluvného štátu existujú. Charta nie je len deklaráciou, je "skutočnou" medzinárodnou zmluvou, ktorá viaže svoje zmluvné strany.
13)
Z hľadiska skúmanej témy sú významné predovšetkým tieto ustanovenia: