K nedostatkom právnej úpravy nútenej správy (nielen) nad bankou

Vydáno: 38 minút čítania
K nedostatkom právnej úpravy nútenej správy (nielen) nad bankou
JUDr.
Ľubomír
Čunderlík
PhD.
prodekan, Katedra obchodného, finančného a hospodárskeho práva, Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave.
ČUNDERLÍK, Ľ.: K nedostatkom právnej úpravy nútenej správy (nielen) nad bankou. Právny obzor, 97, 2014, č.1, s.31 - 43.
Some Marks on Lacks of Legal Regulations of Forced Administration over Financial Institution (With Impact on Banks).
Bank-receivership represents strict limitation for shareholders rights and competencies of all bodies of the related bank. It is a reorganisation and restructuring measure which may also impact upon the existing rights of third persons, including the possibility of suspension of disposal by depositors of their deposits and the suspension of payments and clearing in a bank subject to forced administration. Upon introduction of forced administration, the execution of functions shall be suspended for all bodies of the bank and officers of the bank and the duties of the board of directors and the supervisory board are transferred to the forced
administrator
of a bank. At the same time, the rights of shareholders are suspended to the specified extent, except for the right to participate and vote at a general meeting convened by the forced
administrator
of a bank. During this time, the term of office of members of the statutory body and the supervisory board does not elapse. Author deals with several significant application problems arising specially in the legal regulation of bank-receivership performance, also known as forced administration over a bank, according to Slovak Act on Banks. At first provides short introduction into legal regulation of forced administration and in accordance with its purposes and intentions gives proposals for appropriate amendments in systematic order of Slovak Act on Banks. Consequently deals with partial application problems as following: introducing forced administration over a branch office of a foreign bank from non EEA-State, the Fit and Proper assessment of forced
administrator
of a bank, deputy
administrator
of a bank and their hired professional advisor for receivership purposes, professional competence and integrity of persons appointed as forced
administrator
and deputy
administrator
of a bank by the National Bank of Slovakia (NBS) as the financial market supervisory authority, conducting of rights and duties of forced
administrator
of a bank pursuant to provisions of Act on Banks, etc.
Key words:
Forced Administration, Reorganisation and Restructuring Measure, Financial Institution, Financial Market Bodies, Bank, Branch of Foreign Bank, Act on Banks, Lack of Regulation, Forced
Administrator
, General Meeting, Statutory Body, Supervisory Board
I. Uvedenie do problematiky
1)Právnu úpravu zavedenia a výkonu nútenej správy nachádzame vo viacerých zákonoch finančného trhu v závislosti od dohliadaných subjektov, nad ktorými sa zavádza:
a)
pre banky a pobočky zahraničných bánk
v zákone č.483/2001 Z.z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v ustanoveniach § 50 a § 53 až 62,
b)
pre poisťovne, zaisťovne a pobočky zahraničných poisťovní a zaisťovní
v zákone č.8/2008 Z.z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v ustanoveniach č.§ 67 a č.§ 70 až 78,
c)
pre obchodníkov s cennými papiermi, pobočky zahraničných obchodníkov s cennými papiermi a centrálne depozitáre cenných papierov
v zákone č.566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov v ustanoveniach § 144 a § 147 až 155,2)
d)
pre prevádzkovateľov platobného systému a inštitúcie elektronických peňazí
v zákone č.492/2009 Z.z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v ustanoveniach § 62 a § 86,
e)
pre podielové fondy
v zákone č.203/2011 Z.z. o kolektívnom investovaní v ustanoveniach § 202 a § 205,
f)
pre

Související dokumenty

Súvisiace články

Zmluvy o poskytnutí finančnej služby - 2. časť
Zmluvy o poskytnutí finančnej služby - 1. časť: Spoločné východiská, základné inštitúty pre správu majetku a inštitút úročenia (v súvislostiach rímskeho a kánonického práva)
Orgány dohľadu nad finančným trhom v Rakúsku a na Slovensku (porovnanie fragmentov právnej úpravy)
Úroky z úveru - riešené a otvorené otázky. Podstata úrokov z úveru a ich splatnosť (1. časť)
Uplatnenie force majeure v medzinárodnom investičnom práve v súvislosti s pandémiou COVID-19
Právna povaha bankových vkladov v kontexte spoločenského vývoja
Preskúmanie rozhodnutí daňových
Zmluva o faktoringu
Trust, fiducia a slovenské právo (časť II.)
Trust, fiducia a slovenské právo (časť I)
Tendencie oslabovania daňovej právomoci obcí pri dani z nehnuteľností
Vývoj právnej úpravy vedúci k integrácii regulácie finančného sprostredkovania a finančného poradenstva.
Pravidlá vo vzťahu ku klientom pri realizácii finančného sprostredkovania a finančného poradenstva v sektore kapitálového trhu
Zákaz finančnej asistencie: brzda M&A trhu a priestor na legislatívnu zmenu
Povinnosť finančného agenta vrátiť províziu pri zániku alebo zmene poistnej zmluvy
Jednostranná zmena zmluvy (nielen) o finančných službách
Sociálne a zdravotné poistenie konateľ a spoločníka spoločnosti s ručením obmedzeným
Ešte raz k (ne)súladu zákona o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií s Ústavou Slovenskej republiky a právom Európskej únie
Nové úlohy obcí a vyšších územných celkov v kontexte ústavnej úpravy rozpočtovej zodpovednosti