Príspevok vznikol na základe bilaterálneho programu na podporu spolupráce medzi Rakúskom a Slovenskom v oblasti vysokého školstva, vedy a výskumu Akcia - Rakúsko - Slovensko. Financujúcou organizáciou je OeAD-GmbH/ICM konajúca v mene a financovaná rakúskym Spolkovým ministerstvom pre vzdelávanie, vedu a výskum.
SLEZÁKOVÁ, A.: Orgány dohľadu nad finančným trhom v Rakúsku a na Slovensku (porovnanie fragmentov právnej úpravy). Právny obzor, 103, 2020, č. 2, s. 132 - 148.
Authorities supervising the financial market in Austria and Slovakia (a comparison of fragments of the regulation). The paper compares the regulation of material scope and certain procedural aspects of the activities of financial market supervisors in Austria and Slovakia, with a special emphasis on institutional developments leading to the integration of financial market supervision in both countries. In Austria, the financial market is being supervised by the Financial Market Authority (Finanzmarktaufsichtsbehôrde) and in Slovakia by the National Bank of Slovakia (Národná banka Slovenska).
The institutional integration of financial market supervision took place in both countries, in Austria and Slovakia in the first decade of the 21st century. A common element of the legislation in both countries is that the lexgeneralis in the area of financial market supervision is followed by legi special!. It is a set of specific legislation that regulates individual sectors of the financial market. The material scope of both supervisory authorities is defined similarly, common elements are found mainly in the conduct of on-site supervision (with certain specifics in banking supervision in Austria), off-site supervision, conduct of proceedings, issuing secondary legislation and protection of financial consumers. Unlike the Slovak regulation, the Federal Law on the Financial Market Authority does not contain a procedure for the performance of on-site and off-site supervision or for conducting proceedings. The procedural rules for the procedure of the Financial Market Authority are contained in the Federal Law on General Administrative Proceedings. It can therefore be stated that while the Austrian legislation constitutes a general administrative procedure, in Slovakia the proceedings in supervisory matters is a special type of administrative procedure, without subsidiary application of the Administrative Procedure Code.
Key words: financial market supervision, integration of the financial market supervision, Financial Market Authority in Austria
Príspevok porovnáva reguláciu vecnej pôsobnosti a istých procesnoprávnych aspektov činnosti orgánov dohľadu nad finančným trhom v Rakúsku a na Slovensku, s osobitným akcentom na inštitucionálny vývoj vedúci k integrácii dohľadu nad finančným trhom v oboch krajinách. V Rakúsku uskutočňuje dohľad nad finančným trhom Úrad pre dohľad nad finančným trhom (Finanzmarktaufsichtsbehörde) a na Slovensku Národná banka Slovenska.
1. Úvod
Finančné krízy poukazujú na nedostatky v dohľade nad finančným trhom a jeho architektúre.1) Po každej ďalšej kríze zasahuje zákonodarca a prijíma čoraz intenzívnejšiu reguláciu.2) Vzniká potreba vytvorenia hlbšieho legislatívneho rámca na zabránenie vzniku ďalších finančných kríz.3)
Zameriavajúc pozornosť na orgány uskutočňujúce dohľad nad finančným trhom v Rakúsku a na Slovensku, je predovšetkým nevyhnutné definovať pojem finančný trh. Finančný trh predstavuje súhrn nástrojov, inštitúcií a vzťahov medzi nimi, ktorých prostredníctvom dochádza k transferu voľných finančných prostriedkov.4) Finančný trh reprezentuje súbor subjektov, nástrojov a transakcií s predmetnými nástrojmi a medzi predmetnými subjektmi, čím dochádza k nepriamemu sprostredkovanému financovaniu prinášajúcemu so sebou riziko návratnosti investícií.5)
Z regulatórneho hľadiska, t.j. z pohľadu praxe orgánu dohľadu nad finančným trhom, je zaužívané členenie podľa sektorov finančného trhu, ktoré sa od seba odlišujú subjektmi finančného trhu, možno hovoriť o právnej úprave sektorov finančného trhu, na ktorej základe rozlišujeme sektor bankovníctva, sektor poskytovania spotrebiteľských úverov a iných úverov nebankovými veriteľmi, sektor platobných služieb a elektronických peňazí, sektor kapitálového trhu (trh cenných papierov a kolektívneho investovania), sektor poisťovníctva, sektor dôchodkového sporenia, sektor finančného sprostredkovania a finančného poradenstva.6)
Z hľadiska začlenenia problematiky dohľadu nad finančným trhom do konkrétneho právneho odvetvia, resp. pododvetvia je nutné definovať pododvetvie finančného práva - právo finančného trhu. Právo finančného trhu predstavuje súbor právnych noriem, upravujúcich podmienky realizácie aktivít finančných sprostredkovateľov, finančné nástroje, ochranu spotrebiteľa, ktorému sú poskytované služby na finančnom trhu, reguláciu a dohľad nad finančným trhom. 7) Ústrednou ideou a duchom právnych noriem práva finančného trhu je verejnoprávnosť reprezentovaná prítomnosťou štátnej autority.8) Určujúce a zároveň odlišujúce znaky vzťahov vznikajúcich v rámci práva finančného trhu v porovnaní s inými právnymi vzťahmi sú:
- medzi subjektmi týchto vzťahov je minimálne na jednej strane článok finančného trhu, t.j. finančný sprostredkovateľ, v niektorých prípadoch sú obidvoma subjektmi výlučne finanční sprostredkovatelia,
- predmetom vzťahov práva finančného trhu sú peňažné prostriedky, resp. vzťahy vznikajúce v súvislosti s nimi,
- obsahom vzťahov práva finančného trhu sú práva a povinnosti subjektov ustanovené právnym predpisom ale