Zodpovednosť obce za škodu spôsobenú pri výkone verejnej
moci
JUDr.
Marcela
Auxtová
doktorantka, Právnická fakulta UPJŠ, Košice
AUXTOVÁ, M.: Zodpovednosť obce za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci.
Právny obzor, 93, 2010, č.6, s.542 - 555.
Výkon verejnej moci so sebou nevyhnutne prináša aj zodpovednosť ako prostriedok na
zabránenie svojvôle pri jej uplatňovaní. Vychádzajúc zo širších teoretických súvislostí a platnej
právnej úpravy zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci článok analyzuje
predpoklady, kedy je obec nositeľom tejto zodpovednosti a poukazuje na niektoré praktické
problémy.
1. Obec ako nositeľ verejnej moci
Prvotným predpokladom pre úvahy o obci ako subjekte zodpovednom za škodu spôsobenú pri
výkone verejnej moci je analýza postavenia obce ako nositeľa a vykonávateľa verejnej moci z pohľadu
otázok, kedy obec vykonáva verejnú moc a ako obec vykonáva verejnú moc. Zodpovedanie týchto otázok
je určujúce predovšetkým s poukazom na dvojjediné postavenie obce ako subjektu, ktorý je jednak
nositeľom a vykonávateľom verejnej moci, ale aj adresátom verejnej moci, subjektom, vo vzťahu ku
ktorému je verejná moc vykonávaná. Povedané inak, obec má postavenie subjektu disponujúceho
právomocou upravovať určité spoločenské vzťahy (regulovať práva a ukladať povinnosti účastníkom
týchto vzťahov) a zároveň je sama účastníkom spoločenských vzťahov, resp. právnych vzťahov
regulovaných, upravovaných odlišnou autoritou taktiež disponujúcou verejnou mocou.
Podstata otázok kedy a ako obec vykonáva verejnú moc indikuje, že obec je nositeľom
verejnej moci, verejná moc jej patrí a obec verejnú moc aj reálne vykonáva. Záver, že obec je
nositeľom verejnej moci, vyplýva jednak z Ústavy Slovenskej
republiky a následne aj z konštantnej judikatúry Ústavného súdu Slovenskej republiky. Obec je
chápaná ako verejnoprávna korporácia a je zahrnutá do obsahu ústavného pojmu právnická osoba. Obce
vystupujú v právnych vzťahoch svojím menom a nesú zodpovednosť, ktorá z týchto vzťahov vyplýva.
Ústava teda poníma obec ako samosprávnu jednotku
vykonávajúcu verejnú moc, ale rozsah tejto samosprávy je podmienený a
vymedzený.1)
Obec sa podľa ústavy vytvára ako
privilegovaná právnická osoba. Ako jediná právnická osoba má právne postavenie upravené v osobitnej
hlave ústavy. Na rozdiel od iných právnických osôb
ústava a zákon jej zveruje normotvornú
právomoc.2)
Kedy obec vykonáva verejnú
moc?
Osobitosť obce je v tom, že je subjektom, právnickou osobou verejného i súkromného
práva.3)
Obec teda môže v určitých právnych vzťahoch vystupovať ako súkromnoprávny subjekt a v
iných právnych vzťahoch ako verejnoprávny subjekt. V každom konkrétnom prípade je preto potrebné
rozlišovať, v akom postavení obec v danom vzťahu vystupuje, či vystupuje ako nositeľ súkromnoprávnej
subjektivity alebo ako nositeľ verejnoprávnej subjektivity.
Verejnoprávna subjektivita spočíva v spôsobilosti donucovať, teda na nerovnom postavení a
nadriadenosti subjektov,4) a je predpokladom pre výkon verejnej moci, ktorá
autoritatívne rozhoduje o právach a povinnostiach subjektov či už priamo, alebo sprostredkovane a
subjekt, o ktorého právach alebo povinnostiach rozhoduje orgán verejnej moci, nie je v rovnoprávnom
postavení s týmto orgánom a obsah rozhodnutia tohto orgánu nezávisí od vôle
subjektu.5) Z uvedeného vyplýva, že obec je nositeľom verejnej moci, keď
vystupuje v konkrétnom vzťahu ako subjekt verejného práva, resp. ako subjekt disponujúci
verejnoprávnou subjektivitou a rozhoduje o právach a povinnostiach iných subjektov.
V zmysle uvedených úvah by bolo možné považovať otázku, kedy obec disponuje verejnou
mocou, za zodpovedanú. V praktickej rovine komplikovaných právnych vzťahov, kedy identifikovať
hranice medzi verejným a súkromným právom, medzi verejnoprávnym a súkromnoprávnym subjektom, je
veľmi obtiažne, nadobúda táto otázka širší rozmer a vyžaduje hlbšiu analýzu.
V prvom rade je potrebné rozlišovať v rámci verejnoprávnej subjektivity medzi
spôsobilosťou niesť verejnoprávne povinnosti, t.j. nechať si verejnou mocou stanoviť rozsah práv a
povinností a spôsobilosťou jednostranne stanovovať práva a povinnosti.6) A
nemožno opomenúť ani zmysel a účel, ktorý sa výkonom verejnej moci sleduje, a síce uspokojovanie
verejných potrieb a záujmov.