Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

K aktuálnym výzvam slovenskej praxe ochrany práv detí po ratifikácii Opčného protokolu k Dohovoru o právach dieťaťa o procedúre oznámení (sťažností) - 2. časť

V druhej časti článku sa venujeme povahe a druhom konaní, ktoré upravuje protokol. Konanie o individuálnej procedúre oznámení (sťažností), konanie na základe oznámenia medzi štátmi a vyšetrovanie analyzujeme vo svetle ustanovení protokolu, vnútroštátnych kompetencií slovenských orgánov a ich postupov, ale aj vo svetle konkrétností, ktoré sú upravené v procesnom poriadku výboru. V článku taktiež už uvažujeme o význame a kompetenciách Komisára pre deti, ktorý sa má s účinnosťou od 1. septembra 2015 na základe vládneho návrhu zákona o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov podieľať na ochrane práv detí podporou a presadzovaním práv priznaných dieťaťu medzinárodnými dohovormi. V kontexte konaní podľa protokolu poukazujeme na komisárove oprávnenia a ich význam pre deti.

K aktuálnym výzvam slovenskej praxe ochrany práv detí po ratifikácii opčného protokolu k dohovoru o právach dieťaťa o procedúre oznámení (sťažností) - 2. časť
JUDr.
Róbert
Dobrovodský
PhD., LL.M.
odborný asistent na Katedre občianskeho a obchodného práva Právnickej fakulty Trnavskej univerzity; člen Komisie pre európske rodinné právo (The Commission on European Family Law) v Utrechte a člen neformálnej expertnej skupiny Európskej Komisie pre práva detí (European Commission Informal expert group on the rights of the child)
4. Návrh vnútroštátnej úpravy postavenia a činnosti Komisára pre deti a jej význam pre ochranu práv detí v kontexte konaní podľa protokolu
1) Vládnym návrhom zákona o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý bol 17. apríla 2015 doručený Národnej rade Slovenskej republiky2), sa má s účinnosťou od
1. septembra 2015
zriadiť inštitút verejnej ochrany práv detí vo forme
Komisára pre deti
. Jeho zákonom vymedzená úloha znamená podieľanie sa na ochrane práv detí podporou a presadzovaním práv priznaných dieťaťu medzinárodnými dohovormi. Ide najmä o práva dieťaťa, ktoré vyplývajú z Dohovoru OSN o právach dieťaťa, ale aj z protokolu. Komisár bude nezávislý orgán, ktorý svoju pôsobnosť vykonáva oddelene od iných orgánov, ktorým osobitný predpis ustanovuje kompetencie v oblasti ochrany ľudských práv.
V kontexte konaní podľa protokolu
považujeme komisárove oprávnenia za veľmi významné, najmä pokiaľ ide o jeho oprávnenie predkladať oznámenia v mene dieťaťa alebo detí.3)
5. Fungovanie (metódy činnosti) výboru a druhy konaní pred výborom.
Protokol upravuje
tri základné druhy konaní:
a) Individuálna procedúra oznámení (sťažností) pred výborom.
b) Konanie na základe oznámenia medzi štátmi.
c) Vyšetrovanie.
Podľa procesného poriadku generálny sekretariát výboru vedie evidenciu všetkých, výboru doručených podaní smerujúcich k uvedeným konaniam. Informácie o podaniach sa sprístupňujú každému členovi výboru.4) Výbor môže zriadiť osobitnú pracovnú skupinu a poveriť jej spravodajcu, aby výboru asistoval pri postupoch a pri rozhodnutiach.5)
6. Individuálna procedúra oznámení (sťažnosti) pred výborom (Communications procedure)
Z ustanovenia čl. 4 protokolu vyplýva pre Slovenskú republiku povinnosť uskutočniť
ochranné opatrenia
(protection measures) zamerané na ochranu osôb spadajúcich pod právomoc slovenských orgánov. Ide o ochranu pred porušovaním ľudských práv, zlým zaobchádzaním či zastrašovaním v dôsledku predloženia oznámenia alebo spolupráce s výborom na základe protokolu.6) Bez výslovného súhlasu nebude zverejnená totožnosť osôb.7)Dôležitými procesnými ustanoveniami protokolu sú ustanovenia
o prípustnosti sťažnosti (oznámenia) - Admissibility
. Protokol upravuje viacero
kritérií (podmienok) prípustnosti, resp. prijateľnosti sťažnosti
. Pokiaľ ide o aktívnu legitimáciu na podanie sťažnosti, táto patrí:
  • jednotlivcovi,
  • skupine jednotlivcov,
  • zástupcovi jednotlivca alebo skupiny jednotlivcov.
Podľa procesného poriadku výbor rozhoduje o prijateľnosti sťažnosti bezodkladne, a to nadpolovičnou väčšinou.8) V procesnom poriadku výbor upravil právomoc rozhodnúť za určitých podmienok o neprijateľnosti sťažnosti, ak zistí, že by prejednanie sťažnosti bolo v rozpore s najlepším záujmom dieťaťa.9)
Jednotlivec
- pre protokol je príznačné to, že pri okruhu osôb oprávnených podať sťažnosť protokol neupravuje pojem "dieťa", ale hovorí o jednotlivcovi. Preto sa pojem "jednotlivec" neobmedzuje len na dieťa v zmysle čl. 1 Dohovoru o právach dieťaťa10), ale aj na osobu, ktorá dosiahla plnoletosť a sťažuje sa na porušenie práva v čase, keď
bola ešte neplnoletá
. Ďalšou osobitosťou protokolu je, že dieťa sa môže obrátiť na výbor
bez ohľadu na vek a procesnú spôsobilosť
podľa národného práva.11)Táto konštrukcia je výrazom a upevnením postavenia dieťaťa, ktoré je plnohodnotným subjektom práva. Rovnako k posilneniu postavenia dieťaťa prispieva aj návrh zákona o komisárovi, ktorý v prípade, keď podávateľom podnetu je fyzická osoba,
ktorá nemá spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu
alebo ktorá bola
pozbavená spôsobilosti na právne úkony
, postupuje komisár pri prijímaní a posudzovaní úplnosti alebo zrozumiteľnosti podnetu s prihliadnutím na vek a rozumovú vyspelosť podávateľa podnetu a opisované skutočnosti.12)
Sťažnosť môže podať aj
zástupca
jednotlivca. Protokol náležitosti zastúpenia bližšie neupravuje, no vzhľadom na povahu a závažnosť úkonu (podanie sťažnosti) možno na zastúpenie klásť požiadavku spočívajúcu
najmenej v súhlase zastúpeného
. Výnimka z potreby súhlasu zastúpeného je možná v prípade, ak zástupca (predkladateľ)
odôvodní konanie bez súhlasu zastúpeného
. Protokol umožňuje, aby ktokoľvek, kto na tom preukáže záujem, podal
aj bez súhlasu
dieťaťa sťažnosť pre porušovanie jeho práv, procesný poriadok však vyžaduje, aby zástupca preukázal, že jeho kroky v konaní sú v súlade s najlepším záujmom dieťaťa.13) Do úvahy prichádzajú situácie, keď štátny orgán alebo nezisková organizácia podá v záujme dieťaťa na výbor sťažnosť. Bude to možné najmä v situácii, ak dieťa nebude schopné vzhľadom na jeho osobné, zdravotné, rodinné či iné pomery podať sťažnosť a orgány, ktoré sú príslušné chrániť práva dieťaťa, zostanú nečinné. Platí, že podanie sťažnosti zástupcom jednotlivca nevylučuje ďalšiu priamu komunikáciu jednotlivca s výborom.14)Podľa návrhu ustanovenia § 4 ods. 2 písm. c) zákona o komisárovi má
komisár oprávnenie predkladať oznámenia (sťažnosti)
v mene dieťaťa alebo detí priamo výboru. Výbor má určité oprávnenia reagovať na situácie, ak sa bude domnievať, že existuje neprimeraný nátlak zástupcu na zastúpeného.15) Podľa procesného poriadku v prípade potreby vyjasnenia sťažnosti výbor môže žiadať dodatočne potvrdenie existencie zastúpenia alebo súhlasu zastúpeného, prípadne výbor si môže zabezpečiť informácie od tretej osoby o tom, že podanie sťažnosti nie je výsledkom neprimeraného nátlaku a jeho podanie je v najlepšom záujme dieťaťa.16) Ak je to vhodné a možné, zastúpený sa má primerane jeho vyspelosti a veku informovať o tom, že pre porušenie jeho práv bola podaná sťažnosť.17)
Maloleté deti
môžu, ale nemusia byť zastúpené rodičmi
. Nemožno vylúčiť, aby dieťa bolo zastúpené zákonným zástupcom (rodičom) alebo opatrovníkom. Ak by existovala kolízia záujmu dieťaťa na podaní sťažnosti a záujmu jeho zákonného zástupcu z dôvodu, že protokol je medzinárodná zmluva, ktorá má podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy SR prednosť pred zákonmi, neuplatnilo by sa pri podaní sťažnosti dieťaťom a v konaní pred výborom napríklad ustanovenie § 31 ods. 2 zákona č. 36/2005 Z.z. o rodine. Podľa tohto ustanovenia platí, že žiadny z rodičov nemôže zastupovať svoje maloleté dieťa, ak ide o právne úkony, pri ktorých by
mohlo dôjsť k rozporu záujmov
medzi rodičmi a maloletým dieťaťom alebo medzi maloletými deťmi zastúpenými tým istým rodičom navzájom. V aplikačnej praxi podľa protokolu by mohlo ísť napríklad o situácie, keď z dôvodu konania rodiča voči dieťaťu boli porušené jeho práva (napr. právo na telesnú integritu) a slovenské orgány konali v záujme rodiča a nie v záujme dieťaťa (napr. polícia alebo orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately boli upozornení na použitie hrubých alebo ponižujúcich foriem zaobchádzania a foriem trestania dieťaťa a títo neuplatnili niektoré z ochranných opatrení podľa zákona).
Rovnako ako protokol, aj návrh zákona o komisárovi pre určitú mieru intimity a dôvernosti
komunikácie medzi dieťaťom a komisárom
upravuje právo dieťa obrátiť sa na komisára pre deti priamo alebo prostredníctvom inej osoby aj bez vedomia rodičov, poručníka, opatrovníka alebo inej osoby, ktorej bolo dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov.18)
Predmetom sťažnosti
podľa protokolu môže byť len porušenie jedného z troch medzinárodných dokumentov, za predpokladu, že štát je ním viazaný. Ide o už spomínané medzinárodné zmluvy:
  • Dohovor o právach dieťaťa,
  • Opčný protokol k Dohovoru o predaji detí, detskej prostitúcii a detskej pornografii a
  • Opčný protokol k Dohovoru o účasti detí v ozbrojených konfliktoch.19)
Popri katalógu presne vymedzených práv dieťaťa ustanovených v uvedených medzinárodných zmluvách je potrebné opätovne poukázať na rozsah pojmu "najlepší záujem dieťaťa". Cieľom článku 3 ods. 1 Dohovoru je totiž garantovať právo vo všetkých rozhodnutiach a postupoch týkajúcich sa detí. Znamená to, že každý postup týkajúci sa dieťaťa alebo detí musí prednostne prihliadať na najlepší záujem dieťaťa. Podľa Všeobecného komentára č. 14 (2013) o práve dieťaťa na prvoradé zohľadnenie jeho alebo jej najlepšieho záujmu pojem "postupy" zahŕňa nielen rozhodnutia, ale aj všetky kroky, konanie, návrhy, služby, procedúry a ďalšie opatrenia.20) Výbor by preto pri posudzovaní predmetu sťažnosti mohol vzhliadnuť porušenie práv dieťaťa nielen vo finálnych rozhodnutiach ako napríklad rozsudok v občianskom alebo v trestnom konaní, ale aj v procesných postupoch ako napríklad výsluch dieťaťa či výkon ochrannej výchovy v rámci trestania.
Z vecnej pôsobnosti návrhu zákona21)o komisárovi možno vyvodiť, že predmetom sťažnosti, ktorú môže podať
komisár,
bude porušenie práv dieťaťa, ktoré nastalo postupom orgánu verejnej správy. Takými orgánmi sú na účely zákona orgány štátnej správy, orgány územnej samosprávy, právnické osoby a fyzické osoby, ktoré podľa osobitného predpisu zasahujú do práv a povinností fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy. Nie je síce vylúčené, aby sa výbor zaoberal aj sťažnosťou, ktorú podal komisár na porušenie práv dieťaťa orgánmi, ktoré nepatria do jeho právomoci22), no vo vzťahu k týmto orgánom bez potrebnej súčinnosti len s ťažkosťami zabezpečí indície či dôkazy o porušovaní práv dieťaťa.
Aby komisár mohol
riadne posúdiť podnet dieťaťa
, návrh zákona upravuje viacero
súčinnostných povinností
subjektov. Orgán verejnej správy, právnická osoba a fyzická osoba-podnikateľ, na ktorých sa vzťahuje pôsobnosť komisára,
sú povinní na žiadosť komisára
napríklad:23)
- umožniť
vstup do objektu
orgánu verejnej správy a na miesto, kde sa vykonáva
väzba, trest odňatia slobody, detencia, ochranné liečenie, ochranná výchova, ústavné liečenie alebo na miesto, kde sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, predbežné opatrenie
podľa osobitného predpisu,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).