Pri prípravných prácach na Dohovorev roku 1949 sa navrhovalo upraviť v ňom aj predbežné opatrenia, pričom nie je zrejmé, či bola o tom vedená aj nejaká ďalšia diskusia.
5)
Keďže o otázke predbežných opatrení boli vládni experti a Výbor ministrov aspoň informovaní,
6)
nemožno povedať, že by bola otázka predbežných opatrení v čase prípravy Dohovoruprehliadnutá.
7)
Skutočnosť, že Dohovor neobsahoval ustanovenia týkajúce sa predbežných opatrení, nebola prekvapujúca, nepredpokladalo sa, že systém vytvorený Dohovorom sa bude využívať prakticky tak, ako je to dnes. V čase prípravy Dohovoru nebolo možné predpokladať, akým spôsobom bude používaný európskymi občanmi a ako bude aplikovaný orgánmi Dohovoru.
8)
Treba však uviesť, že Dohovor sa od svojho prijatia vyvíja, bol rozšírený dodatkovými protokolmi o ďalšie práva, spôsob ochrany práv zaručených Dohovorom sa zmenil a počet sťažností sa značne zvýšil. Tiež je dôležité uviesť, že Dohovorsa má vykladať s cieľom zachovávať a presadzovať ideály a hodnoty demokratickej spoločnosti.
9)
Hoci Dohovor neobsahoval ustanovenia týkajúce sa predbežných opatrení, Európska komisia pre ľudské práva (ďalej len "komisia") vytvorila prax, podľa ktorej v prípadoch, keď si to vyžadovali okolnosti, komisia, jej sekretariát alebo generálny sekretariát Rady Európy požadovali alebo vyjadrili želanie, aby príslušná vláda odložila určité konanie do ukončenia konania pred komisiou. V roku 1971 poradné zhromaždenie odporučilo Výboru ministrov prijatie dodatkového protokolu k Dohovoru, ktorým by sa udelilo orgánom Dohovoru, predovšetkým komisii, právo nariaďovať predbežné opatrenia vo vhodných prípadoch. Výbor ministrov považoval existujúcu prax komisie za postačujúcu a úprava predbežných opatrení formou dodatkového protokolu k Dohovoru mohla ovplyvniť takúto prax komisie, v dôsledku čoho by sa jednotlivec mohol dostať do nepriaznivejšej situácie. Okrem toho, ak by došlo k uzatvoreniu protokolu, ale bol by ratifikovaný len určitým počtom štátov, mohlo by tým dôjsť k ohrozeniu existujúcej praxe komisie. Výbor ministrov preto nepristúpil k prijatiu dodatkového protokolu k Dohovoru.
10)
Právna úprava predbežných opatrení, obsiahnutá v článku 39 rokovacieho poriadku, prešla od prijatia rokovacieho poriadku určitými zmenami. Už v pôvodnom znení rokovacieho poriadku z 18. septembra 1959 bola ich úprava obsiahnutá v článku 34, podľa ktorého: "
pred zriadením komory, predseda plenárneho súdu môže na návrh strany, komisie, inej dotknutej osoby alebo z vlastnej iniciatívy upovedomiť strany o predbežnom opa trení, ktoré je vhodné prijať. Komora, keď je zriadená alebo ak nezasadá, jej prezident má takéto právo. O týchto opa treniach je potrebné bezodkladne informovať Výbor ministrov.
" Zmenou rokovacieho poriadku z 24. novembra 1982 sa úprava predbežných opatrení presunula do článku 36, ktorý obsahoval takmer rovnaké znenie ako pôvodný článok 34, pričom bolo možné aj na návrh navrhovateľa upovedomiť strany o predbežnom opatrení, ktoré bolo odporúčané na prijatie. Ďalšou zmenou rokovacieho poriadku z 26. januára 1989 sa zaviedla možnosť upovedomiť o predbežnom opatrení, ktoré sa odporúčalo prijať, aj sťažovateľa, ak to bolo vhodné. V roku 1994 sa úprava predbežných opatrení presunula do článku 38 rokovacieho poriadku a bola zrušená už uvedená zmena rokovacieho poriadku z roku 1982. S účinnosťou od 1. novembra 1998 sa úprava predbežných opatrení presunula do článku 39 rokovacieho poriadku s určitými zmenami, najmä: (i) doplnilo sa, že predbežné opatrenie by malo byť prijaté v záujme strán alebo riadneho priebehu konania, (ii) o predbežných opatreniach bolo aj naďalej potrebné informovať Výbor ministrov, nie však bezodkladne a (iii) komisia mohla požadovať od strán informácie o akejkoľvek veci týkajúcej sa realizácie predbežného opatrenia. Zmenou rokovacieho poriadku z 2015 došlo najmä k týmto zmenám: (i) o predbežných opatreniach bolo aj naďalej potrebné informovať Výbor ministrov, pričom nie už vo všetkých prípadoch, ale len akto bolo vhodné, a okrem toho bolo potrebné informovať Výbor ministrov bezodkladne, ako to bolo pred zmenou rokovacieho poriadku z roku 1998 a (ii) zaviedla sa možnosť predsedu súdu určiť zo sudcov podpredsedov sekcií na rozhodovanie o žiadostiach na vydanie predbežných opatrení.
Základná charakteristika predbežných opatrení
Sťažovatelia a ich právni zástupcovia by mali pri podávaní žiadostí o vydanie predbežných opatrení postupovať najmä v súlade s týmito základnými pravidlami: