PRÁVA OSOBY POŠKODENEJ TRESTNÝM ČINOM Z HLADISKA AKTUÁLNEJ JUDIKATÚRY EURÓPSKEHO SÚDU PRE
LUDSKÉ PRÁVA
Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len „Dohovor“) neobsahuje
ustanovenie, ktoré by sa týkalo výlučne práv osoby poškodenej trestným činom (ďalej len
„poškodený“). Napriek tomu však Európsky súd pre ľudské práva (ďalej v len „Súd“) vo svojej
judikatúre vyvodil z jednotlivých článkov Dohovoru záruky, ktoré významne ovplyvňujú postavenie
poškodeného v konaní pred vnútroštátnymi orgánmi. Ak sú tieto záruky zo strany vnútroštátnych
orgánov porušené, môžu sa poškodení obrátiť so svojou sťažnosťou na Súd.
Článok 2 Dohovoru
V zmysle judikatúry Súdu, prvá veta článku 2
ods. 1 ukladá štátu nielen zdržať sa úmyselného a nezákonného pozbavenia života, ale tiež
uskutočniť primerané kroky za účelom ochrany života osôb podliehajúcich jeho právomoci. Tento
záväzok podľa Súdu zahŕňa primárnu povinnosť štátu zabezpečiť právo na život tým, že zavedie účinné
trestnoprávne ustanovenia odstrašujúce od páchania trestných činov proti jednotlivcovi a systém
orgánov činných v trestnom konaní za účelom prevencie, potláčania a trestania porušení týchto
ustanovení. Zároveň môže tento záväzok za určitých okolností prerásť do pozitívnej povinnosti
štátnych orgánov uskutočniť preventívne operatívne opatrenia za účelom ochrany osoby, ktorej život
je v ohrození z dôvodu trestnej činnosti inej osoby. Majúc na pamäti ťažkosti pri spravovaní
súčasnej spoločnosti, nepredvídateľnosť ľudského správania a nutnosť voľby pri stanovovaní priorít a
zdrojov, rozsah tohto záväzku treba interpretovať tak, aby na štátne orgány nekládol neznesiteľné
alebo neprimerané bremeno. Preto nie každé domnelé nebezpečenstvo, ktoré hrozí životu, zaväzuje
štátne orgány prijať v súlade s Dohovorom konkrétne opatrenia na zabránenie jeho zhmotnenia.
Predpokladom vzniku pozitívnej povinnosti je zistenie, že štátne orgány v danom čase vedeli alebo
mali vedieť o existencii skutočného a bezprostredného rizika hroziaceho životu konkrétnej fyzickej
osoby z dôvodu trestnej činnosti tretej osoby a neprijali v rámci svojich právomocí opatrenia, ktoré
by sa odôvodnene zdali byť primeranými na odvrátenie tohto nebezpečenstva.
Povinnosť chrániť právo na život v zmysle článku
2 Dohovoru ďalej vyžaduje, aby sa uskutočnilo účinné oficiálne vyšetrovanie, ak boli
jednotlivci násilne usmrtení. Hlavným cieľom takéhoto vyšetrovania je zabezpečiť účinnú
implementáciu vnútroštátneho práva, ktoré chráni právo na život a v prípadoch, ktoré sa týkajú
zamestnancov alebo orgánov štátu, zistiť ich zavinenie na úmrtiach, ku ktorým došlo v rámci ich
zodpovednosti. Aká forma vyšetrovania naplní tieto ciele sa môže meniť v závislosti od odlišných
okolností. Avšak akýkoľvek spôsob je použitý, orgány musia konať z vlastnej iniciatívy bezprostredne
po tom, ako sa o prípade dozvedeli. Nemôžu ponechať na iniciatíve blízkeho príbuzného, aby podal
formálnu sťažnosť alebo bral zodpovednosť za priebeh akéhokoľvek vyšetrovania. Aby bolo vyšetrovanie
namietaného nezákonného usmrtenia zamestnancami štátu účinné, môže byť všeobecne považované za
nevyhnutné pre osoby zodpovedné a vykonávajúce vyšetrovanie, aby boli nezávislé od tých, ktoré boli
zúčastnené na udalosti. Uvedené znamená nielen absenciu hierarchického a inštitucionálneho vzťahu
ale tiež reálnu nezávislosť. Vyšetrovanie musí byť účinné aj v tom zmysle, že je spôsobilé viesť k
identifikácii a potrestaniu zodpovedných osôb. Uvedené nie je povinnosťou vo vzťahu k výsledku, ale
je záväzné, pokiaľ ide o spôsoby vyšetrovania. Orgány musia uskutočniť primerané kroky umožňujúce im
zaistiť dôkazy týkajúce sa prípadu, vrátane
inter alia
, výpovedí očitých svedkov, znaleckých dôkazov
a ak je to vhodné, pitvy poskytujúcej úplnú a presnú správu o zranení a objektívnu analýzu
klinických záverov, vrátane príčiny smrti. Pri akýchkoľvek nedostatkoch vyšetrovania, ktoré
znemožnia zistenie príčiny smrti alebo zodpovednej osoby alebo osôb hrozí, že budú v rozpore s týmto
štandardom. Požiadavka promptnosti a primeranej rýchlosti je obsiahnutá v tomto kontexte. Zatiaľ čo
môžu vzniknúť prekážky alebo ťažkosti, ktoré zabraňujú pokroku vo vyšetrovaní v osobitnej situácii,
rýchla odpoveď orgánov vyšetrujúcich použitie smrteľného násilia sa môže všeobecne považovať za
nevyhnutnú pre udržanie dôvery verejnosti v ich oddanosť právnemu štátu a prevenciu akéhokoľvek
zdania kolúzie alebo tolerancie nezákonných konaní. Z rovnakých dôvodov musia existovať dostatočné
prvky verejnej kontroly vyšetrovania alebo jeho výsledkov, aby bola zabezpečená zodpovednosť v
praxi, ako aj v teórii (legislatívna úprava). Stupeň verejnej kontroly sa môže samozrejme meniť od
prípadu k prípadu. Akokoľvek, vo všetkých prípadoch blízki príbuzní usmrteného poškodeného musia byť
zapojení do konania v rozsahu nevyhnutnom na zabezpečenie ich legitímnych záujmov.V prípade Mižigárová proti Slovenskej republike (rozsudok zo 14. decembra 2010) sťažovateľka
podľa článku 2 Dohovoru namietala porušenie práva
na život v dôsledku toho, že jej manžel zomrel na následky smrteľného zranenia, ktoré utrpel v
priebehu policajného predvedenia, a že slovenské orgány neuskutočnili dôkladné a skutočné
vyšetrovanie okolností jeho smrti. Podľa článku 3
Dohovoru tiež namietala, že sa s jej manželom počas policajného predvedenia zle zaobchádzalo, a že
orgány neuskutočnili dostatočné vyšetrovanie vo vzťahu k tomuto zlému zaobchádzaniu. Sťažovateľka
ďalej tvrdila, že vo vzťahu k jej sťažnostiam podľa
článkov 2 a
3
nemala účinný prostriedok nápravy v zmysle článku
13 Dohovoru. Nakoniec namietala, že jej práva a práva jej zosnulého manžela podľa
článkov 2,
3 a
13 Dohovoru v spojení s
článkom 14 boli porušené z dôvodu etnickej
príslušnosti.
Skutkové okolnosti prípadu možno zhrnúť nasledovne.