Zvýšená starostlivosť vo vzťahu k politicky exponovaným osobám v bankovníctve

Vydáno: 24 minút čítania

Predložený článok sa venuje analýze politicky exponovaných fyzických osôb,  ktoré si podľa zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vyžadujú zvýšenú starostlivosť pomocou nástrojov KYC (Know Your Customer) a KYT (Know Your Transaction) na základe AML (Anti-Money Laundering) regulácie zo strany povinnej osoby.

Enhanced due diligence in relation to politically exposed persons in banking sector

The presented article is devoted to the analysis of politically exposed persons, who require enhanced due diligence under the Act on the Prevention of Legalization of Proceeds from Criminal Activity and on the Prevention of Financing of Terrorism as amended. This enhanced due diligence involves Know Your Customer (KYC) and Know Your Transaction (KYT) tools based on AML (Anti-Money Laundering) regulations by the obliged entity.

Kľúčové slová: Politicky exponované osoby, zvýšená starostlivosť, KYC, AML, povinná osoba

Key words: Politically exposed persons, enhanced due diligence, KYC, AML, obliged entity

 

Úvod

Anti-Money Laundering (AML) tzv. boj proti praniu špinavých peňazí je súbor rôznych politík, technológií a postupov, ktoré zabraňujú praniu špinavých peňazí. Podľa Úradu OSN pre drogy a kriminalitu (United Nations Office on Drugs and Crime – UNODC) sú tri fázy pri praní špinavých peňazí. Prvou fázou je umiestňovanie, následné vrstvenie finančných prostriedkov a poslednou fázou je ich integrácia do obehu. Jedným z hlavných prostriedkov prevencie a boja proti praniu špinavých peňazí sú okrem iného aplikácie tzv. KYC a KYT nástrojov zo strany povinných osôb.[1]

Povinné osoby sa podľa Zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len AML zákon) rozdeľujú na banky, iné finančné inštitúcie, prevádzkovateľov hazardných hier, poštový podnik, súdneho exekútora, správcu v konkurznom konaní, osoby ako audítor, účtovník alebo daňový poradca, právnickú osoba, ktorá má povolenie na predaj alebo prenájom nehnuteľností, osobu advokáta alebo notára, poskytovateľa služby správy majetku, okrem iného aj poskytovateľa služieb peňaženky alebo zmenárne virtuálnej meny.[2] Banky a finančné inštitúcie sú najvýraznejšie povinné osoby v boji proti praniu špinavých peňazí, podľa Zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov je banka právnickou osobou založenou ako akciová spoločnosť so sídlom na Slovensku, je úverovou inštitúciou a má bankové povolenie.[3] 

Okrem iného majú povinné osoby vo vzťahu ku klientovi za úlohu identifikovať politicky exponované osoby ako vysoko rizikovú kategóriu jednotlivcov vo vzťahu k praniu špinavých peňazí.

Politicky exponované osoby označované aj ako PEP sú jednoducho povedané vysokorizikovou kategóriou jednotlivcov, ktorí boli medzinárodne identifikovaní ako osoby vyžadujúce zvýšenú náležitú starostlivosť. Všeobecnou obavou je, že osoby, ktoré zastávajú významné verejné funkcie a osoby, ktoré sú k nim príbuzné alebo s nimi spojené, predstavujú vyššie riziko pri možnosti prania špinavých peňazí, keďže ich postavenie ich robí náchylnejšími voči korupcii. Aj keď väčšina PEP nevykonáva nelegálnu činnosť, napriek tomu sa vyžaduje, aby každá povinná osoba, ktorá svojho zákazníka, alebo potencionálneho klienta identifikuje ako PEP-a vykonala dodatočné postupy primerané úrovni rizika, ktoré pre povinne osoby predsta

Související dokumenty

Súvisiace články

Limitácia nákladov na vyčíslenie predčasnej splátky úveru na bývanie
K niektorým legislatívnym a ekonomickým aspektom virtuálnych mien v legislatíve Európskej únie a Slovenskej republiky
Úroky z úveru - riešené a otvorené otázky. Podstata úrokov z úveru a ich splatnosť (1. časť)
Zmluvy o poskytnutí finančnej služby - 2. časť
Uplatnenie force majeure v medzinárodnom investičnom práve v súvislosti s pandémiou COVID-19
Zmluvy o poskytnutí finančnej služby - 1. časť: Spoločné východiská, základné inštitúty pre správu majetku a inštitút úročenia (v súvislostiach rímskeho a kánonického práva)
Orgány dohľadu nad finančným trhom v Rakúsku a na Slovensku (porovnanie fragmentov právnej úpravy)
Preskúmanie rozhodnutí daňových
Právna povaha bankových vkladov v kontexte spoločenského vývoja
Trust, fiducia a slovenské právo (časť II.)
Trust, fiducia a slovenské právo (časť I)
Zmluva o faktoringu
Tendencie oslabovania daňovej právomoci obcí pri dani z nehnuteľností
Ešte raz k (ne)súladu zákona o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií s Ústavou Slovenskej republiky a právom Európskej únie
Požičiavanie peňazí P2P prostredníctvom platforiem - základné pojmy a koncepčné zaradenie
Pravidlá vo vzťahu ku klientom pri realizácii finančného sprostredkovania a finančného poradenstva v sektore kapitálového trhu
K nedostatkom právnej úpravy nútenej správy (nielen) nad bankou
Zákaz finančnej asistencie: brzda M&A trhu a priestor na legislatívnu zmenu
Sociálne a zdravotné poistenie konateľ a spoločníka spoločnosti s ručením obmedzeným

Súvisiace predpisy

Zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov