Sloboda pohybu a pobytu v poľskom práve
Dr
Grzegorz
Chmielewski
doktor právnych vied na Fakulte manažmentu Technickej univerzity v Opole
(Poľsko).
"Sloboda spočíva v tom, že sa môže robiť všetko, čo neškodí inému." Deklarácia ľudských a občianskych práv z roku 1789
CHMIELEWSKI, G.: Sloboda pohybu a pobytu v poľskom práve. Právny obzor, 94,
2011, č.2, s.115 - 130.
Autor sa v článku zaoberá problematikou podstatnej a ústavnej koncepcie slobody pohybu a
pobytu v poľskom práve, čo je predmetom tejto slobody, kto je subjektom a kde sú hranice a
obmedzenia slobody pohybu a pobytu z hľadiska poľského a európskeho práva a judikatúry.
Spomedzi niekoľkých slobôd chápaných ako "možnosť konať podľa vlastnej vôle
zainteresovanej osoby, a teda aj možnosť voľby rôzneho postupu"1) možno
zvýrazniť slobodu pohybu.2) V súlade s prijatou koncepciou Krysztofa
Wojtyczka môžeme povedať, že sloboda pohybu je slobodou na faktickej úrovni. Znamená to, že subjekt
má právo formovať svoje správanie v súlade s voľbou, ktorú sám vykoná, bez vonkajších
prekážok.3) Rôzne štáty ju predpokladajú vo svojich ústavách, nachádza sa
napr. v čl. 27 Ústavy Ruska, v čl. 30 Ústavy Ukrajiny, v čl.
23 Ústavy SR, v čl. 11 nemeckej ústavy, v čl. 16 Ústavy Švajčiarska, v čl. 19 Ústavy
Španielskeho kráľovstva alebo v čl. 14 Listiny základných práv a slobôd v Českej
republike,4) či v čl. 16 Ústavy Talianska. V Spojených štátoch amerických
takisto vystupuje sloboda pohybu ako podstatný prvok ľudských práv a slobôd, ktorý sa odvodzuje zo
14. dodatku k ústave a spája sa s federálnym občianstvom.5)
Na začiatku by sme sa mali zamyslieť nad tým, či podľa poľského práva je sloboda pohybu
právom, či - ako sa často vo vyjadrovaní používa - naozaj tou "slobodou pohybu": Z faktického
hľadiska je potrebné prikloniť sa k opisu "slobody". So slobodou sa spájajú dve základné črty: zákaz
ingerencie do slobody, ako aj sloboda neobmedzeného užívania slobody. Ústavodarca v súčasnosti už v
ústave pripúšťa v otázke slobodného pohybu osôb možnosť obmedzenia tejto slobody pomocou zákonov.
Príkladom takéhoto obmedzenia môže byť povinnosť prihlásiť sa na prechodný alebo trvalý pobyt,
nariadený zákonodarcom na základe predpisov zakotvených v zákone z 10. apríla 1974 o evidencii
obyvateľov a osobných dokladov. Navyše, sloboda dáva subjektu určité kompetencie. Samozrejme, poľský
obyvateľ má právo slobodne sa pohybovať po území svojho štátu. Ale či vždy a všade? Zákonodarca
obmedzuje všeobecnú dostupnosť na uvedené miesta (napr. budovy), obmedzujúc počet osôb oprávnených
vstúpiť na ne, ako aj stanovuje povinnosť prihlásiť sa pri dlhšom pobyte na určitom mieste. Z tohto
dôvodu možno len ťažko jednoznačne súhlasiť s tým, že sloboda pohybu je klasickou slobodou alebo
právom slobody. Štát je povinný garantovať obyvateľom možnosť užívania slobody pohybu, ale zároveň
stanovuje jej subjektom určité obmedzenia (napr. odvolávajúc sa na verejné nebezpečenstvo v
súvislosti s obmedzeným počtom miest na verejných podujatiach ako napr. futbalový zápas alebo
koncert hudobných skupín. Prijímajúc z právneho hľadiska pozitívny aspekt slobody pohybu, ktorým je
potrebné rozumieť právo subjektu na slobodné formovanie svojho správania v danej sfére
prostredníctvom aktivity alebo zdržania sa, môžeme súhlasiť, že táto črta je v podstate
splnená.6) Berúc do úvahy možnosť (z ktorej v konečnom dôsledku čerpá štát)
ingerencie štátu do tejto slobody, ťažko možno hovoriť o negatívnom aspekte realizovania slobody
pohybu chápanej ako záväzok zdržania sa ingerencií v tejto oblasti vyhradenej subjektu, zaväzujúcich
štát a iné subjekty (inak povedané - záväzok neprekážať subjektu).7) V tejto
otázke sa teda sloboda pohybu približuje "právu", napr. vlastníckemu právu, pre ktoré zákonodarca
takisto stanovuje možnosť ingerencie a obmedzenia. Možno pozorovať, že v zahraničnej literatúre z
oblasti medzinárodného práva dominuje pojem "právo na slobodný pohyb", a nie "sloboda pohybu".
Podobne k tejto otázke sa prikláňa aj časť poľských autorov.8) Berúc do úvahy
aspekt racionálneho konania zákonodarcu, ako aj rozhodnutie Ústavného tribunálu PR, o ktorom budeme
hovoriť ďalej, je potrebné predsa len zostať pri pojme "sloboda". Takisto z pohľadu spoločenských
vied je možnosť pohybu niečím pôvodným, čo je nám prirodzené, o čom stále svedčia živé tradície
mnohých kočovných národov alebo nie tak dávno zvyk zmeny miesta pobytu rómskou populáciou (taktiež v
Poľsku). "Primárnosť" slobody pohybu vyplýva aj z toho, že stanovuje determinant pre iné slobody,
napr. slobodu zhromažďovania, združovania. Preto sa v ďalšej časti článku budeme pridržiavať aspektu
slobody, používajúc pojem "sloboda" vo vzťahu k možnosti pohybu.
Najprv by sme chceli poukázať na špecifickosť "slobody pohybu", ktorá je determinovaná
nielen prostredníctvom ústavnej a zákonnej úpravy, ale aj medzinárodným právom, teda aj právom
Európskeho spoločenstva, ktorého je členom aj Poľsko. Túto problematiku rozoberieme tak z pohľadu
medzinárodného práva, ako aj následne zvýrazniť poľský pohľad zohľadňujúci ústavnú úpravu, ako aj
príslušnú judikatúru.
Sloboda pohybu (zámenne nazývaná aj slobodou premiestňovania sa za predpokladu, že oba
pojmy poukazujú na slobodnú, neobmedzenú zmenu miesta pobytu subjektu) bola medzinárodným právom
upravená v dvoch aspektoch: ako možnosť pohybu medzi hranicami vlastného štátu (vnútorný rozmer),
ale aj ako možnosť opustiť ho, vrátiť sa naspäť, ako aj usadiť sa na ňom (rozmer
vonkajší).9) Táto sloboda je jednou zo základných ľudských slobôd, ale
garantovaná je len osobám, ktoré sa legálne zdržiavajú na území š