Digitalizácia kultúrneho dedičstva a jej (perspektívna) budúcnosť v závislosti od sledovania verejných a súkromných záujmov

Vydáno: 31 minút čítania
Digitalizácia kultúrneho dedičstva a jej (perspektívna) budúcnosť v závislosti od sledovania verejných a súkromných záujmov
JUDr.
Zuzana
Adamová
PhD
riaditeľka Ústavu práva duševného vlastníctva, Právnická fakulta, Trnavská univerzita, Trnava.
ADAMOVÁ, Z.: Digitalizácia kultúrneho dedičstva a jej (perspektívna) budúcnosť v závislosti od sledovania verejných a súkromných záujmov. Právny obzor, 93, 2010, č.4, s. 312 - 322.
Analýza autorskoprávneho prostredia na národnej a európskej úrovni v kontexte digitalizácie kultúrneho dedičstva. Výklad trojkrokového testu ako najdôležitejšieho právneho nástroja na vyváženie súkromných a verejných záujmov v oblasti autorského práva. Výnimky a obmedzenia autorského práva z hľadiska záujmov autorov, odvodených nositeľov práv a používateľov predmetov ochrany. Úvahy o možnosti zmeny európskej autorskoprávnej úpravy a o budúcnosti v oblasti digitalizačných projektov.
V súčasnosti prebiehajúca digitalizácia je v jednotlivých členských štátoch EÚ na rozličnom stupni vývoja. Okrem národných projektov prebieha digitalizácia aj na
celoeurópskej úrovni
pod hlavičkou projektu Europeana.1) V rámci tohto projektu sa už v súčasnosti zdigitalizovalo niekoľko miliónov kultúrnych objektov, ktoré zahŕňajú obrázky (vrátane máp a múzejných predmetov), texty (vrátane kníh, novín, denníkov a archívnych materiálov), zvukové nahrávky, filmy, videá a vysielania. V tomto roku sa plánuje spustenie verzie Europeana 1.0 s prepojením na viac ako 10 miliónov digitálnych objektov.
V
Slovenskej republike
sa digitalizácia kultúrneho dedičstva ešte len rozbieha, ale v zmysle štúdie uskutočniteľnosti2) by cieľom do roku 2015 malo byť zdigitalizovanie 3,5 milióna kultúrnych objektov, z ktorých by sa malo 30% aj sprístupniť verejnosti. Všetky digitalizačné projekty bojujú, okrem iného,3) s jedným zásadným problémom. Tým paradoxne nie je fyzické zdigitalizovanie takého veľkého množstva kultúrnych objektov, nakoľko s využitím najmodernejšej techniky je tento problém viac-menej riešiteľný. Omnoho väčším problémom sa ukazuje problematika autorských práv a práv súvisiacich s autorským právom.4) Vysporiadanie práv na relevantné predmety ochrany s cieľom umožniť zdigitalizovanie a následné sprístupnenie zdigitalizovaných predmetov širokej verejnosti musí byť nevyhnutne prvým krokom, ktorý sa uskutoční v rámci každého digitalizačného procesu.
V poslednom období sme mali možnosť sledovať vývoj v spojitosti s masovým digitalizovaním kníh spoločnosťou Google.5) EÚ na jednej strane odmietla takéto - minimálne z hľadiska európskeho práva - flagrantné porušovanie autorských práv. Ako sa deklarovalo napríklad v spojitosti s európskymi digitalizačnými procesmi, Europeana si kladie za cieľ absolútne rešpektovať práva autorov a iných nositeľov práv. Z dôvodu odlišného prístupu k digitalizácii z hľadiska autorského práva je však zrejmé, že dlhodobo nebude schopná konkurovať súkromným iniciatívam typu Google Books. Osobitne je to dôležité brať do úvahy v ekonomickom význame so zreteľom na finančne nákladné nadobúdanie licencie.
Načrtnutá problematika je zároveň
ukážkou stretu súkromných a verejných záujmov.
Cieľom tohto článku bude preto analýza týchto záujmov
de lege lata
a
de lege ferenda
z pohľadu dosahovania rovnováhy medzi právami autora, iného nositeľa práv a používateľa.6) Zároveň je však zrejmé, že nezodpovedaná zostane otázka, čo bude primárnym cieľom Európskej únie v najbližších rokoch a do akej miery sa budú vytvárať predpoklady pre digitalizáciu kultúrneho dedičstva, mysliac na jeho uchovanie pre budúce generácie, a na prístup širokej verejnosti k chránenému obsahu. Z vývoja posledných rokov možno vyvodiť, že európske inštitúcie na prvom mieste podporujú skôr záujmy odvodených nositeľov práv (napr. vydavateľov), potom záujmy pôvodných nositeľov práv a až následne stoja záujmy používate

Související dokumenty

Súvisiace články

Vybrané otázky autorského práva v oblasti hudobnej tvorby (II. časť)
Tvorba vedeckého systému práva duševného vlastníctva I. časť: Obdobie pred rokom 1989
Technická tvorba a právo na Slovensku v premenách šiestich desaťročí.
Autorskoprávna ochrana versus ochrana hospodárskej súťaže (nielen) vo svetle judikatúry komunitárnych súdov
Interdisciplinárny pohľad na autorské právo, význam vedeckej práce a vyvažovanie záujmov v slovenskom autorskom práve
Vyhľadávanie obrázkov na internete z pohľadu autorského práva
Systém práva duševného vlastníctva v kontexte rekodifikácie súkromného práva
Vzťah autorského práva a hospodárskej súťaže permanentný konflikt?
Tvorba vedeckého systému práva duševného vlastníctva II. časť: Obdobie po roku 1989
Úprava vzájomného vzťahu práva duševného vlastníctva a súťažného práva v slovenskom a českom právnom poriadku s dôrazom na oblasť zneužívania dominantného postavenia
Niekoľko poznámok o filozofických aspektoch práva duševného vlastníctva
Medzigeneračný pohľad na vývoj práva duševného vlastníctva v slovensko-českej vedeckej spolupráci
K novej úprave kolektívnej správy v ruskom autorskom práve
Študijné dni - ALAI 2010: Dĺžka trvania autorských práv a práv súvisiacich s autorským právom
Otázky uplatniteľnosti doktríny unikátneho zariadenia na práva na predmety duševného vlastníctva
Rozlišovacia spôsobilosť farby ako označenia spôsobilého byť samostatným predmetom ochrannej známky
Vyvažování zájmů při posuzování případů parodií
Film ako výsledok spolupráce tvorcov a producentov
Napodobení názvu nebo vnější úpravy díla (autorskoprávní a nekalosoutěžní pohled)
Nemajetková ujma a primerané zadosťučinenie v práve nekalej súťaže a v autorskom práve