Verejný záujem v autorskom práve. Výnimky a obmedzenia - reštriktívne?
Mgr.
Martin
Husovec
doktorand v rámci IMPRS-CI na Inštitúte Maxa Plancka pre duševné vlastníctvo a
súťažné právo v Mníchove. Osobná stránka husovec.eu. Komentáre a postrehy od čitateľov sú viac ako
vítané.
HUSOVEC, M.: Verejný záujem v autorskom práve. Výnimky a obmedzenia - reštriktívne? Právny
obzor, 96, 2013, č.5, s.472 - 498.
Public interest in the copyright law. Exceptions and limitations - restrictively?
The aim of this paper is first, to point out, in our opinion incorrect, autor-centric wave of
restrictivism concerning the interpretation of copyright exceptions and limitations, and also
illustrate its conflict with public interest in the copyright law. Second aim is to illuminate
several existing internal and external legal instruments that can help the courts to rectify lot of
these conflicting situations and thus defend the public interest. Third and last aim is to propose,
within current Union law framework, the most flexible provisions for expected new Slovak Copyright
Act.Key words:
copyrigh law, exceptions and limitations, three step test, analogy,
restrictive interpretation, Information Society Directive, public interest, fundamental rights and
freedomsAutorské právo je v posledných rokoch poznamenané exponenciálnym prírastkom ochrany. Tá
rastie nielen do "výšky" (predĺženie doby ochrany), ale aj do "šírky" (rozsah práv) a "hĺbky"
(rozsah ich vymožiteľnosti). Táto priberajúca figúra sa stáva čoraz ťarbavejšou a pokiaľ ide o
rešpektovanie verejného záujmu, možno ju dokonca niekedy označiť až za povestného slona v porceláne.
V mnohých zadokumentovaných prípadoch totiž autorské právo nekontrolovane škrtí inovácie alebo
paradoxne tvorivosť na úkor spoločnosti, či dokonca na úkor autorov samotných. No a zatiaľ čo
majetková ochrana autorov rok čo rok robustnie, verejný záujem spoločnosti v autorskom práve,
stelesnený aj vo forme výnimiek a obmedzení z autorského práva, sa čoraz viac zanedbáva. Nečudo
potom, že aplikácia autorského práva neraz vedie k absurdným záverom. Paradoxne,
k tomuto stavu negatívne prispieva aj domáca, česká a slovenská, právna spisba, ktorá často
nekriticky presadzuje vlnu reštriktivizmu, pokiaľ ide o limity práv autora. Akoby táto ochrana
nebola poskytovaná autorom v spoločenskom kontexte a v rovine podústavnej. K odbornej, ale aj
laickej verejnosti sa tak často dostáva skôr deformovaná autorskocentrická interpretácia.
prima facie
1. Dnešný stav
Predstavme si svet vyhľadávania na internete, kde každý majiteľ webovej stránky musí dať
najprv súhlas na indexáciu jeho stránky. Aj taký by bol svet v 21. storočí podľa striktnej aplikácie
slovenského alebo českého autorského
zákona.1) Našťastie dnes len málokto inovuje podľa toho, čo mu
dovoľuje autorský zákon. Kľúčovým problémom dnešnej
doby sa v autorskom práve stali výnimky a obmedzenia autorského práva, ktoré sa súdy snažia
interpretovať tak, aby zodpovedali potrebám doby. Tie sú v
autorských zákonoch upravené vo forme tzv. zákonných
licencií, ktoré umožňujú použitie diela bez súhlasu, resp. aj napriek nesúhlasu autora. V niektorých
prípadoch má však autor nárok na odmenu. Ich všeobecným
účelom je umožniť mimozmluvné použitie
diela tam, kde by jeho podmieňovanie súhlasom, resp. odmenou mohlo narušiť rozumné usporiadanie
vzťahov v spoločnosti.2)
Sú to teda ustanovenia, ktoré navzájom pomerujú
záujmy autora a spoločnosti.Medzinárodným rámcom všetkých výnimiek a obmedzení autorského práva je tzv. trojkrokový
test. Prvýkrát bol predstavený Štokholmským protokolom (1967) k
Bernskej úniovej zmluve, pričom v mierne modifikovanom
znení ho v súčasnosti môžeme nájsť vo veľkom množstve medzinárodných, úniových, ale i národných
prameňov práva, vrátane
TRIPS-u.3) Trojkrokový test sa
stal medzinárodným rámcom, v ktorom môžu štáty Bernskej únie a Svetovej obchodnej organizácie (WTO)
upravovať svoje vlastné výnimky a obmedzenia autorského práva.
V kontinentálnom systéme sa historicky vyvinul rigidný systém katalógových zákonných
licencií, ktorý spočíva v ich taxatívnom výpočte priamo v zákone. Hovoríme o aj formálnych
podmienkach (skutkových podstatách). Spojené štáty americké prijali okrem kazuistických zákonných
licencií i tzv. koncept "fair use". Ide o ustanovenie amerického
autorského zákona,4) ktoré
demonštratívne stanovuje štyri faktory podmieňujúce ochranu pred porušením autorského
práva.5) V podstate ide o detailnejšie (konkrétnejšie) rozpracovanie
Bernského trojkrokového testu. Medzinárodný trojkrokový test obsiahnutý v
TRIPS-e alebo
Bernskej úniovej zmluve a jeho interpretáciu treba ale
všeobecne odlišovať od úniového alebo vnútroštátneho trojkrokového testu, keďže
ide o viac hrubú
úpravu
, ktorá musí vzhľadom na svoj multinárodný rozmer plniť mierne odlišnú funkciu. Úniový
trojkrokový test môže byť preto viac orientovaný na priamo európske hodnoty a tradíciu, a tým aj
teoreticky užšie konštruovaný ako ten medzinárodný.V roku 2001 bola v EÚ prijatá tzv. informačná smernica (ďalej aj
"Smernica"),6) ktorá zakotvila popri uzatvorenom katalógu prípustných
zákonných licencií (čl. 5(1) a čl. 5(2)) aj vlastný trojkrokový test. Ten niektoré štáty prevzali do
vnútroštátnych úprav, kým ostatné nie.7) Tým došlo ako dôsledok úniového
práva k závažnej paradigmatickej zmene. Kým medzinárodný trojkrokový test obmedzoval členské štáty
pri tvorbe nových výnimiek a obmedzení v rámci zákonodarstva, za prekročenie, za ktoré zodpovedal
štát (napr. voči WTO), úniový trojkrokový test začal obmedzovať aplikáciu existujúcich
vnútroštátnych výnimiek a obmedzení priamo na vnútroštátnej úrovni.8) Cieľom
úniového trojkrokového testu (čl. 5(5)) bolo totiž obmedziť slobodu členských štátov pri
transponovaní stroho upraveného katalógu informačnej smernice. Z tohto dôvodu
je preto
nepodstatné, či členský štát zaviedol trojkrokový test do svojho práva výslovne, alebo nie.
Ako
dôsledok eurokonformného výkladu totiž bude musieť súd každého štátu v prípade pochybnosti zisťovať,
či vnútroštátna transpozícia niektorej zo zákonných licencií ešte vyhovuje úniovému trojkrokovému
testu (pozri napr. Painer
C-145/10 a prebiehajúce
konania Aci Adam
C-435/12, UPC Telekabel
Wien
C-314/12, Technische Universität
Darmstadt
C-117/13 a Deckmyn en Vrijheidsfonds
C-201/13). Trojkrokový test je tak v konečnom dôsledku
adresovaný aj súdom (nie len zákonodarcovi), a preto v zásade každú katalógovú zákonnú výnimku či
obmedzenie bude nutné vykladať eurokonformne, t.j. v súlade s ním. Výnimkou je iba zákonná licencia
pre dočasnú rozmnoženinu, ktorá podľa názoru Súdneho dvora EÚ vyjadreného v Infopaq
II.
C-302/10 (bod 57) tomuto testu nepodlieha, keďže je
pomerne podrobná už na úniovej úrovni.9)Rámec informačnej smernice je neflexibilný model prinášajúci množstvo právnej neistoty.
Neflexibilný
je preto, že zavádza uzatvorený výpočet prípadov kategórií, pre ktoré môže
členský štát EÚ zaviesť vnútroštátne výnimky z práv autora. Vytvárajúci množstvo právnej
neistoty
, pretože podrobuje každú z výnimiek ešte veľmi všeobecnému a vágnemu trojkrokovému
testu. Aby toho nebolo málo, súčasne panuje (aj vďaka SDEÚ) silné presvedčenie, že výnimky a
obmedzenia autorských práv je nutné vykladať striktne reštriktívne. Taktiež, že prísne reštriktívne
je nutné vykladať aj kroky trojkrokového testu.Situácia je teda taká, že materiálna podmienka (úniový alebo národný trojkrokový test)
pôsobí zužujúco. Ak teda v konkrétnom prípade vyhovieme formálnej podmienke
(dohľadáme zákonnú licenciu), ale nevyhovieme materiálnej (neprejdeme testom), má sa za to, že došlo
k porušeniu autorského práva, hoci by nás inak znenie zákonnej licencie
"podržalo".10) Napríklad, ak si sťahujeme hudbu zo zjavne nelegálnych
on-line zdrojov síce navonok naplňujeme skutkovú podstatu zákonnej licencie pre tzv. osobné
rozmnoženiny, stále môže dôjsť k porušeniu autorského práva, ak daná skutková situácia "neprejde"
trojkrokovým testom.11) Súčasne sa literatúra nepriamo svojim
reštriktivizmom vyslovuje za to, že formálna podmienka je
de facto
conditio sine qua non
materiálnej
podmienky. Inými slovami, že bez existencie zákonnej licencie nemožno hľadať riešenie v trojkrokovom
teste. Materiálna podmienka (trojkrokový test) teda nepôsobí
ako záchytná sieť zákonom
nepodchytených prípadov (t.j. ako akási generálna klauzula typu "fair use"). A keďže zoznam výnimiek
obsiahnutý v informačnej smernici nedovoľuje členským štátom zachovávať alebo zavádzať výnimky,
ktoré nie sú zahrnuté do zoznamu,12) celoeurópsky systém "zamrzol" už priamo
na úniovej úrovni. Navyše, mnoho štátov, vrátane Slovenska, nevyužilo ani celkovo dostupnú kapacitu
poskytnutú úniovým právom (napr. nezavedenie zákonnej licencie pre paródiu, úzke chápanie citačnej
licencie a pod.).Zhrnutím teda možno súčasný rámec výnimiek a obmedzení platiaci pre Slovensko sumarizovať
nasledovne. Slovensko je ako štát viazané medzinárodnými zmluvami, podľa ktorých nesmie vnútroštátne
zákonodarstvo obsahovať také zákonné licencie, ktoré sú v rozpore s medzinárodným trojkrokovým
testom. Porušenie tohto zákazu môže viesť k porušeniu
Bernského dohovoru, ale najmä
TRIPS-u. Z uvedených práve posledný obsahuje silné
sankčné mechanizmy, ktoré možno proti Slovenskej republike v prípade nesúladu uplatniť. Slovensko a
jeho orgány verejnej moci sú ďalej viazané uzatvoreným tematickým katalógom zákonných licencií
obsiahnutým v informačnej smernici, ktoré pre Slovensko, okrem jednej
výnimky,13) nie sú vôbec povinné. Konkrétna implementácia týchto zákonných
licencií je ďalej podriadená úniovému trojkrokovému testu a limitom tematického katalógu, z rámca
ktorého nemôžu vnútroštátne úpravy využívajúce voľbu zákonných licencií vykročiť. Zisťovanie obsahu
trojkrokového testu a súladnosti vnútroštátnej úpravy je možné predovšetkým
prostredníctvomprejudiciálnych otázok pre