Tvorba vedeckého systému práva duševného vlastníctva II. časť: Obdobie po roku
1989
Prof. JUDr.
Ján
Švidroň
CSc
vedecký pracovník Ústavu štátu a práva SAV v odbore občianske
právo.
ŠVIDROŇ, J. Tvorbu vedeckého systému práva duševného vlastníctva. II. časť:
Obdobie po roku 1989. Právny obzor, 91, 2008, č. 6, s. 490 - 507.
Rozvoj práva duševného vlastníctva ako samostatného študijného predmetu na slovenských
právnických fakultách po roku 1989. Rozširovanie predmetu skúmania vedy práva duševného vlastníctva
pod vplyvom nových požiadaviek, nastolovaných v procese spoločcnskopolitických, ekonomických a
kultúrnych premien od socialistického centrálneho plánovania, riadenia a ideologickej cenzúry pod
totalitnou štátnou mocou s vedúcim postavením komunistickej strany k rozvoju pluralitnej demokracie,
kapitalistickej trhovej slobody, slobody tvorby a slobody slova. Rozvíjanie skorších teoretických
koncepcií v práve duševného vlastníctva novou generáciou slovenských a českých právnych vedcov.
Spolupráca právnych teoretikov a pedagógov v oblasti práva duševného vlastníctva na Slovensku s
praktickou hospodárskou a kultúrnou sférou. Rozvoj zahraničnej, európskej a medzinárodnej spolupráce
v danej oblasti. Aktuálny teoretický základ vo vede práva duševného vlastníctva, spojený s nástupom
najmladšej generácie právnych vedcov a pedagógov v tomto odbore.
1. Osamostatňovanie sa práva duševného vlastníctva ako pedagogickej
disciplíny
Z predchádzajúceho je zrejmé, že veda práva
duševného vlastníctva v Československu a osobitne aj na Slovensku nebola na prelome rokov 1989 a
1990 zaskočená novými požiadavkami, ktoré na ňu kládol črtajúci sa proces zásadného spoločenského
obratu v transformácii od "rozvinutého socializmu" k "reštaurácii kapitalizmu". Legislatíva už na
sklonku prednovembrovej éry prijala niektoré nové zákony pre oblasť priemyselných
práv1) a už viac rokov pracovala aj na novele
autorského zákona
č. 35/1965 Zb., ktorá tak mohla byť veľmi rýchle
prijatá hneď na začiatku prvého roka transformácie.2) V nadväznosti na ňu bol
v tom istom roku vydaný aj nový patentový
zákon3) a vzápätí aj ďalšie zákony pre oblasť priemyselných
práv4) a súťažného prá va5) v duchu obnovovaného
ekonomického prostredia slobodného trhu, zbaveného direktívneho riadenia a štátneho centrálneho
plánovania s "vedúcou silou spoločnosti" -komunistickou stranou, t.j. podľa čl. 4 Ústavy ČSSR
"predvojom robotníckej triedy" " dobrovoľným bojovým zväzkom najaktívnejších a najuvedomelejších
občanov z radov robotníkov, roľníkov a inteligencie"...
Právo duševného vlastníctva či už pod týmto názvom (na Právnickej fakulte Univerzity
Komenského v Bratislave od roku 1991), alebo naďalej pod názvom osobnomajetkové práva (na Právnickej
fakulte Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach) sa ihneď začalo vyučovať aj ako samostatný
1-semestrálny študijný predmet (prednášky, seminárne cvičenia, zápočet, skúška), hoci naďalej so
zabezpečovaním výučby v rámci katedier občianskeho práva.
Nová generácia akademických právnikov, špecializovaných na oblasť práva duševného
vlastníctva, sa začala hlásiť o slovo už aj syntetizujúcejšími vedeckými monografiami zdôrazňujúcimi
význam tvorivej vedeckej, umeleckej a technickej činnosti a efektívnej právnej ochrany jej výsledkov
v súlade s medzinárodnými záväzkami pre úspešný priebeh procesu
transformácie.6) Hoci tieto práce ponúkali vlastné koncepcie vychádzajúce z
poznania našich domácich spoločenských podmienok pred rokom 1989 i nových spoločenských potrieb po
nežnej revolúcii, legislatívna prax sa od začiatku transformačného procesu ocitla pod mohutným
tlakom nutného prispôsobovania českého a slovenského právneho poriadku, vrátane právnych úprav pre
oblasť práva duševného vlastníctva, podľa európskych smerníc, ku ktorým sa dospelo v integračnom a
harmonizačnom procese v západnej Európe už predtým a ku ktorých implementácii do domáceho právneho
poriadku sa ČSFR (a v jej nástupníctve Česká republika a Slovenská republika) zaviazala v asociačnej
dohode.7)
Z tejto dohody boli pre oblasť práv duševného vlastníctva určujúce čl. 67, zameraný na
práva duševného vlastníctva, a čl. 69 a 70, zamerané na postupné zbližovanie práva Slovenskej
republiky ako celku s právom (sekundárnym) Európskej únie a členským právom Európskej únie. Ako cieľ
a výsledok zbližovania sa vytýčila zhoda práva Slovenskej republiky s právom Európskej únie a jej
členských štátov.8) Konkrétne išlo pre oblasť práva duševného vlastníctva o
záväzok Slovenskej republiky pokračovať v zlepšovaní ochrany "práv duševného, priemyselného a
obchodného vlastníctva," aby sa do konca piateho roka po nadobudnutí platnosti Dohody dosiahla
úroveň ochrany podobná úrovni existujúcej v Spoločenstve vrátane porovnateľných prostriedkov na
presadzova nie takých práv. Ďalej sa Slovenská republika zaviazala, že v tom istom čase požiada o
pristúpenie k Mníchovskému dohovoru o udeľovaní európskych patentov z 5. októbra 1973 a pristúpi aj
k ďalším mnohostranným dohovorom o právach duševného, priemyselného a obchodného vlastníctva
(uvedeným v prílohe k Dohode), ktorých zmluvnými stranami sú členské štáty alebo ktoré sú členskými
štátmi aplikované.9)
de facto
Slovenská legislatíva teda dostala pre oblasť duševného vlastníctva hneď na začiatku trans
formačného procesu celkom konkrétne úlohy a musela ich v termíne splniť, povedané inak, postupovať
pragmaticky. Taká situácia, samozrejme, nepraje tvorivému rozvíjaniu vlastných domácich
legislatívnych koncepcií a ponecháva aj právnu vedu jej "akademickému skleníku" (navyše aj v
komplikovanej ekonomickej situácii vedy a školstva na Slovensku v transformačnom období bez jasne
vytýčených domácich priorít a koncepcií).
K tomu pristúpili ďalšie medzinárodné záväzky Slovenskej republiky v rámci Svetovej
organizácie duševného vlastníctva (
YVIPO
) a v roku 1994 vzniknutej Svetovej obchodnej
organizácie (WTO
), ktorá "prišla na svet" ako výsledok 8-ročného Uruguajského kola rokovaní
GATT
aj s Dohodou o obchodných aspektoch práv duševného vlastníctva
(TRIPS
).
Táto dohoda položila mimoriadny dôraz na efektívnosť vynútiteľnosti práv na duševné vlastníctvo a
ustanovila na to aj medzinárodné mechanizmy. Opäť praktická úloha vyžadujúca na prvom mieste
pragmatizmus, a nie "vedecké presk&uacut