Vymedzenie kogentnosti pravidiel súkromného práva v návrhu novelizácie Občianskeho zákonníka

Vydáno: 36 minút čítania

Kogentnosť alebo dispozitívnosť právnych noriem je jednou z najzásadnejších otázok súkromného práva. Pochopiteľne, v civilizovanom svete zrejme panuje zhoda na tom, že princíp dispozitívnosti právnej úpravy ako reflexia privátnej autonómie je základným kameňom, priam definičným prvkom súkromného práva. Ide pritom o problém, ktorý je tak z doktrinálneho pohľadu, ako aj legislatívno-technicky jedným z najzložitejších. Zároveň je však táto otázka i na tunajšie pomery doktríny súkromného práva hmotného teoreticky podrobne prepracovaná. Návrh novelizácie Občianskeho zákonníka má ambíciu súčasnú koncepciu dispozitívnosti a kogentnosti zásadne preformulovať. Dôvodová správa k takej závažnej problematike má len sedem viet, a preto vyvoláva viac otázok ako odpovedí. Tento príspevok by mal na niektoré z nich poukázať v snahe prispieť k debate o predloženom návrhu.

VYMEDZENIE KOGENTNOSTI PRAVIDIEL SÚKROMNÉHO PRÁVA V NÁVRHU NOVELIZÁCIE OBČIANSKEHO ZÁKONNÍKA
doc. JUDr.
Kristián
Csach
PhD., LL.M.
Katedra občianskeho a obchodného práva, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave
Reč slúži na vyjadrovanie myšlienok.
Môj otec
Nasledovná úvaha bude venovaná len trom ustanoveniam navrhnutého legislatívneho textu: základným pravidlám dispozitívnosti a kogentnosti noriem súkromného práva. Nemá ambíciu byť podrobným rozborom problému kogentnosti a dispozitívnosti pravidiel súkromného práva. Ten je odbornej obci nepochybne známy a nie je dôvod opakovať to, na čo je možné odkázať.1)
Text sa môže zdať príliš kritický. To však nemá čitateľa pomýliť. Autora teší, že sa podarilo predložiť ďalší návrh, ktorý má ambíciu rekodifikovať súkromné právo, a to, navyše, vo vysokom štádiu legislatívnej pripravenosti.2)Keďže sa zúčastnil prác vo viacerých komisiách, dokáže uznať čas a námahu vynaloženú na takýto projekt. Rovnako ho ešte viac teší, že o
tomto
návrhu bola Ministerstvom spravodlivosti SR iniciovaná odborná diskusia, a to v raketovom tempe. Uvedomujúc si, že ide len o návrh textu, do ktorého je stále priestor zasiahnuť, rád do diskusie prispeje. A či už počas odbornej diskusie pred návrhom textu, alebo počas cizelácie legislatívnych formulácií, mali by znieť prevažne kritické hlasy, samozrejme, konštruktívne kritické.3)
Nasledujúci text vychádza z predpokladu, že slová slúžia na vyjadrenie myšlienok a že nie sú náhodné. Zdanlivá banalita, ktorá je najmä v legislatívnom svete nevyhnutnosťou. Samozrejme, môžeme sa dovolávať tajomných princípov alebo myšlienok, ktoré nájdeme vždy len
ex post
a ktoré budú slúžiť na opravenie či dotvorenie nejasného legislatívneho textu. Autor sa však nazdáva, že vhodná formulácia pravidiel je lepšia ako následné vzývanie mýtických bytostí.
 
I. Nové vymedzenie kogentnosti a dispozitívnosti pravidiel v § 2 ods. 3 a ods. 4 návrhu
Slová, slová, slová!
Hamlet4)
Navrhnutý text novelizácie nahrádza súčasné vymedzenie kogentnosti a dispozitívnosti pravidiel občianskeho práva v § 2 ods. 3 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník (ďalej aj "Občiansky zákonník" alebo "OZ") dvoma pravidlami v § 2 ods. 3 a 4 návrhu novelizácie Občianskeho zákonníka [ďalej len "(N)OZ"]. Považujem za prospešné vizualizovať súčasné a aj navrhované ustanovenia.

§ 2 OZ

(3) Účastníci občianskoprávnych vzťahov si môžu vzájomné práva a povinnosti upraviť dohodou odchylne od zákona, ak to zákon výslovne nezakazuje a ak z povahy ustanovení zákona nevyplýva, že sa od neho nemožno odchýliť.

  • § 2 (N)OZ:

(3) Každý si môže slobodne upraviť pomery odchylne od zákona; dbá pritom na slobodu, dôstojnosť a práva iných.

(4) Od zákona sa nemožno odchýliť len vtedy, ak by to podľa rozumnej úvahy a s prihliadnutím na všeobecný ľudský cit pre dobro a spravodlivosť odporovalo dobrým mravom alebo spoločenskému zmyslu zákona.

 S tým súvisí zmena vo vyjadrení dôvodov neplatnosti právnych úkonov v rámci všeobecnej klauzuly neplatnosti právnych úkonov. Namiesto § 39 OZ je navrhnutý nový § 48 (N)OZ.

§ 39 OZ

Neplatný je právny úkon, ktorý svojím obsahom alebo účelom odporuje zákonu alebo ho obchádza alebo sa prieči dobrým mravom.

§ 48 (N)OZ

Neplatný je právny úkon, ktorý sa zjavne prieči dobrým mravom alebo zjavne narušuje verejný poriadok, ako aj právny úkon, ktorý odporuje zákonu, ak to zmysel a účel zákona vyžaduje.


 
II. Vymedzenie kogentnosti a dispozitívnosti pravidiel v § 2 ods. 3 a ods. 4 návrhu: dve alebo jedno pravidlo?
Jasnosti málo v pestrej zmesi,

Související dokumenty

Súvisiace články

Návrh novelizácie Občianskeho zákonníka a právo obchodných spoločností
Niekoľko poznámok k navrhovanej právnej úprave poistenia
K celkovému konceptu návrhu novely Občianskeho zákonníka a k vybraným otázkam právnej úpravy nájmu
Transportné právo v rekodifikácii. cudzie nechceme, svoje si nedáme
Novela Občianskeho zákonníka - niektoré otázky z pohľadu ochrany spotrebiteľa
Niekoľko poznámok k návrhu veľkej novely Občianskeho zákonníka z hľadiska ochrany spotrebiteľa
Navrhovaná úprava odporovateľnosti právnym úkonom
Zmluva o združení a návrh novely Občianskeho zákonníka
Niekoľko poznámok k navrhovanej novelizácii Občianskeho zákonníka (reakcia na článok J. Rohlíčkovej "novela Občianskeho zákonníka - niektoré otázky z pohľadu ochrany spotrebiteľa")
Interpretačná norma v návrhu rekodifikácie Občianskeho zákonníka
Niektoré otázky rozhodcovských doložiek v spotrebiteľských zmluvách z pohľadu posudzovania ich prijateľnosti
První zásada soukromého práva (Zásada autonomie vůle: respekt ke způsobilosti člověka tvořit si vlastní životní poměry)
K některým otevřeným problémům právní odpovědnosti
Ešte raz k vymedzeniu predmetu a účinkov premlčania v návrhu novely Občianskeho zákonníka
Autonomie vůle - zhodnocení stavu
K najnovšej libertariánskej polemike o evikcionizme
Pasívna legitimácia pri zásahoch do cti, dôstojnosti a dobrej povesti výrokmi osôb použitých pri informovaní o výkone verejnej moci (1. časť)
Úloha práva v postmodernej dobe pri ochrane nájomného bývania
Inštitút predbežnej ochrany poskytovanej obcou a analýza jeho využívania v Košickom kraji

Súvisiace predpisy

Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník