Právne vzťahy v rámci peer to peer lendingu

Článok sa zaoberá analýzou právnych vzťahov, ktoré vznikajú v procese kolektívneho požičiavania medzi jednotlivými zmluvnými stranami, pričom ich analyzuje aj z pohľadu rozhodovacej praxe súdov a práva finančného trhu v kontexte ochrany spotrebiteľa.

The article deals with the analysis of legal relations that arise in the process of peer to peer lending between contractual parties. The article analyses court decisions and protections of financial consumer in relation to peer to peer lending.

 
HESEKOVÁ BOJMÍROVÁ, S.-KATKOVČIN, M.: Právne vzťahy v rámci peer to peer lendingu; Justičná revue, 73, 2021, č. 11, s. 1312-1326.
 
Úvod
Peer to peer lending, alebo aj kolektívne požičiavanie, ako jeden z druhov crowdfundingu predstavuje čoraz atraktívnejšiu alternatívu k spotrebiteľským úverom či úverom na bývanie. Princíp fungovania peer to peer lendingu je založený na existencii troch subjektov, pričom charakter týchto subjektov determinuje mieru ich regulácie tak na úrovni Európskej únie, ako aj na národnej úrovni. V rámci peer to peer lendingu vystupujú tri kategórie subjektov, a to dlžník, investor a subjekt prevádzkujúci internetovú platformu, prostredníctvom ktorej dochádza k sprostredkovaniu poskytnutia finančných prostriedkov medzi dlžníkom a investorom/mi. Základná myšlienka crowdfundingu - získavanie prostriedkov od veľkej skupiny osôb, z ktorých každá prispieva pomerne malou čiastkou z celkovej hodnoty, sa pretavuje aj do peer to peer lendingu, v rámci ktorého si dlžník namiesto požičania finančných prostriedkov z jedného zdroja, teda od jedného veriteľa, požičiava finančné prostriedky od väčšieho množstva jednotlivcov - investorov (veriteľov). Existuje viacero druhov peer to peer lendingu, pričom základné delenie môžeme odvodiť od charakteru subjektov, medzi ktorými k požičiavaniu peňažných prostriedkov dochádza. 1) Zastávame názor, že za základné delenie peer to peer lendingu môžeme považovať:
i)
kolektívne požičiavanie, v rámci ktorého na pozícii dlžníka/investorov vystupujú právnické osoby alebo fyzické osoby, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť a
ii)
kolektívne požičiavanie, v rámci ktorého na pozícii dlžníka/investorov vystupujú fyzické osoby, ktoré podnikateľskú činnosť nevykonávajú.
Významnú zmenu v právnej úprave peer to peer lendingu, pri ktorom na pozícii dlžníkov nevystupujú fyzické osoby-nepodnikatelia, predstavuje prijatie Nariadenia Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1503 zo 7. októbra 2020 o európskych poskytovateľoch služieb hromadného financovania pre podnikanie a o zmene nariadenia (EÚ) 2017/1129 a smernice (EÚ) 2019/1937 (ďalej len "Nariadenie"). 2) Nariadenie je prvým krokom v rámci právnej úpravy a regulácie crowdfundingu na európskej úrovni a zároveň reaguje na vzrastajúcu potrebu regulácie týchto aktivít na cezhraničnej báze. Nariadenie upravuje poskytovanie služieb hromadného financovania, ktoré všeobecne zahŕňa tri typy aktérov: vlastníka projektu, ktorý navrhuje projekt, ktorý sa má financovať; investorov, ktorí navrhovaný projekt financujú; a sprostredkujúci subjekt v podobe poskytovateľa služieb hromadného financovania, ktorý spája vlastníkov projektov a investorov prostredníctvom online platformy. Do rozsahu pôsobnosti tohto Nariadenia patrí:
i)
hromadné financovanie
založené na požičiavaní
a
ii)
hromadné financovanie
založené na investovaní
.
Hromadné financovanie založené na požičiavaní predstavuje spárovanie záujmov investorov a vlastníkov projektov o financovanie podnikania prostredníctvom využívania platformy hromadného financovania, ktorá uľahčuje poskytovanie pôžičiek. Do pôsobnosti Nariadenia nespadajú služby hromadného financovania, ktoré sú poskytované vlastníkom projektov, ktorí sú spotrebiteľmi v zmysle vymedzenia uvedeného v článku 3 písm. a) Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/48/ES z 23. apríla 2008 o zmluvách o spotrebiteľskom úvere a o zrušení smernice Rady 87/102/EHS (ďalej len "Smernica o spotrebiteľských úveroch"). Z pôsobnosti Nariadenia je tak vylúčený peer to peer lending, v rámci ktorého ako dlžníci (v pojmosloví Nariadenia vlastníci projektov) vystupujú spotrebitelia. V zmysle dôvodovej správy k návrhu Nariadenia, do pôsobnosti Nariadenia nepatrí poskytovanie spotrebiteľských úverov na spotrebné účely, keďže nejde o poskytovanie podnikateľských úverov, a čiastočne to patrí do rozsahu pôsobnosti existujúcich právnych predpisov Európskej únie - konkrétne Smernice o spotrebiteľských úveroch a Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/17/EÚ zo 4. februára 2014 o zmluvách o úvere pre spotrebiteľov - týkajúcich sa nehnuteľností určených na bývanie (ďalej len "Smernica o hypotekárnych úveroch" a spoločne so Smernicou o spotrebiteľských úveroch ďalej len "smernice"). S týmto odôvodnením sa nemožno stotožniť pri posudzovaní peer to peer lendingu, kde na jednej strane vystupujú investori - fyzické osoby nepodnikatelia, a na druhej strane dlžníci - fyzické osoby nepodnikatelia, pričom táto schéma peer to peer lendingu patrí medzi najrozšírenejšie schémy kolektívneho požičiavania. 3) Nemožnosť subsumovať tieto vzťahy pod Smernicu o spotrebiteľských úveroch alebo Smernicu o hypotekárnych úveroch vychádza z konštrukcie vzťahu veriteľ - dlžník a ich definícií, na ktorých obe smernice stavajú. 4) Pôsobnosť oboch smerníc je konštrukčne viazaná na vymedzenie zmluvy o úvere, ktorej legálna definícia zahŕňa veriteľa (fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá poskytuje alebo sľubuje poskytnúť úver v rámci svojej obchodnej, podnikateľskej alebo profesijnej činnosti) a spotrebiteľa (fyzická osoba, ktorá pri transakciách, na ktoré sa vzťahuje táto smernica, koná s cieľom, ktorý nesúvisí s jej obchodnou, podnikateľskou ani profesijnou činnosťou). V nadväznosti na takto vymedzenú pôsobnosť smerníc ich nemožno aplikovať na vzťahy vznikajúce v rámci peer to peer lendingu. Napriek prijatiu Nariadenia absentuje jednotná právna úprava na úrovni Európskej únie, ktorá by upravovala vzťahy v rámci peer to peer lendingu, pri ktorých ako dlžník vystupuje fyzická osoba nepodnikateľ. 5) Vzhľadom na to, že existuje viacero druhov peer to peer lendi

Související dokumenty

Súvisiace články

Požičiavanie peňazí P2P prostredníctvom platforiem - základné pojmy a koncepčné zaradenie
Manipulácia s trhom – niektoré medzinárodné a trestnoprávne aspekty
Použitie zdrojov Fondu ochrany vkladov v kontexte revízie rámca krízového manažmentu a ochrany vkladov (CMDI)
Úroky z úveru - riešené a otvorené otázky. Podstata úrokov z úveru a ich splatnosť (1. časť)
Zmluvy o poskytnutí finančnej služby - 2. časť
Uplatnenie force majeure v medzinárodnom investičnom práve v súvislosti s pandémiou COVID-19
Zmluvy o poskytnutí finančnej služby - 1. časť: Spoločné východiská, základné inštitúty pre správu majetku a inštitút úročenia (v súvislostiach rímskeho a kánonického práva)
Orgány dohľadu nad finančným trhom v Rakúsku a na Slovensku (porovnanie fragmentov právnej úpravy)
Preskúmanie rozhodnutí daňových
Právna povaha bankových vkladov v kontexte spoločenského vývoja
Trust, fiducia a slovenské právo (časť II.)
Trust, fiducia a slovenské právo (časť I)
Zmluva o faktoringu
Tendencie oslabovania daňovej právomoci obcí pri dani z nehnuteľností
Ešte raz k (ne)súladu zákona o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií s Ústavou Slovenskej republiky a právom Európskej únie
Pravidlá vo vzťahu ku klientom pri realizácii finančného sprostredkovania a finančného poradenstva v sektore kapitálového trhu
K nedostatkom právnej úpravy nútenej správy (nielen) nad bankou
Zákaz finančnej asistencie: brzda M&A trhu a priestor na legislatívnu zmenu
Sociálne a zdravotné poistenie konateľ a spoločníka spoločnosti s ručením obmedzeným

Súvisiace predpisy

Zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní
Zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník