Individuálny vs. spoločný záujem veriteľov v reštrukturalizačnom
konaní.
Prof. JUDr.
Mária
Patakyová
CSc.
Katedra obchodného práva a hospodárskeho práva, Právnická fakulta Univerzity
Komenského v Bratislave.
JUDr.
Jana
Duračinská
PhD.
Katedra obchodného práva a hospodárskeho práva, Právnická fakulta Univerzity
Komenského v Bratislave.
PATAKYOVÁ, M., DURAČINSKÁ, J.: Individuálny vs. spoločný záujem veriteľov v
reštrukturalizačnom konaní. Právny obzor, 101, 2018, č. 5, s. 455 - 474.
Individual vs. common Interest of Creditors in the restructuring Process.
The basic
prerequisite for the success of the restructuring is an approved restructuring plan, the acceptance
and confirmation of which by court must meet the legal criteria. One of the criteria is the
compliance of the restructuring plan with the common interest of the creditors, which is however not
defined by law. However, the interests of individual creditors are different, while the shareholders
as creditors are in a different position in the process of restructuring. The article is focused on
criteria that are applied to a test of creditors´ common interest in respect of conflicts of
interest between creditors, and a relationship between the test of creditors´ common interest and
the test of the best interest of creditors. With regard to the process of approving the
restructuring plan, we also focused on the nature of the creditor´s community and on the legitimacy
of the way in which the restructuring plan is approved, whether the creditors with different
interests are obliged to be loyal to each other in that community. The article analyzes at the same
time the legal nature of the restructuring plan. The article is based on the decisions of the
Constitutional Court of the SR (hereinafter referred to as the "Constitutional Court").Key words:
restructuring, restructuring plan, community of creditors, test of creditor´s
common interest/ test of the best interest of creditors, duty of loyalty of creditors, self -
government of creditors, principle of universality1 ÚVOD
"Život" spoločnosti sa neodohráva len v rámci vzťahov medzi jej spoločníkmi a riadiacimi
orgánmi, ale aj vo vzťahoch s ďalšími zainteresovanými skupinami, ktoré majú záujem o dianie v
spoločnosti. Za zainteresovanú skupinu alebo za záujmovú skupinu je považovaný každý jednotlivec
alebo skupina, ktorá môže ovplyvniť spoločnosť alebo môže byť spoločnosťou ovplyvnená. Záujmová
skupina môže byť určená pomocou skutočných alebo potenciálnych škôd alebo prínosov, ktoré pocíti ako
dôsledok konania alebo absencie konania
spoločnosti.1),2) Veritelia, zamestnanci a
spotrebitelia ako osoby patriace do záujmovej skupiny pôjdu do vzťahov so spoločnosťou len, ak budú
predpokladať výsledok prospešný aj pre nich3) ; korporátne transakcie by mali
byť prospešné pre všetky zúčastnené strany. Cieľ spoločnosti, ktorým je uspokojovanie záujmov
rôznych záujmových skupín, je v konečnom dôsledku prospešný samotnej spoločnosti. Ako uvádza prof.
Malý4), otázkou je, či majú mať všetky záujmové skupiny rovnaké práva, alebo
niektoré z nich sú významnejšie.
V určitom štádiu existencie spoločnosti dochádza k ohrozeniu alebo k takmer úplnému
zmareniu uspokojenia záujmových skupín. Takéto štádium eskaluje konflikt medzi zainteresovanými
osobami. V čase straty ekonomickej rovnováhy spoločnosti je nevyhnutné korigovať práva a povinnosti
vybraných záujmových skupín. V stave otriasajúceho sa ekonomického zdravia spoločnosti, keď je ďalší
osud spoločnosti neistý, nastupujú rôzne mechanizmy, ktorých cieľom je ochrana
veriteľov.5)
Do popredia vystupujú záujmy veriteľov pred záujmami spoločníkov, a v prípade vhodnosti,
respektíve pri naplnení definičných znakov hrozby úpadku alebo úpadku spoločnosti nastupuje
povinnosť dlžníka iniciovať konkurzné alebo reštrukturalizačné konanie.
Takéto štádium existencie spoločnosti nepochybne znamená, že jej majetok nebude postačovať
na uspokojenie jej všetkých veriteľov. Zákon č. 7/2005 Z.z. o
konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len
ZKR) z tohto dôvodu zabezpečuje, že spoločníci ako
spriaznené osoby6) nemôžu byť uspokojení (inak počas existencie spoločnosti,
ktorá nie je úpadku sú chránení "štítom spoločnosti" s určitými informačnými výhodami) skôr ako
ostatní veritelia. Z toho pramení aj základná funkcia procesov konkurzu a reštrukturalizácie, a to
zabrániť tomu, aby boli veritelia uspokojovaní individuálne, a tým dochádzalo k zníženiu majetku na
úkor ďalších veriteľov. Dochádza k zmene štruktúry, keď sa veritelia stávajú
vlastníkmi majetku spoločnosti, ktorý po speňažení slúži na uspokojenie (čiastočné, pomerné) ich
pohľadávok. Veritelia sú tak postavení pred problém koordinácie, ktorý je riešený cez osobitnú
kontrolnú štruktúru.7) Podľa ZKR
je táto štruktúra tvorená schôdzou veriteľov a veriteľským výborom. Veritelia majú vplyv na formu
riešenia úpadku dlžníka, či dôjde k likvidačnému konkurzu, v ktorom dôjde k speňaženiu majetku
podliehajúcemu konkurzu, alebo či vstúpia do procesu reštrukturalizácie a dajú prostredníctvom
schválenia reštrukturalizačného plánu dlžníkovi ešte príležitosť na pokračovanie v podnikateľskej
činnosti.
de facto
Pre "predbankrotové" obdobie je zväčša charakteristické vyrovnávanie sa s konfliktom
záujmov medzi spoločníkmi a veriteľmi, vo fáze procesu konkurzu a reštrukturalizácie
s konfliktom
medzi samotnými veriteľmi
.8) V predkladanom príspevku sa sústredíme
predovšetkým na konflikt záujmov veriteľov pri schvaľovaní reštrukturalizačného plánu, keďže jeho
schválenie je podmienené ochotou veriteľov a prijatím v každej skupine potrebnou väčšinou ich
hlasov. Zameriame sa na pojem spoločný záujem veriteľov v konfliktom prostredí procesu schvaľovania
reštrukturalizačného plánu. Či je možné pri konflikte záujmov veriteľov odvodiť ich spoločný záujem
a aké kritériá sa na vyhodnotenie spoločného záujmu veriteľov aplikujú v praxi. Zohľadňujeme aj
skutočnosť, že samotní spoločníci môžu byť v postavení veriteľov.2 INDIVIDUÁLNY vs. SPOLOČNÝ ZÁUJEM VERITEĽOV
Reštrukturalizácia, tak ako aj konkurz, predstavuje kolektívne uspokojovanie veriteľov. V
rámci tohto kolektívneho uspokojovania dochádza k súbehu viacerých veriteľov a stretu ich
individuálnych záujmov. individuálny veriteľ nemá dôvod akceptovať ukrátenie uspokojenia svojej
pohľadávky v prospech uspokojenia iných subjektov.9) Snaha o maximalizáciu
individuálneho uspokojenia jedného veriteľa môže vyvolať konflikt medzi veriteľmi, nakoľko žiaden z
veriteľov nemá záujem pomerne sa deliť s ďalšími veriteľmi, respektíve vzdať sa uspokojenia časti
svojej pohľadávky v prospech ďalších veriteľov dlžníka. Takéto individuálne presadzovanie vlastných
záujmov nekorešponduje so zmyslom a účelom konkurzu a reštrukturalizácie, ktorých základnou črtou je
práve zabrániť individuálnemu uspokojeniu v prospech uspokojenia
kolektívneho.10) Reštrukturalizácia súčasne predstavuje ochranu dlžníka pred
zástupmi jeho veriteľov, keď svojimi účinkami bráni individuálnemu uspokojovaniu veriteľov
prostredníctvom zákazu začať exekúciu, resp. prostredníctvom príkazu jej prerušenia, nepripustením
výkonu za bezpečovacích práv, ale aj prostredníctvom zákazu započítania pohľadávok voči dlžníkovi,
čo je však aj v záujme veriteľov na dosiahnutie ich vyššieho
uspokojenia.11)
Konflikt medzi individ