Zabezpečovacie opatrenia v novom civilnom sporovom procese - vybrané
problémy.
JUDr.
Ľubomír
Džačár
Slovenská sporiteľňa, a.s., Bratislava.
JUDr.
Richard
Földeš
Slovenská sporiteľňa, a.s., Bratislava.
DŽAČÁR, Ľ. - FÖLDEŠ, R.: Zabezpečovacie opatrenia v novom civilnom sporovom procese -
vybrané problémy. Právny obzor, 99, 2016, č. 6, s. 525 - 554.
Security measures in new civil dispute proceedings - selected problems.
The Act No.
160/2015 Coll. Civil Dispute Proceedings Code introduces security measure as a completely new
institute of the Slovak procedural law. Systematically, it is included among protective instruments
whose primary purpose is to support achieving fundamental objectives of the main adversarial
proceedings. Extreme brevity of the regulation does, however, raise several serious and troubling
ambiguities, and produce unpredictably varying results even in identical case scenarios, as is
already evidenced in the practical application there of by courts of the first instance. This
article, therefore, attempts to define the place of security measures in the Slovak legal system and
to examine them, particularly, in the context of constitutional limits and distinctive features of
similar legalinstitutes. One of its main intentions is to review admissibility of analogy in gap -
filling of the regulation in question, as well as define and analyse the limitations thereof. It
also raises imperative
questions of functions and effects of the encumbrance created by the security
measure. Significant attention is paid to examination whether the regulation provides sufficient
level of protection to the rights of other subjects directly affected by such a judicially
established encumbrance, particularly other creditors of the debtor, who are not participants in the
proceedings. In its final chapter, the article aims to formulate a set of recommendations which -
given the present state of the regulation of numerous aspects of security measures, or, more
precisely, the lack thereof - should be observed in the decision practice.Key words:
security measures, civil dispute proceeding, procedural - law
encumbrance, effects of encumbrance, analogy in law, protection of fundamental rights
*-*-*-*-*- *-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Motto:
Theoria sine praxi
Sicut currus sine axi
Praxis sine theoria
Sicut coecus media in via 1)
*-*-*-*-*- *-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
1.
Dňa 1. júla 2016 nadobudol účinnosť nový procesný predpis upravujúci sporové civilné
konanie2) a spolu s dvomi ďalšími rekodifikáciami nahradil
Občiansky súdny poriadok,3)
ktorý ako generálny predpis upravoval občianske súdne konanie vo všetkých podobách (t.j. konanie
sporové, nesporové i konanie vo veciach tzv. správneho súdnictva) po dobu dlhšiu ako päťdesiat
rokov. Komparáciou týchto údajov by sa mohlo zdať, že predpis beznádejne zastaraný, ktorý vznikol v
úplne inej spoločenskej ére, ustupuje právnej úprave revolučne inej. Tak to však nie je. Primárnym
dôvodom je, že počet novelizácií Občianskeho súdneho
poriadku sa od jeho prijatia priblížil k číslu 100, teda aj predpis, ktorý nadobudol účinnosť
v polovici 60. rokov musel reflektovať, že spoločenská a sociálna realita determinuje obsah právneho
poriadku (a nie naopak). Dôsledkomu vedeného je
evolučný
(nie revolučný) charakter nového
procesného predpisu, Civilného sporového poriadku, o
čom najlepšie vypovedá priamo jeho dôvodová správa. Tá na mnohých miestach konštatuje, že úprava
toho ktorého ustanovenia a v ňom obsiahnutého právneho inštitútu sa osvedčila a v podstate sa
preberá bez výraznejších zmien, prípadne ide o zmeny práve evolučného charakteru, reagujúce na
poznatky aplikačnej praxe. Otázku, či za takejto situácie, akcentujúc predovšetkým zásady právnej
istoty, stability, predvídateľnosti práva a všetky postuláty vyplývajúce z charakteru Slovenskej
republiky ako materiálneho právneho štátu,4) bolo najvhodnejším riešením
prijímať nový procesný predpis namiesto relatívne väčšej
novely
Občianskeho súdneho poriadku, je však pravdepodobne na
širšiu diskusiu mimo rámca tohto príspevku.Rovnocenne bude zaujímavé sledovať, ako prebehne aplikácia ustanovenia zakotvujúceho
prakticky neobmedzenú plnú aplikabilitu5) - okrem stanovených
výnimiek6) - Civilného sporového
poriadku odo dňa jeho účinnosti, t.j. aj na všetky už prebiehajúce konania, ktoré neboli
začaté návrhom podaným podľa ustanovení Civilného sporového
poriadku, opäť vo vzťahu k zmieneným princípom ústavného charakteru, predovšetkým princípom
právnej istoty, predvídateľnosti práva a užšie tzv. legitímneho očakávania a ochrany dôvery všetkých
subjektov práva v právny poriadok, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou konceptu materiálneho právneho
štátu.7)
Najmä Ústavný súd Slovenskej republiky vo svojich rozhodnutiach opakovane zdôrazňuje, že
ochrana tzv. legitímnych očakávaní je zložkou imperatívu právnej istoty.8)
Autori článku sa preto domnievajú, že prechodné ustanovenie
§ 470 ods. 1 Civilného sporového poriadku
nebude možné aplikovať izolovane, bez kontextu s ďalšími právnymi normami v rámci právneho poriadku
Slovenskej republiky, osobitne právnymi normami nadzákonného (ústavného) charakteru, ktorých právna
sila predurčuje, aby s nimi boli výklad i aplikácia prechodných, aplikačných ustanovení
Civilného sporového poriadku plne v súlade. V
Ústave Slovenskej republiky je povinnosť ústav o
konformného výkladu zakotvená aj explicitne,9) bude preto potrebné pozorne
sledovať a hodnotiť, najmä ako sa prax vysporiada s legitímnymi očakávaniami účastníkov občianskeho
súdneho konania začatého v čase účinnosti Občianskeho súdneho
poriadku, týkajúcimi sa nepochybne aj toho, v akom type procesu, s akými určujúcimi
vlastnosťami a procesnými oprávneniami mala byť poskytnutá ochrana ich ohrozeným alebo porušeným
právam, alebo oprávneným záujmom.
Uvedené platí ešte viac v tých nemnohých (ale o to významnejších) prípadoch, keď sú
"parametre" Civilného sporového poriadku nastavené
výrazne odlišne od predchádzajúcej procesnej úpravy; tu máme na mysli najmä nové prvky reglementácie
opravných prostriedkov, ktorými sa limitujú možnosti inštančného prieskumu, a tým aj nápravy.
Situácia, keď množstvo rozhodnutí procesného charakteru (procesné rozhodnutia upravujúce vedenie
procesu), ktoré však môžu a spravidla aj reálne vyvolávajú závažné dôsledky práve v relácii k
zaručeným základným právam na súdnu ochranu a spravodlivé súdne konanie, sú vylúčené z riadneho aj
mimoriadneho prieskumus tým, že prípadná korekcia nesprávnosti zostáva len na Ústavnom súde
Slovenskej republiky, podľa názoru autorov veľmi skoro "narazí" na ústavnoprávne a
medzinárodnoprávne mantinely. Ochrana ústavnosti navyše nie je len záležitosťou Ústavného súdu, ale
primárne úlohou súdnictva všeobecného.10) Činnosť Ústavného súdu má byť
založená na princípe subsidiarity, t.j. jeho právomoc má byť primárne determinovaná okolnosťou, či
tu jealebo nie je iný orgán ochrany určený na ochranu základných práv a slobôd, pričom
najvýznamnejším orgánom uvedeného typu má byť aj naďalej všeobecný súd. Popri základnej otázke
výsledkov testu ústavnosti na novú úpravu preto nemožno ani vylúčiť, že jedným z jej
najmarkantnejších dôsledkov bude preťaženie a zahltenie Ústavného súdu Slovenskej republiky, ktorý
je materiálne, organizačne aj technicky určený na poskytovanie úplne iného typu právnej ochrany
. Vyvoláva tak o. i. riziko reálneho znefunkčnenia činnosti Ústavného súdu, ako
aj nemožnosti alebo obmedzení efektívnej materiálnej realizácie práv zaručených v
čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky a
čl. 6 ods. 1 Dohovoru o ochrane ľudských práv a
základných slobôd.
ultima ratio
2.
Jedným zo staronových procesných inštitútov prítomných v novej právnej úprave sú
zabezpečovacie prostriedky, pričom ich najtypickejším a najčastejším predstaviteľom budú určite
neodkladné opatrenia, ktoré sú až na určité obsahové zmeny nemeritórneho charakteru normatívnym
ekvivalentom predbežných opatrení podľa ustanovení Občianskeho
súdneho poriadku.11) Novým typom zabezpečovacích prostriedkov sú však
tzv. zabezpečovacie opatrenia, ktoré si v Civilnom sporovom
poriadku dokonca "vyslúžili" osobitnú, legislatívno - technicky oddelenú
úpravu.12) S ohľadom na jej mimoriadnu stručnosť a subsidiárne použitie
ustanovení o neodkladnom opatrení13) je určite namieste otázka, či bolo
takéto vyčlenenie, ktorým boli zabezpečovacie opatrenia nie len pojmovo, ale aj fakticky vyňaté zo
všeobecnej kategórie neodkladných opatrení, skutočne potrebné. Túto pochybnosť podčiarkuje aj
dôvodová správa k ustanoveniu § 344 Civilného sporového
poriadku,14) z ktorej nie jemožné excerpovať žiadne definičné znaky,
ktoré by odôvodňovali potrebu oddeleného prístupu.
Legitímnou je aj pochybnosť, či bolo dôvodné pristúpiť k zásadnej terminologickej obmene a
pojem predbežné opatrenie nahradiť pojmom neodkladné opatrenie, najmä ak sa zoberie do úvahy vyššie
zmienený fakt, že úprava neodkladných opatrení je v zásade veľmi podobná úprave predbežných
opatrení. Rovnako možno argumentovať, že sa postupom času vytvorila značne rozsiahla judikatúra,
ktorá zaujala stanovisko k množstvu výkladových a aplikačných problémov, ktoré reálna aplikácia
práva v dotknutej oblasti priniesla, a táto bola rovnako kvalitne spracovaná aj v právnej náuke.
Samotný Civilný sporový poriadok pritom v
čl. 2 ods. 2 zdôrazňuje význam právnej istoty
ako stavu, "
v ktorom každý môže legitímne očakávať, že jeho spor bude rozhodnutý v súlade s
ustálenou rozhodovacou praxou najvyšších súdnych autorít.
". Nie je preto zrejmé, prečo sa
zákonodarca rozhodol zneistiť aplikabilitu dosiaľ sformulovaných záverov zavedením novej
terminológie. Nikdy by sa nemalo technokraticky zabúdať, že právo je záväzné pre každého, pričom
práve z tohto dôvodu by malo byť čo najzrozumiteľnejšie, aby štandardný (priemerný, common
)
adresát právnej normy mohol bez väčších problémov jej obsah akceptovať, pochopiť, či vyložiť tak,
aby sa záväzné pravidlo správania premietlo i do jeho reálneho konania v rámci spoločenskej
interakcie. Používanie rozdielnych pojmov s relatívne rovnocenným obsahom rozhodne nie je možné
označiť za žiaduci jav, naopak, ide o postup s priamym negatívnym dosahom na právnu istotu a
predvídateľnosť práva zo strany adresátov právnych noriem.Dôvodová správa pritom vnáša viac svetla do tejto základnej terminologicko - obsahovej
problematiky iba zdanlivo: "
Navrhovaná právna úprava neodkladných opatrení súdu radikálne mení
doterajšiu koncepciu predbežných opatrení, a to predovšetkým s ohľadom na nevyhovujúce náväznosti na
konanie exekučné. Vlastnosť dočasnosti pri predbežných opatreniach neumožňovala oprávnenému zachovať
si poradie v exekučnom konaní, ktoré si oprávnený musel zabezpečovať inak, čo sa javí ako procesne
nehospodárne a funkčne neudržateľné. Inštitút neodkladných, zabezpečovacích a iných opatrení súdu
opúšťa doterajší charakter predbežnosti poskytovanej ochrany, pretože po nariadení navrhovaných
opatrení nemusí nevyhnutne nasledovať konanie vo veci samej
.". Venuje sa teda iba minoritnému
typu zabezpečovacích prostriedkov, keď radikálnosť zmeny
odôvodňuje vo vzťahu k exekučnému
konaniu, napriek tomu, že pri absolútnej väčšine predbežných opatrení (úplne správne) dochádzalo k
ich zániku ex lege
, na základe zákonom predpokladanej skutočnosti, ktorou bol spravidla
úspech alebo neúspech vo veci samej (v rámci ktorej alebo v súvislosti s ktorou bol tento
zabezpečovací prostriedok použitý a súdom nariadený).15) Existoval len
minoritný počet nariadených predbežných opatrení, ktoré by mali presah do exekučného konania, čo bol
prevažne dôsledok časovej koincidencie spôsobenej "dod