Keď sa namieta sudca
Mgr.
Juraj
Šeliga
interný doktorand, Katedra teórie práva a ústavného práva Právnickej fakulty
Trnavskej Univerzity v Trnave.
ŠELIGA, J.: Keď sa namieta sudca. Právny obzor, 99, 2016, č. 4, s. 310 - 330.
When the judge objects.
That article deals with the issue of bias and impartiality
of the judge especially through the prism of the argument ad hominem
, in context of so called
antidiscrimination action, or the famous case named "Čentéš". Thesis of the article claims that
successful use of the ad hominem
depends on size of the "touched" group by argument (judges in case
of impartiality for instance). With regard to the objection of bias of the judge author explains
that the objecting to one judge as biased has greater chances to succeed than if we object all the
judges. Arguments which article provides for the defense of the postulated thesis can be divided
into two related categories. The first category says that, the subjective or objective test of bias,
respectively impartiality of the judge in certain situations can be understood as a methodological
tool for the system, rather than as a qualifying element of the whole system. The second category of
argument is founded on the requirement of vertical institutional cohesion among concepts of
democracy, justice and judges. The article also covers the argument ad hominem
as such. Especially
it deals with situations when this argument may be considered as a logical error or when it is
correct argument within the argumentation scheme.1)Key words:
ad hominem
, impartiality, testing of impartiality,
biasDrzý syn alebo miesto úvodu
Predstavte si nasledujúcu situáciu - syn Ján, ktorý je posledný mesiac drzý k matke, chce
ísť prvý krát na diskotéku a pýta si povolenie od rodičov. Príde za matkou a spýta sa jej, či môže
ísť na diskotéku s priateľmi. Matka povie nie. Syn (ako to deti štandardne robia) ide za svojim
otcom a pýta sa ho, či smie ísť s priateľmi na diskotéku, otec, rovnako ako matka, odpovedá nie. Ján
má pocit absolútnej nespravodlivosti a navyše, čo je pre tento príklad kľúčové, má pocit, že jeho
rodičia sú voči nemu zaujatí. Matka, pretože Ján je/bol k nej drzý, a otec, pretože sa nechce dostať
do konfliktu s matkou. Aké má v takejto situácii možnosti? Odhliadnuc od úteku z domu a všetkých
extrémov nemá žiadnu možnosťa jediné, čo mu zostáva, je sedieť večer vo svojej izbe a povedať svojim
priateľom, že na žiadnu diskotéku nejde. Ján sa jednoducho nemá ku komu viac "odvolať", pretože jeho
jediná nádej, otec, má záujem na nekonfliktnom vzťahu s matkou, a preto v tejto veci nevie rozhodnúť
podľa seba.
Vyššie uvedené je, samozrejme, iba nedokonalý príklad, ktorý má plno dier. Akurát, že na
jedno nám slúži, a síce, že z času na čas sme, resp. sme boli alebo môžeme byť v situáciách, keď
každý, kto má o našom "osude" rozhodnúť, je alebo sa môže javiť ako zaujatý. A rovnako náš príklad
hovorí o tom, že niekedy napriek tomu, že zaujatosť je očividná, sú situácie, keď už neexistuje
inštitúcia, na ktorú sa vieme odvolať. Na dôvažok ukazuje tiež i to, že nie je zaujatosť ako
zaujatosť.2)
Opustime však bezpečné vody rodinnej obývačky, kde jediným pravidlom je slovo
rodiča/rodičov, a prejdime k situáciám, kde reálne máme šancu v prípade, že je voči nám niekto
zaujatý - proti takejto zaujatosti sa i brániť. Nasledujúci text má ambíciu zaoberať sa v princípe
dvoma vecami:
(i)
argumentom vo vzťahu k sudcovi,
ad hominem
(ii)
právom na nestranného sudcu.3)
Téza, ktorú budeme v nasledujúcich riadkoch obhajovať, postuluje, že "udržateľnosť"
argumentu pri jeho správnom použití závisí najmä od veľkosti množiny sudcov, ktorú
argument napáda. Presnejšie povedané, čím je množina menšia, tým má argument väčšiu šancu na úspech.
Laicky povedané, ak namietam, že jeden sudca je zaujatý, šanca, že moja námietka zaujatosti uspeje,
je omnoho vyššia, ako keď poviem, že všetci sudcovia sú zaujatí. Áno, to znie ako objavenie teplej
vody, preto dokonca tvrdíme, že i ak prijímame predpoklad, že všetci sudcovia sú vo vzťahu k
účastníkovi alebo veci zaujatí ako pravdivý, tak i napriek tomu takýto argument (námietka
zaujatosti) neuspeje a ani nemôže, resp. nesmie uspieť. Argumenty, ktoré ponúkame na obhajobu, možno
rozčleniť do dvoch prepojených kategórií. Prvá kategória spočíva v tom, že subjektívny, resp.
objektívny test zaujatosti, resp. nestrannosti sudcu možno v určitých situáciách chápať skôr ako
metodologickú pomôcku pre systém než ako kvalifikačný prvok celého systému. Druhá kategória
argumentácie má svoj základ v požiadavke vertikálnej inštitucionálnej previazanosti pojmov
demokracia, spravodlivosťa sudca.
ad hominem
Námietok k našej téze sa ponúka viacero, avšak máme za to, že ich možno zhrnúť do
kategórie, pre ktorú je charakteristická požiadavka na tzv. čo možno "absolútnu" nestrannosť sudcu,
ba priam sudcu (ne) človeka, ktorý rozhoduje akoby stroj - dáta na vstupe, algoritmus a dáta na
výstupe.
Je potrebné dodať, že akokoľvek máme ambíciu ponúknuť svoj pohľad na uvedenú problematiku,
budeme nemenej spokojní, ak nasledujúce riadky prijmú čitateľa k hlbšiemu uvažovaniu o argumente
(najmä v podkategórii ), resp. námietkach zaujatosti ako takých
(a to i napriek tomu, že pre mnohých sa môže naša téza javiť ako
kontroverzná).4)
ad hominem
ad personam
Mozaika
Metodologicky budeme postupovať nasledovne. Po priblížení si podstaty samotného argumentu
a jeho kritiky prejdeme k požiadavkám na nezaujatého sudcu.
ad hominem
Pristavíme sa pri reálnosti možnosti takejto požiadavky. Následne potom pojem sudcu
"preosiaty" cez sito a "zaujatosť" vložíme do inštitucionálnych vzťahov, v ktorých
bude pre nás viac systémovým prvkom, a nie definičným znakom. Našu tézu budeme demonštrovať na
ploche mozaiky poskladanej z tzv. antidiskriminačných žalôb sudcov vo vzťahu k štátu (špeciálny súd)
a tzv. námietkovej vojny v neslávnej kauze (ne) vymenovania kandidáta na generálneho prokurátora -
pána Čentéša. Na ostatok sa vrátime sumárom k otázke systémovej "udržateľnosti" použitia námietok
zaujatosti. Čitateľa, tak ako bolo i vyššie naznačené, upozorňujeme, že na viacerých miestach v
texte sa stretne s odbočkami, ktoré sa na prvý pohľad môžu javiť ako zbytočné a s témou nesúvisiace.
Avšak vzhľadom na to, že ide o problematiku citlivú, či už právne, alebo i celospoločensky, máme
zato, že pomáhajú dokresliť celú mozaiku tejto komplikovanej témy. Koniec koncov, vlastne iné ako
mozaika sa na takom malom priestore načrtnúť ani nedá.
ad hominem
Ad hominem
Argument najčastejšie chápeme ako "
určitú sekvenciu, kde niečo (premisa) vystupuje ako
dobrý dôvod pre akceptovanie niečoho ďalšieho (záveru).
".5) Inak tiež
povedané, argument je súborom výrokov, ktoré sú v zájomne logicky prepojené, majú pravdivostnú
hodnotu, a tak pospolu tvoria argument, ktorý podporuje (vyvracia) nami postulovaný záver. Slovami
cambridgeského slovníka argumentje "dôvod(reason), resp. dôvody, pre ktoré súhlasíme alebo namietame
s myšlienkou alebo návrhom (suggestion).".6) Pririgidnom chápaní významu
pojmu argument je cieľom argumentu nie atakovať oponenta, či ohúriť publikum, ale ponúknuť dobrý
dôvod (reason) na podporu vášho záveru (conclusion), dôvod, ktorý všetky strany môžu, resp. "musia"
(logicky) akceptovať.7)Argumentáciu potom teda chápeme ako určitú logickú činnosť, proces, kde adresátom našich
argumentov pomocou vzájomného prepojenia cez rečové akty a prechody ("interferencie", ako hovorí
napr. Sobek) pozývame adresáta na "svoju" stranu.8) Argumentá