Keď sa namieta sudca

Vydáno: 62 minút čítania
Keď sa namieta sudca
Mgr.
Juraj
Šeliga
interný doktorand, Katedra teórie práva a ústavného práva Právnickej fakulty Trnavskej Univerzity v Trnave.
ŠELIGA, J.: Keď sa namieta sudca. Právny obzor, 99, 2016, č. 4, s. 310 - 330.
When the judge objects.
That article deals with the issue of bias and impartiality of the judge especially through the prism of the argument
ad hominem
, in context of so called antidiscrimination action, or the famous case named "Čentéš". Thesis of the article claims that successful use of the
ad hominem
depends on size of the "touched" group by argument (judges in case of impartiality for instance). With regard to the objection of bias of the judge author explains that the objecting to one judge as biased has greater chances to succeed than if we object all the judges. Arguments which article provides for the defense of the postulated thesis can be divided into two related categories. The first category says that, the subjective or objective test of bias, respectively impartiality of the judge in certain situations can be understood as a methodological tool for the system, rather than as a qualifying element of the whole system. The second category of argument is founded on the requirement of vertical institutional cohesion among concepts of democracy, justice and judges. The article also covers the argument
ad hominem
as such. Especially it deals with situations when this argument may be considered as a logical error or when it is correct argument within the argumentation scheme.1)
Key words:
ad hominem
, impartiality, testing of impartiality, bias
Drzý syn alebo miesto úvodu
Predstavte si nasledujúcu situáciu - syn Ján, ktorý je posledný mesiac drzý k matke, chce ísť prvý krát na diskotéku a pýta si povolenie od rodičov. Príde za matkou a spýta sa jej, či môže ísť na diskotéku s priateľmi. Matka povie nie. Syn (ako to deti štandardne robia) ide za svojim otcom a pýta sa ho, či smie ísť s priateľmi na diskotéku, otec, rovnako ako matka, odpovedá nie. Ján má pocit absolútnej nespravodlivosti a navyše, čo je pre tento príklad kľúčové, má pocit, že jeho rodičia sú voči nemu zaujatí. Matka, pretože Ján je/bol k nej drzý, a otec, pretože sa nechce dostať do konfliktu s matkou. Aké má v takejto situácii možnosti? Odhliadnuc od úteku z domu a všetkých extrémov nemá žiadnu možnosťa jediné, čo mu zostáva, je sedieť večer vo svojej izbe a povedať svojim priateľom, že na žiadnu diskotéku nejde. Ján sa jednoducho nemá ku komu viac "odvolať", pretože jeho jediná nádej, otec, má záujem na nekonfliktnom vzťahu s matkou, a preto v tejto veci nevie rozhodnúť podľa seba.
Vyššie uvedené je, samozrejme, iba nedokonalý príklad, ktorý má plno dier. Akurát, že na jedno nám slúži, a síce, že z času na čas sme, resp. sme boli alebo môžeme byť v situáciách, keď každý, kto má o našom "osude" rozhodnúť, je alebo sa môže javiť ako zaujatý. A rovnako náš príklad hovorí o tom, že niekedy napriek tomu, že zaujatosť je očividná, sú situácie, keď už neexistuje inštitúcia, na ktorú sa vieme odvolať. Na dôvažok ukazuje tiež i to, že nie je zaujatosť ako zaujatosť.2)
Opustime však bezpečné vody rodinnej obývačky, kde jediným pravidlom je slovo rodiča/rodičov, a prejdime k situáciám, kde reálne máme šancu v prípade, že je voči nám niekto zaujatý - proti takejto zaujatosti sa i brániť. Nasledujúci text má ambíciu zaoberať sa v princípe dvoma vecami:
(i)
argumentom
ad hominem
vo vzťahu k sudcovi,
(ii)
právom na nestranného sudcu.3)
Téza, ktorú budeme v nasledujúcich riadkoch obhajovať, postuluje, že "udržateľnosť" argumentu
ad hominem
pri jeho správnom použití závisí najmä od veľkosti množiny sudcov, ktorú argument napáda. Presnejšie povedané, čím je množina menšia, tým má argument väčšiu šancu na úspech. Laicky povedané, ak namietam, že jeden sudca je zaujatý, šanca, že moja námietka zaujatosti uspeje, je omnoho vyššia, ako keď poviem, že všetci sudcovia sú zaujatí. Áno, to znie ako objavenie teplej vody, preto dokonca tvrdíme, že i ak prijímame predpoklad, že všetci sudcovia sú vo vzťahu k účastníkovi alebo veci zaujatí ako pravdivý, tak i napriek tomu takýto argument (námietka zaujatosti) neuspeje a ani nemôže, resp. nesmie uspieť. Argumenty, ktoré ponúkame na obhajobu, možno rozčleniť do dvoch prepojených kategórií. Prvá kategória spočíva v tom, že subjektívny, resp. objektívny test zaujatosti, resp. nestrannosti sudcu možno v určitých situáciách chápať skôr ako metodologickú pomôcku pre systém než ako kvalifikačný prvok celého systému. Druhá kategória argumentácie má svoj základ v požiadavke vertikálnej inštitucionálnej previazanosti pojmov demokracia, spravodlivosťa sudca.
Námietok k našej téze sa ponúka viacero, avšak máme za to, že ich možno zhrnúť do kategórie, pre ktorú je charakteristická požiadavka na tzv. čo možno "absolútnu" nestrannosť sudcu, ba priam sudcu (ne) človeka, ktorý rozhoduje akoby stroj - dáta na vstupe, algoritmus a dáta na výstupe.
Je potrebné dodať, že akokoľvek máme ambíciu ponúknuť svoj pohľad na uvedenú problematiku, budeme nemenej spokojní, ak nasledujúce riadky prijmú čitateľa k hlbšiemu uvažovaniu o argumente
ad hominem
(najmä v podkategórii
ad personam
), resp. námietkach zaujatosti ako takých (a to i napriek tomu, že pre mnohých sa môže naša téza javiť ako kontroverzná).4)
Mozaika
Metodologicky budeme postupovať nasledovne. Po priblížení si podstaty samotného argumentu
ad hominem
a jeho kritiky prejdeme k požiadavkám na nezaujatého sudcu.
Pristavíme sa pri reálnosti možnosti takejto požiadavky. Následne potom pojem sudcu "preosiaty" cez sito
ad hominem
a "zaujatosť" vložíme do inštitucionálnych vzťahov, v ktorých bude pre nás viac systémovým prvkom, a nie definičným znakom. Našu tézu budeme demonštrovať na ploche mozaiky poskladanej z tzv. antidiskriminačných žalôb sudcov vo vzťahu k štátu (špeciálny súd) a tzv. námietkovej vojny v neslávnej kauze (ne) vymenovania kandidáta na generálneho prokurátora - pána Čentéša. Na ostatok sa vrátime sumárom k otázke systémovej "udržateľnosti" použitia námietok zaujatosti. Čitateľa, tak ako bolo i vyššie naznačené, upozorňujeme, že na viacerých miestach v texte sa stretne s odbočkami, ktoré sa na prvý pohľad môžu javiť ako zbytočné a s témou nesúvisiace. Avšak vzhľadom na to, že ide o problematiku citlivú, či už právne, alebo i celospoločensky, máme zato, že pomáhajú dokresliť celú mozaiku tejto komplikovanej témy. Koniec koncov, vlastne iné ako mozaika sa na takom malom priestore načrtnúť ani nedá.
Ad hominem
Argument najčastejšie chápeme ako "
určitú sekvenciu, kde niečo (premisa) vystupuje ako dobrý dôvod pre akceptovanie niečoho ďalšieho (záveru).
".5) Inak tiež povedané, argument je súborom výrokov, ktoré sú v zájomne logicky prepojené, majú pravdivostnú hodnotu, a tak pospolu tvoria argument, ktorý podporuje (vyvracia) nami postulovaný záver. Slovami cambridgeského slovníka argumentje "dôvod(reason), resp. dôvody, pre ktoré súhlasíme alebo namietame s myšlienkou alebo návrhom (suggestion).".6) Pririgidnom chápaní významu pojmu argument je cieľom argumentu nie atakovať oponenta, či ohúriť publikum, ale ponúknuť dobrý dôvod (reason) na podporu vášho záveru (conclusion), dôvod, ktorý všetky strany môžu, resp. "musia" (logicky) akceptovať.7)
Argumentáciu potom teda chápeme ako určitú logickú činnosť, proces, kde adresátom našich argumentov pomocou vzájomného prepojenia cez rečové akty a prechody ("interferencie", ako hovorí napr. Sobek) pozývame adresáta na "svoju" stranu.8) Argumentá