Vývoj právnej úpravy kybernetických zločinov v Európskej únii

Vydáno: 36 minút čítania
BICKO, M.: Vývoj právnej úpravy kybernetických zločinov v Európskej únii. Právny obzor, 108, 2025, č. 4, s. 343 - 356.

Development of cybercrime legislation in the European Union.

The article is divided into three chapters. The first two chapters analyze the development of cybersecurity in the sources of primary and secondary EU law. The third chapter also briefly introduces selected case law of the Court of Justice of the EU (CJEU) in the field of cybersecurity. The aim of the article is to analyze the development of cybersecurity legislation in the EU. I operate with the hypothesis that the development of cybersecurity was primarily influenced by the Lisbon Treaty of 2009, or rather the technological progress achieved in the last decade, while specific rules of cooperation or identification of cybercrimes are defined in secondary law documents. To achieve the aim of the article and verify the hypothesis, the methods of description, analysis, synthesis and deduction are used.

Key words: cybercrime legislation, computer crime, EUROPOL, AML, NIS

 
1. Východiskové postavenie kybernetickej kriminality v práve EÚ
Právo EÚ je možné rozdeliť na primárne a sekundárne právo. Primárne právo EÚ je tvorené zakladajúcimi zmluvami, ich prílohami a tiež zmluvami o pristúpení členských štátov, ktorými sa čiastočne obmedzila ich štátna suverenita v prospech práva EÚ. Prvotným dokumentom primárneho práva boli Rímske zmluvy, ktoré sa vyvinuli do Zmluvy o fungovaní Európskej únie a Zmluvy o Európskej únii. Primárne právo EÚ zahŕňa aj všeobecné právne zásady, základné ľudské práva a slobody (Tomášek a kol., 2021, s. 103). Hlavným zmyslom primárneho práva EÚ je rozdelenie kompetencií a povinností medzi EÚ (nadnárodnú úroveň) a členské štáty (národnú úroveň). Primárne právo zároveň zabezpečuje právny kontext, na ktorého základe inštitúcie EÚ formulujú a realizujú svoje politiky (Tichý a kol., 2014, s. 800).
Sekundárne právo EÚ je vymedzené v článku 288 Zmluvy o fungovaní EÚ. Konkrétne vymedzuje päť právnych aktov, ktoré je umožnené prijímať inštitúciám EÚ. Ide o nariadenia, smernice, rozhodnutia, odporúčania (legislatívne právne akty) a stanoviská (nelegislatívne a nezáväzné právne akty). Sekundárne právo EÚ zahŕňa aj atypické akty, ktoré môžu byť právne záväzné (interinštitucionálne dohody). Pri iných atypických aktoch, napríklad uzneseniach a záveroch, sa nepredpokladajú právne účinky (Tomášek a kol., 2021, s. 107 - 112). Sekundárne právo EÚ má nižšiu právnu silu a musí byť v súlade s primárnym právom.
Právny základ umožňujúci úpravu kybernetickej bezpečnosti zo strany inštitúcií EÚ je zakotvený v čl. 68 Zmluvy o fungovaní EÚ, v ktorého zmysle
"Európska rada vymedzuje strategické usmernenia pre legislatívne a operatívne plánovanie v rámci priestoru slobody, bezpečnosti a spravodlivosti."
Zásadné sú však aj ďalšie ustanovenia nachádzajúce sa v IV. kapitole (justičná spolupráca v trestných veciach) a tiež V. kapitole (policajná spolupráca). Článok 83 Zmluvy o fungovaní EÚ umožňuje Európskemu parlamentu a Rade stanovovať minimálne pravidlá týkajúce sa trestných činov a tiež sankcií za spáchanie trestných činov v oblasti vážnej trestnej činnosti, ktorá má cezhraničný rozmer. Jednou z oblastí vážnej trestnej činnosti je aj počítačová kriminalita, ktorá je v primárnom práve EÚ identická s úrovňou terorizmu, obchodovania s ľuďmi, nedovoleného obchodovania s drogami a so zbraňami, prania špinavých peňazí, korupciou či organizovanou trestnou činnosťou. Počítačová kriminalita tak z pohľadu justičnej spolupráce v trestných veciach patrí medzi najviac závažné trestné činy. EÚ s cieľom predchádzať, odhaľovať a vyšetrovať trestné činy rozvíja vzájomnú policajnú spoluprácu, do ktorej sa zapájajú príslušné orgány členských štátov vrátane polície a iných orgánov, ktoré presadzujú výkon práva. Na podporu a posilňovanie činnosti policajných a iných orgánov členských štátov EÚ bol zriadený EUROPOL (čl. 88 Zmluvy o fungovaní EÚ).
Činnosť EÚ sa v oblasti eliminácie páchania kybernetickej kriminality prejavuje na dvoch úrovniach, a to na nadnárodnej a národnej úrovni. Na nadnárodnej úrovni EÚ predstavuje aktéra vytvárajúceho strategické opatrenia, resp. kľúčové kroky a definuje ciele, ktoré je potrebné v tejto oblasti dosiahnuť. Na úrovni členských štátov zjednodušuje cezhraničnú výmenu informácií, realizáciu vyšetrovania, operatívnych akcií a tiež spoluprácu, čoho príkladom je EUROPOL. Hlavným zmyslom EÚ je na oboch úrovniach predchádzanie páchaniu trestnej činnosti, odhaľovanie a objasňovanie trestnej činnosti vzťahujúcej sa (nielen) ku kybernetickej kriminalite.
 
2. Genéza kybernetickej bezpečnosti v prameňoch primárneho a sekundárneho práva EÚ
Vývoj kybernetickej bezpečnosti v prameňoch práva EÚ je možné rozpracovať do dvoch období, a to do obdobia pred a po prijatí Lisabonskej zmluvy (2009). Predovšetkým po roku 2009 bolo prijatých viac