Genéza vzájomného uznávania justičných rozhodnutí v trestných veciach v
EÚ
JUDr.
Libor
Klimek
Fakulta práva Paneurópskej vysokej školy, interný doktorand (Trestné právo),
Bratislava
JUDr.
Richard
Klimek
Fakulta práva Paneurópskej vysokej školy, externý doktorand (Trestné právo).
Bratislava
KLIMEK, L. - KLIMEK, R.: Genéza vzájomného uznávania justičných rozhodnutí v
trestných veciach v EÚ. Právny obzor, 96, 2013, č.3, s.271 - 292.
Genesis of the Mutual Recognition of Judicial Decisions in Criminal Matters in the
EU.
Nowadays, the judicial co-operation in criminal matters in the EU shall be based on the
mutual recognition of judicial decisions in criminal matters in the EU. The paper deals with the
genesis of the concept. The development of the mutual recognition idea has been a gradual process.
First, the paper introduces the general knowledge concerning the mutual recognition as a common
concept of EU law and its impact in the area of Criminal law. Further, it is focused on its
development in the field of judicial co-operation in criminal matters in the light of European
Council political documents and relevant EU programmes. In order to implement the mutual recognition
a number of legislative instruments have been adopted. The paper analyses early legislative
instruments, i.e. the Framework Decision on the European arrest warrant and the Framework Decision
on the execution in the EU of orders freezing property or evidence. Moreover, it analyses their
testing. Subsequently, the paper deals with other instruments involved in the development of mutual
recognition. In the end, it introduces the impact of the Treaty of Lisbon on mutual recognition and
its current position in the EU primary law. Naturally, it does not leave out of consideration
current development. The paper presents as well newly introduced legislative proposal of instruments
implementing the principle of mutual recognition in the EU.Key words:
Mutual recognition of judicial decisions in criminal matters in the
EU, Cardiff conclusions, Tampere conclusions, The Hague Programme, Stockholm programme, Programme of
measures to implement the principle of mutual recognition of decisions in criminal matters,
legislative instruments, legislative proposals, impact of the Treaty of Lisbon1. Úvod
Vzájomné uznávanie justičných rozhodnutí v trestných veciach v EÚ je kľúčovým konceptom
európskeho justičného priestoru. Jeho realizácia sa stala jedným z hlavnýchokruhov aktivity EÚ v
oblasti trestného práva a je jedným z najsľubnejších. Nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy dňa
1. decembra 2009 bolo vzájomné uznávanie umiestnenédo centra právnej sily v EÚ, a to do
Zmluvy o fungovaní EÚ. Stalo sa jedným z dvoch hlavných
pilierov justičnej spolupráce v trestných veciach spolu s aproximáciou trestnoprávnych predpisov
členských štátov EÚ. Avšak, kým sa vzájomnému uznávaniu justičných rozhodnutí doprialo takéhoto
postavenia, prešli roky, počas ktorých sa vyvíjalo.
Príspevok sa zaoberá genézou vzájomného uznávania v oblasti trestného práva, resp. v
oblasti justičnej spolupráce v trestných veciach v EÚ. Tento proces sa udial na pozadí politických
dokumentov, programov a najmä prijímaním konkrétnych legislatívnych opatrení na úrovni EÚ. Takéto
udalosti a súvisiace dokumenty sú v ňom podrobené analýze.
Navyše, príspevok má ambíciu byť nadčasový. Nielenže sa venuje udalostiam predchádzajúcim
súčasnosť, ale poukazuje aj na súčasné procesy v jeho vývoji. Samozrejme, hneď v úvode je potrebné
si uvedomiť, že vzájomné uznávanie justičných rozhodnutí nie je na konci svojho právneho vývoja.
Možno teda očakávať, že v budúcnosti sa bude vyvíjať ďalej, teda tento príspevok netreba vnímať ako
uzatvorený.
2. Filozofia vzájomného uznávania justičných rozhodnutí a jeho
dôsledky v oblasti trestného práva
Vo všeobecnej rovine spočíva zmysel vzájomného uznávania v tom, že
rozhodnutia či
rozsudky prijaté v jednom členskom štáte EÚ sú uznané a vykonateľné v inom členskom štáte.
Avšak
koncept vzájomného uznávania nie je v kontexte európskej integrácie úplne nový. Naopak, je
všeobecným konceptom, ktorý sa nachádza v samom koreni európskej integrácie. Je celkom jednoduché
nájsť príklady v práve ES/EÚ, kde sa objavuje. Napríklad ho nachádzame v základnom princípe
vnútorného trhu EÚ, že výrobok, ktorý je legálne vyrábaný a predávaný v jednom členskom štáte, je
možné exportovať do iného členského štátu, ako aj ho v ňom predávať. Následne možno hovoriť o
vzájomnom uznávaní vysokoškolského vzdelania, ktoré má vplyv na schopnosť pracovať v inom členskom
štáte. Teda vzájomné uznávanie justičných rozhodnutí je len jedným uplatnením všeobecného princípu
vzájomného uznávania, a to na účely trestného práva.1)V oblasti trestného práva
je vzájomné uznávanie kľúčovým konceptom európskeho
justičného priestoru.2) Tento mechanizmus sa vyvinul počas niekoľkých rokov z
futuristickej vízie na princíp, ktorý je oporným kameňom justičnej spolupráce v trestných
veciach.3) V podstate to znamená, že každý vnútroštátny justičný orgán uznáva
požiadavky od justičných orgánov iného členského štátu, a to s minimálnymi formalitami. Vzájomné
uznávanie je zásada uznávajúca rozhodnutia iného členského štátu EÚ, ktorý rieši niektoré
záležitosti rovnakým alebo podobným spôsobom ako iný členský štát, no jeho výsledky sú prijímané ako
rovnocenné rozhodnutie. Rozhodnutia sú prijímané, aj keď porovnateľný orgán ani nemusí existovať
alebo nemôže prijať takéto rozhodnutia, alebo dokonca by zaujal úplne rozdielne rozhodnutie v
porovnateľnom prípade. V reálnom vyjadrení vzájomné uznávanie justičných rozhodnutí zahŕňa
vytvorenie ich voľného pohybu, ktoré majú úplný a priamy účinok v celej EÚ.
Je teda založené na
myšlienke rovnocennosti medzi rozhodnutím vydávajúceho štátu a vykonávajúceho štátu a vzájomnej
dôvery medzi členskými štátmi.4) Okrem iného vzájomné uznávanie rozhodnutí
prispieva k právnej istote v EÚ.5)Vzájomné uznávanie sa vzťahuje tak na konečné rozhodnutia, ako aj rozhodnutia prijaté
pred nimi.
Pokiaľ ide konečné rozhodnutia, ich definícia bola vypracovaná na základe už
zavedených textov v oblasti občianskoprávnych a obchodnoprávnych vecí, ako napríklad v Bruselskom
dohovore6) z roku 1968. Na účely trestného práva, ako poukázala Európska
komisia, definícia pojmu "konečné rozhodnutie"
sa ukázala byť ťažká, najmä pokiaľ ide o prvok
"konečné". Rozhodnutie ako také je tu chápané ako akt, ktorým je určitá vec vyriešená záväzným
spôsobom. Ako pracovnú definíciu konečného rozhodnutia odporučila zahrnúť všetky rozhodnutia,
ktoré rozhodujú o podstate trestného konania, a proti ktorým nie je prípustný riadny opravný
prostriedok, alebo ak je prípustný, tak ak nemá odkladný
účinok.
7)Navyše je vhodné zodpovedať otázku, či rozhodnutia prijaté správnymi orgánmi by mali byť
tiež predmetom vzájomného uznávania. Napríklad spomenutý Bruselský dohovor obmedzuje rozsah uznania
a výkonu rozhodnutí vydaných len súdom alebo tribunálom.8) Pokiaľ ide o
trestné veci, právne poriadky niektorých členských štátov umožňujú správnym orgánom prijímať určité
rozhodnutia. Preto by režim vzájomného uznávania nebol úplný, ak by nezahŕňal aj takéto
rozhodnutia.9)
3. Okolnosti vedúce k zavádzaniu vzájomného
uznávania rozhodnutí v oblasti trestného práva
Prvé náznaky na zavedenie vzájomného uznávania rozhodnutí v trestných veciach možno
pozorovať už od 60. či 70. rokov minulého storočia. Iniciátorom takýchto snáh bola Rada Európy. Za
týmto účelom boli vypracúvané medzinárodné zmluvy či dohovory. Ako príklady možno poukázať na
Európsky dohovor o dohľade nad podmienečne odsúdenými alebo
podmienečne prepustenými páchateľmi,10) Európsky dohovor o trestaní
za dopravné priestupky v cestnej premávke,11) Európsky dohovor o
medzinárodnej platnosti trestných rozsudkov,12)
Európsky dohovor o prevzatí trestného
konania13) alebo aj Dohovor o
odovzdávaní odsúdených osôb.14) Nedostatkom týchto zmlúv bola ich
nedostatočná ratifikáci