Pozitívne opatrenia zamerané na rodovú rovnosť v rozhodnutiach Európskeho súdneho
dvora
JUDr.
Zuzana
Magurová
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
MAGUROVÁ, Z. Pozitívne opatrenia zamerané na rodovú rovnosť v rozhodnutiach
Európskeho súdneho dvora. Právny obzor, 95, 2012, č.6, s.584 - 600.
Positive measures aimed to gender equality in judgments of the European Court of
Justice.
This article is continuation of the previous article Positive measures aimed to gender
equality in the context of EU law and focuses on the origin and purpose of positive measures in EU
law and in law of SR on the background of reflection of meanings of the terms "equality" (and its
conception) and "discrimination". The article analyses not only judgments of ECJ concerning positive
measures aimed to gender equality, but also to opinions of advocates general to these judgments. In
the final charter concerned with positive measures in law of SR, which is a summary of previous
interpretation, the author formulates her opinions and refers to the possibility of drawing
inspiration for the regulation of positive measures on the ground of sex in Slovak legislation the
draft of which is currently subject to the approval procedure.Key words:
sex, gender, equality, positive measureRovnosť, zákaz diskriminácie a pozitívne opatrenie v rozhodnutiach
ESD
1) Základné zásady a smerovanie Európskej únie upravuje európska
legislatíva, pričom ich obsah a rozsah podrobnejšie špecifikuje judikatúra ESD. Rozhodnutia ESD síce
nemajú charakter prameňa práva, ale pre výklad práva a smerovanie európskej legislatívy majú zásadný
a určujúci význam.
Aby sa zo zásady rovnosti stal operatívny mechanizmus, bolo nevyhnutné vychádzať z
konceptu zákazu diskriminácie. Napriek tomu, že obe zásady majú spoločné črty, nie celkom sa
prekrývajú. Poukazuje na to rozsudok vo veci
Ruckdeschel
,2) v ktorom
ESD zdôraznil, že zákaz diskriminácie je iba špecifickým vyjadrením všeobecnej zásady
rovnosti.
"I z praktického hľadiska je zrejmé, že zákaz diskriminácie je potrebný na dosiahnutie
stavu rovnosti, avšak predstavuje len minimálnu povinnosť. Na jej dosiahnutie treba väčšinou
uskutočniť i tzv. "pozitívne konanie" alebo "pozitívnu
diskrimináciu".3)ESD sa venoval aj špecifikácii pojmu diskriminácia a pozitívne opatrenie. K zákazu
diskriminácie sa ESD prvýkrát vyjadroval už v roku 1956, keď uviedol,
že uplatňovanie iných
podmienok na porovnateľné situácie je diskriminačné.
4) Z toho vyplýva, že
podobné situácie by sa mali riešiť podobným spôsobom. ESD v ďalšom rozhodnutí stanovil, že o
diskrimináciu ide aj vtedy, ak sa rozdielne situácie riešia rovnakým spôsobom bez toho, aby sa brala
do úvahy ich individualita.
5)Celková a v podstate až na malé zmeny do dnešného dňa zaužívaná definícia bola
sformulovaná v roku 1963 v rozsudku
Taliansko/Komisia.
6) Na jeho
základe diskriminácia spočíva v nerovnakom posudzovaní podobných situácií a v rovnakom riešení
rozdielnych situácií.
ESD vo svojom rozsudku Defrenne III7) uznal rovné zaobchádzanie a
zásadu zákazu diskriminácie na základe pohlavia v oblasti zamestnanosti a pracovných podmienok za
základné právo. Uviedol, že
odstránenie takejto diskriminácie tvorí súčasť základných práv, ktoré
sú jedným z princípov práva Spoločenstva a že súd mal povinnosť zabezpečiť jeho
dodržiavanie.
Európske právo neupravuje formy, obsah ani podmienky pozitívnych opatrení a ponecháva to
na legislatívu členských štátov. Uvedený nedostatok však aspoň čiastočne eliminuje judikatúra ESD. V
procese rozhodovania ESD zohrávajú významnú úlohu aj stanoviská generálnych advokátov. Úlohou
generálneho advokáta je spracovať nezávislé odôvodnené stanovisko a navrhnúť riešenie prípadu, o
ktorom sa rozhoduje. ESD nie je viazaný stanoviskom generálneho advokáta, avšak v ôsmich prípadoch z
desiatich sa k jeho názoru prikláňa.8) Stanovisko generálneho advokáta býva
častokrát kľúčom k úplnému pochopeniu myšlienkového a argumentačného pochodu, ktorý nie je
dostatočne zrejmý zo samotného rozhodnutia ESD. Čím je kratšie rozhodnutie ESD, tým dôležitejšiu
úlohu hrá dobré a podrobné stanovisko generálneho advokáta.9)
ESD mal príležitosť zaoberať sa problematikou pozitívnych opatrení v deviatich prípadoch,
pričom všetky sa týkali rodovej rovnosti. Z toho v prvých troch sa riešil súlad národnej legislatívy
s článkom 2 smernice o rovnom zaobchádzaní.10) Zvyšné riešil ESD po prijatí
Amsterdamskej zmluvy11) a zaoberal sa súladom národnej legislatívy s čl. 141
Zmluvy o založení ES (teraz čl. 157 Zmluvy o fungovaní EÚ).12)
Pozitívne opatrenie v rozhodnutiach ESD do
prijatia Amsterdamskej zmluvy
V prípade ESD v roku 1988 rozhodol, že francúzska
legislatíva, ktorá umožnila, aby kolektívne zmluvy upravovali špeciálne práva pre ženy (napr. kratší
pracovný čas pre ženy nad 59 rokov, poskytovanie voľna kvôli chorobe dieťaťa, poskytovanie jedného
dňa voľna na začiatku školského roka, udelenie voľna na Deň matiek), sú neoprávnené.
Commission v France
ESD uviedol, že národná legislatíva môže upraviť výnimky zo zásady rovného zaobchádzania,
účelom ktorých je ochrana žien s prihliadnutím na ich tehotenstvo a materstvo a takisto snaha o
odstránenie alebo obmedzenie nerovností v spoločenskom živote. ESD poukázal na to, že výnimka
uvedená v článku 2 ods. 3) smernice o rovno