Vecný rozsah inštitútu kontrasignácie aktov hlavy štátu v
Španielsku
JUDr.
Marek
Domin
interný doktorand na Katedre ústavného práva Právnickej fakulty Univerzity
Komenského v Bratislave, exekútorský koncipient v Exekútorskom úrade Mgr. Vladimíra Cipára v
Bratislave.
Inštitút kontrasignácie aktov hlavy štátu a jeho vecný
rozsah
1)Skôr než pristúpime k analýze vecného rozsahu inštitútu
kontrasignácie aktov hlavyštátu v podmienkach ústavného systému Španielska, je nevyhnutné si v
stručnosti priblížiť aspoň základné aspekty predmetného inštitútu vo všeobecnej rovine. Inštitút
kontrasignácie aktov hlavy štátu predstavuje jeden z ústavnoprávnych inštitútov tradične spätých s
ústavnými systémami založenými na parlamentnej forme vlády. Jeho domovom, rovnako ako je to aj v
prípade parlamentnej formy vlády samotnej, je Veľká Británia (Anglicko). Tento inštitút nadobúda
postupne svoje kontúry v období od konca 17. do začiatku 19. storočia, teda súčasne s formovaním
britského parlamentného systému.2) Nie je to však Veľká Británia, kde sa
môžeme stretnúť s prvým písomným vyjadrením inštitútu kontrasignácie aktov hlavy štátu v ústavnom
texte. Táto skutočnosť je spôsobená predovšetkým absenciou písanej ústavy v ústavnom systéme Veľkej
Británie. Pravdepodobne prvými európskymi ústavami, ktoré vo svojom texte vyjadrili inštitút kontrasignácie, boli preto ústavy Poľska3) a
Francúzska,4) obe prijaté v r. 1791. Inštitút kontrasignácie má bohatú
tradíciu aj v španielskom konštitucionalizme. Prvé písomné vyjadrenie tohto inštitútu v ústavných
dokumentoch nachádzame už začiatkom 19. storočia. Známy bol nielen v monarchistických ústavách z r.
1812, 1834, 1837, 1845, 1869 a 1876,5) ale aj v republikánskej ústave z r.
1931.6) Inštitút kontrasignácie bol dokonca, prinajmenšom formálne, súčasťou
ústavného systému aj v období diktatúry generála Francisca Franca (1939 -
1975).7)
expressis
verbis
Inštitút kontrasignácie aktov hlavy štátu spočíva v požiadavke pripojenia ďalšieho podpisu
pod akt hlavy štátu, t.j. spolupodpisu (protipodpisu). Prvým podpisom je podpis hlavy štátu, čiže
podpis subjektu, o ktorého akt formálne ide.8) Subjekt (prípadne orgán)
pripájajúci svoj podpis k podpisu hlavy štátu je tradične vymedzený ústavou. Najčastejšie pôjde o
predsedu vlády alebo iného člena vlády. Výnimočne sa však môžeme stretnúť aj s kontrasignujúcim
subjektom stojacim mimo rámca exekutívy.
Kontrasignácia aktu hlavy štátu vyvoláva dva zásadné práve účinky. Prvý z nich, ktorý
môžeme označiť za účinok formálny,9) spočíva v zabezpečení platnosti
dotknutého aktu hlavy štátu. Dôsledkom udelenia kontrasignácie je tak nadobudnutie platnosti aktu
hlavy štátu, resp. nastúpenie iných (obdobných) predpokladaných právnych účinkov. Druhý účinok,
ktorý môžeme nazvať materiálnym, spočíva v prechode zodpovednosti za kontrasignovaný akt hlavy štátu
na iný subjekt, a to buď na subjekt, ktorý akt hlavy štátu kontrasignoval alebo na vládu ako celok.
Táto zodpovednosť má predovšetkým ústavnopolitickú povahu.10) Subjektom
oprávneným takúto zodpovednosť vyvodiť je tradične parlament, ktorému je v prostredí parlamentnej
formy vlády výkonná moc zodpovedná. Materiálny účinok kontrasignácie systematicky nadväzuje na
charakteristickú črtu parlamentnej formy vlády v jej klasickej podobe, a to na nezodpovednosť hlavy
štátu za výkon svojej funkcie. Tá pramení predovšetkým z historického privilegovaného postavenia
panovníkov. Inak tomu nie je ani v ústavnom systéme Španielska. Postupne sa však táto nezodpovednosť
hlavy štátu presadila aj v prostredí parlamentnej republiky, aj keď nie v absolútnom
rozsahu.
S materiálnym účinkom kontrasignácie úzko súvisí aj účel predmetného inštitútu. Na jeho
exaktnom identifikovaní však doposiaľ nepanuje v doktríne úplná zhoda. Účel inštitútu kontrasignácie
môže spočívať práve v zabezpečení ústavnopolitickej nezodpovednosti hlavy štátu za výkon svojej
funkcie, a to prostredníctvom prevzatia ústavnopolitickej zodpovednosti za akty hlavy štátu vládou
alebo jej jednotlivými členmi. Účel kontrasignácie však možno vidieť aj v obmedzení mocenského
postavenia hlavy štátu, najmä jej autonómie pri výkone právomocí, ale aj v zabezpečení vnútornej
deľby moci medzi jednotlivými orgánmi výkonnej moci, teda medzi vládou a hlavou štátu, resp. aj v
kontrole výkonu právomocí hlavy štátu
ex post
.Jedným z kľúčových aspektov, ktoré je možné pri analýze inštitútu kontrasignácie aktov
hlavy štátu skúmať, je jeho vecný rozsah, t.j. rozsah právomocí hlavy štátu, resp. aktov v rámci
jednotlivých právomocí prináležiacich hlave štátu, ktoré si vyžadujú kontrasignáciu. Vecný rozsah
kontrasignovaných aktov je totiž jedným z faktorov determinujúcich "silu" postavenia hlavy štátu v
ústavnom systéme, resp. determinujúcich rozsah autonómie hlavy štátu pri výkone jej jednotlivých
právomocí. Aj napriek skutočnosti, že predmetný inštitút je v európskych štátoch veľmi rozšírený,
spôsob, akým je v ústavách jednotlivých štátov vyjadrený, totožný nie je. Práve zo spôsobu ústavného
vyjadrenia inštitútu kontrasignácie je súčasne možné vyvodiť aj jeho vecný rozsah. Z komparatívnej
analýzy ústavných systémov vybraných európskych štátov11) vyplýva, že možno
rozoznávať päť základných modelov ústavného vyjadrenia vecného rozsahu inštitútu kontrasignácie
aktov hlavy štátu: (1) generálna klauzula,12) (2) generálna klauzu