Inštitút agenta a jeho využitie na účely dokazovania
korupcie
JUDr.
Marcela
Tóthová
interná doktorandka, Ústav verejného práva, Fakulta práva, Paneurópska vysoká škola,
Bratislava
TÓTHOVÁ, M.: Inštitút agenta a jeho využitie na účely dokazovania korupcie.
Právny obzor, 94, 2011, č.4, s.378 - 394.
The agent and its use for probation of corruption.
The present article deals with
the Institute of agent view current Slovak legislation. We are dedicated to the possibilities of its
use for detection purposes and also proving the corruption crime. Deal with the legal possibilities
for using the Institute's agent - the controller and analyze the possibility of enjoyment Institute
agent - agent provocateur. Those institutes enshrined in the Slovakian criminal procedural value
adjustments to match the terms of their legality and admissibility in the context of European
legislation and case law. Emphasize the importance of inquiry agent and I deal with aspects of the
agent questioning the use as evidence in criminal proceedings. I make
analysis of the
characteristics of that admission. I emphasize that agents have obtained information in criminal
proceedings, the nature of the evidence. I note that the agent's testimony is largely problematic,
since under European Court of Human Rights, significantly weakens the right of defense and the right
to a fair trial and to the extent that our current adjustments to these questions is not in
accordance with European legislation.Key words:
corruption, detection of corruption, agent controller, agent
provocateur, evidence of corruption.1. K legálnosti inštitútu agenta v slovenskom právnom
poriadku
Korupčná kriminalita je vzhľadom na osobitosti, ktoré vykazuje, vyčleňovaná ako samostatný
druh kriminality. Popri špecifikách
modusu operandi
je potrebné mať na zreteli taktiež
osobitosti týkajúce sa utajovania tohto druhu trestnej činnosti, vysokú mieru latencie, osobitosti
korupčného vzťahu, typické kriminalistické stopy a osobitosti s nimi spojené a celkovo všetky
špecifická priebehu korupčných trestných činov, predchádzajúcich ako aj následných úkonov. Tieto
všetky skutočnosti majú za následok, že odhaľovanie korupčnej trestnej činnosti je veľmi
problematické a pri jej dokazovaní vzniká dôkazná núdza. Na účely odhaľovania korupčnej trestnej
činnosti spravidla príslušné orgány činné v trestnom konaní disponujú len minimálnym rozsahom
potrebných informácií. Špecifické formy páchania podstatne sťažujú proces odhaľovania korupcie. V
súvislosti s dokazovaním spravidla absentujú svedkovia a výsluch obvineného ako dôkazný prostriedok
je výrazne determinovaný povahou korupčného vzťahu a právnou úpravou postihu korupcie. Odhaľovanie a
dokazovanie korupčnej kriminality prostredníctvom klasických metód a spôsobov je teda len málo
účinné a efektívne. A práve tieto skutočnosti odôvodňujú využitie špecifických prostriedkov na účely
odhaľovania, ako aj dokazovania korupčnej kriminality. "Inak povedané, na utajovanú trestnú činnosť
treba nasadiť utajované prostriedky.".1) Jedným z takýchto prostriedkov je aj
inštitút agenta.Do slovenského právneho poriadku bol inštitút agenta zavedený
zákonom č.247/1994 Z.z., ktorý novelizoval
predchádzajúci Trestný poriadok
(zákon č.141/1961 Zb.), a to s účinnosťou od 1.
októbra 1994. Až v roku 2003 došlo k zavedeniu inštitútu agenta provokatéra (resp. aktívneho
agenta), a to prostredníctvom zákona č.457/2003 Z.z.,
ktorým sa taktiež novelizoval predchádzajúci Trestný
poriadok. Spoločne s jeho zavedením došlo aj k zákonnému zakotveniu podmienok, naplnenie
ktorých sa nevyhnutne vyžaduje na jeho využitie.
Právna úprava inštitútu agenta prešla od jeho zakotvenia v našom právnom poriadku až do
súčasnosti viacerými zmenami. V rámci rekodifikácie trestného práva došlo k spresneniu právnej
úpravy v otázkach okruhu subjektov oprávnených vydať príkaz na jeho použitie. Posun je taktiež
viditeľný aj pri možnostiach využitia agenta ako dôkazného prostriedku v trestnom konaní na účely
dokazovania korupčnej trestnej činnosti.
Pri definovaní agenta sa uvádza, že "agent je príslušník Policajného zboru alebo
príslušník polície iného štátu, ktorý na základe príkazu prokurátora alebo súdu prispieva k
odhaľovaniu, zisťovaniu a usvedčovaniu páchateľov zločinu, trestných činov korupcie, trestného činu
zneužívania právomoci verejného činiteľa a trestného činu legalizácie príjmov z trestnej
činnosti.".2) S cieľom odhaľovania, zisťovania a usvedčovania páchateľov
korupčnej trestnej činnosti môže úlohy agenta plniť aj akákoľvek iná osoba odlišná od príslušníkov
Policajného zboru a polície iného štátu, ktorá bude na tieto účely ustanovená prokurátorom na návrh
policajta alebo príslušníka Policajného zboru, ktorý je poverený ministrom vnútra Slovenskej
republiky.3)
V súlade s ustanovením § 10 ods. 22
Trestného poriadku (zákon č.301/2005 Z.z. v
znení neskorších právnych predpisov, ďalej len "TP")
je agent prostriedkom operatívno- pátracej činnosti a zároveň prostriedkom, ktorým je možné získavať
informácie, ktoré sú určitým spôsobom dôležité pre trestné konanie. Agent, ktorý spravidla pôsobí
priamo v kriminálnom prostredí, má takto možnosť získavať informácie, ktoré sú určitým spôsobom
dôležité pre trestné konanie. "Nie vždy a nie všetky informácie získané agentom majú priamy dôkazný
význam vo veci, na ktorú sa vzťahuje príkaz na jeho použitie."4) Môžu však
správnym smerom zamerať objasňovaciu činnosť polície a procesnú činnosť orgánov činných v trestnom
konaní. Existuje preto určitý predpoklad, že inštitút agenta bude využitý len ako podporný, pomocný
dôkazný prostriedok, keďže väčšina základných dôkazných informácií by mala byť získaná zákonným
postupom pomocou iných procesných pravidiel.